חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
catnapping

איך להישאר עצלן ועדיין להצליח יותר מכל אחד אחר מסביבך?

היי,

בשבוע שעבר כתבתי על 9 נקודות שחשוב ליישם כדי להפסיק לרצות אנשים אחרים כל הזמן. השבוע, רציתי להתחיל בווידוי קצר: אני עצלן. באמת. ולמרות שאני עצלן, אני עדיין מצליח להשיג תוצאות יוצאות דופן. היום, אני רוצה ללמד אותך איך לעשות את זה.

תובנות מהספה

לפני מספר שנים (7 אם נרצה לדייק) הפסקתי להיות שכיר והפכתי לעצמאי. לא באמת היה לי מושג לאן אני אגיע בסוף. לא ידעתי בצורה מדויקת מה אני עושה. היה לי תכנון כללי, רצון להצליח, יכולת מכירה והמון כוונות טובות.

ואז גיליתי משהו יוצא דופן. כל עוד יש לי משימה מוגדרת ומישהו שאומר לי מה לעשות, אני מאוד מאוד יעיל. כשלא אומרים לי מה לעשות, אני דווקא די עצלן. ובתור עצמאי, זו לא נקודה טובה מדי להתחיל ממנה. במיוחד כשאתה נשוי וצריך להביא כסף הביתה.

בעודי שוכב על הספה בבית ומהרהר בנושא, עלתה לי מחשבה מעניינת בראש: ומה אם נלך הפוך על הפוך?

הרי ב-NLP כבר למדתי שכמעט כל תכונה שלילית שנסובב נגד עצמה, תגרום לה להיפתר. לדוגמא, אדם שכל הזמן דוחה דברים עושה דבר אחד בזמן – דוחה דברים. עכשיו, אם הוא באמת דוחה כל דבר בהצלחה, אז הוא בטוח מסוגל לדחות את הדחייה, נכון?

באותה מטבע, הגעתי להבנה כי אם אצליח לסובב את העצלנות שלי נגד עצמה, אמצא דרך להמשיך להיות עצלן ועדיין להגיע לתוצאות. ככל שהזמן עבר, היה לי ברור שאני חייב להגיע לתוצאות ולו לבסיסיות שבהן כדי לקנות אוכל ולהמשיך לגור בבית.

מבוא לעצלנות אפקטיבית

עכשיו, אני בטוח שאף אחד מהקוראים שלי לא עצלן כמו שאני הייתי. עם זאת, אני בטוח שכל אדם יכול למצוא נקודות בחיים שלו שבהן הוא דווקא מרגיש קצת עצלן. אולי לא מספר לאחרים, אבל מעצמו קצת יותר קשה לו להסתיר.

מכיוון שכבר הגדרתי את עצמי כעצלן, התחלתי לחשוב איך להתחיל לסובב את הקערה על פיה. לצורך כך הגדרתי לעצמי 3 חוקי יסוד שממשיכים איתי עד היום:

1. לעבוד בעיקר מהבית ולהימנע ככל האפשר מפגישות פנים מול פנים

2. פגישות שכן צריך לצאת עבורן מהבית לרכז ביום אחד ובמקום אחד

3. לקבוע את יום הפגישות מסביב לפגישה אחת לפחות שבה אני מרוויח כסף

למרות שלחלקכם זה לא יישמע מאוד "עצלני", תחשבו על זה שוב. כדי לאפשר לעצמי להתפרנס למרות העצלנות, הגדרתי לעצמי חוקים לעצלנות כדי לאפשר לעצמי לא לקום מהספה אלא אם זה באמת משהו שמשיג לי תוצאה.

עכשיו, שלא תבינו אותי שלא נכון. מה שאני כותב כרגע לא נועד כדי לספר את הסיפור שלי. הוא נועד כדי לאפשר גם לך לקחת את התחומים בחיים שבהם היית רוצה להצליח יותר וללמד אותך איך עצלנות אפקטיבית תוכל לקדם אותך.

