חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
confidentwoman

לגזור ולשמור: איך לחזק את תחושת הביטחון העצמי שלנו בצורה שבאמת תתפוס לאורך זמן?

היי,

בפעם הקודמת הצגתי כיצד ליצור כימיה עם כל אדם בשניות באמצעות הגבות בלבד. הפעם, רציתי להמשיך במסע שלנו לפיתוח הכריזמה שלנו כפי שביקש דוד, אחד מקוראי הבלוג הנאמנים ולענות על השאלה – איך ליצור ביטחון עצמי בצורה שבאמת תתפוס?

מה הקשר בין ביטחון עצמי למראה?

צ'ארלס הורטון קולי, סוציולוג בן תחילת המאה הקודמת פיתח את תאוריית ה"אני במראה" (The looking glass self) שנחשבת עד היום כדרך יוצאת דופן להסביר איך אנחנו מגבשים את הדימוי העצמי שלנו.

על פי תאוריית ה"אני במראה" הדימוי העצמי שלנו היא לא מה שאנחנו חושבים על עצמנו. הוא גם לא מה שאחרים חושבים עלינו. במקום זה (כך מסבירה התאוריה), אנחנו מה שאנחנו חושבים שאחרים חושבים עלינו. וזה יותר פשוט ממה שזה נשמע.

בכל רגע נתון, אנחנו בוחנים את ההתנהגות של האנשים שמולנו. מנסים להבין מהתגובות שלהם כלפינו מה הם חושבים עלינו. דרך הפרשנות הפרטית שלנו. ולמרות שהפרשנות שלנו את התנהגות האחר היא לא תמיד נכונה, היא תמיד שלנו.

לדוגמה, נניח שמישהי מאמינה שהיא שמנה (למרות שהיא לא, פשוט תסתכלו). ונניח שהיא הולכת לקניות עם חברה. בזמן שהיא מודדת חולצה, היא שואלת את החברה איך החצאית נראית עליה. ונניח רק לצורך הדוגמה שהחברה מביעה הבעה של חוסר שביעות רצון.

באותו הרגע, היא עשויה לפרש את תגובת החברה בתור "החולצה הזו מדגישה שאני שמנה". למרות שיכול מאוד להיות שהחברה התכוונה ל"העיצוב של החולצה מכוער". וגם אם החברה תנסה להסביר שזו לא הייתה כוונתה, הדימוי העצמי שלה ייפגע ואתו גם הביטחון העצמי שלה.

לנפץ את המיתוס

הביטחון העצמי שלנו הוא יצור חמקמק מאוד. כבר שנים מספרים לנו שאפשר וצריך לבנות אותו. יש המון טכניקות שמיועדות לעשות את זה. ועדיין, המון אנשים שמנסים ליישם את הכתוב בספרים ואת מה שלמדו בקורסים מגלים דבר אחד – קשה לתחזק ביטחון עצמי.

יש סיבה לזה: אין באמת דבר כזה שנקרא ביטחון עצמי. כן, למרות שאני מתייחס לזה מתחילת המאמר כאילו שמדובר בדבר אמתי. ביטחון עצמי הוא המצאה של אלה שמוכרים ספרים וקורסים ליצירת ביטחון עצמי. יצרו בעיה ש"רק להם יש את הפתרון עבורה".

הרי אם נחשוב על ביטחון עצמי נגלה שמדובר בדבר שמושפע מאוד מכל דבר שאינו אנחנו. כמו ציונים שאנשים נותנים לנו או אישורים חברתיים. ו, השליטה שלנו על הביטחון העצמי מאוד מוגבלת מתוקף הגדרה זו. אז איך בדיוק מדובר בביטחון שהוא "עצמי"?

האמת היא ש'ביטחון עצמי' הוא רק שם שאנשים נותנים לתחושה שהם רוצים. מעין הגדרה שבבסיסה הייתה אמורה להיות דבר טוב והשתבשה. לכן, כדי ליצור שינוי ביכולת שלנו להרגיש בטוחים בעצמנו וביכולות שלנו, עלינו להגדיר אותה מחדש.

