חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה חסרה

מבחנות בין אישיות

היי לכולם,

מספרים שבמוסקבה, היו תקופות שאנשים יכלו לעמוד שעות בתור למצרכים בסיסיים כמו לחם וחלב. שני אנשים עמדו בתור שכזה עד שהבחור שעמד מקדימה פנה אחורה וביקש "שמע, אני ממש חייב לשירותים, שמור לי על המקום ואני מייד חוזר".

הבחור שמאחוריו הסתכל עליו כלא מאמין וענה לו "אם תלך, בחיים לא יתנו לי להחזיר אותך לתור".

הראשון, שניסה להתאפק עוד קצת עד שכמעט ונשבר, פנה אליו ואמר לו "אז מה אני אעשה, אני כבר לא יכול להתאפק". חייך אליו השני וענה לו "מה שאני תמיד עושה כשאני צריך ללכת לשירותים, פותח בזהירות את הכיס של האדם שלפניי, מטיל את מימיי בכיסו ומתנהג כאילו כלום לא קרה".

"מה, והוא לא ירגיש ?" הקשה הראשון. ענה לו השני "מה, ואתה הרגשת ?"

היום רציתי לדבר איתכם על נושא קצת חמקמק שמאוד מסקרן רבים – כימיה. כשאני מדבר על כימיה אני מדבר על כימיה ברמה של תקשורת בין אישית, אותה כימיה שגורמת לשני אנשים להתחבר ולפתח נושאי שיחה, אפילו אם אין ביניהם הכרות כלשהי שקדמה לכך.

אני בטוח שאם תאמצו את הזיכרון קלות תזכרו במקרה שבו עמדתם בתור איפה שהוא ופתאום התפתחה שיחה, כאילו משום מקום, עם אדם שמעולם לא הכרתם. עד כמה הייתם רוצים להיות מסוגלים ליצור כימיה שכזו עם כל אדם שרק תבחרו?

אז איך כימיה נוצרת?

המוח שלנו תמיד מחפש משמעות בכל דבר שקורה, ולו רק בכדי שהוא יוכל להגיב או לאפסן מידע לשליפה יותר מהירה בעתיד. המשמעות הכי בסיסית שלנו כאנשים נגזרת מהיכולת שלנו להגדיר מי אנחנו, וזאת בעיקר דרך שני תהליכים:

א. גיבוש קבוצת השונים – אלו הם כל האנשים שאנחנו תופשים אותם כבעלי מאפיינים השונים מאיתנו

ב. גיבוש קבוצת הדומים – אלו הם כל האנשים שאותם אנו תופשים כבעלי מאפיינים דומים לשלנו

איך קבוצות אלה נוצרות? מאוד פשוט – כמו שאנחנו יודעים שהדמות שמשתקפת אלינו מבעד למראה היא אנחנו, כך אנחנו מזהים מי דומה לנו ומי שונה. הדומים לנו נראים, נשמעים או מתנהגים כמונו והשונים…

מתוך כך נוכל להסיק בפשטות כי כל עוד מישהו יתנהג בצורה דומה אלינו הוא יתקבל לקבוצת הדומים, שבה נמצאים גם ככה כל האנשים שאנחנו מחבבים.

איך נוכל להשתמש בידע הזה לטובתנו?

מאוד פשוט, מעכשיו נוכל להשתמש בחידוד החושי, אותו אנו מלמדים בסדנאות שאותן אנו מעבירים וקולטים תשדורת מילולית ובלתי מילולית שאותה נוכל לשקף, כמו עוצמת וטון הקול, כמו שימוש במחוות בזמן דיבור וביציבה דומה, בכדי להתאים את עצמנו אל האדם שמולנו ובכך לקבל כרטיס כניסה חופשי לקבוצת הדומים שלו.

מה שיפה בכל התהליך של יצירת הכימיה הוא שזהו תהליך שקורה כל יום בצורה אוטומטית מבלי שאנו נהיה מודעים אליו בכלל. נוכל לראות זאת בקרב החברים שלנו כשאנחנו יושבים איתם ואפילו בצורה יותר ברורה בקרב זוגות צעירים היושבים לידנו מדי פעם בבתי קפה.

"מה, והוא לא ירגיש ?"

המומחיות הגדולה, מעבר ללימוד השלב הבא שהוא הפיכת הכימיה ללקיחת הדומיננטיות על השיחה, היא לדעת כיצד להטמיע את אותה התאמת תשדורת ברמה האוטומטית, כך שלא נצטרך לחשוב על כך כל פעם שנרצה ליצור כימיה. זאת היא המומחיות שאותה פיתחו ב-NLP בכדי ללמד בצורה יותר אפקטיבית – מיומנות הלימוד התת-הכרתי.

בזמן שהצד השני מקשיב בעיקר למילים, אתם כבוגרי הסדנאות, תדעו איך "לקרוא" אותו, ליצור את האפקט הרצוי אצלו תוך שימוש בעיקר בתקשורת הבלתי מילולית שלכם, וכל זאת בצורה אוטומטית כך שהאדם שמולכם יראה רק אדם רגיל המדבר איתו בצורה שבה נוח לו להקשיב ולהתחבר אליכם.

שיהיה לכם יום משובח
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור: