פירורי תובנות

10 סוגי התנהגויות של אנשים שלא רצוי לעשות איתם עסקים

בשנים האחרונות, יצא לי ליצור שותפויות מכל מני סוגים. חלקם צלחו. חלקם לא. חלקם היו נהדרים על הדף אבל אף פעם לא הגיעו לידי מימוש (מסיבות שונות). מתוך הניסיון הזה, ערכתי לי רשימה של תכונות שיעזרו לי לזהות עם מי לעבוד ועם מי לא.

הרשימה הזו כמובן לא מחייבת ויכול להיות שאדם יחזיק תכונה אחת או שניים בה ולא יהיה כל כך גרוע. עם זאת, ככל שאדם מחזיק יותר מהתכונות האלה הייתי ממליץ להימנע מלהיות שותפים שלו. הוא יכול להיות חבר טוב אבל רצוי לא לשדרג אותו להיות יותר מזה.

אלה הן ההתנהגויות שמסמנות לי שלא רצוי לעשות עסקים עם מישהו:

1. מדברים יותר על מה שצריך לעשות מאשר מתחייבים לעשייה – המילה "צריך" היא אחת המילים שאני אישית שונא בהקשר העסקי. היא מרמזת על כך ש"מישהו" יבצע משהו מבלי לקבוע בתכל'ס מי יעשה אותו. וזה רק דוחה את הביצוע שלו לעתיד האין סופי.

אם אדם שכזה לא ייקח בעלות על חלק מהמטלות שצריכות להתבצע, הוא לא יעיל בעסק. במקרה שכזה, כשהוא אומר "צריך" הוא כאילו מדבר על משהו שאמור להיעשות על ידי מישהו. אבל בפועל הוא מדבר עלינו.

2. משנים מיקוד על פי טרנדים – יש אנשים שבכל שבוע מוצאים משהו חדש שמדליק אותם והדברים שהם עבדו עליהם עד עכשיו הופכים להיות פחות חשובים. מאוד מסוכן לסמוך על אדם שכזה. על אחת כמה וכמה בעסק שרק נכנס לשלב ה"חיתולים" שלו.

אם נסמוך על אדם כזה, נגלה ביום אחד שהעסק המשותף שלנו פחות מעניין אותו פתאום כי הוא מצא משהו חדש ומלהיב יותר. ופתאום אנחנו היחידים שנמצאים בתוך העסק. תאמינו לי, זה מאוד מבאס להיות בשלב הזה אחרי שהשקעתם זמן, מאמץ וכסף בתוכו.

3. מתנהלים מתוך ניחושים וגחמות ולא מתוך נתונים – אין שום דבר גרוע יותר לעסק מאדם שחושב שעצם כך שכרגע המצב בסדר אומר שתמיד יהיה בסדר. אדם שלא יודע איך דברים עובדים אבל לא מעוניין להיכנס לפרטים הקטנים.

חוסר הרצון להבין את פרטי העסק הקטנים מונע מבעל עסק להבין את מה צריך לשפר. את מה צריך לחזק. איך לתת שירות יותר טוב ללקוחות. ושותף שמחליט דברים רק מתוך ניחושים וגחמות, הוא אחד שעשוי לפעמים לפעול גם נגד הנתונים ולפגוע בעסק בצורה מהותית.

4. לא עומדים מאחורי המילה שלהם – אנשים שלא יודעים לכבד את ההתחייבויות שלהם הם אנשים שצריך להיזהר מהם מאוד. וזה לא משנה אם מדובר בעמידה במטרה עסקית שקבעתם מראש או בהגעה בזמן לפגישה.

בסופו של יום, אמון נוצר מתוך כך שאנחנו יודעים שמישהו באמת יעשה את מה שהוא אמור. אדם שלא מסוגל לעמוד בהתחייבות שלו ולא מודיע מראש על כך, ימשיך לעשות את זה גם בשלבים קריטיים יותר של עבודה מול לקוחות או ספקים. ואז זה יגרום לנזק לעסק.

5. לא יודעים מתי לשתוק ועל מה לדבר – יש מידע שצריך להישאר בתוך העסק. מידע שלא צריך לזלוג. אפילו אם נורא מתחשק לשתף את כולם. זה יכול להיות לקוח מעניין. זה יכול להיות פרויקט שעומד להתחיל. זה יכול להיות הרבה דברים.

לעתים קרובות, כשאדם מתהדר בתוצאות שעדיין לא השיג, אחרים שמבינים תופשים ממנו פחות. כשהוא זורק שמות של גופים שאיתם כביכול עבד ומישהו מגלה שאף אחד שם לא מכיר אותו, כבר יסתכלו עליו כעל שקרן. ואם זה השותף שלנו, זה משליך עלינו.

6. מלכלכים על אחרים בדרך קבע – על פניו ומתוך מקום אנושי מאוד, כיף לשמוע שמישהו מפרגן לנו וחושב שאחרים הם גרועים. עם זאת, כשאני שם לב שלאדם יש רק דברים רעים להגיד על אחרים והוא מפרגן רק לי, זה מדליק אצלי נורה אדומה.

מניסיוני, אדם כזה יהיה הראשון להתחיל "ללכלך" גם עלינו ברגע שלא נסתדר. אחרי הכל, זהו דפוס ההתנהגות שלו ודפוסי ההתנהגות של אדם נוטים לחזור על עצמם. אלא אם יחליט לבצע בהם שינוי. ואדם לא עובר שינוי עד שהוא מחליט שהדפוס הישן באמת מפריע לו.

7. מבטיחים הבטחות חסרות גיבוי – כל בעל עסק ניתקל באנשים שמבטיחים לו הבטחות יוצאות דופן. חלקם מסוגלים לספק "את הסחורה". חלקם מסוגלים רק לדבר עליה. ואנחנו לא רוצים לגלות שאדם אינו מסוגל לספק את הסחורה אחרי שהתחייבנו לאדם אחר שנספק אותה.

לסמוך על אדם כי הוא נראה, נשמע ומרגיש אמין זה סבבה. לדעת שיש משהו מאחורי המילה שלו זה יותר טוב. וכל הוכחה תעבוד פה. תיק עבודות. לקוחות מרוצים. מסמכים רשמיים. או כל דבר שמעיד שהוא באמת מה שהוא טוען שהוא ומסוגל לעשות את מה שהוא אמור.

8. לא מחויבים לעסק כמונו – אדם שלא מחויב לעניין שלמענו התכנסנו לפחות כמונו יצטרך תחזוקה שוטפת. בכל בוקר, נצטרך לבדוק אם הוא עובד. לוודא שעשה את מה שהתחייב. לעבור אחריו כדי לבדוק שמה שעשה הוא בסדר. ולהתקשר לנזוף בו אם לא.

במקרה כזה, אנחנו צריכים בפועל לעשות גם את העבודה שלנו וגם את שלו. וזה מתיש. דורש הרבה יותר השקעה ממה שהיינו צריכים. והכי גרוע – מבזבז זמן שיכל להיות מושקע טוב יותר בעסק. לכן, עדיף למצוא מראש מישהו שמעוניין שהמיזם יצליח לפחות כמונו (אם לא יותר).

9. מתמקדים רק בכסף – כשאדם חושב רק על כסף, הוא לא חושב על לקוחות העסק. הוא לא חושב על השותפים. הוא לא חושב על העובדים. הוא חושב רק כמה ירוויח בעצמו בסוף החודש. וככזה, הוא יהיה מוכן לעשות הכל (כולל לפגוע בעסק ובשותפיו) כדי להרוויח יותר.

הסיבה שאדם משלם על מוצר היא כי הוא פותר לו משהו. הסיבה שאדם בא לעבודה בבוקר ונותן מעצמו 200% היא כי העבודה מספקת לו צרכים רגשיים מעבר לשכר. אנשים עובדים אתנו היא כי אנחנו מספקים ערך מסוים. כסף הוא בסך הכל דרך למדוד שכל אלה התבצעו.

10. לא טועים ולא מתנצלים – לא מדובר פה באמת באנשים שלא טועים אף פעם. עוד לא נולדו כאלה. מדובר באנשים שלעולם לא יודו בטעות שלהם. האמת שלהם היא היחידה עבורם. הם לא צריכים ללמוד. בטח שלא מאתנו. וגם אם נוכיח להם שטעו, הם לעולם לא יתנצלו.

כולנו טועים (כן, גם אני). וזה טוב. כי אי אפשר ללמוד מהצלחות. אדם שלא מאמין שהוא טועה לא לומד אף פעם. אלא רק מחזק את דעתו על העולם כאילו הייתה עובדה. ומספר את הסיפור ש"כלבים זקנים לא לומדים טריקים חדשים". והסיפור הזה משכנע. רק אותו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות