פירורי תובנות

10 שאלות שיעזרו לך להבין אם העסק שלך יצליח או לא

במשך 12 השנים האחרונות, הייתי שותף בלא מעט עסקים. חלקם קרסו, חלקם הצליחו ובחלקם אני עדיין אחד הבעלים. תוך כדי ההתקדמות בעולם העסקי הייתי חייב לפתח כלים אשר יעזרו לי לנתח ולבדוק אם אני מעוניין להיכנס לעסק. אחרי הכל, רעיונות לרוב נשמעים מעולה על הדף.

ככל שעסק ממוקד פחות במהות שלו ויותר ב"לנסות לעשות כסף" או ב"להצליח בענק" כך הסיכוי שיעבור את שלביו הראשונים קלושים ביותר. לצערי (ולמזלי), גיליתי את זה מתוך ניסיון אישי. כי יש דברים שנאמרים לנו על ידי בעלי ניסיון ואנחנו לא מבינים אותם עד שאנחנו חווים אותם באופן אישי.

יכול להיות שכבר יצאת לדרך עצמאית ויכול להיות שעדיין לא. וזה לא משנה אם העסק שלך מגדיר רק אותך כאיש או אשת מקצוע. עסק זה עסק. השאלות הבאות יעזרו לגלות אם הדרך שלנו מדויקת מספיק כדי שיהיה לנו את הפוטנציאל להצליח:

  1. האם אנחנו באמת עונים על צורך של מישהו? – רוב האנשים רוצים להרוויח כסף. אז הם חושבים מה אפשר להציע בתשלום. עם זאת, לקוח לא ירצה לשלם רק כי בא לנו שהוא ישלם. הוא מחפש פתרון לצורך מסוים. משהו שחסר לו. משהו שמפריע לו. ואם הצורך לא קיים, נצטרך להשקיע הרבה יותר בלהמציא אותו.
  2. עד כמה אנחנו מבינים את המישהו הזה? – לפעמים, אנחנו נוטים להניח שאנחנו מבינים מה אדם אחר צריך. רק כי נדמה לנו שקלטנו מה הוא צריך. בהרבה מאוד מקרים, סתם נדמה לנו. על מנת לדעת מה קהל צריך, חשוב להבין אותו באמת. להקשיב לו. אפילו לקרוא בקבוצות שלו בפייסבוק. ולגלות מה הוא באמת צריך.
  3. עד כמה צריך להתאמץ כדי להסביר את הצורך הזה? – ככל שצריך להסביר יותר לאדם שיש לו צורך מסוים, כך הסיכוי שהוא ישלם על מוצר או שירות שעונה עליו קטן. אחרי הכל, אם הוא צריך שיסבירו לו שיש לו צורך שכזה, כנראה שלא ממש כואב לו. צורך אמתי מרגישים. צורך מומצא דורש השקעה עצומה.
  4. האם יש מתחרים בשוק שלך? – יכול להיות שעלית על משהו שלא עלו עליו מעולם. עם זאת, הסיכוי שזה יקרה הוא מאוד נמוך. מתחרים בשוק זה טוב. זה אומר שקיים ביקוש לסוג כזה של פתרון מצד הקהל. וזה בהחלט לא אומר שכל צרכי הקהל נענים על ידי המתחרים. או שהקהל מקבל את הפתרון בדרך שהכי נוחה עבורו.
  5. האם הפתרון שלנו לצורך מהווה חידוש ביחס לפתרונות האחרים? – ככל שהפתרון שלנו לצורך מסוים דומה יותר לפתרונות אחרים, כך נצטרך לעבוד קשה יותר כדי לגרום ללקוח פוטנציאלי לבחור בו. ולא ששיווק אמור להוות גורם להרתעה. פשוט עדיף להוסיף משהו חדש כדי שהיתרון יהיה אמתי ולא מכבסת מילים שיווקית.
  6. עד כמה צריך להתאמץ כדי להסביר את ההבדל בינינו לבין המתחרים? – האם הכל נראה, נשמע ומרגיש אותו הדבר? האם אנחנו זהים למתחרים שלנו? נתפשים כמו חיקוי? אם כן, יכול מאוד להיות שאנחנו מבלבלים את הלקוח הפוטנציאלי ובגלל זה נאלצים להשקיע כל כך הרבה בשכנוע. מוצר טוב לא דורש המון שכנוע.
  7. האם כל האנשים בעסק נדרשים ותפקידם ברור? – לעתים קרובות אנשים שמצטרפים על הדרך. על תקן יסשל"י (יועץ סמכותי שתפקידו לא ידוע). גרוע מאוד. לכל אדם בעסק חייב להיות תפקיד. בין אם הוא משקיע ובין אם הוא ממלא תפקיד בפועל. וגם אז, חשוב להגדיר מה כל אדם עושה ומה תחום אחריותו כדי שדברים יעבדו.
  8. מה אנחנו מבינים בניהול עסק? – אני יודע שזו נשמעת שאלה מוזרה. מה יש כבר לנהל בעסק שמתחיל קטן. עם זאת, יש עסקים רבים עם הכנסה גבוהה שעדיין מסיימים את החודש במינוס. לכן, צריך מנהל מקצועי לעסק. או אולי לחכות קצת עם הקמת העסק ולעבוד אצל מישהו אחר. ללמוד ממנו ניהול תוך כדי עשייה.
  9. האם אנחנו מקבלים עצות מיותר מדי אנשים? – אם לעסק יש יותר מדי מיועץ חיצוני אחד, רוב הסיכויים שהוא לא יתקדם יותר מדי. הרי כמות התיאוריות עצומה. וכל אחת אומרת משהו אחר. והן מתנגשות. אז נכון שיעוץ בתחילת הדרך נדרש. עם זאת, עודף ייעוץ הוא מתכון לכישלון. במיוחד אם ה"יועצים" מבינים רק בתיאוריה.
  10. האם אנחנו מוכנים לעמוד מאחורי האמירות שלנו? – הרבה בעלי עסק בטוחים שהם הכי טובים בתחום שלהם. וזה טוב. כי אם הם לא מאמינים בזה אין סיבה לקיום העסק שלהם. עם זאת, כשזה מגיע ללקיחת הלוואה להשקעה בהרמת העסק בצורה נכונה הם מתקפלים. וזו הסיבה שהעסקים שלהם קטנים משיכלו להיות.

נקודה חשובה לסיכום: אלה הן לא כל השאלות שחשוב לשאול ועם זאת, הן הראשונות שעליהן הייתי עונה. חלק מהשאלות האחרות יצטרכו להיענות אחר כך. עדיין… אם אין לנו תשובה טובה לעשירייה הזו, עדיף שנעצור רגע ונבין כי עסק הוא לא משחק ולמרות שפנטזיות זה נחמד להרפתקאות כלכליות לא מחושבות יש השלכות.

לכן, אני ממליץ בחום לעצור, לחשוב ולמצוא פתרונות לכל נקודה שנשארת פתוחה עבורנו אחרי מענה על השאלות הללו. זה יחסוך לכל אחד מאתנו זמן, כסף והשקעה מחשבתית בעתיד באופן משמעותי. שלא לדבר על להגדיל את הסיכוי שהעסק שלנו יצבור את המומנט שנדרש לו כדי להצליח ולפרנס אותנו בכבוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות