חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
openminded

פיתוח הכריזמה: 5 דברים שחשוב להתחיל לעשות אחרת כדי להפוך ליותר כריזמטיים בשנת 2017

היי,

בפעם הקודמת, הבאתי 5 טיפים פשוטים שיעזרו לנו לאזור אומץ לפני קבלת החלטות חשובות. היום, נחזור בפעם האחרונה לשנה הנוכחית למסע שלנו בעקבות פיתוח הכריזמה והפעם – מה חשוב להתחיל לעשות אחרת כדי לפתח את הכריזמה שלנו לשלב הבא לקראת 2017?

כאילו עברו בינם חוטים בלתי נראים

וברגע, כל החדר השתתק. אי אפשר היה לפספס אותו. כאילו שבכל צעד, השתחררה פעימה. אנשים סובבו את המבט. חלקם חייכו ונדו לו בראשם. החלק השני, רצה להניד את ראשו אבל ידע שהם לא באמת מכירים אותו. למרות שרצו. באמת. ולמרות שלא ידעו מי הוא.

על פניו, היה קשה להגיד שהוא לבוש בצורה מהודרת מדי. או יפה מדי. או כל דבר אחר שאפשר להגיד עליו "מדי". רק שמשהו בו העיר משהו בנפשם. הקלילות שבה זז בעולם. החיוך הכובש שלו. חוסר הרצון להרשים. כל אלה פשוט דלפו ממנו ומילאו את החדר.

הם חיפשו תירוץ לפתוח אתו שיחה. רק להגיד שלום. ותמיד הייתה קבוצה של אנשים סביבו. צוחקים. נהנים. מנסים למשוך את תשומת לבו. והוא, היה שייך להם. והם היו שייכים לו. כאילו עברו בינם חוטים בלתי נראים שטענו אותם בעוצמתו.

מה ההבדל בין כריזמה לסתם שכנוע?

כריזמה, היא היכולת לשכנע ברמת ההמונים. לא סתם להיות אדם שנחמד לדבר אתו. כי זה לא הדבר שיפתח עבורנו את הדלתות הנכונות או יקדם אותנו חברתית באופן מהותי. גם לא להיות אדם משכנע. כי שכנוע נקודתי לא יצליח לקדם אותנו באמת בחיים.

מה ההבדל? פשוט מאוד: כשאנחנו משכנעים אדם בשיחה פרטית, אנחנו יכולים להתאים את התקשורת שלנו אליו באופן מיידי. אנחנו רואים את שפת הגוף שלו. שומעים את האופן שבו הוא מדבר. שמים לב לתגובותיו. וזה מאפשר לנו לנתב את התקשורת שלנו כך שתהיה יעילה.

עם זאת, כשאנחנו מדברים בקבוצה, משהו בחוקי השכנוע מגיב קצת אחרת. אנחנו לא תמיד יודעים עם מי לדבר ומתי. או איך לדבר כך שכולם ירצו להקשיב. או איך לדבר בצורה שתגרום לכולם לקבל את דברינו בצורה הנכונה.

על אחת כמה וכמה כשאנחנו רוצים להוציא את ה"אני האמתי" שלנו לטיול. זה שהתרגלנו להחביא מאחורי נימוס. או מאחורי חוקים חברתיים. או סתם מאחורי חומה כי פחדנו שידחו אותנו אם ידעו מי אנחנו באמת.

לשם כך, אנחנו רוצים לדעת איך לשחרר את הכריזמה שיש בתוכנו. זו שבצורה מפתיעה, תגרום לאנשים לזרום אתנו בשיחות ולהשתחרר. זו שתגרום להם לרצות לדבר אתנו שוב ושוב בעתיד. זו שאנחנו לא מודים, אבל משתוקקים לה מאוד.

5 דברים שחשוב להתחיל לעשות אחרת כדי להפוך ליותר כריזמטיים

הטיפים הבאים מיועדים להפנות את תשומת הלב שלנו מדברים שאנחנו עושים בטעות ופוגעים בכריזמה שלנו. ולהסביר לנו מה כן לעשות. ככל שנתרגל אותם יותר במהלך שיחות, כך נשים לב לתגובות חמות יותר מהאנשים שסביבנו. ובצדק. הם הרי מחפשים ליהנות בשיחה. כמונו.

אלו הם הדברים שצריך להתחיל לעשות אחרת כדי להפוך מאנשי שיחה רגילים לכריזמטיים:

1. להשתמש בשפה פשוטה במקום במורכבת – רוב האנשים מאמין שיישמע חכם יותר אם ידבר בשפה מורכבת. מקצועית. לועזית. מילים מסובכות. עם זאת, במידה והאנשים שסביבנו אינם אנשי מקצוע שמבינים מה הכוונה שלנו, אנחנו סתם מסבכים את השיחה.

יש לזה סיבה: כשאדם שומע מילים גבוהות או מורכבות הוא אולי מעריך אותנו כיותר מקצועיים. רק שהוא לא באמת מבין. זה גם לא מאפשר לו להמשיך להקשיב. כי הוא מרגיש פתאום פער בינינו לבינו. וחוסר ההבנה שלו תוקעת לפעמים את היכולת שלו להתרכז בשאר המשפט.

במקום להשתמש בשפה מורכבת עלינו לפשט את המחשבה שלנו דרך מענה על שאלות כמו: מה אנחנו רוצים להגיד? מה הם אמורים לעשות עם המידע הזה? איך הוא שימושי עבורם? מה יוצא להם מזה? לאחר מענה על השאלות, עלינו להשתמש בתשובות כקו מנחה להסבר.

לדוגמה, במקום להגיד לו שאנחנו "נסלק דפוסי חשיבה מעכבים וניצור מומנטום של שינוי באמונות המגבילות שלו עד להגעה לתוצאות הרצויות" נוכל לומר "נפסיק לסבך דברים בראש ונלמד איך לחשוב נכון כדי להשיג את מה שאתה רוצה".

אני יודע, זה נשמע פחות "מקצועי" לפעמים. מצד שני, זה הרבה יותר מובן. ואם האדם שמולנו מבין למה אנחנו מתכוונים, יהיה לו יותר קל להתחבר אלינו. כי סוף סוף מישהו מדבר בשפה שלו. זו שהוא מבין. וזו שהוא גם מסוגל לדבר.

2. לתת השראה במקום לדבר על כל מה שרע – ברמה מסוימת, אדם כריזמטי הוא תמיד מראה של הדבר שתמיד רצינו להיות. הוא דומה לנו. רק שהוא כבר הגיע לאן שרצינו. בצורה מלאה או חלקית. והוא מזכיר לנו תמיד שבאמת יש לנו אפשרות להשיג יותר.

זה לא אומר שכל מי שנמצא סביב אדם כריזמטי בהכרח יחקה אותו. מצד שני, הוא מעניק השראה בהתנהגות שלו. הוא מעניק תקווה בתוצאות שלו. ואנשים אוהבים לדעת שיש תקווה. שהם יכולים יותר. ולכן הם אוהבים אותו.

לכן, חשוב לשים לב שאנחנו לא ממקדים את השיחות שלנו בדברים משעממים. שאנחנו לא ממקדים את השיחות שלנו במריבות פוליטיות. אלא בכאלה שקצת גורמות לאנשים לחשוב. כאלה שעוזרות להם להרגיש שלמים יותר עם החיים שלהם.

לא כי אין מקום להבעת דעה פוליטית. או לשיחה על כל הדברים הרעים שלדעתנו קורים. אלא כי כאלה יש לנו מספיק במהלך היום. ובשביל זה לא צריך לצאת מפייסבוק. דווקא אוורור המחשבה מעורר. ולכן כל כך כיף לנו עם אנשים שנותנים לנו השראה.

3. להעלות ערך של אחרים במקום את זה שלנו – היום, בעידן הקידום העצמי, נדמה שכל הזמן צריך לשווק את עצמנו. לדבר על עצמנו. לזרוק "במקרה" שמות מפורסמים שעבדו אתנו. להוכיח את עצמנו כל הזמן. רק שמרוב עיסוק בעצמנו, אנחנו משדרים את ההפך מהרצוי.

כשאדם עסוק כל כך בקידום עצמי כדי לשדר הצלחה וביטחון עצמי, הוא משדר שהוא לא באמת בטוח בעצמו. וכשהוא כל כך עסוק בלדחוף את עצמו למרכז השיחה, הוא לא משאיר מקום לאחרים. וזה… גורם לאנשים לא לרצות לדבר אתו.

לכן, חשוב להבין דבר אחד – אנשים אחרים הם בדיוק כמונו. אם אנחנו לא אוהבים שדוחקים אותנו מחוץ לשיחה, גם הם לא. אם אנחנו לא אוהבים שלא מפרגנים לנו, גם הם לא. אם אנחנו לא אוהבים להרגיש שלא משתפים אותנו בשיחה… הבנו את הנקודה.

לכן, אחד הדברים המדהימים יותר שעושים הכריזמטיים הוא לשתף אחרים בשיחה. לשאול אותם לדעתם. במיוחד כששואלים אותם לדעתם. היכולת להגיד "מעניין אותי גם מה יש לדנה להגיד על זה" בסוף התשובה, תגרום לדנה לאהוב אותם לנצח. כי עכשיו היא חשובה בשיחה.

4. לדעת לספר סיפורים במקום סתם להגיד – לפעמים אנשים שואלים אותנו שאלות. ולפעמים אין לנו משהו מעניין להגיד. אז אנחנו עונים. סתם. והתשובה עצמה עונה לשאלה. רק שהיא לא תמיד מובנת ולפעמים קצת משעממת. וזה… בטח שלא מחזק כריזמה.

אם יש דבר אחד משותף לכל סגנונות הכריזמה, הוא היכולת לספר סיפורים. להעביר מסר מתוך דוגמה. לרתק אנשים. להמחיש למה הם מתכוונים במקום להסביר. כי סיפור אחד מרתק ישכנע הרבה יותר מאלף מסמכים שמרכזים מידע מחקרי מוכח.

סיפורים שמסופרים נכון הם שיטת השכנוע הוותיקה ביותר שקיימת. הם גורמים לנו להוריד את המגננות. להקשיב כמו ילד בצימאון. להזדהות עם הדמויות. לעבור את המסע איתן. והכי חשוב: לעבור את המסע עם הדמויות עד שאנחנו מבינים מה המסר שמועבר.

לכן, זו אחת היכולות שאני אישית הייתי ממליץ לכל אדם לפתח (בין אם בעזרת ה-NLP ובין אם לא). כל פוליטיקאי יעיל משתמש בה בנאומים שלו. כל עורך דין יעיל משתמש בה בבית המשפט. כל איש מכירות מעולה משתמש בה בשיחות המכירה שלו. והגיע הזמן שגם אנחנו.

5. להתרכז בשיחה במקום בכל דבר אחר – אין שום דבר בעולם שיותר מחמיא מתשומת לב. מכך שאנחנו הופכים להיות מעניינים עבור אדם שמעניין אותנו. זה מאפשר לנו להיפתח. לשתף. לרצות לדבר אתו. וזה לא סתם – כשמישהו מתעניין בנו, אנחנו מתעניינים בו.

בדיוק אותו הדבר להפך. אם אנחנו רוצים שאנשים יישאבו לשיחות אתנו, עלינו להקדיש להם את מלוא תשומת הלב. לא לבדוק כל 5 שניות את הסלולארי. אפילו אם הנורה מהבהבת. לא לבהות באנשים שהולכים סביבנו. אפילו אם הם מעניינים.

בזמן שיחה עם אדם, נרצה להקדיש לו את מלוא תשומת הלב שלנו. להתעניין בדבריו. להביע סקרנות. לפתח נושאים שהוא מעלה. ובצורה מפתיעה, הוא יתחיל להתעניין בדברינו. בנושאים שמעניינים אותנו. רק שזה חייב להתחיל ממתן תשומת לב מלאה לאדם שמולנו.

זהו להיום. עכשיו, אשמח לקרוא בתגובות פה למטה: מה דעתך על המאמר?

שיהיה לך יום מעולה וחג חנוכה שמח,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

3 תגובות

  1. ליאור, אחלה מאמר. אני חייב לומר לך שאמנם נושא הכריזמה חרוש במקצת, אבל עדיין זה נושא מאוד חשוב שמאוד קשה להצליח בו, אז אני מודה לך ואשמח אם תעשה עוד מאמרים על כריזמה או ביטחון עצמי.

    1. שמח שאהבת. ובנוגע לנושא… מסכים איתך. הנושא באמת חרוש. רק שמכיוון שמאוד קשה להתמיד בנושא, צריך לעזור לאנשים לבנות את כוח הרצון בדרך לשם. 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור: