חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
trumpusa

איך ההצלחה של דונלד טראמפ במסע הבחירות יכולה להקפיץ את העסק שלנו קדימה?

היי,

בפעם הקודמת הבאתי רשימה של 9 דברים שיכפילו את ההצלחה שלנו. היום, רציתי לעשות משהו שלא עשיתי כבר הרבה זמן – לנתח סרטון וידאו של אדם מאוד מצליח. ולמרות שכתבתי בשורת הנושא שאני אדבר על דונלד טראמפ, אני לא הולך לנתח אותו בדיוק. מיד אסביר.

לא רציונלי

מגוון פרשנים פוליטיים מסתכלים בתדהמה על התופעה שנקראת דונלד טראמפ. כן, זה נכון. הוא אמנם לא הגיע "משום מקום". הוא שם כבר שנים. איש עסקים מצליח ואישיות טלוויזיונית ססגונית. מהסוג שאי אפשר להישאר אדישים בקשר אליו.

הפרשנים הפוליטיים לא המומים בגללו. הם המומים בגלל תמיכת הקהל הנרחבת באדם כל כך ססגוני וקולני. הרי הם רגילים במשך כל כך הרבה שנים לאנשים ייצוגיים. דיפלומטיים. ששומרים על מסורת הפוליטיקלי קורקט באדיקות.

ופתאום בא המתמודד המוזר, העשיר והשחצן שאומר ללא שום פחד את הדעות שלו. ללא סינון. ללא טאקט. בקול. ומצליח לגרור אחריו כמות כל כך גדולה של אנשים עד שיש סיכוי שהוא באמת יתמודד לנשיאות ארצות הברית.

לא במקרה

אנשים יכולים להגיד דברים רבים על דונלד טראמפ. דבר אחד אי אפשר להגיד עליו. הוא לא טיפש. הוא יודע בדיוק מה הוא עושה. והוא יודע למנף את אמצעי התקשורת לטובתו. כדי להגיע לאן שהוא צריך.

עם זאת, לאט לאט מתגלה סוד הכוח האמתי שלו – הבת שלו איוונקה. בראיון שנערך לא מזמן הסתבר כי היא היועצת הראשית שלו. האדם שלו הוא מקשיב יותר מלכל אדם אחר. ויש סיבה טובה לכך – היא צעירה, מבריקה ובעלת תפישה עסקית ותקשורתית יוצאת דופן.

היא יודעת מה אנשים רוצים לשמוע. היא יודעת איך להגיע אליהם. איך לגרום להם להתחבר. וזה בדיוק מה שעשתה כלפיו מהיום שבו הכריז כי הוא עומד להתמודד לנשיאות ארצות הברית. היא נתנה לו את הרוח הגבית הנכונה שתמנף אותו למעלה.

איך היא הצליחה לעשות את זה? על ידי הצגה מקדימה שנעשתה בצורה הנכונה. כזו שנבנתה ביד אמן. כזו שיוצרת את התדמית הנכונה לאביה, עוד לפני שפצה את פיו ועלה לבמה. ועכשיו, אני רוצה להזמין אותך לראות מה היא עשתה.

איך איוונקה טראמפ גרמה לאביה להפוך למתמודד פופולרי?

לפני שנמשיך, רציתי לבקש ממך לצפות בסרטון הבא. הוא אורך קצת יותר מ-5 דקות ושווה כל רגע:

לנוחותך, תרגמתי באופן כללי את הנאום:

"היום יש לי את הכבוד להציג אדם שאינו צריך הצגה. האגדה שלו כבר נבנתה וההישגים שלו רבים משניתן לנקוב בהם. רוב האנשים פועלים כדי להשיג הצלחה גדולה בתחומם. אבי הצליח בהרבה תחומים ברמה הגבוהה ביותר וברמה עולמית.

הוא נהנה מהצלחה במגוון תחומים כאשר המכנה המשותף הוא הוא: החזון שלו, היותו מבריק, התשוקה שלו, אתיקת העבודה שלו. הסרבנות שלו לקבל לא כתשובה. נהניתי מהכבוד הגדול לעבוד לצד אבי במשך 10 שנים וראיתי אותו מיישם את העקרונות האלה ברמה היומית.

אני זוכרת שאמר לי כשהייתי ילדה קטנה "איוונקה, אם את עומדת לחשוב בכל מקרה, כדי שתחשבי בגדול". וכך הוא ניגש לכל נושא שהוא לוקח, הוא חושב בגדול.

אבי העסיק עשרות אלפי אנשים במהלך הקריירה שלו והיווה להם השראה לעשות דברים יוצאי דופן. יש לו את הכוח לקבל החלטות קשות ולתת מוטיבציה לאנשי סביבו להגשים את הבלתי אפשרי.

הוא אופטימיסט שרודף חלומות גדולים ורואה פוטנציאל במקום שאחרים לא. הוא מנהיג מתוך דוגמה אישית ויעבוד יותר קשה מכל אדם בכל חדר. אבי הוא ההיפך מפוליטיקלי קורקט. הוא אומר את מה שהוא מתכוון ומתכוון למה שהוא אומר הוא גם איש המשא ומתן הטוב ביותר שיצא לי לפגוש.

אין ספור פעמים עמדתי לצדו וראיתי אותו מבצע עסקאות שנראו בלתי אפשריות לביצוע. יש לו את היכולת להבין מה הצד השני צריך ואז לקבל בדיוק את מה שהוא רוצה. אבא שלי יודע להיות יריב נחוש וגם איך להיות חבר נאמן.

כשזה מגיע לבניית גשרים, הוא עושה זאת באופן מטאפורי וגם עושה זאת פשוטו כמשמעו, בזמן ובתקציב נמוך מהמצופה. לאורך הקריירה שלו, אבי נדרש שוב ושוב על ידי הממשל המקומי והפדרלי להיכנס ולהציל פרויקטים ציבוריים שמעוכבים וחורגים מהתקציב שלהם:

זירת החלקה באמצע סנטרל פארק, שחזור קפדני של חזות של טרמינל הגרנד סנטרל, אפשור הפיתוח של מרכז הכנסים על שם ג'ייקוב ג'ביץ. יצירת מסלול אליפות גולף ציבורי בניו יורק. או פיתוח מחדש של בניין הדואר האייקוני והלא יעיל בשדרות פנסילבניה במרכז וושינגטון הבירה.

אבי מצליח, שוב ושוב במקום שבו הממשלה נכשלה לפניו.

אני מחשיבה את עצמי ברת מזל ללמוד מהטוב ביותר. גם כיזם וגם כהורה. אבי כאדם, שנטוע עמוק במסורת, גידל את אחיי ואותי לעבוד קשה ולשאוף למצוינות בכל דבר שאנחנו עושים. הוא לימד אותנו שיש לנו אחריות לתרום תרומה משמעותית לחברה. כאן היום, אבי מנהיג אותי שוב מתוך דוגמה.

הדור שלי מוצא את עצמו בפרשת דרכים. המנהיגות שלנו כבולה בביורוקרטיה שיצרה בעצמה. אם לא נתאים את עצמנו פוליטית וכלכלית, הממשלה שלנו תישאר מאחור.

על מנת להתייחס לאתגרים הרבים שבהם אנחנו נתקלים אנחנו לא צריכים דיבורים, אנחנו צריכים פעולות. אנחנו צריכים ביצוע. אנחנו צריכים מישהו שהוא נועז ועצמאי. עם תיעוד מלא ומוכח של יצירה והקמה מוצלחת של ארגונים גדולים ומורכבים ובתהליך אפשר לאמריקאים רבים לשפר את חייהם.

אני יכולה להגיד לכם שאין אדם טוב יותר מאבא שלי בפינה שלכם, כשאתם ניצבים מול אויבים קשוחים או מבצעים החלטות קשות. הוא נבחן כבר בקרב. הוא חולם ואולי יותר חשוב, הוא עושה.

גבירותיי ורבותיי, יש לי את העונג להציג בפניכם היום אדם שאהבתי והערכתי במשך כל ימי חיי – אבי, דונלד ג. טראמפ."

3 דברים שאיוונקה עשתה ויכולים לשדרג גם את חזות העסק שלנו

ב-NLP אנחנו קוראים לדבר שאיוונקה עשתה "מסגרת מקדימה". היא יצרה לנו את הדרך שבה אנחנו אמורים לפרש את אביה. היא עשתה זאת בחוכמה, כך שנוכל לפרש את דבריו הבאים דרך ה"פילטר" הנכון ובכך ליצור אצלנו את הרושם המתאים.

תוך הבנת הדרך שבה היא עשתה את זה, יהיה לנו קל להבין כיצד לעשות זאת גם כלפינו וכלפי העסק שלנו. בדרך שבה מציגים אותנו לפני פגישה. בדרך שבה אנחנו יוצרים רושם טרום ראשוני, עוד לפני שבכלל חוו אותנו באיזו שהיא דרך.

