חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה חסרה

מפה דומה על שולחן אחר

היי,

לפני שנתחיל רציתי לספר לכם על אדם בשם יוסי, שבמשך שנים חי לו בדירתו ובמשך שנים היה יוצא ממנה רק בכדי ללכת לעבוד (ולמכולת פעם בשבוע כי צריך לאכול משהו). יום אחד נפטרה סבתו, והיא הורישה לו טלוויזיה חדשה וגדולה הרבה יותר מזו שהייתה לו. יוסי, שקיבל את הטלוויזיה ניסה לחשוב היכן ישים אותה והעמיד אותה במיקומים שונים בבית ולמרות כל ניסיונותיו לא מצא איפה להניח אותה כך שיהיה ניתן לצפות בה כראוי.

המפה שלנו

היום ניגע באחד העקרונות המהותיים שעומדים מאחורי ה-NLP – ה"מפה" שלנו. כשאנחנו מדברים ב-NLP על המפה של אדם מסוים, אנחנו מדברים על הדרך שבה האדם חווה את המציאות מבעד לחושים ולפרשנות האישית שלנו (או במילים אחרות, הפילטרים שלנו לסוגיהם).

המפה שלנו, כמו כל מפה אחרת, אינה הצורה שבה המציאות נתפשת על ידי כולם, אלא הדרך שבה היא נתפשת בצורה שונה אצל כל אחד מאיתנו. מתוך כך נוכל להבין עוד משהו מהותי למדי – המפה איננה השטח.

ישב יוסי בביתו ובהה בטלוויזיה החדשה שקיבל ולא האמין – הוא תמיד רצה טלוויזיה בגודל שכזה ועכשיו כשיש לו אחת, פשוט אין לו איפה לשים אותה בכדי שיוכל לראות אותה כמו שצריך מהספה שבסלון.

הוא פשוט ישב שם וככל שחשב יותר על הטלוויזיה שתקועה שם, כך זה יותר תסכל אותו. "כמה חבל שבכלל הסכמתי לקבל אותה" אמר יוסי לעצמו והזעיף את פניו.

המקום שבו אנחנו מתחילים ללמוד

אז יש לנו את המפה האישית שלנו, לאחרים יש את שלהם וזה פשוט נהדר, אבל חלק מכם פשוט ישאלו "אוקיי ו…?". אז בדיוק למקרה הזה הכנתי תשובת "ו…" נהדרת. לנו יש את המפה האישית שלנו, לאחרים יש את שלהם וכל עוד נישאר בתוך המפה שלנו, אנחנו לא לומדים שום דבר חדש שיכול לקדם אותנו.

תחשבו על זה שנייה, כל עוד אנחנו עושים משהו או מסתכלים על משהו בצורה מסוימת ומגיעים לתוצאה, אנחנו לא משנים זאת. מתי נשנה זאת? ביום שבו משהו לא יפעל בצורה שציפינו, אז נכנס למצב של בלבול ונצטרך לחשוב על דרכים אחרות להתמודד עם זה.

לפי הרגע, יוסי שמצא את עצמו מתמקד רק בבעיית מיקום הטלוויזיה החדשה, היה מתוסכל מאוד. הוא ניסה לפתור את הבעיה עם כל אמצעי שהוא הכיר וניסה למקם אותה על כל רהיט שרק מצא אך ללא הועיל, זה לא עזר.

לפתע נשמע צלצול בדלת. כשפתח יוסי את הדלת הוא מצא שם את דנה, השכנה מהקומה שמעל, שרצתה לשאול אם יש לו תבלין מסוים, כי לה נגמר והיא בדיוק במהלך הכנת האוכל. כשהזמין אותה פנימה לשנייה היא ראתה את הטלוויזיה עומדת במרכז הסלון. "הממממ…" אמרה דנה "אולי יש לי פיתרון בשבילך, אם תקפוץ אליי לדירה לדקה".

איך משדרגים את המפה?

בדרך כלל, ב-NLP אנחנו לומדים את המפה של האדם האחר כדרך שבה נוכל להבין אותו יותר טוב, כדרך שבה נוכל לעזור לו לבצע את השינוי שהוא מעוניין בו ולקדם אותו ואותנו בצורה שתתאים לעולמו.

דווקא במקרים כמו המקרים של יוסי, למידת המפה של האדם האחר יכולה דווקא להיות הדרך שבה הוא יכול לשנות את צורת החשיבה שלו מ"ממוקדת בבעיה" ל"מחפשת פתרונות" שאותם הוא יכול למצוא רק מחוץ למפת העולם שלו.

יוסי, ששמח לשנות קצת אווירה, נכנס לראשונה לדירתה של דנה. הדירה, שהייתה בנויה בצורה זהה, פשוט סודרה בצורה אחרת, מה שהעניק לבית תחושה כאילו היה גדול יותר מזה שלו והסלון, פשוט היה מסודר בצורה הפוכה לחלוטין אך בדיוק מול ספת הישיבה, עמדה טלוויזיה גדולה, בדיוק כמו שלו, בצורה מושלמת. עיניו נדלקו והוא ידע בדיוק מה לעשות.

וגם אתם מעכשיו, אם תרצו למצוא פיתרון לשאלות שעלו, זכרו את לאונרדו דה וינצ'י (עליו כתבתי בעבר בניוזלטר) וזכרו גם את האנשים שמסביבכם. אחרי הכול, המפה שלהם עשויה להיות ההשראה שלכם. והרי יש בעיות שקצת יותר מורכבות ממיקום הטלוויזיה.

עד כאן לבינתיים
ליאור

נ.ב. רציתי להודות לכם ובמיוחד לכל אותם האנשים ששלחו לי מיילים נרגשים בעקבות הניוזלטר האחרון שכתבתי (שנקרא בשם "מה האגדה שלכם?" ואותו תוכלו למצוא באזור הבלוג והחדשות שבאתר, כמו את כל שאר הניוזלטרים שנשלחו).

הסיבה שאני מודה לכולכם היא מאוד פשוטה – זה לא אני שגרמתי לכם לשינוי, אלא אתם שהחלטתם כי אתם מתחייבים למציאת הייעוד האישי שלכם. אני גאה לראות כי ישנם בישראל (בניגוד למה שחלק מהאנשים חושב) אנשים שמעוניינים לשפר את מצבם האישי ולתרום תוך כדי כך גם לאנשים שסביבם.

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה לקבל עדכון למייל?

אם בא לך לקבל עדכון פעם בשבוע כשמאמר חדש עולה לאתר, יש להשאיר את כתובת האימייל שלך בתיבה הבאה:

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?