חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה חסרה

רואים שזה נשמע אחרת

היי לכולם,

היום אני רוצה לדבר איתכם על משהו קצת שונה מהרגיל. בניגוד לפוסטים הרגילים שבהם אני מתמקד בתחום מסוים ומראה לכם איך הוא נראה מבעד לעיני ה-NLP, הפעם יהיה משהו קצת שונה, ותיכף תבינו על מה אני מדבר.

יש לנו משהו שהוא לגמרי שלנו. אנחנו מסתובבים איתו כל היום ומשתמשים בו כל היום, בין אם בשימוש עצמי ובין אם זה עם אנשים אחרים, בין אם זה בצורה אפקטיבית ובין אם זה סתם, מבלי כל פואנטה. ובכל זאת, אנחנו לא שמים לב אליו עד שאנחנו מאבדים אותו.

רובנו לא מודעים לקול שלנו ולחשיבותו לחיים שלנו, למרות שכל אחד יגיד לך שלאבד את הקול זו חוויה מאוד לא נעימה. אם תעצרו לשנייה ותדמיינו, איך היו נראים החיים שלכם בשבוע שבו אין לכם קול לחלוטין, תשימו לב רק בכמה תחומים אתם חייבים את הקול שלכם בכדי לתפקד.

ובכל זאת, מה הקשר בין הקול לכל השאר?

אני, כמוכם אגב, מתפרנס מהיכולת שלי לדבר – בין אם זה במהלך פגישות ייעוץ, אם זה במהלך הרצאות ואם זה בשיחות הטלפון שאני עושה עם הלקוחות שלנו.

וזה די ברור, כי כולנו היום עובדים מול לקוחות, מנהלים, אנשים שעובדים איתנו או תחתינו, ובמילים אחרות, אנחנו עובדים עם אנשים אחרים ולכן אנחנו צריכים לתקשר כל הזמן.

רוב הזמן, למזלנו, אנחנו לא נאבקים בבעיה של אובדן הקול. זאת בעיה שבדרך כלל מתרחשת כתוצאה ממחלה, נטייה לצעוק או להרים את הקול על בסיס יומי (מורים למשל) או משילוב של הגורמים השונים, והיא לא נוגעת לרובנו.

מצד שני – זה שיש לנו קול רוב רובו של הזמן, לא אומר שאנחנו משתמשים בו נכון.

קול היום, כל הלילה, הוא לא ישן

אז למה אני מתכוון כשאני כותב שימוש נכון של הקול?

רוב האנשים פשוט מדברים. ולא רק שרוב האנשים פשוט מדברים, גם אין להם מושג איך הם נשמעים, עד כמה ברור, באיזו עוצמה, באיזו מהירות ומה הקול שלהם משדר.

ואז שאלה נוספת נשאלת – אם רוב האנשים מדברים במשך רוב שעות העירות שלהם ובמיוחד כשהם מתקשרים, איך זה שהם לא יודעים איך הם נשמעים?

הסיבה לכך היא מאוד פשוטה – אנחנו לא שומעים את עצמנו באותה צורה שאחרים שומעים אותנו. האם אי פעם הקלטתם את עצמכם, או שמישהו הקליט ואפילו צילם סרטון שבו הייתם ושמתם לב לדבר מאוד מוזר?

האם נשמעתם בצורה אחרת מזאת שבה אתם רגילים לשמוע את עצמכם?

כשאנחנו מדברים, אנחנו שומעים את עצמנו בצורה מוגברת. למעשה הקול שלנו, בדרך למערכת שקולטת את הצלילים באוזניים שלנו עוברת דרך עצמות הפנים שלנו במקום להיקלט דרך האוזניים שלנו ובכך מוריד את כמות ההפרעות וגורם לנו לשמוע את עצמנו בצורה אחרת מזו שאחרים שומעים אותנו.

אז איך הקול ייראה הרבה יותר טוב?

קחו כמה טיפים שיעזרו לכם להשתמש בקול שלכם הרבה יותר טוב:

1. אם עוד לא שמעתם את עצמכם מבחוץ, תקליטו את עצמכם ותשמעו את זה אחר כך. זה ייתן לכם קנה מידה לשינוי הקול שלכם בכיוון הרצוי.

2. תבינו את עיקרון הגיטרה – אחת הסיבות שגיטרה קלאסית נותנת צליל כל כך יפה הוא העובדה שהמיתרים שלה מתוחים ומכוונים בצורה שיפיקו בדיוק את הצליל שרציתם.

אחרי שהקלטתם את עצמכם, תתאימו את השימוש בקול שלכם לקול אותו הייתם מעוניינים לשמוע. אם צריך להגביר את הקול תגבירו אותו, אם צריך תחלישו במידת הצורך, ואינכם מאמינים כי אתם מסוגלים לעשות זאת בעצמכם, צרו קשר עם קלינאי תקשורת או עם מורה לפיתוח קול והם יעזרו לכם להגיע לתוצאה הנדרשת.

3. תבינו עוד חלק מעיקרון הגיטרה – סיבה נוספת לכך שלגיטרה יש צליל כל כך יפה הוא העובדה שהצליל אותו מפיק המיתר המתוח מהדהד בתוך תיבת התהודה שנמצאת בתוך הגיטרה. אתם צריכים להבין כי הריאות שלכם, בנוסף לאחריותן על תהליך הנשימה, הן תיבת התהודה של הקול שלכם.

ככל שייצא יותר אוויר מהריאות שלכם, עוצמת הקול, הטון שלו והעומק שלו יאפשרו לקול שלכם להישמע יותר בטוחים, עוצמתיים ורדיופוניים.

בכדי לשפר את התהודה, אתם יכולים לבצע תרגיל קטן – נשמו מהחלק התחתון של הריאות, תוך ניפוח הבטן בזמן שאתם נושמים נשימה עמוקה ואז תדברו. שימו לב בדיוק להבדל בין איך שאתם נשמעים כך לבין איך שאתם נשמעים כרגיל.

4. על אף שאולי לא ראיתם את זה בצורה הזאת, יציבה נכונה משפרת את הקול שלכם פלאים (בנוסף לכך שהיא מקטינה את הסיכוי לכאבי הגב).

אם תעבירו את שיווי המשקל שלכם כשאתם יושבים לישבן שלכם, כך שתרגישו כי המשקל של הגוף שלכם לא מכביד אחורה או קדימה, ימינה או שמאלה ותדמיינו חוט מאותה נקודה שעליה אתם יושבים שעוברת דרך חוט השדרה שלכם עד מעל לראש, תוכלו גם לדמיין מישהו שמושך בצורה עדינה את החוט כלפי מעלה כך שכל היציבה שלכם תתיישר.

בזמן שאתם יושבים בצורה הזאת, הניחו לכתפיים שלכם לצנוח לצדי הגוף ומעט אחורה, כך שגם שם המשקל של הכתפיים לא יורגש.

עכשיו, בזמן שאתם יושבים בצורה נכונה ומדברים בעזרת האוויר שיוצא ומהדהד לכם בריאות, תשימו לב עד כמה טוב זה מרגיש להישמע כך.

להתראות בקרוב,
ליאור ברקן

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?