חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
readingfast

איך לקרוא טקסטים ארוכים בשניות ובאמת לזכור מה כתוב בהם?

היי,

בשבוע שעבר, כתבתי מאמר קצת אישי לכל אדם שחושב שלא טוב לו בחיים ומסביר איך לצאת מהמצב. השבוע (ובגלל שאנחנו בחג וכולם נחים) רציתי לכתוב מאמר קצר יחסית בנושא מרתק שיכול לעזור אדם: איך לקרוא טקסט במהירות ולהבין אותו באמת?

מה הבעיה בקריאה מרפרפת?

במהלך חיי היום יום, אנחנו נחשפים להמון מידע כתוב. המון. בעיקר בעידן הטלפונים החכמים. ולמרות שבהדרגה אנחנו די מתרגלים לכל הצפצופים והנוריות המהבהבות, נהיה לנו פחות ופחות קל לדעת אם ההודעה היא חשובה, לקרוא אותה ולהגיב אליה באופן רלבנטי.

אז נכון, יש דברים שאנחנו ישר מוחקים. מצד שני, לא כל דבר שאנחנו מקבלים הוא פרסומת לא רצויה. או סתם משהו משעשע שחברים שלחו. לכן, אנחנו צריכים למצוא דרך לעבור על מידע במהירות יחסית ולהחליט – האם הוא חשוב להתייחסות מיידית או שלא?

זו הסיבה שרוב האנשים קוראים דברים באופן מרפרף. הם מניחים כי אם ינסו לקרוא ממש מהר את הטקסט מההתחלה לסוף וימצאו שם מילים חשובות, הם ידעו אם התוכן באמת חשוב. יש רק בעיה עם השיטה הזאת: רוב האנשים לא מצליח לזכור מה הוא קרא.

איך המוח שלנו מבין מידע חדש?

אם נרצה לקרוא בצורה מהירה הרבה יותר ולזכור את הדבר שקראנו, חשוב שנבין איך המוח שלנו עובד: כאשר המוח שלנו נתקל במידע חדש, הוא צריך לפרש אותו. להבין למה הוא קשור. איך הוא משפיע עלינו. מה נוכל לעשות אתו. רק אז, הוא מוצא את מיקומו בזיכרון שלנו.

כאשר מדובר במידע שאנחנו כבר מכירים התהליך הוא הרבה יותר מהיר. אנחנו פשוט מוצאים לאיזה מידע ישן יותר הוא קשור ובהתאם לפרשנות שכבר קיימת, ממקמים אותו בזיכרון. במקרה הזה, עיבוד המידע הוא הרבה יותר מהיר – השוואה ואחסון.

מכיוון שחשוב לנו לקרוא במהירות גבוהה יותר, עלינו להפוך את המידע שאנחנו עומדים לקרוא למידע מוכר. כן, אני יודע שזה מוזר – איך יכול להיות שמידע חדש, שעוד לא קראנו, יהיה גם מידע שכבר מוכר לנו?

אז איך עושים את זה?

כדי להפוך מידע חדש למידע מוכר ועל ידי כך להכפיל את מהירות הקריאה שלנו נוכל להיצמד לשלבים הבאים (יש רק 2, זה פשוט):

  1. לסרוק את הטקסט – בפעם הראשונה שאנחנו רואים את הטקסט הכתוב, נימנע מלקרוא אותו. כן, מה ששמעת. לא קוראים. מה כן עושים? מסתכלים על הטקסט מלמעלה למטה ומלמטה למעלה מבלי לקרוא את המילים. רק נותנים לעיניים לעבור על השורות.
  1. לקרוא את הטקסט – עכשיו, אחרי שרפרפנו על הטקסט מבלי לקרוא, נקרא אותו רגיל. הדבר המעניין הוא, שפתאום נשים לב שמהירות הקריאה שלנו הכפילה את עצמה בצורה יוצאת דופן.

כדי לבדוק את הטכניקה, נוכל לקרוא כל טקסט שהוא, כמו לדוגמה המאמר הזה שהתפרסם בבלוג ביום שישי האחרון (אם לא קראת אותו כמובן):

האם ההצלחות הקטנות שלך מסתירות את ההצלחה הגדולה שלך?

למה זה עובד? ברגע שסרקנו את המידע, גם אם לא קראנו אותו בצורה מודעת, המוח שלנו מאחסן אותו. הוא לא תמיד מאחסן אותו בצורה נגישה ועדיין, עצם כך שהוא כבר במוח הופך את הקריאה שלו אחר כך לקריאה של מידע מוכר ובכך מאיצה את מהירות הקריאה וההבנה.

עכשיו מסקרן אותי לקרוא בתגובות פה למטה: האם הצלחת להכפיל את מהירות הקריאה שלך?

שיהיה לך שבוע מעולה,
ליאור

נ.ב. אם מסקרן אותך לגלות מה עוד הלא מודע שלך מסוגל לעשות (עם קצת הכוונה נכונה), יכול להיות שקורס NLP יכול להיות משהו ששווה לך לבדוק. כל מה שצריך כדי לקבל עוד מידע הוא להשאיר פרטים בטופס שפה למטה וניצור אתך קשר בהקדם.

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה לקבל עדכון למייל?

אם בא לך לקבל עדכון פעם בשבוע כשמאמר חדש עולה לאתר, יש להשאיר את כתובת האימייל שלך בתיבה הבאה:

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?