Site icon הפורטל הישראלי ל-NLP

רוצים להגביר את המוטיבציה? תפסיקו לקחת את עצמכם כל כך ברצינות

היי,

בפעם הקודמת, הסברתי מהן 7 הטעויות שאנחנו עושים במהלך שכנוע והורגות את השיחה. היום, אני גאה להביא מאמר של אורחת מיוחדת, מיכל כהן, שמעבר להיותה חברה טובה שלי, היא גם בעלת המיזם אקספרטס – הדרכת הורים ויעוץ אונליין עם פסיכולוגים מומחים .

אז מיכל, הבמה שלך:

למה כל כך קשה לנו לשמר מוטיבציה?

חשבתם פעם למה כל כך קשה לשמר את המוטיבציה לעבוד, ללמוד או להתעמל במכון? כשחושבים על זה בכנות, אין כמעט אדם בעולם שלא נאבק עם עצמו כדי לגייס את המוטיבציה הדרושה להשגת המטרות שלו, ולכן גם לא מעט חוקרי מוח, פסיכולוגים ומדענים ניסו להבין למה זה כל כך קשה ולהציע פתרונות לשיפור המצב.

אחד המומחים האלו הוא דניאל ליברמן, מרצה לאבולוציה אנושית באוניברסיטת הרווארד. ליברמן כתב ספר שמסביר למה אנשים שונאים לבצע פעילות גופנית, תוך בחינה של מחקרים רבים שנערכו בתחום.

והמסקנות שלו לא רלוונטיות רק למי שרוצה להתחיל להזיז את עצמו יותר, אלא לכל אדם שרוצה לגייס מוטיבציה לכל מטרה, ולשמר אותה.

"כל בעלי החיים נולדו להיות כמה שיותר עצלנים", כותב ליברמן בספרו, שבו הוא מסביר שבמשך מאות אלפי שנות אבולוציה, מוח האדם התפתח לשמר את האנרגיה לדברים החשובים באמת – ציד, בניית מחסה, גידול ילדים, בריחה מחיות מסוכנות ועוד.

הרמת משקולות בחדר הכושר, כמו גם כתיבת דו"ח לעבודה, למידה למבחן או תשלום מיסים, הן פשוט לא פעולות שגורמות להפרשת כימיקלים במוח שנותנים לנו את "זריקת המוטיבציה" שכל כך נחוצה לנו כדי לפעול.

גם במחקר ישראלי שנערך על ידי צוות חוקרים מהמרכז הבינתחומי בהרצליה ומכללת לוינסקי, בחנו את הנושא, דווקא מנקודת המבט של ילדים בבית הספר. גם הם הגיעו למסקנה דומה: כאשר ילדים לומדים מתוך פחד להיכשל במבחן ולא מתוך רצון אמיתי להעמיק את הידע, זה פשוט לא טבעי ולא יעיל.

רק שלא באמת צריכים להיות מומחים כדי להבין את זה. כמה ילדים אתם מכירים שנהנים ממבחנים בבית הספר?

כל בעלי החיים אוהבים לשחק

חלק ניכר מהחיים בעידן המודרני בנויים על פחד – אנחנו מפחדים להיכשל בעבודה, שהבוס "יעלה" על הטעויות שלנו, שלא נהיה מעניינים מספיק, שלא נזכור את כל מה שהיינו צריכים לשנן בשביל המצגת או המבחן– ועוד ועוד ועוד.

הפחד הזה נוטה לכבות את היצירתיות, לשבש את שיקול הדעת ובאופן כללי להפוך את החיים להרבה פחות מהנים. אז מה עושים? למרבה המזל, כל המומחים שהזכרנו קודם, כמו גם אחרים ורבים, מסכימים על פתרון שאולי דווקא די תיהנו ממנו.

