חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
לימודי אימון אישי עוסקים בתהליך

מהי הדרך הטובה ביותר להניע אותך? שאלון פשוט יחשוף את סוד המוטיבציה העצמית שלך

היי,

בפעם הקודמת דיברנו על 5 עקרונות שיעזרו לך להפגין נוכחות ולהשתלב בשיחה מבלי להיתפש בצורה שלילית. הפעם, רציתי לעזור לך לגלות סוד שרוב האנשים היו מתים לדעת על עצמם – איך להניע את עצמם לעשות?

מה הקשר בין NLP למוטיבציה?

רוב האנשים מניחים שמוטיבציה היא דבר ש"נופל עליהם". או שיש להם אחת כרגע או שאין להם. והם צודקים – אם אדם לא מבין איך הוא מניע את עצמו בצורה לא מודעת, יהיה קשה לו להניע את עצמו כשזה לא פועל בצורה אוטומטית.

זו הנקודה שבה ה-NLP נכנס בדרך כלל: אנחנו מציפים למודע שלנו "תוכנות החשיבתיות" שפועלות על אוטומט ובוחנים האם הם יעילות. במידה וכן, אנחנו לומדים איך להעתיק את אותה היכולת במקום אחר בחיים שבו אנחנו מקבלים תוצאות לא טובות באוטומט.

אחד התכונות החשיבתיות האלה היא המוטיבציה שלנו. זו שבאה והולכת. זו שאנחנו הכי צריכים ביום ראשון על הבוקר. או בזמנים שבהם אנחנו מתים לעשות משהו אחר. וצריכים בכל זאת לעשות משהו שלא הכי בא לנו לעשות.

אם נרצה לרתום את המוטיבציה שלנו לכל משימה שנרצה, עלינו לדעת קודם איך מוטיבציה עובדת. ומכיוון שאנחנו רוצים לגוון מדי פעם בדרך שבה מועבר המידע בבלוג הזה, הפכתי את הנושא לשאלון קליל שיעזור לנו להבין לבד ובקלות – איך להניע את עצמנו לבד?

מהי הדרך הטובה ביותר להניע אותך?

השאלון הבא נגזר מתוך תוכנות העל (Meta programs) ב-NLP. רק לצורך העניין, תוכנות העל הן אוסף של 51 הרגלים לא מודעים שמגדירים באילו צורות אנחנו קולטים מידע, מפרשים אותו ומגיבים אליו. בשאלון נתייחס רק לאלו הרלוונטיות למוטיבציה.

מאוד חשוב לציין שהשאלון הבא אינו שאלון רגיל. במקום לסכם נקודות ולקבל בסוף תשובה, נבצע סיכומי ביניים שיעזרו לנו להבין כל חלק במנגנון המוטיבציה הפנימי שלנו. ואחרי כל ההקדמה הזו, נצא לדרך. בהצלחה:

א. נכנסת למסעדה ויש בתפריט 2 מנות שעשויות לקלוע לטעם שלך במדויק. בהנחה שיש לך כסף (ויכולת לאכול) רק את אחת מהן, מה היית עושה קודם כדי לבחור ביניהן?

  1. אדמיין איך 2 המנות נראות או אבקש לראות אותן אם אפשר
  2. אקרא את התיאור ואת המרכיבים במנה או אשאל את המלצר לדעתו
  3. אזכר בטעם של מנות דומות או זהות שאכלתי בעבר

פירוש התשובה: לכל אחד מאתנו יש מערכת חושית אחת שהוא מעדיף. בעזרתה הוא מתחיל את תהליך הפרשנות במוח, דרכה הוא מעדיף ללמוד ובאמצעותה הוא גם מבצע את הבחירות שלו.

אם בחרת את האפשרות הראשונה, קרוב לוודאי שהמערכת המועדפת שלך היא ראייתית. אם בחרת את האפשרות השנייה, קרוב לוודאי שהמערכת המועדפת שלך היא שמיעתית. אם בחרת את האפשרות השלישית, קרוב לוודאי שהמערכת המועדפת שלך היא תחושתית.

כדי להניע את עצמנו, עלינו להבין איך להעביר את המסר לתת המודע בצורה נכונה: ראייתי ירצה לדמיין איך זה נראה, שמיעתי ירצה לדמיין איך זה נשמע ותחושתי ירצה לחוש איך זה ירגיש.

ב. בזמן נסיעה באמצע מדבר, הגעת לרמזור אדום ועצרת. אין אף מכונית אחרת על הכביש ומזג האוויר מושלם (כך שהראות היא נהדרת לכל כיוון). מהי הסיבה הראשונה לכך שעצרת?

