חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה חסרה

למה לפעמים מושלם זה קצת פחות ממושלם?

היי,

לא מזמן פנה אליי פוליטיקאי (ששמו שמור בבטחה אצלי) וסיפר לי שעל אף שכבר עבר סדנאות המיועדות לשפר את התקשורת הבין-אישית שלו הוא לא משתמש עדיין בשום דבר ממה שלמד בנושא. חשבתי על זה לשנייה, פוליטיקאי, איש של שליחות שמסוגל לעשות שינוי אמיתי בחברה הישראלית, לא מתחיל להשתמש בכלים שכבר שילם עליהם ולמד אותם, בכדי להעלות את יכולת השכנוע של דבריו… נשמע לי קצת מוזר.

כששאלתי אותו איך זה שהוא מצליח לא להשתמש בהם עדיין, שהרי הייתם מצפים שהוא, מכל האנשים, ירוץ להתנסות ולהשתפר בהם, הוא אמר שהוא עוד לא יודע איך לעשות את זה מושלם ועד אז הוא ימשיך ללמוד.

עד כמה שאני מאמין בלמידה על בסיס שבועי ואפילו יומי (אני אישית מקדיש מדי יום 3 שעות ללמידה(, אני מאמין כי למידה (ואני לא מדבר פה על למידה לא חווייתית שעליה כבר דיברתי בפוסט אחר) מבלי יישום, היא שוות ערך להחזקת צ'ק תקף של מיליון דולר בארנק מבלי לפדות אותו כשיש לך מינוס בבנק. אפשר לשבת מרוצים רגל על רגל, אבל עד שלא הפקדתם אותו, הוא לא באמת עובד עבורכם.

"אז מה אפשר לעשות בקשר לזה?" שאל אותי הפוליטיקאי "הרי יש לי המון ידע, אבל אני מפחד לעשות משהו שלא יצליח ואז יחשבו עליי שאני לא מקצוען".

יותר מושלם ממושלם

עכשיו מועלית שאלה אחרת, מה מבדיל חובבן ממקצוען? לדעתי, אם נניח לשנייה הצידה את העבודה שהמקצוען למד איך לעשות את מה שהוא עושה ממישהו שיודע איך לעשות (מסדנה, מלמידה ממקור ראשון או מכל דרך אחרת שתבחרו), נשים לב לעוד משהו שהופך את המקצוען למקצוען – הוא עושה דברים מתוך נחישות להגיע למטרה. בעוד שהחובבן רואה את מה שהוא עושה כתחביב, הוא עושה זאת בצורה חובבנית ולעתים רחוקות מגיע לתוצאות מרשימות באמת (ואולי גם מפני שלא למד זאת בצורה מסודרת).

עוד דבר שמבדיל מקצוען מחובבן, הוא שבעוד שחובבן ילמד וילמד וילמד מבלי לעשות דבר עד שהוא יהיה בטוח שהוא מסוגל לבצע אותו בצורה מושלמת (מה שיכול לקחת נצח), המקצוען ילמד, יבין איך צריך לבצע וייגש להתנסות איתו ב"שטח".

מה לעזאזל הוא חושב לעצמו שהוא רץ ישר להתנסות אחרי סיים ללמוד?

מסתבר שהמקצוען, כמשתמע מהגדרתו, יודע בדיוק מה הוא עושה. אחרי שהוא למד והתנסה במהלך הלמידה קצת, הוא מוכן ללכת ולבדוק איך מה שהוא למד עובד בשטח. הוא עושה, מתנסה ותוך כדי הוא צובר ניסיון – הוא לומד מתי הוא צריך להשתמש באותו כלי, מתי עדיף להשתמש בכלי אחר, הוא לומד איך בדיוק להשתמש בכלי ובאיזה מינון בכדי להגיע לתוצאה אליה כיוונת.

הסוד הגדול הוא שאי אפשר לעשות משהו בצורה מושלמת בפעם הראשונה. תוצאה מושלמת נוצרת משילוב בין למידה ממישהו שיודע ללמד לצבירת ניסיון בחוץ. אחרי הכול, כמו הרופאים, אתה לא הופך למומחה לפני שאתה מתמחה לתקופה מסוימת.

הפוליטיקאי גרד קצת בראשו והודה שהוא לא באמת חשב על זה כך עד עכשיו ואני מזמין גם אותך לגרד שם טיפה, בעיקר כי רצוי לא להגזים ולהבין שהגיע הזמן לקחת צעד קדימה ולהתחיל לרכוש את הניסיון שתמיד רציתם מבלי להזכיר אפילו את התוצאות שתמיד רציתם.

עד כאן לבינתיים
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?