חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
stranglehim

להירגע ברגע: מהי הטכניקה הפשוטה שתעזור לנו בזמן אמת לא להתפרץ למרות שמעצבנים אותנו?

היי,

בפעם הקודמת, הצגתי אתגר לשיפור מצב הרוח של האנשים שסביבנו. היום, נחזור לעצמנו טיפה ונענה על שאלתה של נועה, קוראת ותיקה בבלוג: איך אני יכולה להתמודד עם אנשים שמעצבנים אותי בזמן אמת?

להדליק את העצבים

זה לא כל כך מסובך "להדליק" את רוב האנשים. מישהו מעלה דעה שמתנגשת עם שלנו. משחרר הערה שלא במקום. זורק עקיצה על דבר שמציק לנו. ולפעמים סתם לא מוכן להקשיב או חוזר שוב ושוב על דבריו. כל אלה, כנראה יפעלו עלינו אם ייעשו מספיק.

בעוד שההתלקחות של העצבים היא תהליך די מהיר, לרובנו לוקח זמן להירגע. ולעתים קרובות, זה לא תמיד נעשה במהירות מספיק גדולה. כי מספיק שהגבנו ועכשיו הם מגיבים… ומצאנו את עצמנו באמצע ריב. לא תמיד ריב מוצדק. ולפעמים כזה שיכול להרוס את הערב.

מכל עצות הרגיעה שמסתובבות להן, העצה "פשוט לנשום ולספור עד 10" היא בין המעצבנות ביותר. כשאנחנו כועסים, אנחנו מאוד מעורבים רגשית. ומה עכשיו לנשום. ומה לספור. ולמרות שהיא עצה לא רעה בכלל, היא לא מדויקת. ואם נבצע אותה טיפה אחרת, היא דווקא תעבוד.

מתי עדיף שלא לצאת מהקופסה?

לפני מספר שנים, שמעתי על טכניקת נשימה מיוחדת שבה משתמשים ביחידת אריות הים האמריקאית (המקבילה לסיירת מטכ"ל שלנו). הטכניקה הזו, מיועדת להם להתמודד עם סיטואציות קשות, בין אם זה בזמן התמודדות עם ים סוער או בזמן לחימה.

השליטה העצמית במצבים כאלה, היא ההבדל בין חיים ומוות. ולכן, הם בחרו להשתמש בטכניקת הנשימה הזו, שמגיעה במקור מעולם היוגה. ולא, יוגה זה לא רק מתיחות ותנוחות מוזרות. יש שם לא מעט טכניקות נשימה שמאפשרות לנו לשלוט במצב הרוח שלנו.

לטכניקה הזו קוראים נשימת קופסה. ההנחה הבסיסית שלה היא שלנשימה יש 4 חלקים: החלק שבו אנחנו מכניסים אוויר. החלק שבו אנחנו מאפשרים לאוויר לשהות בריאות שלנו. החלק שבו אנחנו מוציאים אוויר. והחלק שבו אין לנו אוויר בריאות.

לכל אחד מהחלקים יש משמעות בתהליך הנשימה. רוב הזמן, אנשים נושמים בצורה רדודה מאוד. לא מכניסים מספיק אוויר. ואז הגוף לא מקבל מספיק חמצן. בנוסף, אנחנו גם לא נושפים את כל האוויר ה"מלוכלך" שנשאר לנו בריאות. וזה משפיע על הערנות ועל רמת הלחץ שלנו.

איך משתמשים בנשימת הקופסה כדי להירגע?

הרעיון של נשימת קופסה הוא כזה: בשלב הראשון, אנחנו נושמים עד שאי אפשר להכניס יותר אוויר לספירת 4. אחר כך, אנחנו מחזיקים את האוויר בפנים לספירת 4. אנחנו נושפים את כל האוויר שיש לנו בריאות לספירת 4. ואז אנחנו מחכים בלי אוויר בריאות לספירת 4.

זה לא נגמר שם. הרעיון הוא לעשות כמה סיבובים של זה עד שאנחנו נרגעים. ויש סיבה למה אנחנו נרגעים (לא סתם כי ספרנו). ישנם מחקרים שמוכיחים כי נשימה עמוקה מורידה את רמת הקורטיזול (אחד החומרים שיוצרים תחושה של לחץ וסטרס).

זה לא מסתיים שם. טכניקות נשימה שכאלה הוכחו גם כעוזרות למיקוד, מורידות חרדה דיכאון ולחץ ואפילו עוזרות בטווח הארוך להתמודד עם לחץ. ועכשיו, אחרי שהבנו למה זה עוזר, נחזור לעניין.

מספר דגשים לביצוע נכון

כמו שכתבתי בהתחלה, זה לא מספיק סתם לנשום עמוק ולספור. יש כמה דגשים שיעזרו לנו לבצע את זה בצורה יעילה במיוחד:

א. איך לזכור לעשות את זה? לפעמים ההתלקחות היא מאוד מהירה. ולא סתם. מדובר בתבנית התנהגות אוטומטית שהתקבעה עם השנים. רק שכמו בכל דבר אחר, כדי לזכור, אנחנו צריכים להיות רגילים לשבור את השגרה שלנו. המאמר שבקישור הזה יעזור לנו בכך.

ב. הספירה לא חייבת להיות בשניות. זו יכולה להיות סתם ספירה עד 4. רק שאם אנחנו סופרים עד 4, נשתדל לספור באותם מרווחים כל הזמן.