אלה הם הדברים שעשתה איוונקה בנאום שיכולים להקפיץ את הדרך שבה אחרים תופשים אותנו ואת העסק שלנו:

1. עשתה את שיעורי הבית – איוונקה לא הגיעה לשם במקרה ואמרה את אשר על ליבה. היא ידעה בדיוק מול מי היא עומדת. היא יודעת בדיוק מה מאכזב אותם בנשיא ובהנהגה הנוכחית. זה היה ברור לה עד רמת המילה.

ואני אסביר. לכל קהל יש מילים שגורמות לו להתרגש. מילות מפתח. ערכים, אם תרצו, בשפת ה-NLP. וכאשר אנחנו שוזרים את המילים הללו בתוך הנאום, הקהל שומע אותן. זה מהדהד לו בראש. כאילו שהיא מדברת את המילים שלו. זה מעולה ברמת ההזדהות.

בנאום הקצר הזה היא שילבה די הרבה מילות מפתח שכאלה. ביטויים כמו: "כבוד", "הישגים" "הצלחה", "לחשוב בגדול" ו"אומר את מה שהוא מתכוון ומתכוון למה שהוא אומר". ביטויים שמציירים את אביה בדיוק על פי הערכים שחסרים לקהל במנהיגות הנוכחית.

2. מציגה אותו לפניו – ההצגה המוקדמת שלה, לפני שעלה לדבר, אינה מקרית. היא בנתה את הדמות שלו. יצרה עבורו את הרושם שעכשיו נשאר לו רק למלא. ועכשיו, אנחנו מפרשים את דבריו בהתאם להקדמה שקיבלנו.

האפקט הפסיכולוגי שמופעל פה נקרא "הטרמה". אפקט ההטרמה הוא האפקט שגורם לנו לשפוט מידע על פי על המידע שקדם לו. הוא זה שעומד מאחורי הרושם הראשוני. הוא זה שגורם לנו גם להתייחס לאנשים בכבוד לאחר שהוצגו לנו כאנשים מכובדים.

על ידי כך שאיוונקה מציגה את אביה תוך שימוש במילות המפתח הנכונות, היא יוצרת עבורנו ציפייה. ציפייה לאדם מאוד תכלסי. זה שאומר את מה שהוא חושב. זה שיש מעשים מאחורי דבריו. זה שפונים אליו כשהמצב לא טוב ומשקם הכל. האיש הנכון.

3. היא יוצרת פיצול תפקידים – לאורך כל הנאום, איוונקה מקפידה ליצור 2 תדמיות שונות, כמעט מנוגדות, של אביה. מצד אחד, הוא איש העסקים הקשוח והביצועיסט שמציל את היום. מצד שני, הוא איש המשפחה והחבר הנאמן שתמיד יהיה שם בשבילך.

יש סיבה לכך. היא יודעת מה התדמית הציבורית שלו. היא מודעת לפליטות הפה ולאמירות הבעייתיות שאמר. והיה לה חשוב שאנשים יהיו מסוגלים להבין שהוא יותר ממה שהוא נראה. כך, היא גורמת לנו להטיל ספק בהיותו "רק" טיפוס ססגוני ומוחצן.

זה די גאוני. כי ברגע שהסרנו את ההסתכלות על האישיות הססגונית שלו כבעיה, קל יותר לקבל את המסגרת שלה. ועכשיו פתאום, טראמפ הופך לאבא שכולנו רוצים שינהיג את המדינה. תכלסי וקשוח מצד אחד. אבהי ומפתח מצד שני.

לסיכום: בין אם טראמפ יזכה או לא, חשוב לשים לב לדרך שבה בתו עושה עבורו את הרושם החיובי. כאילו מחליקה עבורו כל אמירה בעייתית מראש. ויש בזה כוח. במיוחד אם נבין את זה לעומק ונבדוק איך נוכל ליישם את זה בחיינו.

זהו להיום. עכשיו מסקרן אותי לקרוא בתגובות פה למטה מה דעתך על המאמר?

שיהיה לך יום מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

5 תגובות

  1. נקווה שהוא יזכה. הוא היחידי שלא יישלט על ידי לוביסטים. כל השאר יהיה כמו מריונטות

    1. האמת היא שאין לי מושג מי עדיף שיזכה שם או לא. אחרי הכל, זה שיש לו כסף לא אומר שהוא לא ישתף פעולה עם לוביסטים. הלובי מציע לא רק כסף אלא גם קשרים, כוח וטובות מאנשים חזקים אפילו יותר. לזה… קצת יותר קשה לסרב, גם כשאתה מיליונר.

      1. עדיין שאר המתחרים הם מטרות יותר קלות ללוביסטים מאשר טראמפ. ותרשה לי לתקן אותך, הוא לא מיליונר הוא מיליארדר (4 מיליארד דולר על פי פורבס).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור: