חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה חסרה

מנהיגים וחירות

היי לכולם,

מחר יחול ליל הסדר ורובנו נשב עם המשפחה לקרוא את ההגדה, לאכול את ארוחת החג ולהנות מהאווירה המשפחתית של החג. רובנו, כמו רבים אחרים אפילו לא נחשוב פעם אחת על המשמעות האמיתית של החג. אנו לא נעשה זאת מתוך חוסר רצון, אלא בגלל שכבר קראנו את ההגדה כל כך הרבה פעמים ועכשיו הזמן לרוץ לאכול לפני שיתקרר.

סיפור ההגדה מספר על נס מסוים, ולא על הנס שכולנו חושבים. כל תקופה מסויימת אנחנו מגיעים למצב שבו ישנה שיגרה מסויימת. שיגרה זו איננה נובעת מכך שטוב לנו, אלא מכך שאנחנו נמצאים במצב שאליו כבר התרגלנו ואנו נאלצים לשהות בו מתוך אמונה שאין מה לעשות בנידון – כמו עבדים במצריים, וזה לא בהכרח אומר משהו רע על אף אחד מאיתנו. הרי אנחנו בוחרים מבין האופציות שיש לנו.

בני אדם תמיד יעדיפו את האופציה שתגרום להם לנוחות הגדולה ביותר. חשבתם על זה פעם? האם אתם עושים את מה שטוב לכם או את מה שנוח לכם לעשות? האם תעדיפו להתלונן באוזני חבריכם על מנהיגי המדינה המושחתים או שתעדיפו לעשות שינוי בעצמכם? האם בכלל אתם מודעים לשינוי שאתם מסוגלים לעשות?

לפחות פעם בתקופה ניתן לראות אנשים שצצים בכל מני מקומות בעולם ומושכים אליהם אנשים. אנשים אלה, אינם שונים ממני ומכם אך משום מה הם ממגנטים אליהם אנשים במעין כריזמה יוצאת דופן. מה הופך אדם, כמו משה, למנהיג?

מנהיג, כמו שאני רואה את זה, הוא אדם שעוזר לאנשים לראות הרבה מעבר למה שהם רואים, לשמוע משהו שהם לא היו רגילים לשמוע ולהרגיש שהם מסוגלים לעשות הרבה יותר.

מנהיג הוא אותו אדם שמסוגל לקחת איתו אדם מנקודה אחת לנקודה שנמצאת הרבה מעבר למקום שבו הוא נמצא כאן ועכשיו. מנהיג הוא למעשה מה שנקרא סוכן שינוי.

משה הוציא את בני ישראל ממצריים, את זה אנחנו כבר יודעים, אך איך הוא עשה את זה? מה מוביל אדם לשינוי הדורש מאמץ אישי בדרך החיים שלו?

אם נחזור להצהרה שהצהרתי קודם, "בני אדם תמיד יעדיפו את האופציה שתגרום להם לנוחות הגדולה ביותר", נוכל להבין כי כל עוד אנשים ייראו את צורת החיים שלהם בנקודה מסויימת כנוחה ביותר הם לא יבחרו לשנות משהו, אפילו אם יש משהו שלדעתנו יותר עדיף עבורם. אז מה למעשה עושים אותם סוכני שינוי?

כשאנחנו שקועים בחיי היום יום שלנו, לפעמים אנו לא טורחים לצאת מזווית הראייה הרגילה שלנו ולראות את כל האופציות העומדות מולנו. הבחירה שלנו, המגדירה את כמות החופש שיש לנו, מוגדרת מתוך כמות האופציות לבחירה שלנו.

ככל שיש לנו יותר אופציות לבחור ביניהן, אנו תמיד נמשך לאלה הטובות ביותר עבורנו וכך יהיה לנו הרבה יותר טוב והרבה יותר נוח. סוכני שינוי הם למעשה אותם אנשים המציגים תמונת עולם רחבה הרבה יותר המוסיפה לנו עוד אופציות לבחירה.

רק כשבני ישראל הבינו כי יכול להיות מצב שבו הם יחיו בארץ אחרת כאנשים חופשיים, הם בחרו ללכת אחרי משה (שבדיוק סיים משא ומתן קשוח למדי עם פרעה, מלך המצרים) ויצרו מציאות חדשה להם ולנו כצאצאיהם.

רק ביום שבו נבחר אנחנו לקבל עלינו את התפקיד של סוכני שינוי נוכל לשנות, כל פעם קצת, מהמצב הקיים לכיוון המצב שאליו נרצה להגיע ולהגיע למצב של חירות אמיתית, שבה לא הכל מוכתב ו"ככה זה".

שיהיה לכם חג חירות יוצא דופן מתמיד
ליאור ברקן

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור: