חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה חסרה

טוב שם משכן רחוק

היי,

בספרו "פרה סגולה" מצביע סת' גודין, אחד מה"גורואים" הגדולים של השיווק האמריקאי על עסקים שהתחילו בקטן והפכו להצלחה מסחררת. הוא בודק למה דווקא הם הצליחו בזמן שאחרים לא ומעלה את סוגיית ה"פרה הסגולה" – אותו העסק שתופס חזק שיווקית מתוך הייחוד שלו בתוך שוק של עסקים הדומים אחד לשני.

במהלך השבוע שעבר, ישבתי עם משה, אחד ממנהלי החברות שאני מייעץ להם בנושא הפיכת האתר שלהם לאפקטיבי, והסברתי לו את התפיסה של גודין – אם תיסע על כביש חיפה תל אביב ותסתכל על הנוף אתה תחשוב לעצמך "וואו, הנוף הירוק הזה, פשוט מדהים!" ועם הזמן, אתה תתרגל לנוף. כשתמשיך לנסוע פתאום תראה עדר ענק של פרות הרועות בתוך כל הירוק המדהים הזה ותחשוב לעצמך "איזה יופי לראות כל כך הרבה פרות" ועם הזמן, אתה תתרגל לכל הפרות שמשוטטות להן באחו הירוק שבדרך. פתאום, בין כל הפרות, אתה תראה פרה סגולה – אותה בטוח לא תשכח.

עסק שמוגדר כ"פרה סגולה", לפי גודין, הוא כזה שבנוסף לכך שנוצר כמוצר טוב שעונה על צורך מסוים, הוא נבנה גם מראש ככזה שיהיה נוח לשיווק. לפני תקופה מסוימת כתבתי בניוזלטר פוסט בשם "אתרקטיבי" (אותו תוכלו למצוא כמו גם את כל שאר הניוזלטרים בבלוג שבאתר שלנו) שבו הצגתי מספר דרכים שבהן תוכלו להכפיל את האפקטיביות של האתר שלכם כך שאני לא אדון היום בצעדים שבהם אתם יכולים לשפר את האתר שלכם.

אז מה כן יהיה פה היום?

היום רציתי לדבר איתכם על משהו שהרבה מאוד אנשים לא שמים לב אליו כשהם מקימים עסק – שמו של העסק. עוד לפני האתר, לפני המכירות, לפני השיווק ולמעשה לפני הכול כמעט – צריך לתת לעסק שם.

ישנם אנשים שפשוט זורקים את הדבר הראשון שעולה להם לראש – השם שלהם. "חנות הפרחים של דוד זוסמנוביצקי" (שם בדוי) נשמע כמעט אקזוטי כמו "המסעדה של רבקה ברוקפלובסקי" (עוד שם בדוי). ואל תבינו אותי לא נכון – יכול להיות שיהיו אנשים שיירצו להנות מהפרחים של זוסמנוביצקי או מהמרקים הנפלאים והסמיכים של רבקה, אבל זהו לא מותג שיהיה קל לשווק מפה לאוזן. כך גם שמו של העסק של משה, לו סיפרתי על ה"פרה הסגולה". משה נראה מבולבל לשנייה – מה בין השם של העסק להצלחתו?

טוב שם משכן רחוק?

כמו שחלקכם הגדול כבר ניחש, אני לא סתם נותן כותרות לניוזלטרים שאני שולח. בכל אחד מהם, השם תופס את תשומת הלב שלכם ומביא אתכם לקרוא בסקרנות ממוקדת את מה שאני כותב עד הסוף (שבו אני בדרך כלל מודיע מתי הסדנאות הקרובות מתחילות) ובסופם אתם מחייכים מתוך הבנה למה התכוונתי הפעם. כמו הכותרות של הניוזלטר, גם שמו של העסק שלך צריך להכיל מספר דברים בכדי להיות חלק פעיל בדרך שבה העסק שלך תופס תאוצה.

מספר עצות לבחירת שם אפקטיבי לעסק:

1. הבינו כי השם שלכם יפה – ואני בטוח שאתם מאוד גאים בו, ועם זאת השם הפרטי שלכם הוא לא תמיד הדבר הכי מתאים כשם העסק שלכם. המטרה היא לדוג את תשומת ליבו של הלקוח, לא את שלכם.

2. בחרו שם קליט ונעים לאוזן – יש סיבה לכך שקוקה קולה (Co-ca Co-la), פפסי (Pep-si), אמ'נ'ם (M'nM) וייגרמייסטר (Jagermeister) תפסו יותר טוב ממוצרים מתחרים שנעלמו באבק עם השנים. בחרו שם שמתגלגל על הלשון, משהו שאנשים ייהנו להגיד וכבר הגדלתם את סיכויי העסק שלכם.

3. בחרו שם שמשקף את מה שאתם מספקים ללקוח – גם אם תתנו שם מושך כמו מיקרוקליק לחברת הבנייה שלכם, זה לא יעזור יותר מדי. אתם צריכים שם שישקף בצורה טובה או את הצורך עצמו או את הדרך שבה הצורך יסופק. אם תבינו שהמילה גוגל נוצרה מתוך המספרGoogol  שהוא 10 בחזקת 99, וזהו מספר עד כדי כך עצום שאין ביקום שום דבר שנמצא בכמות הזו, תוכלו להבין את שאיפתה למפות את הרשת. לחליפין, אם תדמיינו את המילה "פפסי" תוכלו לשמוע שם את אפקט פתיחת הבקבוק או הפחית שאוטומטית יחבר אתכם למוצר שלה.

4. בחרו שם שיוכל לייצג אתכם בכבוד בשוק שלכם – חברות, ולא בהכרח כאלו שהיו הראשונות בתחומן, הופכות ככל שהפופולאריות שלהם גדלה למותג מוביל שהופך לשם נרדף למה שהן מספקות.

היום, כשאנחנו מגגלים (מחפשים במנוע חיפוש) איפה אפשר להעביר את העובדים הפוטנציאליים שלנו פיל"תים (מבחני השמה), כל מה שאנחנו צריכים הוא להרים את הפלאפון (הטלפון הסלולארי) שלנו ואני מניח שכבר הבנתם לאן אני ממשיך מפה.

5. קנו את השם שבחרתם והפכו אותו לשם האתר שלכם – אם אפשר, קחו את הביטוי שבחרתם ויצרתם וקנו את הדומיין (כתובת האינטרנט) שלו. צרו אתר שיקדם את העסק, יעזור לאנשים להבין איך החברה שלכם תספק את צרכיהם, וייצור חיבור בין השם לבין סיפוק אותו צורך.

כל מי שיירצה לקבל ייעוץ מהסוג שמשה קיבל, מוזמן לקבוע פגישה ואני אשמח לעזור לו בצורה יותר מוכוונת אישית. אחרי הכול, ההצלחה שלכם היא המשימה שלנו.

עד כאן לבינתיים
ליאור

נ.ב. אני מתאר לעצמי שכבר שמעתם על הנחת ההרשמה המוקדמת של 500 השקלים על סדנת ההכשרה לעיסוק ב-NLP שתתחיל ב-13 למאי. כנסו לעמוד הסדנאות החדש שלנו וקבלו את כל המידע הנדרש לכם בכדי להשאיר את פרטיכם ולהירשם אליה עוד היום.

נ.ב.2 השעה ה-25 עדיין מסקרנת אתכם? עוד יומיים תקבלו את כל המידע בעמוד הסדנאות החדש.

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?