בניגוד להרמת משקולות במכון הכושר, המוח שלנו דווקא מתוכנת לאהוב פעילות גופנית מסוג אחר – וזה דבר שמשותף לנו ולכל היונקים בטבע. דניאל ליברמן מהרווארד כתב בספרו: "לתפיסתי, הרבה בעלי חיים מוּנָעִים מאינסטינקטים עמוקים שקוראים להם לזוז – הרבה פעמים כדי לשחק ולהתחבר עם אחרים".

גם החוקרים הישראלים, פרופ' דניאל לוי, מומחה לחקר המוח במרכז הבינתחומי הרצליה, ד"ר אלה לוריא וד"ר מיה שלום ממכללת לוינסקי לחינוך, הגיעו למסקנה דומה.

במחקר שלהם, שפורסם באחרונה בכתב העט Mind, Brain and Education, הם קבעו שלמידה מתוך תגמול חיובי שנערכת באמצעות משחק, מפעילה במוח מנגנון שיוצר זיכרון משמעותי ואסוציאטיבי.

כשחושבים על זה, משחק הוא דבר שאנחנו עושים עוד מגיל ינקות, בלי שאף אחד מלמד אותנו ובדרך כלל מתוך רצון אמיתי ליהנות ולהתחבר עם אחרים.

לכן, אם מפסיקים לקחת את החיים ברצינות ומנסים להפוך אותם ליותר מהנים, משעשעים ובעיקר קלילים, זה גם יעזור ליהנות יותר מכל דבר שאנחנו עושים וגם, בעיקר, יעזור להפסיק להילחם עם עצמנו כדי לעמוד במשימות שלנו ופשוט לעשות אותן כי אנחנו באמת רוצים.

הכול טוב ויפה – איך מיישמים את זה?

אז נכון, אם אתם עובדים במשרד אפרורי או לומדים למבחן בסטטיסטיקה, לא תמיד פשוט לראות איך הופכים את זה למשחק מהנה, רק שזה לא אומר שזה בלתי אפשרי.

הכול מתחיל באופן שבו אתם מגדירים את מה שאתם עושים. אז בואו נתחיל בלהפסיק לקרוא לדברים "מטלות" או משימות" – ובמקום זאת להכין לעצמכם רשימת הישגים שתרצו לצבור ביום, בשבוע, בחודש ובשנה הקרובה.

בכל פעם שאתם מגיעים להישג כזה – תחגגו את העניין עם פינוק קטן. זה לא חייב להיות חופשה בחו"ל או ארוחת שף – אלא משהו קטן שיעשה לכם טוב. כך תייצרו מנגנונים במוח שיקשרו את ההישגים האלו עם הנאה ולא עם פחד.

בשלב הבא, אפשר להוסיף אלמנט של תחרות לחיים. תוכלו לדוגמה לשתף פעולה עם עמית לעבודה או ללימודים ולהפוך את מימוש היעדים שלכם לתחרות מאתגרת. אם אין לכם עם מי לעשות את זה – אפשר גם להתחרות בעצמכם ובכל יום לנסות לשבור את השיא של היום שעבר.

ולסיום, כמו שכותרת המאמר מפצירה, תפסיקו לקחת את עצמכם ואת החיים שלכם כל כך ברצינות. שום דבר לא יקרה אם לא תעמדו במשימה או תדחסו פחות מטלות ביום אחד כדי לאפשר לעצמכם ליהנות יותר. הפחד, כפי שהבנו, הוא דרך גרועה להחדיר לעצמנו מוטיבציה והוא לא עובד.

ככל שתראו את עצמכם ואת החיים שלכם באור חיובי יותר – כך יהיה קל ומהנה יותר לחיות אותם. יש יותר Win-Win מזה?

עכשיו אשמח לשמוע בתגובות שמתחת למאמר: האם יש לך שיטות נוספות שעוזרות לך ליצור מוטיבציה ולשמר אותה?

שיהיה לך המשך שבוע מעולה,
ליאור

Exit mobile version