Site icon הפורטל הישראלי ל-NLP

חשוב לקרוא: מדוע החפצים שלנו מונעים מאתנו להיות מאושרים? (מאמר אורח)

היי,

בפעם הקודמת הבאתי 3 דוגמאות מפתיעות לשימוש בטכניקת העוגנים ב-NLP במקומות לא צפויים. היום, נעשה משהו קצת שונה. מדי פעם, אני משלב בתכנים שלי תכנים שנכתבו על ידי כותבי אורח. אלה, נבחרים בקפידה כדי שהתכנים יעמדו ברמה של הבלוג ויתנו לכם ערך.

היום, אני מביא מאמר מרתק שכתבה ליטל שמעוני סליבקה בנושא של מינימליזם. ומכיוון שאני לא רוצה לעשות ספוילר על מה מדובר, אני מפנה את הבמה מיד. אז ליטל, הבמה שלך:

מדוע החפצים שלכם מונעים מכם להיות מאושרים?

האם עצרתם פעם ושאלתם את עצמכם- למה אתם קונים את הדברים שאתם קונים? האם כל מה שאתם קונים מביא לכם ערך אמיתי? באיזה מחיר? ולא, אני לא מדברת על זה שעל גבי התווית – האם אי פעם תהיתם כמה זמן ואנרגיה נלקחים מכם על מנת לרכוש ולתחזק כל אחד מהם?

לפני מספר שנים הרגשתי שהתרוקנו לי המצברים, מבחוץ הכל היה נראה מלהיב- דירה במרכז תל אביב, משרה נחשקת, אך התחושה שמשהו חסר לא הפסיקה להציק בבטן. שעות העבודה הארוכות הביאו עמן תחושת תסכול וכמעט בכל סיום של עוד יום עמוס מצאתי את עצמי שוב בקניון הסמוך- תנו לי להתחדש, תנו לי לגהץ את האשראי ולתת למחשבות להתנדף.

עם הזמן הבנתי שאני לא לבד במערכה, מפגש עם מגוון אנשים מרחבי הארץ והעולם גרם לי להבין שלרבים מאיתנו חסרים אותם הדברים והם הרבה יותר פשוטים ממה שאנו חושבים.

אנו חיים בעידן כל כך מהיר, הרשת מציפה אותנו באינסוף מידע ופרסומים, אנחנו מנסים להשיג, להספיק ועל חוסר הפנאי מפצים בקנייה של חפצים שאת רובם, בואו נודה, אנחנו לא ממש צריכים.

"מה שאנו זקוקים לו יותר מכל הוא החזרת הפנאי והשלווה לחיינו, רק כך נוכל לצרוך פחות וליצור יותר" כותב ג'ושוע פילד מילבורן בספרו "מינימליזם", עוד הוא מוסיף כי ע"פ מחקרים שנעשו בקרב מגוון אוכלוסיות המסקנה הייתה חד משמעית:

ככל שאנו מרוויחים יותר כך אנו מבזבזים יותר. אנחנו רוצים רכב חדש יותר, טלפון מתקדם יותר, מגדילים ומשדרגים ללא הרף.

אורח חיים שטומן בחובו בזבוז גדול של אנרגיה על מנת לרכוש עוד מוצרים והתניה של האושר שלנו בקנייה הבאה עלול לגרום לנו למצוא את עצמנו תקועים במרוץ אינסופי עם תחושת אי סיפוק וחוסר שלווה תמידיים.

החדשות הטובות הן שהשינוי כבר כאן והוא לגמרי אפשרי- הכירו את המינימליזם.

מה זה מינימליזם?

תפיסת העולם המינימליסטית שהחלה את דרכה בשנים האחרונות הפכה לפופולרית מאוד ברחבי העולם ולשמחתי המודעות אליה בישראל נמצאת בעלייה. ניתן לראות את הופעתם של ספרים רבי מכר ("סוד הקסם היפני" של מארי קונדו), סרטים (" Minimalism: A Documentary About The Important Things" שמככב בנטפליקס) ובלוגים רבים העוסקים בנושא.

הפירוש הפשוט של מינימליזם הוא להיות בעלים של פחות חפצים, אך מדובר כמובן בהרבה יותר מזה. התפיסה עוסקת בצמצום ושינוי הרגלי צריכה מתוך ההבנה שכאשר חיינו עמוסים בהרגלים שאינם נכונים לנו ומרחב המחייה שלנו עמוס בחפצים שלא נותנים לנו ערך אנו מכניסים לחיינו לחצים מיותרים וגורמים לבזבוז גדול של זמן, אנרגיה וכסף.

צמצום החפצים מסייע לנו לנקות את מרחב המחייה ומכאן גם את הנפש שלנו. אנו נפתחים לקבל אלינו דברים חדשים ומצליחים להחזיר את השליטה בזמן, להרגיש יותר חופשיים ואולי הכי חשוב- הרבה יותר שלווים.

6 צעדים ראשונים לאימוץ אורח חיים מינימליסטי

המינימליזם הוא כלי נגיש שמתאים לכולם- ללא תלות בגיל, הכנסה או מקום מגורים. והשאלה הנשאלת היא: איך מתחילים לצמצם ולצרוך פחות? אלו הם 6 צעדים בסיסיים המבוססים על עקרונות התפישה:

1. גלו מה אתם רוצים – חלק מתהליך ההיכרות עם הרצונות שלנו הוא לבדוק כל אחד ואחד מהם. אם לא נעשה זאת אנו עלולים למצוא את עצמנו משועבדים לצורת חיים שלא בטוח שאנו באמת מעוניינים בה. לכן, שאלו את עצמכם:

מאיפה מגיע הרצון לרכישה הבאה? האם זהו רצון אמיתי או בהשפעת החברה הסובבת אותי? שאלו לפני כל רכישה- האם אני צריך את המוצר הזה? האם הוא יוסיף ערך כלשהו לחיי? האם השעון היוקרתי באמת יעשה אותי מאושרת או שאני משתוקקת אליו כדי שחבריי יחשבו שאני כ"כ מוצלחת?

2. למדו להרפות – כאשר אנו מצליחים להרפות מחפצים מיותרים אנו מצליחים ליצור סביבה שמכילה אך ורק את הדברים שאנו אוהבים ונותנים לנו ערך. נסו לצמצם בהדרגה- התחילו בחפצים שלא השתמשתם בהם מעל 3 חודשים או שאתם פשוט לא מספיק אוהבים.

כן, אם הכורסא בסלון לא נעימה לכם בעין אל תהססו לשחרר אותה לחופשי, תחושת ההקלה שתחושו תהיה מיידית. משם המשיכו בהדרגה לחפצים שאתם לא בטוחים אם לזרוק או לשמור. אם הפרידה קשה לכם מנשוא אחסנו אותם בקופסאות. תתפלאו לגלות כמה מהר הן ימחקו לכם מהזיכרון.

3. העדיפו איכות על פני כמות – ע"פ הגישה, מחיר של מוצר אינו נמדד לפי זה ששילמנו בקופה אלא לפי כמות האנרגיה שהשקענו בו. מוצרים זולים באיכות ירודה דורשים מאיתנו אנרגיה רבה, הם נוטים להתבלות ולהתקלקל מהר יותר ואנו מוצאים את עצמינו מתקנים אותם בתדירות גבוהה או קונים במקומם שלל מוצרים חלופיים.

הבחירה באיכות מונעת עומס מיותר של חפצים בבית, התעסקות מיותרת ומבטיחה לנו יותר הנאה בעת השימוש.

4. בחרו בחוויות על פני חפצים – במקום להשתעבד לחפצים, צאו להרפתקה שלא תשכחו. כל דבר, גדול או קטן, העיקר שירגש אתכם וישאיר עליכם חותם. שקלו בפעם הבאה לוותר על שדרוג הטלפון או על קריעת הניילון מהרכב החדש והשקיעו בטיול שלא יישכח.

חפצים מספקים לנו ריגוש רגעי בלבד ועלולים לעודד אותנו להשוואה לאחרים, חוויות הן שלכם, הן ההנאה עצמה, הן חלק מכם ונשארות אתכם תמיד.

5. קחו בעלות על הזמן – הרגלים לא נכונים יכולים לבזבז לנו זמן בכמות שאנחנו אפילו לא מתארים לעצמנו. כאשר אנו מצמצמים או נפטרים מהם, אוטומטית תשומת הלב שלנו מופנית למה שחשוב לנו ומבלי להרגיש אנו מתחילים להיות יותר פרודוקטיביים.

בחרו איך להשתמש בזמן שלכם. בדקו אילו הרגלים לוקחים את מרבית הזמן ביום שלכם- האם זו ישיבה ממושכת מול הטלוויזיה? גלישה ברשתות חברתיות? אולי כדאי שתשקלו להגביל אותם למשך שעה ביום. את הזמן שיתפנה החליפו בדברים שתמיד רציתם לעשות- להרים את הפרויקט שתמיד דחיתם או לחזור לתחביב שמזמן זנחתם.

6. היו נוכחים כאן ועכשיו – קלישאתי ככל שזה נשמע, חשוב לא פחות להוריד את הרגל מהגז. אנו מנסים לעמוד בקצב שמא מישהו יעקוף אותנו בסיבוב וחולפים על פני רגעים שאינם חוזרים. נסו להיות נוכחים כאן ועכשיו, במלוא הווייתכם.

ביציאה הבאה עם החברים נסו להשקיט את הנייד ולא להביט בו למשך כל הערב. במפגש המשפחתי הקרב כבו את הטלוויזיה שברקע. כל דבר שיעזור לכם פשוט להיות נוכחים.

עם הזמן יותר ויותר אנשים מבינים את הצורך להאט, להיפטר ממה שלא נחוץ ולצאת מהמרוץ. בשביל כל אלו נדרשת מידה רבה של אומץ, אומץ לעמוד מול החברה ופעמים רבות גם מול עצמנו.

הנתיב המהיר לא חייב להיות חלק מחיינו, אנו יכולים לחיות חיים נעימים ובריאים יותר. היו אמיצים וגלו כמה מעט אתם צריכים כדי להיות מאושרים.

========================================

הכותבת היא בעלת הבלוג "צריכה אחרת" אשר מייצר שיח ומודעות סביב נושא המינימליזם. מוזמנים לעקוב אחרי ערוץ האינסטגרם simple.living.il@ ולדיונים שוטפים בקבוצת הפייסבוק של העמוד.

עכשיו, מסקרן אותי לשמוע: מה דעתכם על המאמר?

שיהיה לך שבוע מעולה,
ליאור

 

נ.ב. נשארו עוד מספר מקומות לקורס ההכשרה שלנו ב-NLP שמתחיל ביום רביעי הזה. מכיוון שזהו המחזור האחרון שייפתח השנה, אני ממליץ בחום לשריין את המקום שלך בתוכו. אם רצית כמובן לבוא ללמוד NLP אצלנו ולא החלטת עדיין מתי.

כדי לקבל את כל המידע על מסלולי הלימוד, ניתן לדבר עכשיו עם קובי, יועץ הלימודים שלנו, במספר הטלפון 03-7445197. הוא ישמח להסביר על הקורס וכמובן, לשריין את מקומך בקורס, כדי לא לפספס את ההזדמנות.

Exit mobile version