חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה חסרה

מה נועלים סנדלרים ללא רגליים?

היי לכולם,

השבוע, במקרה אמנם, נקלעתי לשיחה מאוד מעניינת על הפוטנציאל האנושי ועל כמה אנחנו באמת יכולים לבצע באותה רמה שאחרים מסוגלים לבצע.

היו כאלה בשיחה שטענו כי ישנם אנשים יוצאי דופן במגוון תחומים, החל מאלברט איינשטיין וליאונרדו דה וינצ'י ועד ספורטאים כמו לאנס ארמסטרונג ומייקל ג'ורדן נולדו עם מעין מתת אל המאפשרת להם להתעלות מעל השאר ולהיות מסוגלים לבצע מעל האדם הממוצע ומהצד השני, היו כאלה שטענו שכל אדם יכול להגיע להישגים הללו אם רק ירצה מספיק.

אותי אישית השיחה הזו עניינה לא רק ברמת הדיון הפילוסופי אלא גם מהבחינה המעשית. רבים בישראל כבר מודעים לאפשרויות הגלומות ב-NLP להפוך טיפולים ואימונים אישיים ליותר מוכוונים למטרות הלקוח וליצירת תוצאות מדהימות במיוחד בזמן קצר יחסית.

בשנים האחרונות עלתה המודעות בישראל ל-NLP גם ככלי לשכנוע מהיר וסוחף בראיונות עבודה, במכירות ובמשא ומתן. אפילו להימנעות מטעויות שיחה. לאחרונה, החל גל מסוים של למידת NLP לשיפור יכולות העבודה מול קהל וחידוד מיומנויות הלימוד של מורים, גם מול קהל שאובחן כבעל בעיית קשב כזו או אחרת.

רבים בישראל עדיין לא מודעים למהות העמוקה ביותר של ה-NLP שהיא לדעתי שיא השימוש ב-NLP על כל כליו – Modeling. ה-Modeling, או בעברית המידול, הוא יצירת מודל הניתן ללימוד של הדרך בה אדם מסוים מביא את עצמו לתוצאות.

אם ניקח למשל את לאנס ארמסטרונג ונרצה ללמוד איך הוא מגיע להישגים, אנחנו תמיד נוכל לטעות לחשוב שהכול נובע רק מהכושר וכוח הרצון שהוא פיתח.

מצד שני, אפשר גם לראות זאת אחרת.

שם קוד – נעלי הסנדלר

המידול אותו נעשה לאנשים כמו מייקל ג'ורדן למשל, ייתן לנו מודל נוסחתי למדי שלימודו בצורה הנכונה תביא אדם להיות מסוגל להיות מסוגל לקלוע לסל כמו ג'ורדן. עם זאת, הייתי מעוניין להסתייג מקביעה זו, שהינה כמעט חד משמעית – כל זה נכון בהתאם למגבלות.

לכל אדם יש פוטנציאל פיזיולוגי וגנטי מסוים הקובע את הגבול אליו אנחנו יכולים להגיע במגוון שלם של תחומים. עכשיו הוא הזמן שבו קורא או שנים יזדעקו – אבל אמרת שאפשר להגיע לתוצאות של אדם אחר!

זה נכון, באמת אמרתי את זה ואני אסביר – פוטנציאל הקפיצה לרוחק של אדם שנולד עם נכות ברגליו לא תהיה זהה לזו של אדם שנולד בריא ברגליו.

למרות זאת, הפוטנציאל אינו מעיד על טיב המיצוי שלו. אדם שנולד עם נכות ברגליו, יכול ללמוד, אם יבחר, להצליח בקפיצה לרוחק ויפעל בשיא הנחישות להגיע למיטב אליו יוכל. בדיוק באותה מידה, אדם שנולד ללא נכות, עשוי להחזיק בפוטנציאל מרשים אך ללא כל למידה, אימון ונחישות הוא לא ינצל ולו אחוז מהפוטנציאל שלו.

בדוגמה הזאת, בהחלט יכול להיות שאותו אדם הנכה ברגליו יוכל לקפוץ רחוק יותר מהאדם הבריא והלא מאומן.

אם יש משהו שכל האנשים מתמחים בו הוא להיות אנחנו. במשך שנים התאמנו על להיות אנחנו ואנחנו עושים את מה שאנחנו עושים, לטוב ולרע, בצורה מקצועית וחסרת פשרות.

אם ניקח את עקרון היסוד שאומר כי יש לנו את כל המשאבים הדרושים לנו כדי להצליח ולפעמים על מה שנשאר הוא רק לכוון אותם להופיע במקום אחר, בזמן אחר ואפילו במינון קצת שונה, נוכל לראות כי עצם הלמידה של המודל מאפשרת לנו לנצל את הפוטנציאל האישי שלנו בצורה משמעותית שתוכל לעזור לנו להגיע עד שיאיו הקיימים והחדשים (כשאפשר).

אני אישית לא מאמין שסנדלרים חייבים ללכת יחפים. אם אתם יכולים ליצור לעצמכם את הנעליים שישרתו את צרככם בצורה הכי טובה, אין שום סיבה שלא תדאגו לעצמכם. בשנים האחרונות אני במסע של שיפור עצמי בלתי פוסק ולמידת הדברים המעניינים באמת ואני מזמין אתכם להצטרף אליי, כל אחד בדרכו.

ככל שתתעמקו יותר ב-NLP, אפילו ובעיקר אם כבר סיימתם את סדנת המאסטר, תוכלו לשדרג את היכולות והכישורים שלכם בעזרת המודלים שכבר נעשו ובעזרת מודלים נוספים שתוכלו ליצור. השאלה הנשאלת היא – במה תרצו להתחיל?

תמשיכו ליהנות,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?