  1. מסוכן לנסוע באדום – אולי יש מצלמה, שוטר מתחבא או אמבולנס שיגיח במהירות
  2. ההרגל חשוב – אולי כרגע אין סיכון אבל אני לא רוצה לקחת סיכון בעתיד
  3. אזרחות טובה – החוק חשוב לי ועושה לי טוב לדעת שהוא נשמר גם כשלא בודקים

פירוש התשובה: לכל אחד מאתנו יש כיוון מוטיבציה אחד מועדף מתוך 2 שקיימים – להתקרב לתוצאה רצויה ולהתרחק מתוצאה שלילית. כמובן שכל אחד מאתנו יכול לשלב ביניהם ובכל זאת, אנחנו מעדיפים להשתמש באחד מהם קודם.

אם בחרת אחת מ-2 האפשרויות הראשונות, כיוון המוטיבציה שלך הוא להתרחק מתוצאה שלילית. הרי בכל אחת מהתשובות הללו, המיקוד שלך הוא בנזק שעשוי להיגרם עכשיו או אחר כך. אם בחרת בשלישית, כיוון המוטיבציה שלך היא כלפי תוצאה רצויה.

כדי להניע את עצמנו, עלינו להבין איך להעביר את המסר לתת המודע בצורה נכונה: אדם שמעדיף להתקרב לתוצאה רצויה ידמיין את התוצאה הרצויה לו. לעומתו, אדם שמעדיף להתרחק מתוצאה שלילית ידמיין את התוצאה שממנה הוא מעדיף להתרחק.

ג. הגעת לעבודה והתבשרת שבמקום המנהל הישן והאהוב שסיים את משרתו בשבוע שעבר, יש לך מנהל חדש. מה הדרך הטובה ביותר עבורו לגרום לך לשתף אתו פעולה:

  1. איזה שאלה מוזרה?! מה שיגיד לי לעשות אני אעשה. זה הרעיון של לעבוד
  2. עדיף שייתן לי מספר אפשרויות לעשות משהו ואני אמצא את הדרך הטובה ביותר לבצע
  3. אין לי בעיה לבצע גם אם לא בא לי אבל הדרך הכי טובה, היא להדליק אותי על הרעיון

פירוש התשובה: לכל אחד מאתנו יש גורם מוטיבציה, שהוא הדבר שהכי מניע אותנו לעשות. יש כאלה שיעדיפו שיכריחו אותם או שיאמרו להם מה לעשות. יש כאלה שיעדיפו להרגיש בבחירה ולכן יעדיפו אפשרויות. יש כאלה שמידת התשוקה תהיה ה-דבר הכי חשוב עבורם.

אם בחרת את התשובה הראשונה, ההעדפה שלך היא הנעה דרך הכרח. אם בחרת את התשובה השנייה, ההעדפה שלך היא בחירה בין אפשרויות. אם בחרת את התשובה השלישית, ההעדפה שלך היא הנעה דרך תשוקה.

כדי להניע את עצמנו עלינו להבין איך להעביר את המסר לתת המודע בצורה נכונה. אדם שמעדיף הכרח יגדיר לעצמו בדיוק מה לעשות. אדם שמעדיף אפשרויות צריך ליצור לעצמו מספר אפשרויות. אדם שמעדיף תשוקה יצטרך להתמקד בעיקר ב"למה לעשות".

ד. נניח שמסקרן אותך לשמוע פרטים על קורס שהרבה זמן רצית לעבור. השארת פרטים באתר שלהם והנציג שלהם חזר אליך. מה הדבר שהכי מסקרן אותך בקשר אליו?

  1. איזה סוג של קהל מגיע לקורסים האלה? האם אני אסתדר איתם?
  2. איפה הקורס נערך? איך מגיעים לשם? יש חנייה צמודה?
  3. מה מקבלים במהלך הקורס? מה מקבלים בסופו?
  4. מה המבנה של הקורס? איך הוא מועבר? מה נעשה בו?
  5. מה לומדים בדיוק? מה אפשר לעשות עם הידע הזה? מה עוד?

פירוש התשובה: לכל אחד מאתנו יש העדפת מיקוד שהיא הזווית שדרכה אנחנו בוחנים את אותו העניין. ההעדפה עשויה להיות התמקדות באנשים, התמקדות במקומות, התמקדות בדברים מוחשיים, התמקדות בפעילות ובתהליכים שעוברים והתמקדות במידע.

אם בחרת את התשובה הראשונה, העדפת המיקוד שלך היא באנשים. אם בחרת בשנייה, העדפת המיקוד שלך היא במקומות. אם בשלישית, המיקוד שלך הוא בדברים. אם ברביעית, המיקוד שלך הוא בתהליכים. ואם בחמישית – ההתמקדות שלך היא במידע.

כדי להניע את עצמנו, עלינו להבין איך להעביר את המסר לתת המודע בצורה נכונה: בהתאם למיקוד שלנו, עליך לדמיין את הדבר שאנחנו צריכים לעשות בהתאם להעדפה שלנו (נגיד דרך הכיף שיהיה לנו שם עם האנשים במידה והמיקוד שלנו הוא מונחה אנשים).

כמה מילים לסיכום:

אני יוצא לרגע מנקודת הנחה שהתשובות שנבחרו, נבחרו בכלל כנות ולא בגלל שהן נראות טובות יותר. אין תשובות טובות יותר. יש כאלה שיניעו אותנו וכאלה שלא. ואלה שיניעו אותנו אלו האמתיות.

אם ניקח את ארבע תוכנות העל שבהן גילינו שאנחנו משתמשים ונצליב אותן, נוכל ליצור מנוע מוטיבציה מדהים שיניע את תת המודע שלנו בצורה חלקה וללא כל התנגדות פנימית. וזו הרי המטרה שלנו, נכון?

עכשיו, מסקרן אותי לשמוע בתגובות שמתחת למאמר אילו תוצאות קיבלתם והאם הן מדויקות עבורכם?

שיהיה לך יום מעולה,
ליאור

נ.ב. נשארו רק עוד יומיים עד יום שלישי בו מחזור 64 של קורס ההכשרה שלנו ב-NLP מתחיל. להזכירך, הפעם (בגלל הניתוח של אמיל), אנחנו מאפשרים לך לקבל את הנחת ההרשמה המוקדמת שחוסכת מאות שקלים ממחיר הקורס המלא עד יום פתיחת הקורס כולל.

אם גם לך מתחשק ליהנות אתנו ולגלות איך לקרוא שפת גוף בצורה נכונה, ליצור כימיה עם כל אדם בשניות ולתקשר בצורה יעילה באמת, עכשיו זה הזמן להתקשר למשה בטלפון 03-7445197 ולשריין את המקום שלך אתנו בקורס!

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

8 תגובות

  1. תחושתי , לדמיין תוצאה שלילית , תשוקה אז ״למה לעשות״? , התמקדות במידע . אלו התוצאות שיצאו לי .
    עכשיו איך אני משתמש בזה בתבונה?
    יוצר מטרה על ידי מספר שלבים:
    1. איך תרגיש התוצאה הסופית
    2.מדמיין תוצאה שלילית
    3.מוצא סיבות ל״למה לעשות״
    4.מתמקד במידע.

    זה הסדר ? או שלא הבנתי נכון את המאמר. ? 🙂

    1. בעיקרון הדבר שתוכל לעשות הוא לדמיין לעצמך איך זה ירגיש לך אם תפספס את כל המידע שהיית יכול לקבל. זה כשלעצמו יספיק עבורך כדי להדליק את התשוקה שתצטרך כדי לבחור לעשות את מה שאתה צריך לעשות 🙂

  2. מעניין ממש!!

    יצא לי:
    מערכת חושית מועדפת- שמיעתית.
    כיוון מוטיבציה- כלפי תוצאה רצויה.
    כיוון הנעה- דרך תשוקה.
    העדפת מיקוד: מיקוד באמשים וגם התמקדות במידע.

    אז איך אני יכול ליצור לעצמי את המוטיבציה בצורה הנכונה ביותר?

    1. היי רועי, בעיקרון, אין אפשר גם להתמקד באנשים וגם במידע. השאלה היא מה יותר.

      לצורך העניין, אם אתה רוצה ליצור מוטיבציה יעילה יותר והמיקוד שלך הוא באנשים, אתה צריך להגדיר לעצמך למה הדבר שאתה עומד לעשות יעזור לאנשים ולחשוב על זה כשאתה רוצה לעשות.

      אם אתה רוצה ליצור מוטיבציה יעילה יותר והמיקוד שלך הוא במידע, אתה צריך להגדיר לעצמך איזה מידע חדש תקבל או תלמד בזמן העשייה ולחשוב על זה כשאתה רוצה לעשות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה לקבל עדכון למייל?

אם בא לך לקבל עדכון פעם בשבוע כשמאמר חדש עולה לאתר, יש להשאיר את כתובת האימייל שלך בתיבה הבאה:

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?