5 החוקים לעצלנות אפקטיבית

אם גם לך בא לשמור על העצלנות (כי בינינו, זה כיף להיות קצת עצלן) ועדיין להשיג תוצאות יותר טובות בחיים הייתי ממליץ לך להיצמד ל-5 החוקים הבאים שיעזרו לך להשיג תוצאות כשדווקא בחרת כן לעשות עצירות קטנות מהעצלנות:

1. להריץ משימות פשוטות מהר – העצלן האפקטיבי לא אוהב לקום מהספה. הוא גם נורא סובל מעצם המחשבה שמסנג'רים אותו. בדיוק בגלל זה הוא צריך להיות יותר יעיל כשהוא דווקא קם ממנה. לדוגמא:

אם כלים שנאגרים בכיור הופכים למטלת שטיפת כלים ארוכה, אפשר להחליט לעשות כלי כשסיימנו להשתמש בו. כך הוא לא יחכה לחברים שלו ויזמום אתם לבזבז לך את זמן שטיפת הכלים. והזבל אותו הדבר.

ואם חשבת שזה אולי נכון לבית ולא לעבודה, אני אפתיע אותך: אם צריך להרים טלפון ולברר מחיר על שירות מסוים, אפשר לעשות את זה מידית ולסיים את זה. העיקרון הוא זהה – עצלן אפקטיבי פשוט עושה כדי לחזור לספה ולא מסנג'ר את עצמו להמשך היום.

2. להפסיק לעשות דברים סתם – אם יש דבר שעצלן אפקטיבי שונא הוא לצאת ידי חובה. הרי אם הוא עושה משהו שהוא יצטרך לעשות שוב סתם, עדיף כבר לעשות את זה בפעם אחת ולסיים את זה. לדוגמא:

אם אמרו לך שצריך לבנות אתר לעסק ובנית אתר כסת"ח מכוער עם טקסטים גרועים, סתם בזבזת זמן ספה חשוב. אם מרימים אתר, לפחות שייראה טוב ויעשה את העבודה. ועצלנים אפקטיביים מקצוענים אפילו מעדיפים לשלם לאנשי מקצוע שיחסכו להם את כל הבלגן.

באותה מידה גם לקחת את אשתך או בעלך (או כל חיבור אחר) לצימר בצפון. אם כבר טרחת להקים את עצמך מהספה, רצוי שזה יהיה מקום שתוכלו ליהנות בו. אפשר ללכת רחוק עד האינטרנט ולחפש ביקורות. אפשר גם מהסלולר. בלי לקום מהספה.

3. להבין מה מבזבז לנו את זמן הספה – לא כל פגישה שאפשר לקבוע צריך לקבוע. הספה מתקררת. ואם היא כבר מתקררת צריך סיבה טובה. הרבה מהדברים בעסק שלך יכולים להיסגר בטלפון או במייל. והקפה בבית יותר טוב. ולא צריך להתלבש (במיוחד).

העיקרון הזה הוא מאוד חשוב. קשה לי אפילו להדגיש במילים עד כמה (אז שמתי סימן קריאה!). ואם יש דבר אחד שמבזבז לנו את הזמן וחשוב שנפסיק לעשות אותו הוא להיפגש את פגישות ה"לא נעים". זה בזבוז קריטי של זמן ספה חשוב. לדוגמא:

אם נציג של חברת X לוחץ עליך להיפגש כדי לשמוע הצעה שמראש ברור לך שלא תעזור לך, לא תקדם אותך ומתבצעת רק כדי שירד לך מהווריד, רצוי לוותר עליה מראש. עושים את זה דרך כפתור ניתוק השיחה בזמן שהנציג מנסה לדחוק אותנו להיפגש אתו.

4. להזריק מנה של דחיפות למשימות חשובות – כעצלנים אפקטיביים אנחנו צריכים עדיין להתפרנס, לתחזק זוגיות, משפחה ושאר ירקות. לכן, יש משימות שחשוב לבצע ואינן סתם משימות פשוטות. כדי לבצע אותן, אנחנו חייבים להכניס בהם ממד של דחיפות.

איך מוצאים "דחיפות" כדי להכניס במשימות? זוכרים את עיקרון הסייל – רק היום 50% הנחה על כל הפריטים. ואני אפרש: על ידי הגבלת הזמן וציון מפורש של הערך אותו נקבל אם נפעל בזמן או נפסיד אם נפספס את הזמן, אנחנו נלחצים מספיק כדי לפעול.

