חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה חסרה

לתפוס את זנב ההצלחה

היי לכולם,

היום כולם רוצים להיות מנהלים, להצליח בגדול ולהגשים את עצמנו. שבוע שעבר, ישבתי עם לקוחה אשר משקיעה במשך תקופה ארוכה די הרבה משאבים בכדי לפתח את העסק שלה והתוצאות חומקות מבין אצבעותיה. לאחר שלימדתי אותה מספר שיטות להבאת העסק שלה להיות יותר רווחי, היא אמרה לי "עכשיו הבנתי… כל מה שצריך לעשות הוא להיכנס למשחק ולתפוס את ההצלחה בזנב שלה".

באותו רגע, הבנתי בדיוק מהו הדבר אשר גורם לכך שההצלחה תחמוק מבין אצבעותיה. הדימוי אשר עבר בראשה כאשר חשבה על הצלחה הוא אותו חתול אשר מנסה לתפוס את זנבו אך ללא הצלחה, וכך רץ במעגלים עד שמתיש את עצמו. ואני הצעתי לה זווית ראייה אחרת.

הצלחה במנוסה

קודם כל, חשוב להבין מהי טיבה של ההצלחה. הצלחה היא מצב נתון בתחום מסוים שבו אתם מגיעים אל התוצאה אותה חיפשתם וגם לה יש חוקיות מסוימת שברגע שמבינים אותה, הרבה יותר קל להשיג אותה.

הצלחה בדרך כלל מגיעה בגלים – יהיו הצלחות ויהיו ירידות, לפעמים משהו שבניתם עליו המון יתרסק ולפעמים משהו יניב לכם יותר הצלחה משצפיתם מראש. אני, למשל, לא תכננתי מראש כששמעתי בפעם הראשונה על NLP, להגיע לכל כך הרבה הישגים ולקצור הצלחה.

רק כשנחשפתי לעוצמת הכלים וקיבלתי תוצאות שהשאירו גם אותי עם פה פעור, ידעתי שאלו הכלים שיעזרו לי להגיע הרבה יותר רחוק.

ההצלחה היא כמו מעלית – דמיינו לעצמכם אתכם במעלית, כשכל פעם המעלית עוצרת בקומה למשך פחות מ-10 שניות. אם תזהו כי הדלת נפתחה, תשימו רגל בחוץ ותצאו ממנה, ניצלתם את ההזדמנות שעמדה מולכם. אם לא, תישארו בתוך המעלית עד שתזהו את ההזדמנות שלכם.

הזדמנויות מגיעות כל הזמן, כל מה שצריך הוא להתאים את הפילטרים שלכם כך שתוכלו לזהות אותן ולנצל אותן כשצריך.

ככל שמשקיעים פחות כך מפסידים פחות – אם תשקיעו פחות, יהיה לכם הרבה פחות להפסיד בעסק ועם זאת, גובה גל ההצלחה שלכם יהיה מאוד נמוך ותשיגו תוצאות בינוניות ביותר.

אם אתם רוצים שגל ההצלחה שלכם יהיה גבוה, אתם תצטרכו להשקיע בו יותר משאבים, לאחר שהכרתם את חוקי המשחק שבו אתם נמצאים (בעזרת ספר טוב על הנושא או סדנה שמועברת על ידי אדם שעוסק בתחום) ולקבל את העובדה שחלק מהפרויקטים שלכם יצליחו פחות מאחרים.

ככל שתעשו יותר דברים בדרך לתוצאה שלכם, כך הגל יהיה יותר דחוס וגבוה וככל שהגל יהיה יותר דחוס וגבוה כך ההצלחה שלכם תאפיל על הנפילות שיהיו בצורה משמעותית

יש להבדיל בין עשייה ללחץ – אם אתם לחוצים להגיע למטרה מסוימת, לפעמים תעשו דברים מתוך דחף של רגע שלא מקדם אתכם. ככל שאתם לחוצים יותר ברדיפה אחרי ההצלחה היא תברח מכם יותר, וזה הגיוני – אם מישהו היה רודף אחריכם בהבעה נחושה, לא הייתם בורחים? לא תעדיפו להירגע לתוך ההצלחה?

שינוי כיוון במלוא הכוח

בזמן שאותה לקוחה דיברה על זנב ההצלחה שלה, נזכרתי באחד הסרטונים המדהימים יותר שיצא לי לראות בערוץ 8. בסרטון רואים כיצד הברדלס, שהוא אחד המהירים שבמשפחת החתוליים ומסוגל להגיע בריצתו ל-110 קמ"ש, רודף אחרי טרפו.

תארו לעצמכם כי הברדלס, כאשר מגיע בדילוגיו למהירות מדהימה, אינו יכול לשנות את כיוון ריצתו באותה הצורה שבה אנו, שרצים יותר לאט מבצעים זאת. כאשר אנו רצים ואנו רוצים להסתובב, כל מה שעלינו לעשות הוא להטות מעט את פלג הגוף העליון ולשנות את כיוון הרגליים והנה, אנחנו בכיוון אחר.

אם הברדלס, שרץ במהירות הרבה יותר גבוהה מאיתנו, בניתורים ענקיים (עד 8 מטרים) קדימה היה מבצע את מה שאנחנו מבצעים, הוא היה נוקע את גופו, מתהפך והטרף היה מצליח לחמוק. מכיוון שכל, עליו לעשות את זה בצורה חכמה יותר שתאפשר לו להסתובב ולהגיב לריצת הטרף במהירות הגבוהה ביותר.

זנבו של הברדלס הוא באורך מחצית מגופו. כאשר הברדלס רץ, זנבו מיושר מאחוריו והוא משתמש בו לניתוב הריצה – כאשר עליו לפנות ימינה, הברדלס מטה את זנבו מעט שמאלה וכל גופו מתיישר על פיו וכאשר הוא צריך לפנות שמאלה, הוא מטה את זנבו ימינה בהתאם.

כאשר סיפרתי זאת ללקוחה שלי והסברתי לה כי אם רק תשנה את תפיסת ההצלחה שלה ותרתום אותה לטובתה, היא תפסיק לרוץ במעגלים ולהגיע במהירות מדהימה להצלחה שלה, בדיוק כמוכם, אחרי שתקראו שוב את הניוזלטר הזה (ואת דומיו שאסופים בבלוג שלנו) ותבינו דברים בצורה שהיא קצת אחרת, איך לנצל את ההצלחה וההזדמנויות הנקרות בפניכם להצליח.

שיהיה לכם שבוע מעולה
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור: