חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
barack1

לשכנע כמו אובמה: 3 טכניקות שפת גוף סודיות שמעבירות את המסר נכון לתת מודע

היי,

בשבוע שעבר גיליתי לכם את השיטה שלי ליצור קשר חברי ועסקי עם אדם זר בבית קפה. היום, רציתי לחשוף סוד שרבים מהמומחים בתחום שלי לא ישמחו שאני חושף. בוודאי שלא בחינם ובבלוג שלי.

אישית, אני לא מאמין בהסתרת מידע מאנשים. לא בשביל זה נכנסתי לתחום ההוראה. אני גם לא אוהב כשמפתים אותי להכנס לאתר רק כדי לגלות שזו סתם פרסומת. אם הייתי רוצה לראות פרסומת, הייתי נכנס לפרסומת.

בגלל זה התחלתי לפרסם את המאמרים בבלוג. אנשים שצמאים לידע מעשי. הרבה לפני שהם בוחרים, אם בא להם לבוא לקורס. אם אפשר לחשוף אותם לתחום מרתק כל כך ולתת להם להתנסות ולקבל תוצאות, למה לא לתת להם את המידע עוד לפני הקורס?

תת מודע, נמרוד הראל וברק אובמה

בשבועיים האחרונים, קיבלתי מיילים רבים הנוגעים לנושא תת המודע. רבים ראו את תוכנית הטלויזיה של נמרוד הראל והופתעו לגלות עד כמה קל להשפיע על אחרים תוך כדי שימוש במספר מילים ומחוות.

זה נראה קסום. בוודאי כשאמן כמו נמרוד הראל מבצע זאת. אחרי הכל, הוא מאוד מיומן במה שהוא עושה. וכן, חלק ממה שאנחנו רואים בתוכנית שלו הוא קסם. קסם טכני שנעשה באמצעות אביזרים. עם זאת, חלק גדול הוא בהחלט שימוש טהור ב-NLP.

נמרוד הראל אינו הראשון שמשתמש ב-NLP בטלויזיה. ב-30 השנים האחרונות, אנשי במה רבים משתמשים ב-NLP כדי להעביר מסרים בצורה יעילה יותר. חלקם בדרנים, חלקם מרצים מפורסמים, חלקם מפרסמים וחלקם פוליטיקאים.

ברק אובמה למשל, ידוע בשימוש רב ב-NLP בנאומיו. אני לא יודע מה דעתכם האישית על תפקודו הפוליטי. זה גם לא רלבנטי לצורך הנושא. כשמדובר בשכנוע קהל, אובמה יודע בדיוק מה הוא עושה. הוא אמן השפעה פוליטי.

הוא יודע בדיוק מה להגיד ואיך לנסח את עצמו. הוא יודע לשלוט בדיוק בשפת הגוף שלו. לא רק כדי לתמוך בדבריו. הוא משתמש בשפת הגוף כדי לעזור למסרים שלו לחלחל לתת המודע של הצופה.

איך אובמה גורם לנו להסכים איתו?

במאמר הזה, לא נצליח להקיף את כל השימוש של אובמה ב-NLP במהלך נאומיו. לכן, נתמקד היום ב-3 טכניקות עוצמתיות ושגם לך יהיה קל ליישם, גם אם עוד לא למדת NLP. קצת לפני שנתחיל, יש לצפות בסרטון הבא (כמעט 17 דקות) אליו נתיחס בהמשך:

איך להשתמש בשפת הגוף שלך כמו ברק אובמה?

בסרטון שכרגע ראית, מופיע אובמה, עוד לפני שהיה נשיא ארה"ב. עם זאת, הוא משופשף, ברור וקולח בדבריו. אחרי ההקדמה, אני בטוח שכבר ניסית לתפוס אותו על חם. אחרי הכל, אחרי שתשומת הלב שלך כוונה, הרבה יותר קל לשים לב לפרטים הקטנים.

מצד שני, זהו העניין. הוא משתמש בטכניקות שפת גוף עדינות, המיועדות לחמוק מהמודע שלנו. בצורה הזו, הוא מאפשר למשמעויות לעבור במקביל למסר ויוצר מעין אפיק תקשורת מקביל.

אלו הן 3 טכניקות שפת גוף שבהן אובמה משתמש כדי לעזור למסר לעבור:

1. לחיצת יד מוסווית – יש משהו מאוד מרגיע בלחיצת יד וזה לא מקרי. משמעותה המקורית של הושטת כף היד ללחיצה היא מחווה של ביטחון. אנחנו מראים לאדם שלפנינו כי אין לנו כל חפץ מאיים ביד ולכן פנינו לשלום.

כאשר אנחנו עומדים מול קהל ומדברים, קשה לנו ללחוץ את ידו של כל הקהל. עם זאת, עצם הושטת היד, גורמת לתת המודע לפרש זאת כמחווה דומה. הושטת יד שכזו, גורמת לתת המודע להוריד את המגננות. ממש כאילו לחצנו את ידו של אדם של אדם אמין.

בסרטון, ניתן לראות כי אובמה משתמש בטכניקה זו בצורה די נרחבת. בעיקר כשהוא מספר על הוריו ועל עצמו. למה? כי הוא מעוניין לגרום לזה להרגיש כמו היכרות. וזה בהחלט מרגיש כך.

2. סימון נקודה מוסווית – במהלך שיחה עם אדם (ובוודאי שבמהלך נאום), אנחנו מחפשים את התכל'ס. אם אנחנו מצליחים להבין מתי משהו חשוב, קל לנו יותר לסנן את המידע. לכן, חשוב לאמני במה רבים לסמן לנו מתי באמת חשוב להקשיב.

סימון הנקודה המוסווית הוא דרך לגרום לנו לשים לב למשפט. בנאום שראית, אובמה לעתים יוצר משולש בין האגודל, האצבע המורה והאמה (האמצעית) כאילו הוא נועץ נקודה דמיונית. והוא עושה זאת כשיש מסר שחשוב לו להעביר.

3. וידוי מוסווה – רוב האנשים לא שמים לב לכך אך כשאדם מתוודה, הוא נוטה להניח כף יד פרושה על החזה שלו. לעתים הוא אף טופח איתה על החזה כדי להדגיש שזו האמת. כאשר אנחנו רואים את התנועה הזו, היא עוזרת לנו להבין כי זוהי האמת.

אובמה מאוד חכם. הוא לא רצה להתפש כאילו היה פוליטיקאי משופשף ולכן יצק את הסיפור שלו כמלאכת מחשבת. זה לא אומר שהסיפור אינו אמיתי. עם זאת, היתה סיבה לבחירת הסיפור הזה. אנחנו אוהבים את ההוא שהגיע מלמטה והצליח.

זה נותן לנו תחושה שגם לנו יש סיכוי, למרות שלא נולדנו לאחת ממשפחות הטייקונים. לכן, כדי לעזור לנו לשייך את הסיפור אליו, הוא מניח את כף היד על חזהו. וזה עובד.

זהו להיום, עכשיו מסקרן אותי לשמוע בתגובות פה למטה, מה דעתך על המאמר ואילו תובנות קיבלת ממנו?

שבוע מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

21 תגובות

    1. היי, כרגע אין לנו קורס שאורך פחות מחודש. עם זאת, כשיש קורסים חדשים, אנחנו מעדכנים עליהם בניוזלטר (שם גם מקבלים התראות על עליית המאמרים של יום ראשון).

      אם בא לך להשאר מעודכן, אני מזמין אותך להרשם לרשימת התפוצה דרך הקוביה הכחולה שלמעלה.

  1. היי ליאור ידידי,
    כבר הרבה זמן שלא ביקרתי בבלוג שלך (נכון… זה לא ראוי…),
    ופתאום היום – גיליתי בו ה-מ-ו-ן מאמרים מרתקים חדשים, שקראתי בשקיקה
    (השארתי ל גם כמה מאמרים לאחר-כך…).
    די… תמשיך
    (-;
    י' קורן

  2. ליאור , אני מתעניין, מדוע מתאפשר לפוליטיקאים בעלי השפעה על עתיד התושבים להתבטא בפניהם בצורה מניפולטיבית ?

    1. יאיר, שאלה מעולה ואני אכתוב את דעתי (בטוח יש עוד כמה).

      כל תקשורת היא מניפולטיבית. הרי אתה רוצה להשפיע על מישהו לחשוב על משהו או לעשות משהו ובהתאם לכך אתה משנה את הדרך שבה אתה מתקשר. מניפולציה כשלעצמה אינה דבר שלילי. היא רק שינוי לצורך שינוי (כמו לדבר אנגלית עם מישהו רק כדי שהוא יבין אותך).

      במדינה דמוקראטית, השפעת הפוליטיקאים היא נגזרת של תמיכת הציבור שלהם. הם צריכים לשפר את היכולת שלהם להשפיע כדי להבחר על ידי יותר אנשים וכדי ליהנות מתמיכה יותר רחבה מהציבור. יותר מצביעים = יותר מנדטים = יותר כוח בכנסת או בממשלה.

      לאחר הבחירות, המפלגות אמנם לא חייבות דין וחשבון לכלל האזרחים אבל מאוד מאוד חייבות דין וחשבון לחברי המפלגה. לכן, הם צריכים גיבוי ציבורי למהלכים ולשם כך הם צריכים לשכנע אותך שהמהלך הוא בסדר. אחרי הכל, אם הציבור יסכים עם המהלך זו תהיה הוכחה חברתית מספקת.

