הפורטל הישראלי ל-NLP

לפרוץ את המוח: איך לתכנן דברים מורכבים במהירות ולזכור כל דבר בפעולה אחת פשוטה?

היי,

בשבוע שעבר, הבאתי 5 טיפים יוצאי דופן שיעזרו לנו לנהל את הזמן שלנו בצורה הרבה יותר יעילה. היום, נענה על שאלה ששאל אותי אלירן, קורא ותיק של הבלוג וסטודנט: איך אפשר לזכור הרבה יותר מידע ובצורה מדויקת?

וידויו של עצלן

נתחיל בווידוי. אני לא אוהב להתאמץ. ממש לא אוהב להתאמץ. ואני יודע שזה עשוי להישמע קצת מוזר. הרי אני מרצה המון. כותב המון תכנים. נמצא בלא מעט פגישות עסקיות. ועדיין, אני לא אוהב להתאמץ. עצלן אפקטיבי. מעדיף להספיק לעשות כמה שיותר דברים. רק באיזי.

איך זה מסתדר? פשוט מאוד. גיליתי מזמן שיש דרך לעשות דברים בצורה רגועה יותר: להבין איך הם עובדים. להבין את התבניתיות שלהם. וברגע שיש לי את התבנית של אותו הדבר, אני יכול לאלתר בתוכה. רק שזה דורש ממני להשקיע פחות זמן ומאמץ בצורה משמעותית.

למשל, כל המאמרים שלי בנויים באותה הצורה. זה נכון, הם לא זהים. רק שהמבנה הכללי הוא זהה. יש פתיח שמסביר למה הנושא חשוב עבורנו. אחר כך, אני מסביר על מה מדובר. ולבסוף, אני נותן כלים (כשיטה, צורת חשיבה או טיפים) שיעזרו ליישם את נושא המאמר.

צורת החשיבה הזו לא הגיעה מעצמה. והיא מאוד קשורה לשיטת עבודה שפיתח טוני בוזן, שנפטר לצערנו אתמול. שיטת העבודה הזו נקראת מפת חשיבה. והיא אחת הדרכים היעילות ביותר לסדר מידע בצורה נכונה. וכן, כל מידע. וכן, לכל מטרה.

לפתוח את הראש

כשנחשפתי לראשונה ל-NLP לפני שני עשורים, משהו בראש שלי השתנה. הייתי אז מאוד ציני וחשדן. לא האמנתי. ופתאום פגשתי ב-NLP כלים שמייצרים תוצאות, גם אם לא מאמינים שהם יעבדו. לא סתם פלסיבו. וברגע אחד משהו נפתח לי בראש.

הבנתי שאני יכול להשתנות. להשתפר. להצליח הרבה יותר. ויצאתי במסע לגלות את הגבולות שלי. הרי לא יכול להיות שאין ליכולת שלי גבול. זה נכון. רק שהגבול רחוק יותר ממה שחשבתי. ומאז אני במסע של שיפור והתייעלות. ולמה? כדי שאוכל להתאמץ פחות. דיברנו על זה.

במהלך החיפושים בתחילת הדרך, מצאתי למזלי את התכנים של טוני בוזן ז"ל. את מפות החשיבה (mind maps). והיום, יש אפילו אפליקציות (חלקן אפילו חינמיות) שעושות את כל העניין להרבה יותר פשוט. כי זאת צורת הלמידה, החשיבה והשימוש היעילה ביותר שהכרתי.

מה זו מפת חשיבה?

מפת חשיבה היא צורת סידור ויזואלית ואסוציאטיבית של מידע. בניגוד למסמכי וורד נניח שאנחנו כותבים טקסט ברצף. ואז מסדרים את המידע תחת כותרות. ולמה לא להסתפק בצורת סידור מידע כמו במסמכי וורד או PDF למשל?

מ-2 סיבות עיקריות: הראשונה, היא שהמוח שלנו חושב אחרת. דרך הקשרים (אסוציאציות). משהו שמתקשר למשהו. ואז אנחנו פתאום נזכרים במשהו שקשור למה שחשבנו עליו מקודם. רק שאם נתחיל לחשוב עליו, נצא מצורת החשיבה הקווית שנדרשת כדי לסדר מידע כמו וורד.

השניה, היא שהמוח שלנו זוכר טוב יותר מידע חושי. צבעוני. רגשי. לפעמים אפילו מוזר. רק שטקסט כתוב ברצף… זה לא זה. ומפת החשיבה פותרת את 2 הנקודות האלה בדיוק. ולא רק זה, ככל שאנחנו משתמשים בה יותר, זה עוזר לנו לזכור יותר את מה שתעדנו בה.

איך משתמשים במפת חשיבה?

העיקרון הוא מאוד פשוט. אנחנו לוקחים דף נקי. באמצע שלו כותבים בעיגול את הנושא המרכזי. מהעיגול הזה מוציאים קווים בצבע אחר לעיגולים קטנים יותר שבהם כתובים נושאים שקשורים אליו (נושאי משנה או חלקים שלו) וכן הלאה.

ניתן להוסיף לכל מני עיגולים שיש להם רעיון דומה גם אייקונים. כמו למשל, אם אנחנו מתכננים מהלך שיווקי שיש בו מיילים שצריך לשלוח, ניתן לצייר מעטפה ליד המיילים. אגב, ברוב האפליקציות של מפות החשיבה יש אייקונים כאלה מובנים.

מה שייווצר בסופו של דבר ייראה כמו הרבה עיגולים שקשורים אחד לשני. וזה יהיה צבעוני ונעים לעין. היתרון של צורת הסידור הזו היא שגם אם נזכרנו אחר כך במשהו שקשור אליו, אין בעיה למצוא אותו, כי אנחנו רק צריכים לזכור למה הוא קשור. והמפה היא אסוציאטיבית.

בחלק מהאפליקציות אגב, ניתן לשמור את המפה בצורת טקסט, בקובץ וורד או PDF. אז, פתאום מפת החשיבה הופכת לטקסט רציף. וכך, אפשר ליצור סיכום של משהו שלמדנו. או תוכנית עבודה מסודרת שאפשר להיצמד אליה. ואפילו תבנית עבודה שרק צריך ליישם.

לדוגמה, זו מפת החשיבה של המאמר שכרגע קראת:

זהו להיום. עכשיו, אשמח לשמוע: מה דעתך על המאמר?

שיהיה לך שבוע מעולה,
ליאור

Exit mobile version