ג. אם קשה לנו בהתחלה לעשות את אחד מהשלבים לספירת 4, אפשר להתחיל מספירה עד 3. אחרי שנעשה את זה מספר פעמים בספירת 3, נוכל לשדרג לספירה עד 4.

ד. לפעמים, קשה להתחיל את הרצף בנשימה, כי הריאות שלנו לא ריקות. לכן, נוכל להתחיל דווקא מנשיפה מלאה של כל האוויר ואז להתחיל את קופסת הנשימה.

ה. רצוי לנשום בקופסת הנשימה מספר פעמים ברצף. אפילו במשך מספר דקות. כמו שכתבתי מקודם, מעבר לרגיעה שנרוויח, נוריד גם את הלחץ

ו. יש אנשים שכשהם נושמים בצורה עמוקה, מכווצים את שרירי הגוף. זה קצת מנוגד להגיון, כשאנחנו רוצים להירגע. לכן, רצוי לבצע את קופסת הנשימה תוך הרפיית השרירים.

ז. טיפ למקצוענים: כדי שזה יהיה יעיל אפילו יותר, אפשר לשנות את אורכי החלקים הראשיים של קופסת הנשימה (נשימה והחזקה מול נשיפה וריקות). אם נרצה להירגע יותר, נוכל לנשום לאורך 4 ולהחזיק לאורך 4 ואז לנשוף לאורך 8 ולהישאר ריקים מאוויר לאורך 8.

נקודה לסיכום: התרגיל הזה לא דורש יותר מדי תרגול. רק שצריך לבצע אותו. הוא לא יתרחש או יופעל מעצמו, אם לא נתרגל את עצמנו להתנהג ככה. רק שככל שנבצע אותו יותר, כך הוא יחזק את היכולת שלנו להירגע, לשלוט בעצמנו ולהגיב נכון. וזו המטרה שלנו, לא?

עכשיו אשמח לשמוע: מה דעתך על המאמר?

שיהיה לך שבוע מעולה וצום מועיל,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

8 תגובות

  1. היי ליאור
    אני קורא מידי פעם את הכתבות כאן
    יש לי שאלה מוזרה אולי, היא בעצם כללית על NLP
    ושייכת גם לכאן

    מה ישאר מהאישיות שלי אחרי כל התרגילים
    אם אבצע אותם נכון
    אני לא יהיה יותר “אני”
    ואני אוהב את האני שלי שלי למרות שהוא מפריע לי הרבה בחיים (מס’4 באניאגרמה;))
    אם לא אתפרץ, אם לא אדחה יותר משימות אם תמיד אהיה שמח לסביבה שלי, אם אצליח לעבוד בכל עבודה שהיא ולא יהיה איכפת לי איזו עבודה, כי הרי הכל אני יכול לשנות באמצעות השתלת מחשבות חיוביות וכדו’. ותכל’ס אתנהל פרפקט ביי דה בוק, בעצם אולי אפילו לא אצטרך לחפש עבודה כי אוכל להרגיש טוב גם בתור הומלס???
    מה יישאר ממני, איפה התכונות שלי יבואו לידי ביטוי, אם הם לא יהיו מדוכאים מידי כדי לבטאות את עצמם.

    1. בדיוק כמו שאתה לא משתנה כשאתה מדבר אנגלית, רק כדי שדוברי אנגלית יבינו אותך, אתה לא הופך להיות פחות אתה כשאתה נהיה יעיל יותר בכל דבר אחר. מצד שני, אם אתה מעדיף להישאר רק מי שאתה ופחות יעיל… זכותך 🙂

    2. היי ישראל
      אתה שואל כעניין !
      אבל סוד אחד אגלה לך, והוא בעצם הפוך מהתגובה של ליאור, אתה פשוט נהפך לטוב יותר !
      על כל דבר בחיים אפשר להביט בנקודות הזכות שבו או בנקודות החובה שבו, אנחנו נולדנו עם הפוקוס לכיוון החובה, כך נכתב בספרי קדמונים, אך היכולת שלנו להזיז את הפוקוס לכיוון החיובי, בתרגול, בעקשנות, ובעמידה על הזכות להיות טוב יותר, או אז נהיה טובים יותר !

      ה’אני’ אמיתי והמתוק שלך, סך הכל קיבל שדרוג !
      הפסק להכות את עצמך ללא הרף וללא סיבה !
      אינך דחיין של משימות, סך הכל יש לך קושי בתכנון נכון מראש של כמות משימות במסגרת נכונה של זמן, אז נלמד אותך אסטרטגיה פשוטה של ניהול זמן,
      וע”י טבלה פשוטה תשדרג ותסדר את ההספקים שלך !
      וכן על זה הדרך ,

      ה”אני” האמיתי שלך מתגלה ברוב זוהרו !
      ה’אני’ האמיתי שלך הוא אכן דבש !
      אלא שכל מיני התמודדויות בחיים גרמו לו לשנות קצת צבע…

      להיפך !
      אתה מקלף את השקר וחושף את האני היהודי האוהב והמיטיב שלך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה לקבל עדכון למייל?

אם בא לך לקבל עדכון פעם בשבוע כשמאמר חדש עולה לאתר, יש להשאיר את כתובת האימייל שלך בתיבה הבאה:

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?