חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
ליצור יתרון משמעותי על פני כל צוות משא ומתן מקצועי

להפסיק להיתקע בסוף השיחה: 2 שיטות לסיים שיחה מבלי להעליב את האדם שמולך

היי,

בשבוע שעבר נגעתי ב-7 טכניקות שכנוע מניפולטיביות שמופעלות על כולנו ואיך לנטרל אותן. היום, רציתי לדבר על נושא שהעלה אלי, תלמיד לשעבר ובן אדם מקסים: איך אפשר לסיים שיחה בצורה טובה ולא מביכה?

לחכות לצלצול הגואל

הבחור המעונב הושיט לו את היד וחייך. תמיד כיף להכיר אנשים חדשים. מאחורי העניבה הוא עשה רושם של בחור קליל, נחמד ועם דעות על כל דבר. מישהו שנחמד להעביר איתו את הזמן שנותר עד שהאירוע יתחיל. ואז עוד נושא שיחה ועוד אחד.

אחרי הכל, אמרו שנטוורקינג זה חשוב. פותח דלתות. יוצר הזדמנויות לשיתוף פעולה. מסוגל למנף את העסק ואת ההצלחה. ובטוח עוד כמה דברים שהוא שכח בזמן שהבחור שמולו המשיך לקשקש ללא הפסקה. ואז עוד קצת.

אחרי 20 דקות המבט שלו החל לזלוג לכיוון הנעליים. ואז לטלפון. ולדלת. השיחה הרגישה לו כמו נצח. והבחור שמולו המשיך לדבר בהתלהבות. וכאילו שזה לא היה מספיק, בכל משפט או שניים הבחור נעצר ושאל אותו לדעתו. לא התחשק לו לענות. לא הייתה לו דעה. רק שילך כבר.

איך לדעת מתי לסיים שיחה?

כאשר רוב אנשים חושבים על כישורי שיחה שיכולים לקדם אותם בחיים הם מונים בקלות את השלישיה הפותחת הבאה: איך ליצור כימיה עם כל אדם, איך לפתח את נושאי השיחה ואיך להפוך שיחה למרתקת.

עם זאת, הדרך שבה אנחנו מסיימים שיחה, היא זו שתקבע בדרך כלל את הרושם שיישאר עלינו. גם אם במהלך כל השיחה היינו מרתקים וסיימנו אותה בדרך לא נעימה, התחושה הלא נעימה בדרך כלל היא זו שתעלה כשיחשבו עלינו.

לכן, לפני שנלמד איך לסיים שיחה בזמן הנכון, נרצה להכיר את הסימנים הקטנים שמסמנים לנו שהאדם שמולנו מעוניין שהיא תסתיים. אחרי הכל, לא נרצה לסיים אותה אם שנינו עדיין מעוניינים להמשיך אותה. אם 2 או יותר מהסימנים הבאים מופיעים השיחה שלכם גוססת:

1. תנועות לא רצוניות בכיסא או מעבר מרגל לרגל בחוסר סבלנות

2. מבט זגוגי בעיניים, כאילו שהם בוהים בנו במקום להסתכל עלינו

3. הנהון ראש פעם בכמה שניות ובמקומות הלא נכונים בשיחה

4. מבטים חפוזים בקצב גובר לכיוון השעון, הרצפה או הצדדים

5. שימוש מוגבר במילים בשורש ס.כ.מ (לסיכום, כדי לסכם וכן הלאה)

6. מענה עם תשובות קצרות וענייניות לשאלות פתוחות

7. טון הקול הופך לקבוע (משועמם) והמילים נשמעות קצרות מהרגיל

עכשיו, אחרי שזיהית שהזמן לסיים את השיחה הגיע, הגיע הזמן לגלות איך לסיים אותה מבלי ליצור חוסר נעימות.

2 שיטות לסיים שיחה מבלי להעליב את האדם שמולנו

כל דבר שאנחנו עושים ב-NLP הוא מוכוון תוצאה. לכן, השיטות הבאות מוגדרות על פי התוצאה שנרצה להשיג לאחר הפרידה מהאנשים שאיתם אנחנו מדברים. אלו הן 2 השיטות לסיים שיחה מבלי להעליב את האדם שמולנו:

1. חותכת השיחות

לפעמים אנחנו פוגשים אדם שכנראה לא נרצה לראות שוב. זה קורה. עם זאת, לעולם לא נדע מתי נתקל בו שוב ומתי קשר מחודש איתם עשוי דווקא לבוא לטובתנו. לכן, נרצה לדעת איך לחתוך את השיחה באופן אלגנטי.

יש לשים לב כי חותכת השיחות בכוונה אינה רומזת על פגישה עתידית ועם זאת, גם אינה סוגרת את הדלת עבור פגישות עתידיות, אם יתרחשו. כדי לחתוך את השיחה עם אדם זר, עלינו לחייך להושיט יד ללחיצה ולהשתמש באחת מהנוסחאות הבאות:

א. [שם], היה [תחושה טובה] להכיר אותך ולצערי עליי להגיע ל[מקום אחר], שיהיה לך [יום/ ערב/ שבוע/ סוף שבוע/ חג] מעולה!

נשתמש בה כאשר: אנחנו מסיימים את השיחה ועוזבים את המקום למקום אחר, שם הם (בתקווה) לא נמצאים.

דוגמה לשימוש: "רות, היה כיף להכיר אותך ולצערי עליי להמשיך לפגישה הבאה שלי, שיהיה לך יום מעולה!".

ב. [שם], היה [תחושה טובה] להכיר אותך ואני רוצה עוד להספיק [דבר שאנחנו עושים באותו אירוע], אם לא נספיק להיפגש עוד היום, שיהיה לך [יום/ ערב/ שבוע/ סוף שבוע/ חג] מעולה!

נשתמש בה כאשר: אנחנו רוצים לסיים את השיחה ועדיין להמשיך להישאר במקום וליהנות ממנו, מבלי שאותו אדם יידחף לשאר הפגישות שלנו.

דוגמה לשימוש: "דוד, היה נעים להכיר אותך ואני רוצה להספיק להגיד שלום לעוד מספר חברים פה. אם לא נספיק להיפגש עוד היום, שיהיה לך ערב מעולה!".

2. המקשרת המנומסת

המקשרת המנומסת מאוד דומה לחותכת השיחה אך המהות שלה שונה לחלוטין. בעוד שחותכת השיחות מיועדת רק לסיים את השיחה, המקשרת המנומסת מיועדת לשתול את המחשבה כי אנו מצפים לפגוש אותם בקרוב.

כמעט מיותר לציין כי נשתמש בה רק בזמן שיחה עם אנשים שנרצה באמת לפגוש בעתיד. שימוש במקשרת המנומסת עם אנשים שלא נרצה להיות איתם בקשר יצור אצלם את הרושם שאנחנו כן מעוניינים להיפגש איתם ויוביל לחוסר נעימות בעתיד.

כדי לסיים את השיחה ולהשאיר פתח לפגישה עתידית נחייך, נושיט יד ללחיצה ונשתמש באחת הנוסחאות הבאות:

א. [שם], אני חייב לזוז כרגע אבל ממש [פועל שמביע תחושה חיובית] להכיר אותך. איך אוכל ליצור איתך קשר כדי לקבוע עוד פגישה [שם תואר חיובי] איתך בעתיד?

נשתמש בה כאשר: נרצה להחליף פרטי יצירת קשר כדי לקבוע איתם פגישה בעתיד הרחוק יותר מבלי לקבוע אותה כרגע.

דוגמה לשימוש: "יוספה, אני חייב לזוז כרגע אבל ממש שמחתי להכיר אותך. איך אוכל ליצור איתך קשר כדי לקבוע עוד פגישה כיפית איתך בעתיד?".

ב. [שם], אני חייב לזוז כרגע אבל אני נמצא בשבוע הבא ב[אירוע דומה לנוכחי שרוב הסיכויים שגם הם נמצאים בו], אני אראה אותך שם?

נשתמש בה כאשר: יש אירוע שאנחנו משערים שגם הם יהיו בו ונרצה להיפגש איתם שם, למרות שאנחנו חייבים לעזוב עכשיו.

דוגמה לשימוש: "יוסי, אני חייב לזוז כרגע אבל אני נמצא ביום רביעי ביום ההרצאות בגוגל, אני אראה אותך שם?"

ג. [שם], אני חייב לזוז כרגע אבל ממש [פועל שמביע תחושה חיובית] להכיר אותך. נפתח יומנים ונבדוק מתי נוכל להיפגש שוב ב[זמן קרוב] לשיחה [שם תואר חיובי] ומעט ארוכה יותר?

נשתמש בה כאשר: נרצה לקבוע פגישה בשבוע או בזמן הקרוב למרות שאנחנו חייבים לעזוב עכשיו.

דוגמה לשימוש: "דנה, אני חייב לזוז כרגע אבל ממש שמחתי להכיר אותך. נפתח יומנים ונבדוק מתי נוכל להיפגש שוב בשבוע הבא לפגישה כיפית ומעט ארוכה יותר על כוס קפה?

נקודה חשובה לסיום: בכל אחת מהשיטה חשוב ללכת מיד לאחר השימוש. אחרת, זה לא ייגמר. וכן, אני יודע שיש כאלה שלא קולטים את הרמז. עם זאת, כשנשתמש בהן באופן אסרטיבי המציג באופן חד משמעי כי זוהי סוף השיחה, הם יאלצו לקלוט את הרמז ולהיפרד.

זהו להיום. עכשיו, מסקרן אותי לשמוע מה דעתך על המאמר?

שבוע מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

18 תגובות

  1. אניממש שמחה על הפוסט הזה. וואוו נתת לי נקודות למחשבה. כי באמת יש אנשים שאתה פשוט מת לעזוב כבר והם ממש לא מבינים והשיחה נמשכת עד אין סוף, כי לא נעים לך,? או שאתה עוזב בסתם סיבה כל שהיא.
    תודה רבה ליאור
    שנה טובה ומוארת.

  2. ליאור,זה מצוין ! תודה! וחוץ מזה נדמה לי שעדיין לא ברכנו והתברכנו 🙂 אז שתהיה לך שנה נהדרת ! אני מודה לך [שוב]על התכנים המועילים שלך ! חיבוק גדול,משלך ליא

    1. חגית,

      במקרים של שיחה טלפונית שמתארכת, הייתי משתמש בנוסחה הראשונה של חותכת השיחות או בנוסחאות של המקשרת המנומסת ועושה התאמות לשיחת טלפון.

      יום טוב,
      ליאור

  3. אני רואה בדרך שהצעת משהו מאד טכני שאיננו רואה את הצד השני ואת הסיבה שבגללה הוא כל כך מתרגש, נואש, מעוניין (מחק את המיותר) לדבר עמנו אולי שתלנו בו את הרושם שאנחנו "גורו" של או שאנחנו יכולים לפתור לו בעיה כלשהי?! פעמים רבות אנחנו "מרשימים" אנשים במשהו שאנחנו לא ממש מוכנים להתחייב לו אבל אנשים שזקוקים ל"מוצר" שהפצנו נדלקים על זה ובטוחים שאנחנו מחוייבים לזה ברמה האידיאולוגית כך שכאשר משהו מתלהב מדי לדבר איתנו כדאי שנבדוק מה עשינו כדי להניע את זה

  4. דליה, בדיוק לשם כך נועד המאמר. גם אם נוצר הרושם שיש לנו ידע זה בהחלט לא אומר שמאותו הרגע אנחנו מחויבים אידאולוגית לכל אדם בכל זמן, בכל מקום ובכל צורה. יש חשיבות עצומה להצבת גבולות שכן לכל אדם (כולל למורים) יש את הזכות ליהנות מהזמן הפנוי שלהם וחלק מכך הוא לסיים שיחה בזמן שלא נוח עבורם. הטכניקה שהובאה במאמר רק מיועדת לעזור לך לעשות זאת מתוך התחשבות ברגשותיו של האדם האחר.

  5. בדרך כלל דברנים לא נעלבים כשעוזבים אותם באמצע שיחה. הם פשוט נטפלים למישהו אחר וטוחנים לו את השכל, אין מה להבהל לעזוב אותם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה לקבל עדכון למייל?

אם בא לך לקבל עדכון פעם בשבוע כשמאמר חדש עולה לאתר, יש להשאיר את כתובת האימייל שלך בתיבה הבאה:

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?