Site icon הפורטל הישראלי ל-NLP

איך לקבל החלטות נכונות? 7 עצות קצרות שיעזרו לך לבחור תוך שניות

היי,

בשבוע שעבר הצגתי 6 טעויות שבעלי עסק עושים בשיווק בפייסבוק ואת שלוש הדרכים שאפשר לעשות זאת נכון. הנושא שאני רוצה לדבר עליו היום הוא הדרך שבה אנחנו מקבלים החלטות ולתת לך 7 עצות קצרות שיכולות לעזור לך לקבל את הבחירה הנכונה ביותר עבורך.

אליפות העולם בהטלת ספק

הפילוסוף הבריטי ברטרנד ראסל אמר פעם כי "הבעיה עם העולם היא שטיפשים וקיצונים תמיד בטוחים כל כך בעצמם, בעוד שהחכמים תמיד מלאים בספקות". ויש משהו מאוד עמוק באמירה הזו. משהו שאפילו קצת צובט אותנו בתוך תוכנו.

במהלך חיי היומיום, אנו מוצאים את עצמנו בצמתי קבלת החלטות. החלטות אלו אינן בהכרח מסוג ההחלטות שחורצות חיים. עם זאת, עלינו לבצע בחירה ולעתים תוך זמן קצר ותחת לחץ. רובנו, מעולם לא למד איך להחליט בצורה שכזו.

כאשר ההחלטות תלויות באדם אחר, הרבה יותר קל לנו. אחרי הכל, ברשותנו נמצא כלי השכנוע היהודי החזק מכולם – אשמה. "אם אני לא אעשה את זה", כך אנחנו אומרים לעצמנו, "אני אפגע בו או בה". במקרה שכזה, מתוך יסורי המצפון, נבחר לעשות ובכך זה יסתיים.

לעומת זאת, ישנם גם מצבים אחרים. במצבים האלה, לא כל כך קל לנו לבחור. לפעמים, כל הצדדים עשויים להפסיד או להרוויח באותה מידה. לעתים, הבחירה היא בין מספר אפשרויות שאיננו יכולים לצפות מה יקרה אחריהם.

האם בכלל קיימת בחירה נכונה?

לפי הנחות היסוד של ה-NLP, אדם בוחר את הבחירה המתאימה ביותר עבורו. חשוב לשים לב כי אין פה הנחה שלאורך זמן, אם נסתכל אחורה, הבחירה עדיין תראה, תשמע או תרגיש כבחירה הטובה ביותר שיכולנו לעשות.

העניין הוא כזה – בזמן שבחרנו, היה בידינו מידע מסויים. בהתאם למידע הזה, קיבלנו את ההחלטה. אחרי שקיבלנו את ההחלטה, עשוי להתגלות מידע נוסף. אנחנו יודעים גם מה קרה לאחר הביצוע ומה היתה התוצאה. לכן, חלקנו נוטים להתחרט ולעתים גם להטיל ספק ביכולת שלנו לבחור.

זו טעות. ברגע שבו ביצענו, ביצענו את הבחירה הנכונה ביותר שיכולנו לבצע באותו הרגע. תפקידו של המאמר הזה הוא לתת לנו כלים מהירים שכל אחד מאיתנו יכול לבצע כדי להקל עלינו את הבחירות בחיים.

7 עצות קצרות שיעזרו לך לבחור תוך שניות

העצות, או הכלים הבאים מיועדים להקל עלינו את הבחירות המסובכות. אמנם זה ידרוש מעט אימון ועם זאת, כל אחד יכול ליישם את העצות האלה בחייו כדי להחליט כל החלטה בצורה שלמה ובשניות:

1. לשחרר את הצורך בבחירה מושלמת – אם נחשוב שבחירה חייבת להיות תמיד הכי נכונה או הכי מתאימה, אנו נקפא ולא נבצע. כאשר נבין ששום דבר לא יכול להיות מושלם עד שלא השלמנו אותו, נוכל להתמקד בהחלטה.

ב-NLP אנחנו מבדילים בין עשייה לבין התוצאה שלה. אם נרצה שהתוצאה תהיה מושלמת, עלינו פשוט להתחיל לעשות. כאשר אנחנו עושים והתוצאה נמצאת מול עינינו, יהיה לנו קל יותר להתאים את מעשינו, כדי להגיע אליה.

2. לוותר על הצורך ולפעול מתוך רצון – אם אנחנו חייבים להשיג משהו, נסכים לבצע החלטות שלא בהכרח ישרתו את האינטרסים שלנו. כשאנחנו פועלים מתוך נזקקות, שיקול הדעת שלנו מוסט לטובת החלטות רגשיות.

רק אם נוותר מראש על הדבר שמעניין אותנו, נוכל להחליט מהו הגבול שאותו לא נסכים לחצות. אז ורק אז, נוכל לבצע את ההחלטה הנכונה ביותר עבורנו. בצורה זו, נוכל לפעול מתוך רצון חופשי ולא מתוך צורך.

3. לנטרל את הרגשות בזמן בחירה – לעתים רחוקות, החלטה רגשית תעזור לנו באמת להגיע אל המטרות שלנו. שיטת NLP מהירה לעשות זאת בזמן אמת היא לעצור שניה ולנשום. לאחר הנשיפה, נדמיין לוח חלק לחלוטין מולנו.

על פי ה-NLP, השימוש בדמיון מעביר מסרים אל התת מודע שלנו. בזמן שאנו מדמיינים את הלוח החלק, אנחנו מסמנים לתת המודע שלנו לנקות את הראש. במצב זה, גם ההיגיון שלנו מתנקה מרעשים וגם האינטואיציה זמינה יותר עבורנו.

4. לדעת מה אנחנו רוצים להשיג – אם אנחנו רוצים להשיג תוצאה, נצטרך להגדיר אותה בצורה מדוייקת. ועדיף לעשות את זה על דף נייר, מראש ובבית. אם נחליט כך מראש, נכווין את תת המודע שלנו לנתב את הבחירות שלנו לשם.

5. לזהות מהן האפשרויות שמהן אפשר לבחור – לעתים, נותנים לנו לבחור בין מספר אפשרויות לבחירה (בדומה לטכניקת הקשר הכפול ב-NLP). עצם כך שהן הוצגו בפנינו, אינה הופכת אותן ליחידות מהן נוכל לבחור. עצם ההצגה רק הופכת אותן לאפשרויות הגלויות.

אם נרצה לחשוף עוד אפשרויות נוכל לשאול "אילו אפשרויות נוספות קיימות?". על פניו, זוהי שאלה פשוטה. מעשית, כמעט אף אחד אינו שואל אותה. תגובתו של האדם השני, המילולית או הלא מילולית לשאלה, תחשוף את האמת.

6. לבחור תוך 3 שניות – ככל שהזמן עובר, אנחנו מאפשרים לעצמנו להתחיל לחשוב על הבחירה. כאשר אנחנו חושבים על הבחירה, מתחילות לעלות גם מחשבות המטילות ספק בבחירות שלנו.

לכן, אנחנו נרצה לבחור לפני שנתחיל לקשקש עם עצמנו בראש. 3 שניות הן בדיוק הזמן שלוקח לנו להתחיל לחשוב על ההחלטה. אנחנו נרצה לבצע אותה במהלכן.

7. לחפש הזדמנויות – זה נכון, רוב האנשים בוחרים שוב באפשרויות שכבר בחרו בהן בעבר. עם זאת, אנחנו לא יכולים לצפות לתוצאה חדשה אם נתנהג בצורה דומה. לפעמים, דווקא האופציה הלא מוכרת, יכולה לפתוח לנו דלת להזדמנויות חדשות שיקחו אותנו למקומות חדשים.

ההצלבה בין 7 העצות הללו, תאפשר לך לקבל החלטות במהירות ובביטחון. בשל הפשטות שלהן, ניתן להתחיל ליישם אותן כבר עכשיו.

עכשיו, מסקרן אותי לשמוע בתגובות פה למטה, מה דעתך?

שיהיה לך שבוע מעולה,
ליאור

Exit mobile version