חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה חסרה

על תרופות סבתא ו-NLP

היי לכולם,

השבוע הגיעה אליי לקוחה שלי כשהיא נראית חולה מתמיד. כששאלתי אותה מה קרה, היא הסבירה שלי שהיא הצטננה כי ישנה עם חלון פתוח.

על פניו, ההסבר עשוי להישמע הגיוני, אם לא נתייחס לכך שהסימפטומים שלה היו של אלרגיה ולא של צינון (אני אמנע מלפרט עבור כל אלה שקוראים את הפוסטים שלי מיד לאחר או לפני האוכל) ושצינון הוא מחלה שנגרמת כתוצאה מהידבקות בנגיף.

למרות שזאת לא היה מטרת הפגישה וגם כי אינני רופא, הפניתי את תשומת ליבה למשהו מעניין – היא למדה אמונה תפלה, בצורה לא רצונית כי שינה עם חלון גורמת לה להצטנן.

כל פעם שהיא הלכה לישון עם חלון פתוח, גם בהיותה בוגרת, האמונה שאותה למדה בצעירותה גרמה לגוף שלה לחקות אפקט של צינון ולפעמים אף להוריד את הרמה החיסונית כך שהיא תוכל באמת להצטנן כראוי.

זה אסתמטי או פסיכוסומטי?

מחקרים רבים כבר מצאו כי ישנן תופעות רבות אשר נגרמות או מופעלות על ידי רכיב פסיכולוגי- החל מאסתמה  אלרגיות למיניהן ועד לסרטן. מחקרים אלה בשום פנים ואופן לא טענו כי הרכיב הפסיכולוגי הוא הגורם היחיד אך עם זאת, הייתה לו השפעה ניכרת בתהליך.

אותה לקוחה, שבהתחלה קצת לא הבינה איך הצינון שלה נגרם בגלל אמונה שהיא "החזיקה", רצתה הוכחה ואני קיבלתי את האתגר ורק סיפרתי לה כי את בית הקפה בו ישבנו, לא מנקים כראוי והרבה מאוד אבק (אליו היא רגישה) מצטבר בכל מקום.

בהבעה מופתעת שאלתי אותה "איך זה שלא שמת לב עד עכשיו?"

כשסיימה מרתון התעטשות פתאומי, חייכתי אליה ואמרתי לה שההוכחה מעולם לא הייתה יותר ברורה. בעיקר כי בית הקפה היה ללא רבב ונטול אבק מיותר.

תפל זה עניין של טעם

אמונות תפלות הן כשמן, אמונות ללא טעם. הן גורמות לנו להאמין בקיומו של מצב אשר אינו משרת אותנו וכופות עלינו טקסים מוזרים כמו יריקה ונקישה על עץ.

עצם קבלת אמונה מגבילה הופכת אותה למציאות חדשה ועכשיו אנחנו צריכים "לשחות בין הטיפות" בכדי להתחמק מחתולים שחורים ושאר מרעין.

אנשים יכולים, בדיוק כמוך, לשאול את עצמם את השאלה "איזו אמונות שלי הן תפלות ולא מקדמות אותי קדימה?" וגם "אז איך אפשר לפרק אמונה שכזו?".

מכיוון שאני לא כמו אלו שמתגרים ואומרים שאת התשובות ניתן ללמוד בקורס שלנו (ואפשר ללמוד את זה בקורס ה-NLP), אני אתן לך פתרון מסקרן אחד מתוך מגוון – ליצור "תרופת סבתא" או "קמע" משלך.

מכיוון שאנו הולכים לעשות זאת בצורה דמיונית (הרי אני ואני מקווה שגם אתם לא מתיימרים להיות בעלי כוחות על טבעיים), חלקכם עשוי לשאול את עצמו אם זה יעבוד.

אם נצא מנקודת הנחה שהדבר שאנו מנסים להעלים הוא אמונה תפלה שקיימת רק בראשנו והיא גורמת לדברים להתרחש בצורה מאוד מוחשית בגופנו, גם הקמע הדמיוני שלנו יוכל לעבוד ככל שנאמין בו יותר.

כל מה שאנחנו צריכים עכשיו הוא למצוא מה יהיה הקמע שלנו, לצורך הדוגמה נניח טבעת, ולבצע את התהליך הבא:

קחו את הטבעת והניחו אותה על השולחן שמולכם, החליטו באיזו צורה הטבעת תעזור לכם.

אם נניח שדרך מעולה היא פשוט להגן עליכם דמיינו איך היו נראים כוחות של הגנה ממחלות מסביב לטבעת, איזה צליל היה להם בזמן שהם עוטפים את הטבעת? איזה תחושה יש לאותם כוחות כשהם נמצאים בטבעת?

הסתכלו עליה במשך זמן מה והאמינו לחלוטין, כאילו שיש לטבעת באמת כוחות וענדו אותה, מרגישים את הכוח של הטבעת עוטף אתכם ומגן עליכם.

הטקס הזה, שעכשיו המצאנו ביחד, אינו שונה מהאמונה התפלה למעט דבר אחד – יצרנו התניה (או עוגן בשפת ה-NLP) של תחושה טובה למשהו שיימצא עלינו כל הזמן.

הגוף שלנו יפרש זאת כמקור לחיזוק הפתאומי של מערכת החיסון שלנו וכל פעם שרק נרגיש יותר טוב מבלי להדבק מאנשים חולים, רק יחזק את כוחה של הטבעת בעינינו.

המשך שבוע מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה לקבל עדכון למייל?

אם בא לך לקבל עדכון פעם בשבוע כשמאמר חדש עולה לאתר, יש להשאיר את כתובת האימייל שלך בתיבה הבאה:

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?