חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
41insights1

בלי להתנחמד: 41 תובנות שלמדתי עד גיל 41 על הצלחה בחיים (חלק א')

היי,

בפעם הקודמת, הצגתי אתגר שיאפשר לנו להוריד את הלחץ בחיים שלנו בהשקעה של 4 דקות יומיות בלבד. היום, ורגע לפני יום ההולדת ה-41 שלי (ביום חמישי), אשתף במספר תובנות משנות חיים שעשויות לעזור גם לך להפוך לאדם מצליח יותר.

41 תובנות על הצלחה בחיים

אני בדרך כלל לא כותב פוסטים לימי ההולדת שלי. רק שכיוון שלא כתבתי גם פוסט על כך שעברנו את המאמר ה-1,000 לא מזמן…. החלטתי שעכשיו יהיה זמן טוב לעצור לרגע ולבחון. לבחון מה קרה ואילו תובנות אפשר להפיק מכך. והתובנות הבאות, בהחלט שוות את הזמן.

אז הנה. 41 דברים שלמדתי עד גיל 41 שיפילו לך כמה אסימונים בדרכך להצליח אפילו יותר. וכן, נאלצתי לפצל את זה ל-2 מאמרים כי זה יצא טיפה ארוך. אז ההמשך יהיה בשבוע הבא. יאללה, נתחיל (הסדר לא בהכרח מחייב):

תובנה 1: אין אף אחד מתחתיי

אין ולו אדם אחד שפחות טוב ממני. יש כאלה שעברו פחות הכשרות. או עם פחות ניסיון. או שלא הצליחו עדיין. רק שזה לא הופך אותם לפחותים ממני. יום יבוא ויגיעו לשם. ואפילו אם לא, זה לא הופך אותי ליותר טוב. לכן, תמיד אשתדל לתת לאדם יחס מכבד.

תובנה 2: אין אף אחד מעליי

כולם ראויים לכבוד. יש כאלה שחשוב להם שיכבדו אותם יותר מאחרים. כי הצליחו יותר. כי עשו יותר. כי צברו יותר ניסיון. אני מכבד את זה. ואכבד אותם. רק שזה אף פעם לא יהיה על חשבוני. ולעולם לא אניח לאדם להתייחס אליי בצורה משפילה או להתנשא עליי.

תובנה 3: מותר להיות נחמדים…

אני אדם נחמד. מי שמכיר אותי יודע את זה. אנשים מפחדים להיתפש ככאלה. כי זה לפעמים מושך אנשים שמנסים לנצל את זה. ולפעמים, זה בסיס להתנהגויות לא נעימות. אני לא מוצא בזה תירוץ להפיכה לאדם שאני לא נהנה להיות.

תובנה 4: … רק שחשוב להציב גבולות

כדי שאוכל להיות נחמד ויעיל, חשוב לדעת להציב גבולות. כאלה שלא יאפשרו לאנשים לנצל את הנחמדות שלי. ומאוד קל לזהות מתי זה קורה. תמיד יש תחושה של מאבק. מישהו מנסה להוציא משהו. ושם, אפשר לשתף פעולה. רק שחשוב להחליט קודם מה לא אסכים לעשות.

תובנה 5: לעמוד מאחורי הגבולות האלה

להציב גבולות זו החוכמה הקטנה. לעמוד מאחוריהן… או. זה האתגר. כי לרוב, כשאדם נחמד, הוא בדרך כלל יסכים לכופף את הגבולות האלה בשביל אחרים. לכן, רצוי להגדיר גבולות שהם באמת קריטיים. ולהילחם עליהם, בנימוס. כי כל גבול שנשבר הוא תקדים לבא אחריו.

תובנה 6: להפסיק ללכת על קליפות של ביצים

אנשים שרוצים להיפגע, תמיד ייפגעו וייעלבו. לא משנה מה נגיד. ועד כמה ננסה להיות נחמדים. באיזו שהיא נקודה, חשוב לדעת שעשינו את המיטב כדי שלא. אי אפשר להתנהל ביעילות, בטח בעולם העסקים, מבלי שמישהו ייפגע ממשהו.

תובנה 7: להתנצל אחרי ולא לפני

כשמישהו נפגע וזו אשמתנו, חשוב להתנצל. זה דבר אחד. רק שכשמישהו מתחיל את דבריו בהתנצלות שאולי ניפגע… הוא יודע שהוא עומד לפגוע. אפשר לעשות את זה אחרת. ולכן, במצבים שכאלה, אעדיף שלא לשמוע את דבריו. החוק הזה חל עליי בדיוק באותה המידה.

תובנה 8: קודם אנחנו

מנהיג טוב לא צועק "תרוצו" אלא "אחריי". בדיוק באותה המידה, עלינו לעמוד בסטנדרטים שאנחנו מציבים. אם אני דורש ממישהו להתנהג בצורה מסוימת, לא ייתכן שאתנהג אחרת בעצמי. זה חלק מדוגמה אישית. ולא פחות, זה חלק מלחיות ביושרה פנימית גבוהה.

תובנה 9: להסתכל לעובדות בעיניים

אי אפשר לנהל עסק, כשלא מכירים את המספרים שלו. אפילו אם מספרים עושים לנו רע. אותו הדבר בחיים. צריך להבין מה המצב. בלי להתחבא מהאמת. ואז לפעול לפי המצב האמתי. כי התקווה ש"עוד רגע הכל יסתדר אז לא צריך להסתכל" היא לא דרך יעילה להתנהל בחיים.

תובנה 10: מותר לא להבין

גם כשאדם מומחה במשהו, יכול להיות שהוא לא יודע משהו. זה בסדר. אי אפשר לדעת הכל. ואדם לא יכול להיות מומחה בהכל. אפשר לבחור תחום אחד להתמחות בו. וגם אז, להבין שתמיד יכולה להיות שאלה שלא שאלנו. ובגלל זה, אין לנו את התשובות להכל.

תובנה 11: ללמוד כל הזמן

אם אנחנו נדרשים לידע מסוים, עלינו ללמוד אותו. לא לחכות לזמן המתאים. יש היום המון ידע. חלקו בחינם ביוטיוב, בבלוגים ובפודקסטים. חלקו עולה כסף. חלקו דורש עבודה קשה והתנסות. רק שאם הידע הזה הוא המפתח לדלת הבאה שלנו, עלינו לפנות זמן וללמוד אותו.

תובנה 12: להיכשל כמה שיותר מהר

כישלון זה נורא. מסכים. רק שכל דבר שנעשה יכול להצליח. או לא. אם נפחד מהכישלון, פשוט לא נצא לדרך. ואז, גם לא נצליח. במקום זאת, עלינו להכין משהו עד מצב שבו הוא מספיק טוב ולצאת לדרך. ללמוד איך להתמודד עם כישלון. וליישם את הלמידה הזו מיד כדי לחזור לרגליים ולהצליח.

תובנה 13: לגוון את האנשים שמקיפים אותנו

אם אנחנו מוקפים רק בסוג אחד של חברים, אנחנו מוקפים רק בסוג אחד של חשיבה. מה שאומר שאולי נרגיש בנוח. ומצד שני, לא יהיה שם משהו שיאתגר אותנו לחשוב מחוץ לקופסה. לעשות יותר. להצליח יותר. ולהתקדם בחיים.

תובנה 14: לא חייבים להתקדם בחיים

יש זמנים שפשוט בריא יותר לעצור. במיוחד אם אנחנו עסוקים בריצה המתמדת של החיים ומרגישים קצת שחיקה. זה בסדר לעצור רגע. לשים לב למה שיש לנו. ופשוט להוקיר תודה על מה שיש. לשים לב להצלחות. ולמלא את המצברים שלנו.

תובנה 15: להעריך אנשים

זו חוכמה קטנה להיזכר במישהו רק אחרי שכבר אינו בחיינו. או לתקשר עם מישהו רק כשהוא עושה משהו רע. אדם שנכיר בקיומו, תמיד יזכור אותנו לטובה. בעיקר, כי נוטים להתעלם מאנשים טובים. הם הופכים לרקע, כי הם עושים את מה שצריך. זה הזמן להתייחס אליהם.

תובנה 16: להיות קצת פילוסופיים

פילוסופיה היא אהבת החוכמה. וכשיש חשיבה מאחורי דברים שאנחנו עושים, הם נעשים בצורה טובה יותר. ברור לנו למה זה נעשה. מה אנחנו עושים. איך אנחנו עושים. ולא פחות, איך לשפר. רק שהפילוסופיה שמניעה אותנו, עוזרת גם לאחרים לחבור אלינו. ולהתקדם ביחד.

תובנה 17: להיות כתף

אנשים לא תמיד רוצים מאתנו משהו מוגדר. למרות שיש נטייה לחשוב ככה. לפעמים, אנשים לא רוצים לקחת מאתנו או לתת לנו. לפעמים, הם רק רוצים שמישהו יהיה כתף עבורם. יקשיב. בלי עצות. בלי טיפים. רק יקשיב. זה מצרך נדיר כל כך היום.

תובנה 18: להיות כמו היד שלנו

אנחנו חיים בתקופה רוויית הסחות. המון תירוצים לחוסר עשייה. והמון קבלה לתירוצים מאחורי חוסר עשייה. אני שואף להיות כמו היד שלי. כשאני חושב על להרים אותה, אני לא צריך מוטיבציה. חושב ומרים. וככה בדיוק, אני שואף להיות בכל דבר שאני עושה. לא קל. ועדיין.

תובנה 19: קצת לחץ זה בריא

יש איזו שהיא כמות לחץ שמניעה כל אחד מאתנו. זה משתנה מאדם לאדם. חלק יגיבו יותר ללחץ חיצוני. חלק ללחץ פנימי. רק שהכמות הנכונה תדחוף אותנו לעשות. וחשוב ליצור את הלחץ הנכון עבורנו, כדי לעשות. אחרת, אם נחכה למוטיבציה ולמוזה, נתייבש במקום.

תובנה 20: זול זו מילה גסה

איש חכם אמר פעם שתמיד יש יותר זול מהכי זול. רק שאנשים לא רוצים להרגיש שהם קיבלו משהו זול. אלא משהו "בזול". כלומר, יש לו ערך. הוא פשוט עולה פחות משהוא שווה. וזה לא משנה אם הוא עולה הרבה או מעט. מה שחשוב הוא שהערך עולה פי כמה וכמה על המחיר.

זהו להיום. נהיה ארוך. וההמשך? בשבוע הבא (זה הקישור אליו). עכשיו מסקרן אותי לשמוע בתגובות שמתחת למאמר: מה דעתך על התובנות? האם הן כבר שירתו אותך בחיים בעבר?

שיהיה לך שבוע מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

14 תגובות

  1. וואו, איזה יופי!
    מזל טוב על יום ההולדת, ותודה רבה על הדברים – שמחכימים בכל פעם מחדש!

  2. תודה
    אהבתי
    מתכוונת לשכפל ביצירת רשימה משלי
    ומזל טוב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?