חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה חסרה

איך לאבד אמונה ולהישאר בחיים?

היי לכולם,

לפני המון שנים, אנשים האמינו שכדור הארץ הוא שטוח. מכיוון שהם האמינו שכדור הארץ הוא באמת שטוח, הם פשוט פחדו לשוט רחוק מדי מהחוף שלא יפלו מהקצה ישר אל תוך החלל שם ימצאו קרוב לוודאי את מותם. כל אדם שהעיז רק להגיד כי כדור הארץ הוא עגול זכה לאותה הבעה מזלזלת ששמורה לאנשים לא שפויים. על המפות היו כיתובים כמו Here lays dragons (כאן שוכנים דרקונים) או ציורים של ספינה הנופלת מגדת כדור הארץ.

בתקופה אחרת, על אותו כוכב, האמינו שההתנהגות האנושית הושפעה מפעילויות הלב (שנתפש כאחראי על הרגשות) והכליות (שהיה נהוג לחשוב שהיו אחראיות בין השאר על המוסר) וכשהעזו אנשים כמו תומאס וויליס להגיד שההתנהגות נגזרת מתוך "חשיבה" שנעשית במוח, זיכו אותם אנשים רבים בדיוק באותה הבעה.

ובתקופה אחרת לגמרי, אתם יושבים מול מסך מחשב וקרוב לוודאי שכשתסיימו לקרוא את הפסקה הבאה, תעלה גם על פניך אותה הבעה. מצד שני, יכול להיות שתפתיעו אותי. בואו נבדוק.

השבוע שמעתי הרצאה מרתקת של כריסטופר האווארד, שלדעתי הוא אחד מהאנשים היותר מסקרנים בתחום ה-NLP. בנוסף להיותו מרצה מוכשר מאוד, הוא גם יזם יוצא דופן ומנכ"ל של מספר חברות, על אף גילו הצעיר. כשנשאל בנושא השיב כריס, כי עושר הוא פונקציה של אמונה.

על אמונות ופילטרים

אמונה היא למעשה קביעה שלנו, כמעין הכללה שנוצרה מתוך הדרך שבה קלטנו משהו מסוים, פרשנו אותו ומעכשיו והלאה ישמש אותנו כפילטר. לנו כבני אדם יש מספר לא מבוטל של פילטרים שדרכם אנו מפרשים את המידע שנקלט על ידי חושינו – הערכים שלנו, האמונות שלנו, ההכללות, העיוותים והמחיקות שהמוח שלנו מבצע, הניסיון שלנו וכמו כן גם תוכנות העל (שמהוות את הדרכים בהן אנחנו רגילים לקלוט, לעבד ולאפסן מידע וכמו כן גם ללמוד ולהתנהג). המידע שעובר דרך כל הפילטרים הנ"ל יוצר מעין "מפה" של המציאות כמו שהיא נחווית על ידינו.

במילים יותר פשוטות – הפילטרים הם ה"משקפיים" שדרכם אנחנו רואים את המציאות. כמו כל אותם אנשים אופטימיים המסתכלים על העולם דרך ה"משקפיים הורודות" או כל אותם רואי שחורות שרואים את העולם בצורה שלא ממש מקדמת אותם. מכאן אפשר להסיק, כי האמונות שלנו משפיעות בצורה חזקה על הדרך שבה אנחנו קולטים אירועים.

אם נחזור לשנייה לאותו כריס האווארד, איש העסקים ה-NLPיסט שאמר כי עושר הוא פונקציה של אמונה, למה הוא התכוון?

אם קבענו משהו כמשהו ששווה להאמין בו, בין אם עשינו את זה לעצמנו ואפילו אם קיבלנו את זה יד שנייה, ממישהו שהאמין בזה לפנינו זה לא בהכרח הופך את זה ליותר נכון. וזאת אפילו לא הנקודה הקריטית פה. הנקודה הקריטית פה היא להבין כי בכדי שנגיע לאן שאנו מעוניינים להגיע, עלינו קודם כל להאמין כי אנחנו מסוגלים להגיע לשם.

ישנן מספר אמונות שליליות (הסוג שמרחיק אותנו מהמטרה שלנו) שמסתובבות חופשי, ללא רסן, הנוגעות לכסף כמו "כסף לא גדל על עצים", "כסף לא יכול לקנות לך בריאות" ואפילו "כסף נמשך למי שיש כסף" ולעתים קרובות נאמץ אותן, רק כי גם לחברה שהקיפה אותנו היה אותם.

וזה מאוד מצחיק, כי כסף דווקא כן גודל על עצים, הרי הוא בסך הכול נייר (וצריך רק לדעת איפה לקטוף), וכסף דווקא כן יכול לקנות לך בריאות (נסו לספר אחרת לאותו חולה שהתרופה שלו לא נמצאת בסל הבריאות) ואפילו ניתן לראות דוגמאות רבות של אנשי עסקים שהתחילו ממצב כלכלי לא מרשים והפכו להיות מעשירי העולם.

אז איך נקנה את הפרארי שהנזיר מוכר?

אז בואו נגבש תוכנית פעולה קטנה תוך הבנת מספר עובדות, אבל תספרו עליה לאף אחד (טוב, אולי מותר לכם לשתף את הניוזלטר לאדם אחד חדש, רק אל תגזימו):

א. דעו מהי המטרה שלכם – לפני שאתם מתחילים לעשות משהו, ולא משנה באיזה תחום בחיים, פשוט תחליטו מהי התוצאה שאתם מעוניינים להשיג. זה יקל עליכם את המשך הדרך, את התכנון וגם לדעת מתי אתם בדרך לשם ואם בכלל.

ב. עשו קצת חשבון נפש – תחשבו לשנייה על התחום בו אתם מעוניינים ליצור שינוי. אילו אמונות יש לכם בקשר אליו? מהי האמונה שלכם הנוגעת ליכולת שלכם להגיע אליו? פנו לעצמכם קצת זמן וכתבו על דף את כל האמונות שלכם בנוגע לתחום בו אתם מעוניינים ליצור שינוי בחייכם.

ג. המודע שלנו מנהל את תת המודע שלנו – המודע שלנו הוא כמו הקפטן של הספינה שהיא אנחנו ותת המודע הוא כמו הצוות שמתפעל אותה. אם אין לקפטן שליטה על הצוות שלו והוא לא מבסס את המנהיגות שלו מולם, הם יתמרדו ויעשו בגדול מה שהם ירצו. קחו את השליטה העצמית לידיכם ולמדו את עצמכם לעשות את מה שפעם הייתם משתהים לעשות (לקום בבוקר מבלי ללחוץ 10 פעמים על כפתור הנודניק, לעשות את הכלים מיד אחרי הארוחה וכן הלאה). רק כשתדעו שאתם יכולים לסמוך על עצמכם להיות שם בשבילכם כשתצטרכו, תוכלו להצליח.

ד. אנחנו מגיעים תמיד למקום שאליו אנחנו מכוונים את תשומת הלב שלנו – כשאנחנו מאמצים אמונה כמו "אני רוצה להפסיק להשמין" אנחנו חושבים על "להשמין" ואנחנו מעוניינים להפסיק את זה. בכדי להפסיק את ה"להשמין" אנחנו צריכים קודם להשמין. ומה קורה כשהפסקנו להשמין? האמונה מתבטלת? לא ממש. אנחנו חוזרים להשמין בכדי שנוכל להפסיק וכך המעגל ממשיך. כוונו את תשומת הלב שלכם למשהו שמוגדר בצורה חיובית ומדויקת, אחרת תמצאו את עצמכם רחוק מהמטרה.

ה. פילטרים לא מתבטלים אלא מוחלפים – האמונות שלנו הם פילטרים וכמו כל פילטר אחר במציאות, צריך לכוונן אותו בכדי שיפיק את התוצאה הרצויה. שינוי האמונה צריכה להיות מתוך ההבנה שצריך אמונה אחרת שם שתשב נכון אקולוגית (שהשינוי לא יפגע בכם או בתחום אחר בחיים בו היא נגעה בצורה ישירה או עקיפה). בנו לעצמכם אמונה אחרת שתשרת אתכם הרבה יותר מזו שאתם מעוניינים לשנות.

ו. חפשו את המצליחנים – אם אתם מעוניינים ללמוד איך לבנות חברה, אתם הרי לא תלכו לדייג בכדי ללמוד זאת נכון? בררו את האנשים מהם אתם מקבלים עצות – לא כל אדם שיודע לדקלם משהו שהוא קרא בספר הוא באמת האדם המתאים ביותר לעזור לכם להצליח. אם אתם רוצים לבנות עסק ששווה מיליונים, תמצאו אדם שכבר בנה עסק שכזה ואם אתם רוצים להצליח עם בני המין השני, התחברו עם אלו שכבר מצליחים. ספגו כל מידע שרלבנטי לכם בכדי להגיע לשם – הסתובבו עם המצליחים, למדו את השפה שלהם, למדו לחשוב כמוהם ולתפקד כמוהם.

ז. תתחילו להנות ולעשות – תפסיקו להנהן ולהגיד "כן, באמת צריך", אתם לא משכנעים אותי באמת. אם לא תיקחו אחריות ותעשו משהו אמיתי, לא תגיעו למטרה שלכם וזה יהיה רק באשמתכם. תעשו לעצמכם מנהג לעשות לפחות משהו אחד לכיוון המטרה שלכם כל יום.

אז זכותך לעשות איזה הבעה שבא לך, בין אם היא מזלזלת ובין אם היא כבר השתנתה לחיוך שמסמל כי הבנת שדרוש אומץ בכדי להגיע להישגים האמיתיים שמגיעים לך.

תהנו מההצלחה הקרובה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?