חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
20172018

למה הפסקתי לקבוע מטרות לשנה החדשה? (ו-4 תובנות נוספות שכדאי לאמץ לקראת 2018)

היי,

בפעם הקודמת, שיתפתי מה למדתי מהאדם שגרם לחברת מיקרוסופט להפסיד מיליארד דולר מערכה על ההצלחה. היום, ורגע לפני שנת 2018, רציתי לשתף בתובנות אישיות שלי ששדרגו את העסק ואת החיים שלי השנה. תובנות, שיכולות להפוך את 2018 שלך למדהימה.

2 נקודות וקו

בנקודה מסוימת בתיכון התחלתי לשנוא מתמטיקה. זה היה קשור מאוד למורה שלימדה באופן משעמם. לא ניסתה לקשר את מה שלמדנו לדברים שאנחנו מכירים מהמציאות. להבהיר על מה זה משפיע. ואיפה ניתן להשתמש בזה. לימדה אותנו, בחוסר נחמדות, פשוט לשנן.

איפה שהוא שם, בכיתה שלה, התחלתי לשנוא מתמטיקה. שוחה בנוסחאות סתמיות, לא הצלחתי להבין את מהות העניין. ומאז (ועד סוף התיכון) נאבקתי קשות כדי להשיג ציון בגרות טוב. ואיפה שהוא, חוויית הלמידה ההיא הייתה תקועה לי בראש.

עם השנים, נאלצתי להיאבק בשנאה הזו. להבין שמאחוריה נמצאת ההצלחה. אם רק אבין את המספרים. ואיך אפשר לחבר אותם למציאות. לתוצאות. להצלחה. רק שאז, למדתי להבין מתמטיקה קצת אחרת. כי יש בין חוקיה הבסיסיים המון דברים משותפים לתקשורת בין אנשים.

למשל, כל אחד מאתנו למד שבין 2 נקודות עובר קו אחד ישר. עם זאת, זה לא אומר שבין 2 נקודות לא יכולים לחבר הרבה מאוד קווים עקומים או מעוקלים. ואצלנו בראש זה אותו הדבר. בדיוק אותו הדבר.

2 אנשים יכולים לחוות את אותה החוויה בדיוק. אחת שיכולה להיות מאוד פשוטה. על פניו. רק שכל אחד מהם יכול לחבר את הנקודות אחרת. ולפעמים, תובנה של אדם אחד יכולה להביא אדם אחר לתובנות חדשות. כאלה, שיכולות לשדרג את התוצאות שלו באופן משמעותי.

5 תובנות שכדאי ליישם לקראת שנת 2018

התובנות הבאות הן קריטיות עבורך, אם בא לך להצליח יותר בשנת 2018. אפילו אם רק אחת מהן חידשה לך משהו. כי לפעמים, המחשבה הנכונה בזמן הנכון היא המפתח לשיפור משמעותי. אז נתחיל:

1. תמיד להעלות הילוך בעשייה – מאוד קל להצליח נקודתית. ולשמר את המומנט. לעשות את אותו הדבר. להתקדם באותו הקצב. רק שכל בעל עסק, מצליח ככל שיהיה, חייב לדעת דבר אחד: אין חסינות מכך שהמצב ישתנה. וזה דורש התייחסות מסיבה אחת עיקרית:

מצבנו תמיד יכול להשתנות. יכול להיכנס מתחרה יעיל מאתנו לשוק. משהו יכול לקרות במשפחה שלנו. או ברמה האישית. או הבריאותית. או בכל צורה אחרת. ואז, כל דבר שוויתרנו לעצמנו על השגתו, כשהיה לנו קל לעשות, יהפוך ליותר מסובך להשגה.

כי פתאום יש לנו פחות זמן. או פחות יכולת לבצע. והרבה יותר הסחות. אז מה עושים? עושים. ועושים. ועושים. ומקפידים להתמיד. גם כי זה התפקיד שלנו. וגם כי ברגע שנצא מהעשייה, יהיה מורכב יותר לחזור אליה אחר כך.

זו הסיבה שאני מקפיד אגב להעלות מאמרים פעמיים בשבוע. בלי וויתורים. למרות שנולד לי בן לפני מספר ימים. אז נכון, יהיו פחות הקלטות שמע בזמן הקרוב. מצד שני, המאמרים ימשיכו לעלות בקצב.

ואם נדמה לך שאני מדבר פה רק על עבודה… זה לא העניין. אני מדבר על להעיר את כל החיים שלך. לשמור יותר קשר עם חברים ומשפחה. להיות יותר עם האנשים שסביבך. אני מדבר על לצאת מהתרדמת השגרתית. להעריך יותר את מה שיש. ולצבור חוויות.

2. לעבור למטרות קטנות – יש משהו מאוד סקסי במטרות גדולות. הן נשמעות ראויות יותר להיות מטרות. מהסוג שאנשים ימחאו לנו כפיים אם נשיג. מהסוג שנוכל להשוויץ בהם. כמו "להכפיל את ההכנסה פי 10". או למצוא זוגיות. או להחליף תחום תעסוקתי.

מצד שני, מכיוון שמטרות גדולות נתפשות כמשהו שמאוד מורכב להשיג, אנחנו לא תמיד יודעים מאיפה להתחיל. מה אמור להיות רצף הפעולות הראשונות. ואז אנחנו עושים המון פעולות קטנות לכל כיוון. כאלה שלא מתקדמות כל כך. וזה מתיש ומסבך.

זו לא הבעיה היחידה. בגלל שהמטרה גדולה, כל מעידה בדרך מרגישה מייאשת. כי ההשגה היא רחוקה. וכשלא הולך לנו, המוטיבציה שלנו נפגעת. ואז קשה לנו יותר לחזור לעשות. כך שזו לא אסטרטגיה מאוד יעילה להשגת התוצאות הללו.

בשל כך, עדיף לעבור למטרות קטנות ואפשריות להשגה. או לפרק את הענקית לקטנות וברות השגה. בצורה הזו, בכל פעם נצא לדרך להשיג מטרה קטנה שקל להשיג. נשיג אותנו. זה יעודד אותנו בדרך. ואז נמשיך לבאה שמקדמת אותנו למטרה הגדולה.

3. ללמוד דברים לא צפויים – אני מטיף המון ללמידה. אני יודע. ולא רק ללמוד NLP. כי בדיוק כמו הגוף שלנו, יש דרך אחת לעשות כושר מוחי. להפעיל אותו. לאמץ אותו. לאתגר אותו. וליישם את מה שלמדנו בכל תחום שנוכל. רק שבתובנה הזו, אני מדבר על משהו אחר.

כשאנחנו מתמקצעים בתחום שלנו, אנחנו נכנסים יותר לעומק. מכירים יותר כלים. מבינים דברים בצורה טובה יותר. רק שבאיזו שהיא נקודה אנחנו מגיעים לגבול. הגבול שבו חומר הלמידה הקיים מוגבל. ואז קשה לנו להעלות לרף גבוה יותר. ולקבל תוצאות מדהימות.

כדי להגיע לתוצאות מדהימות באמת, לפעמים חשוב לפעול באופן הפוך. לצאת מהעומק. לעבור לרוחב. כי דוגמאות לפתרונות, שבהתחלה מהוות השראה, הופכות למגבלה. כמו אדם שלמד לפרק פוביות בעזרת NLP. ומאז משתמש בשיטה כדי לנסות לפתור כל בעיה בעולם.

איך לומדים דברים לא צפויים? קודם כל מגדירים מה התוצאה בחיים שאנחנו מתקשים להשיג. עוצרים לרגע. בודקים האם בעיה דומה קיימת בתחומים אחרים. ולומדים כיצד פתרו את זה שם. רק לצורך הדוגמה:

באחד הפרויקטים הסודיים שאני מפתח (יעלה לאוויר בקרוב), נתקעתי באחד התכנים. פשוט לא ידעתי איך לגשת לנושא מסוים בצורה אחרת. יצירתיות נדרשה. רק שהמוח שלי… כמו דף חלק. אז איך ניגשתי לזה?

התחלתי לצפות בסרטים דוקומנטריים על השפים הכי טובים בעולם. להבין מאיפה הם שואפים השראה בתחום שנדמה שכבר עשו בו הכל. וגיליתי שיש 3 שיטות שבהם הם יוצרים: יוצרים גרסה חדשה למשהו שפעם היו עושים. משפרים תהליך של דבר קיים. וממציאים דבר חדש.

עכשיו, כשהבנתי איך השפים חושבים, התחלתי לחשוב מה אני יכול לעשות. קודם כל, התחלתי לבדוק מה היו עושים פעם. מצאתי שיטת עבודה שפעם הייתה מקובלת והפסיקו להשתמש בה. ברגע שהבנתי למה, מצאתי שיטה לשפר אותה ולהשתמש בה מחדש בצורה יעילה.

4. לשווק פחות ולתת יותר ערך – היום כולם משווקים. במלוא המרץ. כל אחד מספר על עצמו שהוא הכי הכי. מעלה סרטונים. וכל יתרון שאנחנו מספרים שיש לנו, מועתק במהירות. הרי הלקוח לא יידע אם המתחרה מספר את האמת או לא. ולא תמיד יש לו דרך להשוות.

זו הסיבה שאני ממליץ לשווק פחות בצורה המסורתית. זו שעסוקה בעיקר בפרסום. בלספר מה אנחנו נותנים. ומה היתרונות שלנו. ובמקום לשווק בצורה המסורתית, לתת יותר ערך. עוד לפני שהלקוח הוציא אגורה. להוכיח לו מה אנחנו שווים עבורו.

ולא, אני לא מדבר על הוצאת מוצרי מידע בהכרח. אני פשוט מדבר על חשיבה יצירתית. על יצירת ערך שהמתחרה לא יכול להעתיק באמירת "גם אני". וזה יתרון תחרותי אמתי. לא הגדרות מפוצצות, תארים שקריים והצגת דבר רגיל לחלוטין בשמות "יוצרי רושם".

אחרי הכל, "עט מהודרת המכילה דיו כחול יוצא דופן המאפשרת חתימה על מסמכים וחוויית כתיבה ייחודית על דפי נייר" היא עט. סתם עט. וברגע שמחזיקים אותה ומשתמשים בה, יודעים בדיוק מה היא שווה. כל השאר זה סיפורים שאנשים מספרים לעצמם.

אז מה כן לעשות? להבין על מה לקהל שלנו אין פתרון. או איך אפשר לתת לו פתרון טוב יותר. מתוך הקשבה. מתוך התייחסות. מתוך כך שנפסיק להתייחס לדבריו כ"התנגדויות". וליצור פתרון אמתי ובעל ערך לסוגיות אמתיות.

5. להתמקד בתוצאות במקום ברכילות – כל דבר שלא קשור אלינו ישירות, הוא רכילות. משהו שמישהו עשה. שמישהו אמר. משהו שנאמר. אפילו אם מדובר על חוסר צדק. אין באמת טעם לדבר עליו, להתווכח עליו ובטח שלא לריב עליו.

לצעוק "צריך שינוי" ולקוות שישמעו זה לא לעשות. כי זה רומז שמישהו אחר צריך לשנות. ולא אנחנו. רק שזה דורש מהצועק לקחת אחריות לתוצאה. ואם הוא יעשה ולא יקבל תוצאות, זה יהיה בגללו. אז עדיף לו לצעוק ולקוות שמישהו יבצע את השינוי עבורו.

מה הבעיה? שלפעמים, נדמה לנו שצעקות יוצרות שינוי. כי קיבלנו לייקים. והמעודדים מעודדים. העניין הוא שאם מקבלי ההחלטות לא שומעים אותן או שזה לא מזיז להם, שינוי לא יתבצע. ובפועל… זה סתם פריקת קיטור שיכולה להסתכם באיבוד חברים.

לבצע פעולה שתיצור שינוי זה לעשות. ואם אדם רוצה לעשות שינוי שיתחיל מעצמו. לעזור יותר לאנשים. להוות סטנדרט לערכים גבוהים יותר בהתנהגות ולא רק במילים. ואם כולנו נהיה יותר ממוקדי מעשים ותוצאות מרכילות, המצב ישתפר בצורה משמעותית.

זהו להיום. עכשיו, אשמח לשמוע בתגובות: מה דעתך על המאמר?

שיהיה לך שבוע מעולה ושנה אזרחית משובחת,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

5 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה לקבל עדכון למייל?

אם בא לך לקבל עדכון פעם בשבוע כשמאמר חדש עולה לאתר, יש להשאיר את כתובת האימייל שלך בתיבה הבאה:

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?