באותה מידה, אם נגדיר משימה בזמן קרוב וקצוב ונציין את הרווח שנקבל ממנה ואת מה שנפסיד אם זה לא יתבצע, יהיה לנו הרבה יותר קל להתחייב אליה. ככה גם בנוי הדדליין המלחיץ שגורם לנו פתאום להתחיל לעבוד בלחץ וברגע האחרון. רק בלי הלחץ.

5. להעביר עבודה הלאה – ההבדל בין העצלן האפקטיבי לבין הקמצן האינטראקטיבי הוא שהעצלן מבין שזמן הספה שלו שווה כסף. הקמצן האינטראקטיבי מנסה להימנע מלהוציא כסף על דבר שהוא יכול לעשות בעצמו, מבלי לחשוב כמה יכל להרוויח בזמן שבזבז.

בגלל זה, לא מפתיע שהעצלן האפקטיבי מעדיף להעביר חלק מהמשימות שהוא לא באמת חייב לבצע באופן אישי לאנשים חרוצים ממנו. כך הוא גם נח יותר, גם מרוויח כסף על הזמן שבו הוא נח וגם מאפשר לעוד מישהו להרוויח חוץ ממנו.

מסקרן אותי לשמוע בתגובות פה למטה: האם גם לך מתאימה צורת החיים האפקטיבית הזו?

שבוע מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

21 תגובות

  1. זה יפה שעטפת את הנושא בצורה אטרקטיבית ומושכת כ"מבוא לעצלנות אפקטיבית", אבל בעצם מדובר בכלים בסיסיים לניהול זמן ונמשימות נכון ואפקטיבי. בכל תחום בחיים. מה שגורם לנו להספיק יותר באותו פרק זמן נתון או מפנה לנו זמן לפעילויות אחרות. כי הרי אף אחד לא באמת משתמש ביעילות בניהול החיים לשם העצלנות עצמה…. לאף אחד מאיתנו (כל אחד לפי הגדרתו הוא) אין זמן מיותר, ותמיד חסר זמן לכל מה שרוצים לעשות. הכלים/כללים האלו נותנים מענה טוב איך ליעל יותר את מה שיש לעשות במסגרת אותו פרק זמן נתון, וע"י כך להכניס עוד משימות/פעילויות (אפקטיביות) שנבחר, במשך זמן שאחרת, היה מכיל פחות עשייה בתוכו. והכל באופן סובייקטיבי, מודע ונשלט על ידינו בלבד.
    אבל שאפו על הכותרת ה"מושכת"
    🙂

  2. ליאור.. כרגיל מעורר השראה!
    אתה כותב באופן ציורי שכל כך כיף לקרוא
    אני מרגיש שאתה יודע להיכנס לראש של האנשים (לפחות לשלי) ולדעת מה קורה שם, ולתת לזה פתרון

    מחכה כבר למאמר הבא

    (:

      1. אני טיפוס סקרן וזה חסום לי מה שכתבת בתשובה לאיך זה יגרום לעצלן לקרוא את המאמר ?

  3. ואגב , שיתפתי את המאמר עם מספר אנשים עצלנים! ולאחר בדיקה וגישוש גיליתי שהם לא קראו או שהיה להם משפט טוב 🙂 – "קראתי חלק אני ישב על זה"
    חח עצלנים!!

  4. תודה ליאור,

    יפה כתבת !..

    אני ממליץ לך לקרוא את ספרו המעניין של הסופר והמורה הרוחני אריה יעקב לייב : המדריך לעצלנים – איך הצליח בחיים בלי להתאמץ, יש שם תובנות מדהימות, בהומור ושנינות, עם עומק אמיתי.

    אין להשיג בחנויות, אם אתה מעוניין אני יכול לשלוח לך…

    לילה טוב ותמשיך ככה !

  5. בקטע של הדחייה, יש את הקטע של לדחות הרגלים רעים.. כמו לדחות כל פעם לאכול ג׳אנקי פוד עד שבסוף לא עושים את זה..
    אה ואני לא מאמין שאתה באמת עצלן חחח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור: