חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
happyman

להיות יותר מאושרים בחיים: מהי השאלה הפשוטה שתעזור לנו לחיות (קצת) יותר בכיף

היי,

בפעם הקודמת, הבנו מהן 6 הטעויות הנפוצות ביותר אצל כותבים ואיך להימנע מהן. היום, אני רוצה לגעת בנושא שטיפה מוזר לגעת בו בתקופה הנוכחית ובדיוק בגלל זה הוא דווקא נדרש – איך לגרום לעצמנו להרגיש יותר מאושרים בחיים שלנו?

דווקא עכשיו? השתגעת?!

אני יודע, זה קצת מוזר. תקופה של פיגועים רצחניים ברחבי ישראל. הפגנות סביב אישור מתווה הגז. פרשיות שחיתות שמתגלות באופן עקבי. ואם זה לא מספיק, סדרת פיגועים רצחניים בצרפת. והנושא שבחרתי לדבר עליו היום הוא אושר. כן, אושר.

דווקא בגלל שכל כך קל לכעוס עכשיו. דווקא בגלל שכל כך קל לדאוג. דווקא בגלל שהמצב רחוק מלהיות מושלם. ודווקא בגלל שהחיים שלנו לא יכולים לעצור. יש לנו משפחה. יש לנו עבודה. יש לנו חשבונות לשלם. וחשוב שנהיה במיטבנו כדי לעשות את כל אלה.

אז למה כל כך קל לנו לדאוג?

חוקר המוח ד"ר דניאל קורב מאוניברסיטת UCLA גילה במחקרו על הדיכאון (אותו ריכז בספרו "The upward spiral") דבר מעניין מאוד: תחושות הגאווה והאשמה מפעילות מעגלים נוירוניים דומים במוח הגורמים לנו לחוש תחושת תגמול כאשר אנחנו מחילים אותם על עצמנו.

בנוסף, גילה קורב כי דאגה יכולה לעזור להרגיע אותנו. ולמרות שזה נשמע מנוגד להגיון שלנו, דווקא יש בזה הגיון: עצם כך שאנחנו דואגים גורם לנו להרגיש שאנחנו עושים משהו בנוגע למצב שמלחיץ אותנו – דואגים.

ועדיין… לחיות סביב אשמה ודאגה זה לא פתרון טוב. זה רק הפתרון הנוח ביותר – להטיל את האחריות על מערכות אוטומטיות. לברוח מאחריות מודעת על התוצאות שלנו. ואני מניח כי אם המאמר הזה מעניין אותך, חשוב לך לעלות מעל האוטומט ולשלוט בחיים שלך. אז נמשיך.

מהי השאלה שתשפר את מצב הרוח שלנו?

על פי מחקרו של קורב, יש פתרון. והפתרון הוא הרבה יותר פשוט ממה שנדמה לנו ולא דורש כל טיפול תרופתי כדי לשפר את מצבנו. פה, אגב, חשוב לציין כי אינני מציע לעשות זאת במקום טיפול תרופתי קיים שמתבצע תחת פיקוח רופא. לפני כל שינוי במינון לקיחת תרופות, אני ממליץ בחום להתייעץ עם הרופא המטפל.

ונחזור לד"ר קורב. על מנת ליצור שינוי במצב הרוח שלנו חשוב שנתמקד בשאלה אחת:

על מה עלינו להיות אסירי תודה?

על פניו, זו שאלה פשוטה. רק שרובנו לא חושבים על אותם דברים שנמצאים בחיים שלנו. כי כשיש לנו אותם, קל להתרגל אליהם. להפוך אותם למובנים מאליהם. עד שהם כבר לא אתנו ואז פתאום אנחנו מודעים לחסרונם. ויש הרבה דברים כאלה.

חלקם עושים רושם משמעותי יותר. כמו העבודה שלנו. כמו בני הזוג. כמו המשפחה. כמו הבית. ואפילו דברים קטנים שלא חשבנו שהם משמעותיים כמו הזרת שלנו. ומי שלא יודע כמה היא חשובה, שינסה לחשוב כמה מסובך להחזיק משהו לאורך זמן בלי היכולת לסגור את הזרת.

עצם מיקוד הזיכרון שלנו בחיפוש אותם הדברים שגורמים לנו לחוש אסירי תודה, מפנה אותנו להרגיש תחושה טובה יותר. הרי עכשיו אנחנו זוכרים את הדברים הטובים בחיים שלנו. מצד שני, זו לא התוצאה היחידה של שאלת השאלה הזו.

על פי מחקרו של קורב, מסתבר שעצם החיפוש של אותם הדברים גורם למוחנו להפריש דופמין (שגורם לאירועים שאנחנו חווים להרגיש יותר מהנים) וסרוטונין. שני החומרים הללו אגב, הם החומרים שמופרשים כתוצאה משימוש ברוב התרופות האנטי דיכאוניות.

אז גם אם המצב בחדשות לא משהו ובצורה טבעית אנחנו נוטים לדאוג הרבה, אולי דווקא כדאי לעצור לרגע ולחשוב – על מה עלינו להיות אסירי תודה בחיים שלנו?

זהו להיום. עכשיו מסקרן אותי לקרוא בתגובות פה למטה מה דעתך על המאמר?

שיהיה לך יום מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

12 תגובות

  1. עשיתי את זה כמה פעמים היום וזה נותן תחושה מעולה.זה מזכיר לך מה הדברים הטובים שיש לך בחיים שכבר שחכת מהם מרוב שהתרגלת אליהם. וכמה הם משמעותיים.

  2. עוד טיפ שנראה לי שדר' קורב לא לשב עליו.
    וזה נכון לכך העולם המערבי ובוודאי בישראל
    לא להקשיב לחדשות בטלויזיה וברדיו
    וגם להתעלם מהכותרות הראשיות בעיתונים, אם חייבים לקחת עיתון ליד

  3. חשוב מאד.
    הכרתי את הנושא ממש לאחרונה, ואיכשהו "הצלחתי" לא להשאיר אותו במודעות שלי…
    דירבנת אותי לחזור להיות במודעות אליו, ולנסות להפוך זאת להרגל יומיומי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור: