חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
superconfident

איך לצאת מהבאסה? 5 שיטות להרגיש טוב יותר ולהכפיל את הביטחון העצמי שלך עכשיו

היי,

בשבוע שעבר הבאתי 7 טיפים שיגרמו לאנשים להתגעגע אליך יותר. הפעם, רציתי לדבר על נקודה בעייתית שהעלתה דנה, אחת מהקוראות הקבועות של המאמרים בבלוג ה-NLP שלנו, במייל ששלחה אליי – מה לעשות כשאנחנו במצב רוח רע וזה פוגע בעבודה ובזוגיות שלנו?

מה הבעיה עם קצת מצב רוח?

לפעמים היום שלנו לא טוב. זה יכול להיות משהו שלא הסתדר בבית. מישהו שרבנו איתו. מישהי שמרגישה לא טוב. חדשות רעות שקיבלנו בטלפון. זה קורה לכל אחד מאיתנו וזה משפיע עלינו. כולנו אנושיים וזה בסדר לגמרי להרגיש לא טוב.

כשמשהו משפיע עלינו, אנחנו משדרים את זה לאנשים אחרים. אפילו שנדמה לנו שאנחנו מצליחים להסתיר את זה מכל העולם. אפשר לזייף חיוך. אפשר לזייף עניין באנשים אחרים. לפעמים זה נדמה כאילו הצלחנו "לעבוד עליהם" ולגרום להם לחשוב שהכול בסדר.

כאשר אנחנו נמצאים במצב הרוח הזה לאורך זמן אנחנו גם פחות מרוכזים. ויותר חמור מזה, כשאנחנו במצב רוח רע ואנחנו עובדים עם אנשים, אנחנו מעבירים אליהם תחושה שלילית (ללא שהתכוונו כמובן) ובכך פוגעים בתוצאות שלנו.

הרי אם אדם רוצה לרכוש מאיתנו או לשכור את שירותינו לדוגמא, ואנחנו משדרים לו תחושה לא כיפית בזמן שיחת המכירה, זו בדיוק התחושה שתתחבר לו למוצר או לשירות שלנו. ומי רוצה באמת לשלם על משהו שמרגיש לו כ"לא כיף"?

איך לשפר את מצב הרוח?

לפני שנמשיך חשוב לי לציין משהו: אין בעיה עם להרגיש רע מדי פעם. זה בסדר, זה טבעי וזה אנושי. עם זאת, כאשר זה מפריע לנו לאורך זמן ובתפקוד היום יומי שלנו, רצוי שנלמד איך לשחרר את התחושה השלילית.

אחד הדברים שרוב האנשים יגידו לך במצב הזה הוא פשוט להתרכז במשהו אחר. על אף שעקרונית זוהי עצה נכונה, היא מעט לא פשוטה לביצוע כשאנחנו כבר בתוך מצב הרוח השלילי. ובנוסף, זה פתרון מקומי שעוזר רק נקודתית.

כדי ליצור שינוי במצב הרוח, נרצה להשתמש בכלים שיעזרו לנו לפתח אישיות קצת יותר חזקה. כזו שתעזור לנו להתמודד גם עם מצבי רוח רעים שיבואו בעתיד. בכך, לא רק שנרגיש יותר טוב עכשיו, גם נוכל לחזק לעצמנו את הביטחון העצמי.

לכן, הייתי ממליץ להשתמש ב-5 השיטות הבאות שגם יגרמו לך להרגיש טוב יותר וגם יכפילו את הביטחון העצמי שלך:

שיטה להכפלת ביטחון עצמי 1: לשנות את היציבה ליציבה שמחה

השיטה הראשונה היא לשימוש מיידי בתור עזרה ראשונה. על פי ה-NLP, הפיזיולוגיה שלנו ומצב הרוח שלנו משפיעות האחת על השנייה ולכן נתחיל את השינוי משם.

אם נחשוב על זה, כשאנחנו במצב רוח טוב אנחנו תמיד יושבים יותר זקופים כשהראש מתוח. כשאנחנו במצב רוח שלילי, אנחנו נמצאים ביציבה יותר שפופה כשהראש נוטה למטה.

קשה להחזיק תחושה רעה לאורך זמן כשאנחנו יושבים זקופים עם ראש מיושר למעלה. לכן, אנחנו צריכים להזדקף, למצוא נקודה שנמצאת מעל גובה העיניים ולנשום נשימות עמוקות בזמן שאנחנו מתרכזים בה. 5 דקות כאלה ומצב הרוח שלנו כבר יתחיל קצת להשתחרר.

ההרגל לאמץ שפת גוף שמחה יותר גם מחזק את הביטחון העצמי שלנו. אם מסקרן אותך לקרוא עוד על שפת גוף ואיך היא משפיעה על היכולות שלנו ועל האופי שלנו, אני מזמין אותך לקרוא את המאמר הזה.

שיטה להכפלת ביטחון עצמי 2: להציב מטרה קרובה ולהתחיל לעשות רק 5 דקות

אני לא יודע אם שמת לב לזה פעם, אבל כשאנחנו מרוכזים במשהו ונשאבים לגמרי לתוכו אנחנו לא מרוכזים בשום דבר אחר, כולל התחושות שלנו.

ספורטאים קוראים למצב הזה "In the zone" ורוחניקים קוראים לזה "להיות לגמרי ברגע". זה המצב שבו הריכוז שלנו כל כך גבוה עד שאנחנו מפסיקים להיות מצוננים, להרגיש לא טוב או כל דבר אחר. כל מה שיש שם זה הדבר שאותו אנחנו עושים ואותנו.

זה המצב שאנחנו שואפים להגיע אליו. העניין הוא שכשאנחנו מרגישים לא טוב, לא קל לנו להתחבר ישר למצב הזה. לכן, יש קיצור דרך שיעזור לנו להגיע אליו – להתחיל לעשות משהו קל ורק ל-5 דקות.

מה שמעניין באמת הוא שאנחנו לא באמת מסוגלים לעשות רק 5 דקות משהו של משהו שחשוב לנו לעשות. וברגע שנשאבנו, קל יותר להמשיך לעשות אותו ו"לגנוב" עוד דקה או שתיים של עשייה, רק כדי להספיק יותר.

עמידה ביעדים קצרים והיכולת שלנו להתרכז ולבצע אותם מעלה את היכולת שלנו לסמוך על עצמנו. היכולת הזו היא קריטית לביטחון העצמי שלנו. כבר לא מדובר על ביטחון ביכולת לבצע אלא גם ביכולת לעמוד ביעדים שהצבנו לעצמנו.

שיטה להכפלת ביטחון עצמי 3: לעשות פוטושופ לדימוי העצמי שלך

הדרך הזו דורשת שימוש קטן בדמיון ויוצרת שינוי עצמתי בהערכה העצמית שלנו. לעתים קרובות, כשאנחנו במצב רוח רע אנחנו מדמיינים את עצמנו בצורה שלילית.

כדי לשפר את הדימוי העצמי שלנו, עלינו לדמיין את עצמנו בצורה בונה יותר. לשם כך אפשר להשתמש בפוטושופ המובנה שלנו – הדמיון שלנו. ראשית, כאשר אנחנו מדמיינים את עצמנו נדמיין את עצמנו ביציבה דומיננטית ושמחה יותר.

אחר כך, אני רוצה להזמין אותך לשים לב למשהו מעניין: אם נדמיין את עצמנו מעט יותר גבוהים מהרגיל, נרגיש הרבה יותר טוב עם עצמנו. אם נדמיין שמישהו אהוב נמצא איתנו מאחורינו, נוכל לחזק את התחושה החיובית של הביטחון.

לצורך התרגיל: אני רוצה לבקש ממך לעצום עיניים (קודם לקרוא ואז…) ולדמיין את עצמך כרגע במקום העבודה שלך. עכשיו נדמיין את עצמנו גבוהים בפעם וחצי מהרגיל שלנו (וכל שאר החלקים שומרים על פרופורציות).

עכשיו נדמיין מישהו שאנחנו אוהבים ונמצא מאחורינו, כמו שומר או שומרת ראש. ואם זה יגרום לנו להרגיש יותר טוב, אפשר גם להכפיל את עצמנו ולשים אותנו שם מאחורינו, כדי שנדע שאנחנו תמיד נהיה שם עבורנו.

הרבה יותר קל להתחיל מאבק במצב הרוח כשאנחנו גדולים יותר ממי שאנחנו היום ויש לנו קהל שהולך אחרינו. אפילו עצם המחשבה על זה גורמת לנו לחייך, לא?

שיטה להכפלת ביטחון עצמי 4: לגרום למישהו אחר להרגיש טוב בקשר לעצמו

זה לא סוד שכשאנחנו נמצאים במצב רוח מסוים, אנחנו שופטים את כל מה שקורה דרך מצב הרוח שלנו. ב-NLP אנחנו לומדים שכל דבר שקורה סביבנו מתפרש במוח שלנו על ידי המסננים שלנו.

לכן, אחת הדרכים הכי מהירות להתחיל להרגיש טוב עם עצמנו היא דרך עזרה לאדם אחר. אנחנו הרי מבינים את הבעיה שלו דרך הפילטרים שלנו ומקבילים בצורה לא מודעת את  הבעיה שלו לזו שלנו.

כאשר אנחנו מעודדים ותומכים במישהו, בין אם על ידי עידוד כללי ובין אם על ידי עצות מעשיות, תת המודע שלנו מקשיב וסופג. וזו בדיוק הסיבה לכך שאנחנו מתחילים להרגיש יותר טוב עם עצמנו כשאנחנו עוזרים לאחרים.

חוץ מזה, העצות שאנחנו נותנים לאחרים בדרך כלל טובות יותר מאלו שאנחנו נותנים לעצמנו. אז הגיע הזמן שנקשיב לעצמנו וברצינות לשם שינוי.

שיטה להכפלת ביטחון עצמי 5: להיזכר בפעם שהרגשת מעולה

הזיכרון שלנו הוא תלוי מצב רוח ואין לנו שום זיכרון שלא נושא מטען רגשי. לכן, אם נרצה להרגיש טוב יותר, עכשיו, נרצה להיזכר בסיטואציה שבה המצב היה הרבה יותר טוב מעכשיו.

ככל שניזכר בסיטואציה הזו שבה הרגשנו מעולה בצורה חיה יותר כך גם נרגיש את התחושה שהרגשנו טוב יותר. לשם כך עלינו להיזכר במה שראינו דרך עינינו, לשמוע את מה ששמענו ולגרום לכל הזיכרון להיות מציאותי ככל האפשר.

אחרי הכל, הסעיף הזה הוא הסוד של האנשים המצליחים בעולם. הם מסוגלים למקד את הזיכרון שלהם בסיטואציות שבהם הם הצליחו. סיטואציות שבהן הדברים הלכו להם כמו שצריך. וזה גם מה שדחף אותם להשיג את כל מה שהשיגו.

למרות שחמש השיטות הללו הן רק חלק מהשיטות שיש ל-NLP להציע לנו, נסתפק בהן כרגע על מנת שלא להעמיס יותר מדי על המאמר. אם בא לך לשמוע עוד על לימודי ה-NLP, אני מזמין אותך להשאיר פרטים בטופס שמתחת למאמר.

זהו לבינתיים. עכשיו, מסקרן אותי לשמוע בתגובות פה למטה מה דעתך על המאמר?

שבוע מעולה וחג שבועות שמח,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

24 תגובות

  1. המאמר מעורר השראה וכתוב בצורה פרקטית מאוד, הצלחת להזכיר דברים שקראתי בעבר בצורה תמציתית ויעילה ועל זה כל הכבוד.

  2. היי ליאור אני לא כל כך קשורה אבל רציתי להגיד שאני הייתי דיי בבאסה וקראתי את המאמר שלך וזה עזר לי ברמות מטורפות ואני שמחה שקראתי את זה השיטה הזאת באמת עוזרת לצאת מהבאסה ותוודה שפירסמת את זה מודה לך המון !!!!!

  3. מאד מעניין אבל לא פשוט ליישום
    אני אתן לך דוגמא : אני עושה הרבה ריצות לפני הצבא אני עושה ספורט בדגש על להיות חזקים בראש… לכן אני קם בחמש וחצי (תאמין לי שזה לא קל ופשוט) ועושה ריצה בשש עכשיו כל הקטע מתחיל כשאני דיי גמור ואז הראש מתחיל לעבוד.. אני משתדל לעשות מטרה מסוימת ז"א שאני אומר לעצמי עד לשם אני רץ וזהו… אני מנסה כמה שיותר להגיע למצב ששום דבר לא ישבור אותי ואני יעמוד במטרה שהצבתי לעצמי אבל ממש לא פשוט למרות שהמטרה היא לא כלכך קשה… אז אני מתאמן כבר 7 חודש ואנע לא מרגיש שינוי חוץ מהעובדה שלא כל כך אכפת לי לרוץ בקור ובגשם… רציתי לדעת איך משפר את המצב הזה של להיות 'נעולים' בררש

    1. קודם כל, עצם כך שלא כל כך אכפת לך לרוץ בקור ובגשם מראה שיש שינוי משמעותי.

      כדי להיפטר מהשיחה הפנימית שצריך לשחרר, אתה צריך להרגיל את עצמך לבצע את מה שאתה אומר לעצמך בלי לנתח או לדמיין איך זה יהיה. בדיוק כמו להרים את היד. אתה מחליט ואתה עושה.

      מקווה שעזרתי למקד,
      ליאור

  4. מה שמעניין הוא שעצם הקריאה במאמר כבר מתחילה לגרום להשפעה חיובית. איך זה יכול להיות, מה קורה כאן? לפי הבנתי מה שקורה הוא שאני מבחין את עצמי מה"באסה", כלומר לאט ובהדרגה מתבהרת תמונה-רגשית שבה אני אינני ה"באסה" או הרגשות שלי; אני בעל הרגשות, מכיל אותן, ולא מוצף על-ידן. כן מוצעות לי פעולות פשוטות שקל לי לדמיין שאני עושה אותן. וגם קל לי לדמיין איך הן משפיעות על הרגשות שלי. כאשר כל זה קורה בדימיון וזה בתורו משפיע מיידית על הרגש שלי – נוצרת ההשפעה החיובית.

  5. המאמר שלך יפה וחכם,
    איך היית ממליץ לפעול במקרה בו יש לך יעדים מסוימים בעבודה,ולמרות כל מאמציך אתה לא עומד בהם.הדבר מוריד מאד את המורל ואת החשק לעבוד.איך אפשר לצאת מהלופ? זה עושה הרגשה ככ רעה!!!

  6. שלי אין מצב רוח לא עוזר בלהתרכז במשהו שמח. להציב לי יעד . תרגילי נשימות וכו . הדבר היחיד שעוזר לי קודם כל לא להשאר בבית להפגש עם משהו לטייל אתו או כל בילוי אחר המוטו לא להשאר לבד שאתה מנהל שיחה עם משהו ואתה נמצא מחוץ לטרטוריה שלך הבאסה עוברת ואז אתה חוזר עם אנרגיות חיוביות מאחר ועברת חוויה אחרת ואתה לא נעול במחשבות מה לעשות פשוט לצאת ולעשות כל פעולה אחרת אבל לא לבד. תודה

  7. הי שלום ! נהנתי מאד לקרא את המאמר. זה מדהים ,נכון ,ומתאים אחד על אחד למצוות שביהדות כבר אלפי שנים! והיום השתמשתי בחלק מהטיפים עוד לפני שקראתי עליהם וזה באמת שפר לי את מצב הרוח ! תודה לך על הניסוח הקליל שלא מוריד מהמקצועיות.
    ספיר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?