הגדרה מחודשת לביטחון עצמי

מכיוון שהמטרה שלנו היא לחזק את הביטחון העצמי שלנו, עלינו להגדיר אותה מחדש ולשזור אותה בתוך הזהות שלנו. כך שמראש נדע לפרש בצורה אחרת את המעשים של האנשים האחרים. ועד כאן, עדיין לא הבאתי בשורה חדשה. למה?

כולם יודעים שכדי ליצור ביטחון אמתי בעצמנו, עלינו לפרש את המציאות בצורה שיותר "בונה" אותנו. האתגר הגדול הוא בכלל לא זה. אלא ביכולת נדרשת שאף אחד לא מדבר עליה (כי זה יגרום לאנשים לא לבוא לקורס על ביטחון) שמתחזקת לבד את הביטחון הפנימי שלנו.

וברור לך על מה אני מדבר: התחלת לבצע תרגיל שאמור לעשות אצלך שינוי. הוא נשמע הגיוני. הצלחת לדמיין איך הוא עובד ואיך הכל משתפר לך בחיים. ביצעת אותו פעם או פעמיים. ואז שכחת ממנו. או שקרה משהו שגרם לך להרגיש שזה לא תמיד עובד. והפסקת.

לכן, ההגדרה המחודשת לביטחון עצמי חייבת להיות 'תחושת אמונה שמתחזקת את עצמה לבד ביכולות שלנו'. כי אם הביטחון העצמי שלנו לא מתחזק את עצמו, אנחנו צריכים לגרום לו לעבוד בכל פעם מחדש. ובכל פעם שמשהו לא נעים קורה, להתאמץ מחדש.

איך לחזק את הביטחון העצמי האוטומטי שלנו?

אנחנו רוצים שהביטחון העצמי שלנו יעבוד לבד. באופן אוטומטי. כמו בכל דבר אחר שאנחנו עושים המון. ולא צריכים לחשוב עליו כשאנחנו עושים אותו. פשוט כמו להרים את היד. או לקרוא. כן, עד כדי כך.

כדי לעשות זאת, עלינו ליישם מספר עקרונות חשובים:

1. לקחת אחריות ולהפסיק להתקרבן – מאוד קל להאמין שזה המזל שלך. שזה מה שהחיים חילקו לך. שמישהו עשה לך את זה. ולשאול את עצמך למה זה תמיד קורה לך. האמת היא שצורת החשיבה כזו הופכת אותך לקרבן של הנסיבות במקום ל"בעל הבית" של החיים שלך.

כן, גם אם נתוני הפתיחה שלך (או הנוכחיים) לא משהו, לא אומר שאי אפשר לשפר אותם. צריך רק לחפש הזדמנויות ולפתח את הכלים שיעזרו לך לעבור את האתגר הנוכחי. ואם הייתי יכול לקעקע לך את העיקרון הזה על העפעפיים מבפנים, הייתי עושה את זה. נשבע.

2. להכיר את הדברים שבהם אנחנו חזקים – לכולנו יש לפחות דבר אחד שבו אנחנו חזקים. שבו כבר קיבלנו תוצאות טובות. העניין הוא שרובנו לוקחים את הדברים האלה כמובנים מאליהם. ורק כשהם נעלמים, אנחנו לומדים להעריך אותם.

במקום זה, עלינו להכיר את היתרונות שלנו. לשים אותם באמצע. לא כדי להתעלם מהחסרונות שלנו. אלא כדי לתת להם משקל שווה כשאנחנו בוחנים את עצמנו. זו גם הסיבה שבגללה אני תמיד ממליץ לנהל יומן הצלחות יומי ולעבור עליו לפחות פעם ביום.

3. להכיר בחסרונות שלנו ולהגיב אליהם נכון – בדומה למצב העו"ש בבנק, רובנו מעדיף שלא לשים לב לחסרונות שלו. החסרונות מרגיזים אותנו. מזכירים לנו שיש משהו לא נעים שצריך להיפתר. ובדומה לכל דבר ש"צריך", אנחנו לא אוהבים להתעסק אתו בצורה מודעת.

לכן, עלינו להכיר בחסרונות שלנו. ובדומה למצב העו"ש, רק לאחר ההכרה בחסרונות ניתן לבחון אילו יכולות יכולים להוציא אותנו משם. לאחר מכן, יש ללמוד אותם. ויש המון מקורות מידע (בלוגים, ספרים, קורסים וכן הלאה) שבהם אפשר ללמוד אותם.

