חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה חסרה

עוצמת הפשטות – חלק ב'

היי לכולם,

בפוסט הקודם בסידרה על העיקרון של פשטות דרך עיני ה-NLP, דיברנו על החשיבות של להסביר בצורה הפשוטה ביותר, בכדי להביא אדם אחר להבין את מה שאנחנו אומרים. היום, כמו שהבטחתי, ניגע בדרכים שבהן פשטות יכולה לשמש ככלי שכנוע מאוד עוצמתי.

לפני שנעשה זאת, מאוד חשוב שנבין משהו מאוד מעניין על המוח האנושי. המוח האנושי שואף תמיד ליעילות ובכדי להיות יעיל כשהוא צריך להתיחס לדברים שקורים מסביבנו הוא צריך לאחסן את המידע בצורה שתחסוך לו זמן. איך הוא עושה את זה?

פשוט מאוד – הוא יוצר קבוצות של דברים שדומים אחד לשני. עכשיו, לכל קבוצה שכזאת, יש את המאפיינים שלה ובהתאם אליהם אנחנו מגיבים לכל מה שנמצא בקבוצה הזאת (שנקראת בשפה המקצועית "סכימה") בצורה דומה.

לדוגמא – אם נראה כיסא בעל ארבע רגליים מעץ וכיסא עם רגל אחת ממתכת, אנחנו נדע להתייחס לשניהם באותה צורה, שהרי אנחנו יודעים ששניהם הם סוגים של כיסא ועל כיסא יושבים.

בשלב הבא, ברגע שיש לנו את הסכימה מוכנה בראש, בכל תחום, אנחנו יודעים איך להתייחס למשהו או למישהו, ואיך לפרש את ההתנהגויות שלו.

אם נניח אנחנו באים לשבת על כיסא, ובניגוד להתנהגות רגילה של כיסא שבה הוא יציב, הכיסא מתנדנד אנחנו יודעים שהכיסא מקולקל ואז או שנתקן אותו, או שנמצא מישהו שיתקן אותו, או שנזרוק אותו.

המוח שלנו, בכך שהוא יוצר את הסכימות, למעשה חוסך לעצמו זמן ואנרגיה אותם הוא מפנה לעשיית דברים אחרים. הרי הוא לא באמת צריך לפרש כל דבר שקורה לחוד אלא מפרש את אותה התנהגות אצל רוב האנשים בדיוק באותה צורה ובדיוק לכן הפשטות יכולה להיות כלי שכנוע עוצמתי.

אז איך משתמשים בעקרון הפשטות לצרכי שכנוע?

אחרי שהבנו שהמוח אוהב לסדר את המידע בסכימות, מאוד חשוב להבין עוד עיקרון – גם את הסכימות המוח מסדר בסכימות. בואו נפשט את המשפט הקודם אפילו יותר – המוח כל כך שואף להגיע לסדר שהוא לוקח לא רק את החפצים והאנשים, אלא גם רעיונות מופשטים ודיעות ויוצר סכימות שלהן.

דוגמא לכך נוכל למצוא בסכימה שנקראת "עובדה" – עבור רוב האנשים יש דברים שהם כל כך חד משמעיים עד שהם עובדתיים ואי אפשר לשנות אותם, ולכן הם מאחסנים אותם כ"עובדה" במוח.

אחת העובדות הידועות היא שאם אנחנו רוצים לחבר בין 2 משפטים כל מה שנדרש מאיתנו הוא להפוך אותם לסיבה ותוצאה.

כלומר אם נרצה לקחת את המשפט "יוסי הגיע לעבודה בזמן" ואת המשפט "הבוס שלו היה מאוד מרוצה" בעזרת ו' החיבור נקבל את המשפט "יוסי הגיע לעבודה בזמן ולכן הבוס שלו היה מאוד מרוצה".

למרות שעכשיו אתם בטח אומרים לעצמכם "זה הרי פשוט מאליו, מה הקשר בין הפשטות הזאת לשכנוע", אם ניקח פיסת מידע שאנחנו יודעים שהאדם שמולנו חושב שהיא עובדה, ונדביק אותה כסיבה לפיסת מידע שהאדם שמולנו עוד לא מכיר הקשורה לפיסת המידע הראשונה, אנחנו נהפוך אותה בעיניו לעובדה!

אם נרצה לקחת את זה לשלב הבא, אנחנו יכולים בדיוק באותה צורה לקחת 3 פיסות מידע ולחבר אותן בדיוק באותה צורה, כך שלא רק שנכניס את פיסות המידע לתוך סכימת ה"עובדה", גם ניצור בין כולן קשר הגיוני של סיבה ותוצאה.

לדוגמא, אם אנחנו כבר יודעים עובדתית ש-NLP הוא המודל הכי יעיל ליצירת שינוי והשפעה ואנחנו רוצים להביא אדם להבין כי חשוב ללמוד NLP בצורה הכי נקייה חווייתית ותכל'סית ונוסיף להם את המשפט קל להבין למה חשוב ללמוד NLP אצלנו, ניקח את שלושת המשפטים ונחבר ביניהן נקבל משפט שכזה:

"NLP הוא המודל הכי יעיל שקיים היום ליצירת שינוי והשפעה והרי חשוב ללמוד NLP בצורה הכי נקייה חווייתית ותכל'סית ולכן קל להבין למה חשוב ללמוד NLP אצלנו".

על אף שעל פניו נראה כאילו כל השימוש ב-ו' החיבור הוא בולט, כל עוד לא נגזים איתו יותר מדי ויהיה קשר הגיוני בין המשפטים, רוב האנשים לא ירגישו בכך.

בפוסט הבא בסידרה נדבר על איך להשתמש בעיקרון הפשטות כדרך לשנות רושם ראשוני.

עד אז, תהנו המון
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה לקבל עדכון למייל?

אם בא לך לקבל עדכון פעם בשבוע כשמאמר חדש עולה לאתר, יש להשאיר את כתובת האימייל שלך בתיבה הבאה:

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?