חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
angryinsulting

לגזור ולשמור: איך להגיב בצורה יעילה לאדם שמעליב אותנו כדי לגרום לו להפסיק?

היי,

בפעם הקודמת, הבאתי 7 אתרי מאמרים מומלצים שנותנים לי אישית השראה. היום, ולבקשת הקוראת נופר, ניגע בשאלה מאוד מסקרנת שנוגעת לכל אחד מאתנו: איך אפשר להגיב לאדם שמעליב אותנו מבלי להיתפש בעצמנו כבריונים, טמפרמנטים או כנועים?

רק שלהם, זה לא הפריע

המבט שלו היה עמוק בתוך הרצפה. כאילו רוצה לקבור את עצמו מרוב בושה. בעט באבן קטנה בעדינות. שיחק איתה קצת ימינה ושמאלה. המחשבות שלו הציפו אותו. שוב הגיע למצב המתסכל הזה. זה שבו אף פעם לא ידע מה לעשות.

לו רק היה יכול לחזור בזמן. אפילו עשרים דקות. הכל היה משתנה. הוא ידע בדיוק מה להגיד להם עכשיו. כשהכל כבר נרגע. ופתאום השנינות המחשבתית שלו חזרה. לכל שאלה הייתה לו תשובה. כזו שתוציא אותו מלך. רק ששם, המילים נתקעו לו בגרון.

היי שמן, אמר לו הגבוה. הוא הסתכל על הגבוה בבלבול. אחרי הכל, לא עשה לו כלום. כן כן, אתה. בועה של בנאדם, המשיך הגבוה. בוא בוא רגע. והוא, רצה להיעלם משם. הוא היה מודע לעודף המשקל שלו. לא באמת היה צריך את הגבוה שיזכיר לו. בטח לא שיצחק עליו.

הוא העלה את קצב ההליכה. שמן, לא שומע שקוראים לך?, המשיך להתגרות בו הגבוה. כועס יותר על חוסר הציות. המילים נחנקו בגרונו. והגבוה, בריצה קלה חסם את דרכו. חבריו מקיפים אותו. ולמרות שהגבוה השפיל אותו, הוא לא הצליח להגיב.

עכשיו. בצד. רחוק מכולם. חבול קלות. שונא את המשקל שלו. את עצמו. את העולם. מתפלל שיגיע כבר לשלב בחיים שלא יצטרך להתנצל על עצם קיומו. להסביר למה הוא שמן. איך המחלה הארורה הביאה אותו לשם. איך נלחם כל יום כדי לרזות. רק שלהם, זה לא הפריע.

לא, זה קורה לכולם

לכל אחד מאתנו זה קרה. אף אחד מאתנו לא באמת חסין. אפילו אלה שמשחקים אותה כאילו ששום דבר לא יפגע בהם. איפה שהוא, זה נותן לנו מכה עמוק בפנים. מכה פסיכולוגית. כזו שכואבת יותר מאחת אמתית. וזה לא מפתיע. אף אחד מאתנו לא מעוניין שיעליבו אותו.

אנחנו מודעים למגרעות שלנו. לא צריכים שאחרים יזכירו לנו אותן. בטח שלא בצורה מעליבה. כן, גם אם הם לא מרוצים ממשהו שעשינו. יש דרכים טובות יותר להעביר ביקורת. שלא לדבר על זה שזה לא יעיל. הרי עכשיו לא נקבל את הביקורת הזו ונגיב אליה עניינית, אחרי שנעלבנו.

רוב האנשים שעושים את זה, לא עושים את זה כי הם חושבים שזה יהיה יעיל. הם עושים את זה בלהט הרגע. מתוך כעס רגעי. או במקרה של הבריון הממוצע, מתוך רצון לקבל הערכה. מנסה להשפיל אחר רק כדי להרגיש גדול יותר. עמוק מתוך חוסר הביטחון העצמי שלו.

רק שאותם, נתקשה לחנך. במיוחד כשהם לא באמת חושבים שמשהו שגוי בהתנהגות שלהם. או מעוניינים להשתנות. אחרי הכל, אני מדבר אתך, כי נכנסת לקרוא. והמשימה המשותפת שלנו היא לגלות איך להגיב בצורה נכונה לבריונות מהסוג הזה.

מה לא נכון לעשות?

יש הרבה עצות שקיבלנו במהלך השנים. כאלה שאנשים תרמו לנו כי רצו שנרגיש טוב עם עצמנו. כאלה שהגיעו מתוך מקום טוב. רק שחלקן הגדול, לא באמת יעיל. ויותר גרוע מזה, הוא באמת מנציח את המצב.

העצה הגרועה ביותר, היא להחזיר להם. ולמה? כדי להבין את זה נצטרך להכיר מונח מ-NLP שנקרא מסגרת התייחסות (או בקצרה מסגרת). המסגרת היא ההגדרה שיוצרת למשהו משמעות. כזו שמגדירה לנו איך להתייחס אליו רגשית, רעיונית והתנהגותית.

איך זה קשור? פשוט: המעליב רוצה להקטין אותנו. אם "נחזיר לו", נכנסנו למסגרת שלו. ועכשיו הוא המוביל. כי הוא זה שקובע את חוקי המשחק. אם נעליב קצת, הוא יחזיר. אם הרבה, הפכנו אנחנו לבריונים והעלבנו אותו. ואם זה בריון, זה יסתיים בכך שגם יפגע בנו פיזית.

אז מה אפשר לעשות?

אני מודה, זה לא עומד להיות קל. כי בזמן אמת, אנחנו נעלבים. נהיים רגשיים. ואז החשיבה ההגיונית שלנו פחות אופטימלית. בגלל זה, רצוי להתאמן על זה קצת בבית לפני שניישם את זה בשטח. וכשנתרגל ליישם את זה בשטח… התוצאות יהיו מרשימות מאוד.

ועכשיו לתכל'ס: השיטה היעילה ביותר שמצאתי להגיב להעלבה הוא שימוש בהומור. כן. אני יודע שהחשק בזמן אמת הוא לתקוף ישר בחזרה. "להכניס להם". רק שהמטרה היא להיות יעילים. לנטרל. ואולי בהמשך, להפוך את זה כבסיס למערכת יחסים בריאה יותר.

אני לא סתם מפנה להומור. כעס ואלימות רק יציגו אותנו בצורה שלילית. וכן, אנשים צופים. זה משפיע על התדמית שלנו. והומור… זה גן עדן. בעיקר כי זה אחד הדברים שיכולים לשבור כעס ברגע. לחבר בין אנשים. ולהציג אותנו כבעלי ביטחון עצמי גבוה יותר.

לכן, לא הייתי מכוון ל"סתם הומור" אלא להומור עצמי. כי הומור עצמי לא נחשב בתור התקפה. וכשאדם מסתלבט על עצמו זה מראה שהוא לוקח את מה שנאמר בקלות. וזה… מנטרל את העניין. מוציא את האוויר מההתקפה. ומעלה את הערך שלנו (למרות שהסתלבטנו על עצמנו).

איך לעשות את זה בצורה יעילה? לצורך העניין, אפשר להשתמש בנוסחה הבאה:

להסכים -> להגזים מאוד -> לבקש משוב יותר מדויק

איך מיישמים את זה? נניח שמישהו אמר לי שאני כותב ממש גרוע. התגובה שלי יכולה להיות "ידוע. אני כותב כל כך גרוע שהאתר שלי מבקש ממני כסף כדי להסכים לפרסם אותי. מה היית משפר במאמרים שלי?".

או למשל, נניח שמישהו אומר לי שאני מקריח. התגובה שלי יכולה להיות "מקריח? אני כבר כמעט קירח לחלוטין. השערות שנשארו לי על הראש מתאגדות כדי שיהיה להן ועד עובדים שישמור על הזכויות שלהן. איך אני יכול לעזור לך?".

רגע לפני שנסיים, חשוב לציין שני דברים. הראשון, הוא שבמידה וניתן להימנע מנוכחותו של אדם שמעליב אותנו שוב ושוב, אפשר ורצוי להימנע מפגישות אתו. או לחסום אותו בפייסבוק. ולו רק כי להשקיע בו זמן זה בזבוז משווע שלא יניב שום תוצאה.

השני, הוא שבמידה וזה מישהו שכן חשוב עבורנו (כמו בוס, חבר לעבודה, חבר וכן הלא) חשוב להתנהג בטאקט. להתאים את עוצמת התגובה שלנו למצב. הרי המטרה שלנו היא לא לאבד חבר או מקום עבודה. אלא אם כן, זה חוזר על עצמו ואז… נשקול את צעדינו.

זהו לבינתיים. עכשיו מסקרן אותי לשמוע בתגובות: מה דעתך על השיטה? האם יש העלבות שהיית רוצה לקבל דוגמה לנטרול שלהן בשיטה שהצגתי? מה הן?

שיהיה לך המשך יום מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

21 תגובות

      1. להתחכם .
        אם זה מישהו מהעבודה /מהסביבה הקרובה ונניח שהוא טוען שיש לך קרחת אז קודם כל שיגיד. אז הוא אמר….
        דבר שני – אספר לך פעם היה מערכון בטלויזיה ואחד הקניט את השני על קרחת וההוא אמר לו : זו לא קרחת שלי,זו פאה…. פאה של קרחת. אז אני לא נעלב…

  1. אחלה טיפ, עכשיו חוזרת אחורה ומדמיינת איך הייתי מגיבה אחרת לגמרי בהרבה סיטואציות שבהן נעלבתי. מחכה כבר ליישם. לדעתי הכי קל לעשות את זה עם אנשים זרים או כאלה שאתה לא מחובר אליהם רגשית. עם אנשים קרובים שאיכפת איך הם מדברים איתך אפשר להתחיל עם הומור כדי להוריד את המתח, אבל אחר כך אפשר להוסיף: "אבל עכשיו ברצינות…" ולהגיד את מה שיש להגיד. למשל היה לי מקרה עם חבר שלי לשעבר שקבענו להיפגש במקום מסוים והיה לי קשה למצוא אותו. הוא התעצבן בטלפון ואמר לי בטון של כעס: "תגידי, מה, עישנת ג'ואינט היום?" לא הייתי משאירה את זה רק עם הסכמה והומור ואחר כך שאלה איך אני יכולה לשפר את המצב

  2. רעיון מאד טוב, אני חושב שזה פיתרון חיצוני ובעצם דורש כל פעם להפעיל את המנגנון, אם אני מרגיש בטוח בעצמי, תגובה כזאת היא כנראה אוטומטית, רק שהיא לא תהיה מכנית, מה שאני אומר, אם יש אפשרות, עדיף להשקיע בביטחון העצמי, ועד אז לבצע את השיטה המאד מועילה של ליאור.

  3. יש לי חבר טוב שמדי פעם שאני עושה\אומר משהו שטותי סתם לצחוקים או שאני לא מצליח במשהו אז הוא אומר לי בהומור "איזה טמבל". עד עכשיו הגבתי או בהקצנה של ההתנהגות או בהתעלמות.
    הוא אומר את זה גם לעוד אנשים, לא רק לי.
    חוץ מלדבר איתו אחד על אחד ולהגיד לו שזה לא נעים לי ואני רוצה שהוא יפסיק עם זה-
    איך אתה מציע לי להגיב כשזה קורה?
    המון תודה!

    1. היי דוד,

      ביצעת את מה שכתבתי במאמר? אם לא, אני ממליץ לך לעשות את זה. במידה וכן, והוא לא מפסיק, יש דרכים קצת יותר ישירות שיכולות לעבוד. תעדכן אותי ונמשיך משם.

      1. אתה יכול לתת לי דוגמא בבקשה איך להגיב לסיטואציה? בגלל שזה לא בא ממקום נטו של להעליב\לפגוע (אולי כן כדי "להוריד") וגם נעשה בדרך הומורוסטית מלכתחילה ממנו, אני לא יודע אם השיטה הזאת מתאימה, כי למעשה זה כן להיכנס לפריים שלו, אם אני מבין נכון.
        אשמח לדוגמא ולשמוע לדעתך.
        המון המון תודה!!!

        1. אז 2 אפשרויות עומדות בפנינו כרגע:
          א. לענות בהומור – לקחת את האמירה "טמבל" ולהקצין אותה. משהו בסגנון של "מה זה טמבל… בקושי שורך שרוכים. לא חוצה את הכביש אם אין משמרות זהב" ואפשר להמשיך להסתלבט על זה עוד ועוד.
          ב. הערה מאפסת – לפעמים, עד שלא גורמים לאדם להיות מודע להרגל שלילי שלו, זה לא ישתנה. הערה כמו "מסקרן אותי לדעת מה אתה מנסה להשיג כשאתה אומר לי שאני טמבל", כנראה תגרום לו למלמל משהו על חוש הומור ומצב שני, לחשוב על מה שהוא עשה.

  4. אחד הטובים!!!!!
    אני שנה מנסה להסביר לחברה שלי שהדיבור שלה מזלזל ומפריע לי מאווווד, כבר חשבתי שהיא לא בשבילי כי היה לי ממש קשה לקבל את זה ולריב איתה כל הזמן על דבר שהוא מבחינתי בסיסי.
    ניסיתי את זה ופשוט קסם זה גרם לנו להגיע להבנה ולא לסיים כמו תמיד בפיצוץ
    תודה רבה!

  5. 1. התחלת עם דוגמה של שמן ולא הבאת איך מתמודדים עם זה. אשמח לאפשרות תגובה לסיטואציה גם לזה.
    2. לא עדיף גם לתקוף אותו כדי שיבין איך זה מרגיש ויפסיק?
    3. אם מישהו מקטין אותך איך לענות לו?
    תודה עלך המאמר נהנתי מאוד

  6. תודה על ההסבר הפסיכולוגי – מאוד מעניין !
    מה קורה כשמדובר בבן זוג עם התנהגות כזאת? לא שייך לצחוק בכל רגע על ירידה כזו או אחרת, מצד שני הוא יודע שפוגע ועושה זאת בכוונה, או מתוך חוסר שליטה עצמית. האם זה גם נכלל בתגובה שהצגת הנל?
    כיצד נכון להגיב כדי לדכא לאט לאט את הצורה הזאת? אם אני לא עונה זה יכול להמשיך ולהמשיך בלי סוף ואם אני עונה זה עולה רמה. האם יש משהו בהתנהגות שלי שמאפשר זאת או שאין קשר אלי? זה יכול לקרות לו גם עם אנשים אחרים וגם עם ההורים
    אודה לתשובתך על מקרים קצת קשים….

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?