4. לבצע את הדבר הכי חשוב בצורה מודעת שוב ושוב – הדבר שיבנה את הביטחון העצמי האוטומטי בצורה הטובה ביותר הוא כוח הרצון שלנו. כדי לתרגל אותו אני ממליץ (שוב) לעשות רק דבר אחד: בכל פעם שאנחנו רוצים לדחות משהו, נבצע אותו באותו הרגע.

כך, נלמד את עצמנו להקשיב לעצמנו ולבצע את מה שצריך. בלי שיפוט. בלי שנצטרך לשכנע את עצמנו. כמו להרים יד. במחשבה פשוטה. וכן, חשוב לעשות את זה בצורה מודעת. ואם פספסת פעם אחת, זה בסדר. בפעם הבאה, חשוב לשים לב לזה ולבצע.

5. לקבל את הבלתי נודע באהבה – רוב האנשים אוהב לתכנן מראש. זה נותן לו תחושת ביטחון מזויפת. כאילו שהכול הולך להיות בסדר. ובחלק מהמקרים זה באמת עובד כמו בתכנון. רק שלפעמים דברים לא מסתדרים כמו שחשבנו שיסתדרו. ואז מה?!

מאוד פשוט. עלינו להבין שתמיד משהו לא צפוי עשוי להגיע. הוא לא טוב או רע. זו פשוט המציאות. רק אם נתאמן על ערנות לדברים שמתרחשים סביבנו בעת הביצוע, נוכל להגיב לדברים בזמן אמת. זו גמישות מחשבתית אמתית. לשים לב לשינוי ולהגיב בזמן אמת.

6. להתאמן על היכולת להתאושש מהר – כששואלים אותי מה היכולת החשובה ביותר שחשוב לפתח כדי להצליח, אני תמיד מציין אחת – היכולת לעמוד שוב על הרגליים לאחר שמשהו רע קרה. וזו לא יכולת שמפתחים ב"מכה" אחת.

בכל פעם שאנחנו לא מצליחים במשהו, יש לנו תחושת התכווצות. כזו שגורמת לנו לעצור בחוסר נוחות. ולרוב האנשים לוקח לא מעט זמן כדי להתאושש ממנה. כדי לפתח את יכולת ההתאוששות שלנו, חשוב להרגיל את עצמנו לחזור למצב "עסקים כרגיל" מוקדם ככל האפשר.

זה נכון כשמדובר במערכות יחסים. זה נכון כשמדובר בעבודה. זה נכון גם כשמדובר בפרויקט אישי שהשקענו בתכנון וביצירה שלו המון. ככל שנאמן את שריר ההתאוששות שלנו לתפקד מהר יותר וחזק יותר, כך הביטחון העצמי האוטומטי שלנו יעבוד בצורה יעילה יותר.

ומכיוון שאני רואה שטיפה הארכנו היום, נסיים פה לבינתיים. עכשיו, אשמח לקרוא בתגובות שמתחת למאמר מה דעתך עליו!

שיהיה לך שבוע מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

11 תגובות

  1. עצה נוספת שיכולה לעזור היא להפסיק לחשוב מה אחרים חושבים עלינו, זה יכול לפגוש אותנו בהרבה מקומות בחיים.

    כמו תמיד – מאמר מוצלח 🙂

  2. עוד דבר קליל שאפשר לעשות ונותן המון לביטחון העצמי: פנקס לילי בו כותבים בסוף כל יום 3 דברים שעשו לי טוב.
    בין אם עשיתי אותם או קרו לי והרגשתי טוב. זה שומר על היכולת להסתכל על החיובי.

  3. חזק חזק ומחזק!
    ליאור… אחד המאמרים הטובים!
    [בנוגע לסעיף 3, האם אתה ממליץ להקדיש זמן ביום ללמוד את החסרונות שלנו?]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה לקבל עדכון למייל?

אם בא לך לקבל עדכון פעם בשבוע כשמאמר חדש עולה לאתר, יש להשאיר את כתובת האימייל שלך בתיבה הבאה:

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?