      במילים אחרות, לשכנע אותך זה חלק מתפקידם.

        1. יש הרבה מאוד מיתוסים מסביב להיפנוזה. אחד מהם הוא שהיפנוזה יכולה לגרום לך לעשות דברים שאתה לא רוצה לעשות. אי אפשר לגרום לאדם לעשות משהו נגד רצונו. למרות שלפעמים זה עשוי להיראות כך במופעי קסמים.

          אחרי הכל, אם היה כלי שיכול לגרום לכולם להסכים איתם, בטוח כבר היו משתמשים בו. העובדה היא שאתה יכול להתנגד לכל ניסיון לשכנע אותך. אחרת היית מסכים לכל דבר שפוליטיקאי אומר וזה לא המצב.

          ידע, הגיון בריא וכוח רצון יכולים לחסן אותך נגד נסיונות לשכנע אותך לשנות את דעתך תוך שימוש במניפולציות. השאלה היא עד כמה אתה ער לניסיונות האלו.

  3. מדהים.
    הבן אדם אשף גדול בתקשורת.
    אחד הדברים שראוי לציין על נואם כזה, שהוא אף פעם לא מדבר מתוך דף.
    כל הפוליטיקאים שלנו, כולל ביבי, מדברים מתוך דף.
    כשלא מדברים מתוך דף, זה נותן תחושה שהדובר מדבר מתוך נהמת לבו, ושיש כאן הרבה אמת אם לא הכל אמת.

    1. אבי, מסכים לחלוטין. בגלל זה אגב, הרבה מאוד פוליטיקאים בחו"ל משתמשים בטלפרומפטרים (מסכים שעליהם כתוב להם מה להגיד) שממוקמים מתחת למצלמות הוידאו.

      בצורה הזאת, הם גם נראים יותר אמינים וגם יכולים להסתכל לקהל במקום ובבית בעיניים.

  4. שלום ליאור, היום גיליתי במקרה את האתר המעניין שלך ואני נהנית להרחיב את אופקיי במידע המגוון שמצוי בו. שמתי לב שאתה, כמו כותבים נוספים רבים באינטרנט , מקפידים לציין את שמו של הנמען בתשובה. גם משווקים המנסים לשכנע אותנו לקנות את מרכולתם או את שירותיהם מרבים לחזור על השם הפרטי. אני משערת שהסיבות לכך הן שלכל אדם נעים לשמוע את שמו וכן יש בכך לפחות מראית עין של יצירת קשר אישי. האם יש לכך סיבות או מטרות נוספות?

    1. שלום סמדר,

      אני אישית משתמש בשם של האדם שמולי מספר פעמים כשאני מדבר איתו מ-2 סיבות:

      א. זה אחלה של טריק לזיכרון. כשאת פוגשת מישהו בפעם הראשונה וחוזרת על השם שלו מספר פעמים בזמן השיחה, השם מתחבר יותר טוב לתוכן השיחה ולפנים. באינטרנט לא תמיד יש פנים ועם זאת, זה עוזר לי לזכור.

      ב. יותר מכך שלכל אדם נעים לשמוע את שמו, הוא גם רוצה לדעת מתי מדברים אליו ומתי לא. יש משווקים שמשתמשים בכך כמעין "פיתיון" לפתיחת מייל. מצד שני, בזמן כתיבת תגובות, כדי לשמור על הסדר, אני אוהב לציין למי אני עונה ובכך למנוע בלגן.

      אשמח לענות על כל שאלה נוספת,
      ליאור

  5. היי ליאור אני מקווה שאני בסדר שאני שואל כל כך הרבה שאלות לאחרונה.
    אז תגיד האם עדיף לקרוא נאום כמו ביבי או כמו אובמה לדבר בעל פה כי אני בעיקרון מדבר בעל פה בהצלחה מרבית ובזמן האחרון התחלתי לדבר מתוך הכתב האם זה עדיף

    1. הכל טוב. אני גם ככה עונה כשאני יכול. בנוגע לשאלה ששאלת: זה מאוד תלוי באורך הטקסט. אם מדובר במשהו שאין משמעות לדיוק מקסימלי ברמת המילה (בניגוד לנאומים או הופעות סטנדאפ, למשל) אין בעיה להיצמד למספר משפטי מפתח ולזרום דרכם. לעומת זאת, אם מדובר בנאומים מורכבים… שם צריך לשנן ברמה גבוהה (כך שזה יישמע כאילו שאתה מדבר זורם) או לדבר מתוך הכתב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור: