Site icon הפורטל הישראלי ל-NLP

רק שקר לבן קטן?

היי לכולם,

רובכם כבר שמעתם על מילטון אריקסון, שנחשב לאבי ההיפנו-תראפיה המודרנית, לאחד האנשים האפקטיביים ביותר בתחום הפסיכיאטריה בכל הזמנים וכמו כן נחשב גם לאחד האנשים עליהם מפתחי ה-NLP הראשונים ביססו חלק נכבד מהמודל שלהם.

כשמילטון נדרש פעם להסביר מהי הסיבה לכך שאנשים חווים בעיות, בין אם הן פיזיות לבין אם הן נפשיות הוא הסביר את משנתו בנושא – יש לנו 2 סוגים של מערכות שמתפעלות אותנו – מודעות ולא מודעות, ככל שיש יותר כימיה ביניהן כך אנחנו בריאים יותר. אם תחשבו על זה, אתם תראו כי זה הגיוני לחלוטין – אם מצד אחד ישנו החלק המודע של המוח, המתפקד כמו הקפטן של הספינה שהיא אנחנו ומצד שני, ישנו החלק הלא מודע של המוח המתפקד כמו הצוות של הספינה, רצוי מאוד שיהיה ביניהם אפיק תקשורת פתוח.

הקפטן הוא זה שאחראי להגן עלינו, לפקד על הצוות בכדי לשמור עליה מתפקדת ולהכווין את הספינה למחוז חפצה. הצוות, לעומתו, הוא הצד המבצע – הוא יודע מה נדרש בצורה מדויקת בכדי שהספינה תתפקד ויודע בדיוק איך לבצע כל פקודה מהקפטן מבלי שהוא יצטרך לתת להם פקודות סופר מפורטות. כל עוד הקפטן והצוות מסונכרנים, האונייה שטה בבטחה אל מקום חפצה.

מתי היא לא?

ברמת העיקרון, כל אחד מאיתנו יודע בדיוק מה הוא מסוגל ומה הוא לא. אנחנו סומכים על עצמנו למשל כי אנחנו מסוגלים להרים את כף היד שלנו או לחייך, בעיקר כי יש לנו את האמונות המתאימות ואת הניסיון שמגבה אותן. כל פעם שאנחנו נותנים לעצמנו פקודה לעשות משהו ואנחנו מבצעים אותה, מתחזק הביטחון שלנו בעצמנו (או "הביטחון העצמי" שלנו אם תבחרו) וביכולות שלנו, כלומר, הצד הלא מודע שלנו לומד לסמוך יותר טוב על הצד המודע.

לפני תקופה מסוימת פנה אליי מישהו באחד מקורסי ה-NLP שלנו ושאל אותי את דעתי, איך זה שישנם אנשים שמצליחים לשקר כל הזמן לרוב האנשים, ואני הסברתי לו בדיוק את מה שאתם קוראים כאן כרגע. עצרו לשנייה והסתכלו על זה אחרת – אדם שמשקר עושה לעצמו המון נזק.

שקר הוא הרי אי אמירת האמת או סילוף האמת. אדם שמשקר מסוגל "לעבוד" על הרבה מאוד אנשים אחרים, אך לא מסוגל באמת "לעבוד" על עצמו. הוא יודע שזוהי אינה האמת, כך שהמסר שעובר מהמודע ללא מודע שלנו הוא "אי אפשר לסמוך על מה שאני אומר כרגע, תתעלם". אם אדם משקר בצורה עקבית, כל מה שהוא עושה בסופו של דבר הוא להרגיל את הלא מודע שלו לא לסמוך עליו ובסופו של דבר יתרחש נתק כל כך חמור ביניהם עד שהביטחון העצמי שלו מאוד יתערער וזה יפגע בו, בצורה הדרגתית יותר או פחות בכל תחומי חייו.

תארו לעצמכם כי הקפטן של הספינה עומד עם הגב לכיוון הנסיעה וצועק לצוות לפנות "ימינה", והצוות שפונה ימינה מתפלא לשמוע את הקפטן צועק ומשתולל כי הם פנו שמאלה ועליהם לפנות ימינה. עם הזמן, וככל שהקפטן ייתן יותר הוראות מנוגדות, יקרה הדבר הבלתי נמנע – מרד.

אז לכם קוראיי הנאמנים, אני מאחל המשך שבוע מעולה, מתוך ידיעה כי אמירת האמת היא דבר שמקדם אתכם בכל תחום בחייכם וכי השקרנים, גם אלה שאינם נתפסים, כורים לעצמם את הבור אליו הם ייפלו.

שיהיה לכולנו שבוע מהנה

ליאור

Exit mobile version