חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה חסרה

כיצד להמנע מהשתהות – חלק ב‘

שלום שלום וברוכים הבאים,

מקווה שעבר עליכם שבוע מהנה תוך הרהור בפוסט הקודם, שעסק בהמנעות מהשתהות, או במילים אחרות, ביצירת ”מנוע מוטיבציה“. הטכניקה הראשונה שהעליתי נקראת מסגור מחדש והיא די דומה לתפיסת ה“חשיבה החיובית“ במידה מסוימת.

הרעיון של המסגור מחדש הוא מאוד פשוט – קיימת מסגרת לאירוע, כמו מסגרת של תמונה, שדרכה אנחנו רואים אותו. אם נרצה להגיב אחרת לאירוע, אנחנו נרצה לשנות משהו במסגרת ההתיחסות, בין אם זה לשנות את זווית הראייה, לשנות את ההתיחסות לסיטואציה וכל דבר אחר שקשור אליה, כך שנוכל לראות את הסיטואציה בצורה שתעזור לנו להתקדם לעבר המטרות שלנו.

שאלה מעניינת שעשויה לעלות היא, אם אנחנו כבר באמצע סיטואציה ויש לנו כמה שניות לפעול, מתי יש לנו את הזמן לעשות את אותו מסגור מחדש?

ובכן, השאלה היא באמת מעניינת ולדעתי קיימות כמה אופציות. הראשונה היא להתאמן על המסגור מחדש מספיק עד שאנחנו עושים את זה בצורה אוטומטית, כך שלוקחת אלפית שניה, בסופו של דבר לעשות את השינוי.

אופציה נוספת היא ליצור משהו, שיתפקד כקיצור דרך וישלוף משהו שנרצה שיחליף את ההשתהות. למשהו הזה קוראים בשפת ה-NLP עוגן.

מהו עוגן?

כשאתם מסתכלים על מסך המחשב שלכם ואף תוכנה לא פועלת חוץ ממערכת ההפעלה, אתם עשויים לראות כל מני ציורים קטנים עם סימן חץ קטן בפינה שלהם. אתם יודעים, שבלחיצה כפולה על ציור אחד פתאום תופעל תוכנה.

אתם לא צריכים לתכנת את התוכנה כל פעם מחדש ולבקש שהיא תשתמש במשאבים שונים של המחשב. כל מה שאתם צריכים הוא ללחוץ ולתת לתוכנה להתחיל לפעול, לקחת את המשאבים שהיא צריכה, כך שהיא תפעל. אותו דבר תוכלו לעשות עבור עצמכם וכך תוכלו ליצור עוגן.

אני אישית מהאנשים שמאמינים שלא תמיד צריך להיות טכנאי טלויזיה רק בכדי להדליק אותה ולצפות בה, ועם זאת, אם אתם רוצים לדעת איך לעשות משהו בצורה מקצועית, ולהבין כל חלק בו לפרטיו, אתם מוזמנים להגיע לאחת הסדנאות שאנחנו מעבירים עבורכם, שם נלמד אותכם לעשות כל דבר בצורה מקצועית.

אז כיצד ניצור עוגן?

לפני הכל, חשוב לדעת כיצד בנויה תחושה. לתחושה יש כמה שלבים – בהתחלה היא עולה בצורה מתונה, נהיית יותר ויותר תלולה עד שהיא מגיעה לשיא החוויה (הנקודה בה התחושה היא הכי חזקה) ומשם התחושה מתחילה להחלש.

דבר שני, כדאי לדעת איך ליצור אצל עצמך תחושה. אפשר לחכות שהתחושה תעלה בכדי ליצור את העוגן, אבל אז אתה תלוי בידי הגורל, שיספק לך תחושות נכונות בזמנים הנכונים ואנחנו זקוקים לשיטה שתספק תוצאות בזמן נתון. אם הייתי שואל אותך ”איך אתה יודע כשאתה שמח?“, ”איך את יודעת כשאת מסוקרנת?“, מה השתנה באיך שהרגשתם? האם פתאום השתלטה עליכם תחושה? ואם הייתם שואלים את עצמכם את אחת מהשאלות הללו? מסקרן, נכון או לא?

הדבר השלישי שצריך לדעת לעשות הוא להבין מהו עוגן. עוגן הוא משהו שגורם לתחושה מסוימת לעלות ואנחנו נשתמש בו במצבים מאוד ספציפיים, כמו ”שליפים“ למבחנים. קרה לכם פעם שהרחתם ריח ופתאום עלה זכרון מאוד ספציפי, אולי אפילו על בן זוג כלשהו בעבר? זהו בדיוק עוגן.

השאלה שנשאלת עכשיו היא כיצד ניצור עוגן בצורה רצונית, כך שנוכל להפעיל אותו כרצוננו. ובכן, השלב הראשון הוא להכנס לתוך התחושה, על ידי שאלת אחת השאלות הללו את עצמכם או הזכרות בזמן מסוים שהוא היה לכם את המשאב ואיך זה הרגיש.

השלב השני הוא לחכות עד שהתחושה הינה כמעט בשיא שלה, לעגן על ידי נגיעה בצורה שאנחנו לא נוגעים בדרך כלל (כמו נגיעה במרפק עם 2 אצבעות), להשאיר את הנגיעה עד שהתחושה מתחילה קצת להחלש ורק אז לעזוב.

מה שנעשה עכשיו הוא לצאת מהתהליך, נלך לשתות מים או קפה, ננקה טיפה את הראש ונבדוק אם זה פועל. תעשו בדיוק את מה שעשיתם כשעיגנתם (כמו נגיעה באותו מרפק באותה נקודה עם אותן 2 אצבעות) ותראו איך התחושה עצמה חוזרת. מעכשיו, בכל פעם שתצטרכו, תוכלו להחזיר את התחושה בעזרת שימוש בעוגן.

זהו להפעם, תהנו משאריות השבוע ומהשבוע החדש שבפתח

ליאור

נ.ב. בעקבות ההצלחה של הסדנה הקודמת, אנחנו פותחים מחזור חדש לסדנת ”תשעת המפתחות להצלחה“. הסדנה תחל בשבועות הקרובים בסמינר אפעל שברמת אפעל. לפרטים נוספים, תרשו לעצמכם ליצור עימנו קשר

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?