חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
wheretolearnNLP

רוצים ללמוד NLP? אל תירשמו לשום מקום לפני ששאלתם את עצמכם את 6 השאלות הבאות

היי,

בפעם הקודמת, הצגתי 3 דברים שאנחנו חייבים להפסיק לעשות כדי להפוך להרבה יותר משכנעים. היום נענה על שאלתה של עדן, קוראת חדשה יחסית בבלוג, שהעלתה שאלה חשובה: איך לדעת איפה ללמוד NLP?

תמונת מצב

כשהתחלתי ללמוד NLP (לפני קצת יותר מ-16 שנים), כמעט ולא היה NLP בארץ. לא היו גם המון מקורות מידע. אם הגעת ל-NLP אז, כנראה שמישהו סיפר לך משהו. או שקראת על זה באיזה ספר. ובהתאם, גם לא היה יותר מדי איפה ללמוד את התחום.

משנת 2006, אז התחלתי להעביר קורסים ב-NLP, ועד היום, הרבה דברים השתנו בתחום. יש הרבה יותר מודעות כלפי התחום. הרבה יותר אנשים עוסקים ב-NLP. ואפילו הרבה יותר מהם, אנשים שמשלבים NLP בחייהם, בין אם בעבודה או בחייהם האישיים.

רוב האנשים יניח שאם זה המצב, כנראה שהמצב קל יותר. אנשים בטח מבינים יותר מה זה NLP. או מה אפשר לעשות עם זה. רק שהמצב קצת הפוך. יש המון הגדרות מבלבלות ל-NLP שמסתובבות ברשת. המון אנשים שמציגים את התחום בכל מני דרכים. והבלגן חוגג.

אז מה זה NLP?

נעשה בזה סדר: NLP, אם לרגע נניח את הפרשנויות המסבכות בצד, הוא תחום שעוסק ביצירת שינוי חשיבתי. כך שנכון, הוא עשוי לשמש כסט כלים אימוניים-טיפוליים. באותה המידה, יש לו גם שימושים להוראה, שיפור מיומנויות ואפילו לשכנוע ועמידה מול קהל.

מכיוון שיש ל-NLP כל כך הרבה שימושים, נוצר קצת בלבול. אנשים לא אוהבים הגדרות רחבות מדי. הם רוצים לדעת מהי המשוואה הפשוטה. התשובה האחת לשאלה – NLP שווה ל: טיפול? דמיון מודרך? קבלה? קואצ'ינג? מדע? מצוינות? עמידה מול קהל? מכירות?

כאן בדיוק נכנסים אנשי המקצוע מהתחום (מרצים או עוסקים ב-NLP). וכל אחד מאתנו לוקח את ה-NLP למקום קצת שונה. אחרת, לא הייתה פרנסה לרוב העוסקים בתחום. והרבה יותר מזה – כל העוסקים בתחום מביא גם את עצמם (ואת אמונותיהם) ליישום ה-NLP בשטח.

כך שכן, יש אנשים שמערבבים NLP עם קבלה. יש כאלה שמחברים אותו לדמיון מודרך או לטיפול. יש כאלה שלוקחים את ה-NLP למקום המכירתי-שכנועי. ויש אנשים שבוחרים להשתמש בו כדי לשדרג את יכולות התקשורת שלהם. כל אחד ומה שמתאים לו.

אז איך לדעת איפה ללמוד NLP?

אני יודע. הכי צפוי זה שאנסה לקדם את בית הספר שלי ל-NLP. רק שאני לא מאמין בזה. אם אני כבר כותב מאמר, אשתדל להיות אובייקטיבי. ומעבר לכך, אני באמת מאמין שאנחנו לא מתאימים לכל אדם שרוצה ללמוד NLP. וכן, יש אנשים שלא מתאימים ללמוד אצלנו.

השאלות הבאות הן שאלות שייצרו אצל כל אחד מאתנו תשובות קצת שונות. התשובות הללו, יעזרו לנו לבחור את המקום שהכי מתאים עבורנו. כך, נוכל ללמוד NLP במקום שהכי מתאים לנו. ולא סתם להשקיע סכום כסף נכבד מבלי להנות או לקבל את התמורה שרצויה לנו.

אלו השאלות שיעזרו לנו לדעת מהו המקום שהכי יתאים לנו ללמוד בו NLP:

א. למה בכלל הגעתי למצב שבו חשוב לי ללמוד NLP?

הגעת לנושא מסיבה מסוימת. יכול להיות שחיפשת פתרון למשהו ומצאת את ה-NLP. יכול להיות ששמעת שהמנכ"לים הבכירים במשק לומדים NLP כדי לשפר את הכישורים שלהם. יכול להיות שקראת בספר שזה כלי מעולה ליצירת שינוי או לפיתוח הביטחון העצמי שלך.

הדבר שמשנה פה הוא המיקוד. אם בא לך ללמוד NLP, זה לא אומר שבהכרח בא לך ללמוד כל סוג של NLP מכל מורה שיבוא. הדברים שחשובים לך באמת, הם אלה שיעזרו לך לבחור את המקום שבו יהיה לך הכי כיף וממצה ללמוד את התחום.

ב. האם לימודי NLP הם בהכרח השלב הבא?

יכול מאוד להיות שלימודי NLP הם לא באמת השלב הבא עבורך. ואני יודע שיש מקומות שישמחו למכור לכל אחד שכן. רק שלפעמים, אדם רוצה לעבור שינוי באמצעות NLP. והשינוי הבודד הזה, לא דורש מאתנו לעבור הכשרה בתחום.

אז אם חשוב לך רק ליצור שינוי נקודתי, הייתי מוצא אדם שעוסק ב-NLP ומקיים פגישות אחד על אחד. אדם כזה, ידע לתשאל בצורה מדויקת ולהשתמש בכלי ה-NLP כדי ליצור את השינוי. נכון, לא בהכרח יהיה מובן לך מה גרם לשינוי. רק שאנשי המקצוע בתחום מעולים ויצרו אותו.

לימודי ה-NLP מכוונים לאנשים שרוצים לדעת ליצור את השינוי. בעצמם ובאחרים. ולכן, הם גם עולים הרבה יותר מאותם מפגשי אחד על אחד. כך שזה אולי יהיה טוב יותר לשלב הבא. ולכן רצוי לדעת לקראת מה אנחנו הולכים ומה משרת את המטרות שלנו הכי טוב.

ג. איך הכי חשוב לי ללמוד NLP?

מעולה. אם עד עכשיו המשכת לקרוא, כנראה קורס NLP הוא כנראה השלב הבא שלך. וכאן נכנסים בדיוק הקריטריונים לבחירה. וזה לגמרי עניין של העדפה אישית. ושל הדברים שיעזרו לך, מתוך היכרותך עם עצמך, ללמוד הכי טוב.

יש קורסים ארוכים וקורסים ממוקדים. קורסים זולים וקורסים איכותיים (שעולים בהתאם). קורסים שבהם משולבים אלמנטים רוחניים וקורסים שיותר תכל'סיים. קורסים שמלמדים NLP נקי וכאלה שמערבבים אותו עם כלים חיצוניים.

יש קורסים שמלמדים בהם 50 תלמידים בכיתה וכאלה שרק 16. קורסים שבסופם יש מבחן בכתב וכאלה שבסופם התלמידים יצטרכו להוכיח את יכולותיהם. קורסים בשעות הערב וקורסים בשעות הבוקר. קורסים שנלמדים פעם בשבוע וכאלה שנלמדים במשך שבוע רצוף.

לכל מאפיין פה יש משמעות עבורך. וכל אחד מאתנו יודע מה המאפיינים שבאמת חשובים לו ועבורו. אחרי הכל, כבר יצא לנו ללמוד ביותר ממסגרת אחת. וכבר עברנו דבר או 2 בחיים. אז רצוי להיעזר בדברים האלה ולא ליפול סתם בהבטחות שיווקיות ומילים יפות.

ד. מה הכי חשוב לי בנוגע למרצה שמעביר את הקורס?

מתוך הניסיון שלי, יש המון מרצים מעולים ל-NLP בארץ. הרבה יותר מבכל מקום אחר בעולם. וכל אחד מהם מביא את ניסיונו האישי. רק שגם כאן, בדומה לכל מקום אחר, עלינו לבחור בצורה מושכלת. ולשם כך, עלינו לשאול חמש שאלות.

הראשונה היא האם חשוב לנו גיל המרצה. על פניו, זו לא אמורה להיות פונקציה. אני מכיר מרצים מבוגרים מעולים ומרצים צעירים מעולים. עם זאת, לא כל צעיר יתאים טוב יותר בהכרח לצעירים ולא לכל מרצה מבוגר יש יותר ניסיון רלבנטי בתחום. גם כאלה יצא לי להכיר.

עם זאת, יש אנשים שזה חשוב להם. אז רצוי לבדוק את זה. השאלה השנייה היא מי מעביר בפועל את ההכשרה. לא בכל מוסד שמלמד NLP, מלמד האדם הכריזמטי שאת דבריו קראתם, שמעתם או ראיתם בסרטון מסוים. רצוי לוודא מי מעביר את הקורס.

השאלה השלישית היא כמה זמן הם מיישמים את הכלים שלמדו. יש אנשים שעברו מרתון קורסים ועכשיו הם מרצים ל-NLP. יש כאלה שהגיעו מתוך שנים של ניסיון בשימוש בכלים ואז החלו ללמד. רצוי לדעת את זה.

למרות שעל הדף זו "אותה ההכשרה", יש יתרון משמעותי לבעלי הניסיון בשטח. הם בדקו מה עובד ומה לא. יודעים איך מראש לחסוך טעויות ביישום. וטריקים ביישום שישדרגו את יעילות השימוש בכלי ה-NLP בכמה רמות.

השאלה הרביעית היא באיזה הקשר המרצה יישם את הכלים. יש מרצים שרק לימדו NLP ויישמו אותו בניהול בית הספר שלהם. יש כאלה שהיו מאמנים אישיים. יש כאלה שהיו מטפלים. ויש כאלה שהגיעו מעולם העסקים.

בדיוק כמו שלא הייתי קונה מחשב מדייג, גם לא הייתי לומד NLP כדי לטפל מאדם שמעולם לא טיפל. ובטח לא מאדם שיגיד לי שזה לא משנה. אני הייתי לומד מאדם שיש לו ניסיון בתחום שבו אני רוצה ליישם את הכלים. כי אז, אני מקבל קורס שממוקד בצרכים שלי. ולא קורס כלבו.

השאלה החמישית היא מהי רמת ההכשרה של המרצה. כל אדם שמעביר הכשרה ב-NLP חייב להיות NLP טריינר מוסמך. יש הרבה כאלה בארץ. רק שיש גם הרבה כאלה שלא. ורצוי לוודא שלמרצה יש את ההכשרה הנדרשת כדי ללמד ולהכשיר.

ה. כמה זמן אותו מוסד ללימודי NLP קיים?

יש הרבה מאוד מקומות שטובים בשיווק. כל אחד יטען שהוא הכי טוב בגלקסיה. או שיש לו הכי הרבה תלמידים. או כל טענה שיווקית מפוצצת. זה לא העיקר. אפשר למכור בזול ולדחוס בכיתה עשרות אנשים, ובגלל שאין להם מקור להשוואה, הם לא ידעו שיכלו ללמוד טוב יותר.

העניין פה הוא אחר. הבטחות שיווקיות נבדקות לאורך זמן. וככל שבית הספר ותיק יותר, ניתן לבדוק לאורך זמן את שביעות רצון הלקוחות שלו. האם עמדו בהבטחות כלפיהם? האם ניתנת אפשרות לחזור על הקורס? האם ניתן להתעדכן בחידושים שהתרחשו בקורס במהלך השנים?

יציבות מוסד הלימודים לאורך השנים מעידה משהו שגדול יותר מסתם הבטחות שיווקיות. ולכן, רצוי לדבר עם בוגרים של אותו המקום ולגלות עד כמה הם היו מרוצים. לצפות בחלקי שיעורים שבוודאי התפרסמו במהלך השנים. וכך, לגלות אם המקום רציני וראוי.

ו. כמה גישה יש לנו למרצה הקורס?

עד כמה שכיף ליהנות משואו של מרצים כריזמטיים, כל אחד מאתנו מגיע לקורס ה-NLP עם נושאים אישיים שחשובים לנו. ולא תמיד נקבל עליהם את מלוא המענה בכיתה. או שיידרשו מספר התאמות ביישום הכלים לשימוש שהכי מתאים עבורנו.

זו הסיבה שבגללה נרצה גישה למרצה הקורס מעבר למסגרת הקורס. לא למתרגל או לאדם אחר. אלא לאדם שיש לו ניסיון משמעותי ביישום הידע שאותו אנחנו רוצים. ולכן, זו שאלה שעשויה להיות מאוד משמעותית עבור רובנו.

אנחנו רוצים יחס אישי. לא להיות רק אחד או אחת מקבוצה מאוד גדולה ש"יורקים" לכיוונה חומר לימודי ובזה זה מסתכם. היחס האישי בסופו של דבר הוא זה שעוזר לנו למצות את מה שלמדנו. ולהגיע למטרות שלמענן נרשמנו, הרבה יותר בקלות.

לסיכום: השילוב בין התשובות ל-6 השאלות שהבאתי, יעזור לך ללמוד NLP במקום שהכי מתאים עבורך. וזה צריך להיות השיקול היחידי. כי אם אנחנו עומדים להשקיע בעצמו ולעבור הכשרה, רצוי שנמצה אותה ונפיק ממנה את מלוא הפוטנציאל.

עכשיו אשמח לשמוע: מה דעתך על המאמר?

שיהיה לך שבוע מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

15 תגובות

  1. שלום לך.
    הסבר מעולה וממצה.
    כבוגרת nlp במוסד אחר
    ממליצה בחום לכל מי שעדיין
    מתלבט לקרוא את המאמר
    שלך בעיון.סביר להניח שהייתי
    עושה החלטות אחרות.
    תודה לך

  2. ליאור שלום. ראשית, אשמח להמלצה על בית ספר בירושלים לNLP. שנית, באינטואיציה שלך, האם היית ממנף ניסיון רב שנים בחקירות (התחום התמחות ספציפי) ל-NLP? הרעיון הוא לצבור ניסיון ולמנף לתחום הטיפולי/ייעוצי. תודה מראש

    1. לצערי, אני כבר לא בתוך התחום ולא מכיר מאוד את מי שמלמד כרגע בארץ. בנוגע לשאלה השניה, ברור שכן היכולת לקרוא, להבין ולהוביל אנשים היא בהחלט חלק מארגז כלים של מטפל/יועץ יעיל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?