חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה חסרה

למה אנשים לא מבינים אותך?

היי כולם,

לפני הכל, אני מודה לכולם על השאלות והתגובות ששלחתם על סדרת הפוסטים שעסקו בדברים שאותם נוכל ללמוד מהמהפכה במצרים. אני מאושר לשמוע שאנשים כבר רואים שינויים בחייהם, אפילו אם זה בדברים קטנים שעבורם הם עולם ומלואו.

לכולנו יצא פעם להגיד פעם למישהו משהו שהעליב אותו למרות שבהחלט לא התכוונו. הכוונה שלנו הרי היתה נקייה והתכוונו לטוב מכל הלב ועדיין האדם שמולנו נפגע עד עמקי נשמתו.

למרות הכוונה, אחת מהנחות היסוד ב-NLP קובעת כי המשמעות של התקשורת שלנו טמונה דווקא בתגובה שנקבל וזה מאוד הגיוני כי עם כל הכבוד לכוונה, בסופו של דבר מה שמשפיע הוא הדרך שבה אנשים הגיבו ובהתאם לתגובה הזו, עלינו לשנות את הדרך שבה אנחנו עושים דברים עד שנגיע לתוצאה שרצינו.

איך לא נפגע באנשים?

תחשבו לשניה על הכוונה שלנו ככזו שנתבת את מה שאנחנו עושים. אנחנו משדרים אותה כל הזמן, דרך המילים שלנו, טון הדיבור שלנו ושפת הגוף שלנו ועם זאת, לפעמים, בגלל 2 דברים שאנחנו לא מודעים אליהם, היא עוברת לאדם השני ומקבלת משמעות שונה לחלוטין מהמקורית.

בכדי להמחיש זאת, נוכל לדמיין 2 כוסות של מים – האחת מלאה במי מעיין נקיים ומזוקקים והשניה ריקה לחלוטין. המטרה שלנו היא, להעביר את כל המים הנקיים מכוס אחת לשניה באמצעות צינור.

אם הצינור נקי ותקין ואנחנו נדע איך להשתמש בו, המים יעברו מכוס אחת לשניה בקלות יחסית. מצד שני, אם הצינור מלוכלך מבפנים, אנחנו עשויים למצוא שכל המים הנקיים, שכל כך שמרנו עליהם הפכו לבוץ.

איך לא נלכלך את המים?

כמו שציינתי מקודם, ישנם 2 דברים שנוכל לעשות בכדי לשמור את המעבר התקין של המסר הנקי שלנו:

1. למדו להבין מה אנשים אומרים לכם גם כשהם לא מדברים – כאשר אתם אומרים משהו או מעבירים מסר לאדם שמולכם, יש לכם הערכה כללית לתגובה הצפויה ממנו. כל אדם מגיב פיזיולוגית (בעזרת הגוף שלו) למידע שהוא מקבל, אפילו אם הוא מנסה לא להסגיר את זה.

קשה לי להבהיר אפילו, עד כמה חשוב שתלמדו שיטה אמיתית להבין את שפת הגוף של האדם שמולכם ולא בכדי שתוכלו לקרוא את מחשבותיו, אלא בכדי לשים לב, בזמן אמת, האם האדם מגיב למסר שלכם כמו שציפיתם ומרגיש את מה שציפיתם שירגיש כשאמרתם לו את מה שאמרתם, או שמא הוא "לקח את זה למקום הלא נכון" ומגיב כרגע למה שהוא חשב שהבין מדבריך.

ברגע שתדעו להבין את האדם שמולכם ואת מה שהוא משדר לכם, מבלי להוציא מילה מפיו, יהיה לכם קל לזהות אם "דרכתם במקום לא נכון" ולשנות את הדרך שבה אתם מתבטאים בזמן אמת, ובכך למזער נזקים.

2. שפרו את כישורי התקשורת שלכם – אין שני אנשים זהים ובדיוק לכן, אנחנו צריכים להתמקצע כל הזמן במגוון דרכים לשפר את התקשורת שלנו עם אנשים.

לכל אדם יש את ההעדפה שלו: יש אנשים שיעדיפו שנדבר איתם בשפה רגשית, ויש כאלה שיעדיפו שנדבר איתם דווקא בדימויים ראייתיים או שמיעתיים. יש כאלו שיעדיפו שנדבר איתם בצורה ישירה ויש כאלו שיעדיפו בצורה עקיפה, דרך מטאפורות למשל.

היכולת שלנו לזהות מראש ככל האפשר את העדפות האדם השני, יקלו עלינו לנסח את המסר בצורה המועדפת עליו, ובכך לדעתי, טמון הכוח האמיתי שבתוך הכשרות ה-NLP שאנחנו מעבירים בשנים האחרונות.

הרי כל התקשורת, באשר היא, לא שווה אלא כקליפת השום, אם האדם שמולנו לא מבין מה אנחנו רוצים ממנו.

שיהיה לכם המשך יום מעולה
ליאור ברקן

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

3 תגובות

  1. קודם כל פוסט מצויין. אתה יכול לפרט בפוסטים הבאים יותר על איך אפשר להבין יותר בשפת גוף כמו מקורות טובים ללמידה או שיטות כאלה ואחרות לתפיסה והבחנה מהירה יותר למה שהאדם שמולנו משדר?

  2. מספר המלצות לספרים על שפת גוף (מהבסיסי למורכב):
    קול הגוף – ענת הכט-פישר
    גברים ונשים מעבר למילים – גבריאל רעם
    הכל על שפת הגוף – סמי מולכו

    וחוצמזה אתה מוזמן לחפש חומרים של פול אקמן (Paul Ekman) אחד המובילים היום בתחום הבעות פנים

    אם תרצה המלצות נוספות אשמח לעזור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור: