פירורי תובנות

שכנוע: כל התורה על רגל אחת

אין דבר כזה שכנוע. אנחנו לא באמת גורמים לאדם לעשות כרצוננו. בעיקר כי כל אדם בסופו של דבר בוחר את הבחירות שלו לבד. זה לא אומר שאנחנו לא יכולים להשפיע עליו. זה רק שם את היכולת שלנו בפרספקטיבה הנכונה.

המאמר הזה לא אמור באמת להיות מקיף. אלא לתת נקודה למחשבה. במיוחד לאנשים שעושים דברים רק בצורה אחת ומאמינים כי זו הדרך היחידה. וזו כל תורת השכנוע על רגל אחת – ישנן 3 דרכים ראשיות להשפיע על אדם:

  1. העצמה – העצמה היא היכולת שלנו לגרום לאדם להרגיש הרבה יותר טוב/ גדול/ מוצלח/ כל תכונה חיובית אחרת. כאשר אנחנו גורמים לאדם להרגיש מועצם אנחנו מתנים את הפיכתו לטוב יותר באימוץ צורת חשיבה מסוימת או בביצוע מעשים.
  1. סמכותיות – סמכותיות היא היכולת שלנו להשפיע על אחרים מתוקף היותנו בעלי כוח מסוים (השכלה גבוהה יותר, מעמד תעסוקתי בכיר יותר, בעלות על ידע מקצועי נרחב יותר וכן הלאה). במצב שאדם מקבל את הסמכות שלנו, הוא יושפע מאתנו יותר בקלות.
  1. הפחדה – הפחדה היא היכולת שלנו להאיץ את תהליך קבלת ההחלטות תוך שימוש במגוון מניפולציות מילוליות או פיזיות. למרות שהפחדה אינה בהכרח אלימה, היא תמיד מלווה בתחושות לחץ ופחד בזמן אמת ולרוב – בתחושת חרטה לאחר הביצוע.

אף אחת מהן אינה טובה יותר מהאחרות. או מוסרית יותר. היא פשוט יעילה יותר במצבים אחרים, במינונים אחרים או בשילובים אחרים בהקשרים אחרים. וזה טוב, כי בדיקת העוצמות והצירופים מאפשרת לנו גמישות חשיבתית בזמן העבודה.

לכל אחת מהדרכים הללו יש עוצמות שונות ואפשרות לשילוב בינן. אדם סמכותי יכול להשתמש בהפחדה כדי לגרום לנו לעשות משהו שטוב עבורנו. קחו לדוגמה רופא שיודע כי אם לא נעבור את הניתוח נמות. לפעמים, הפחדה הוא הכלי הטוב ביותר העומד לרשותו.

והשאלה שנשאלת בסופו של יום היא עד כמה אנחנו יעילים. כי אם לא נדע לעבור בין 3 הדרכים הללו ולשלב ביניהן, לא נוכל באמת לשלוט בתקשורת שלנו. או בתוצאות שלנו. וזה הרי עצם העניין, לא?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות