חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
שיפור הישגים לבעלי עסק

יום הולדת: 10 תובנות מ-10 שנים מוצלחות שיקפיצו את העסק שלך קדימה

היי,

בפעם הקודמת, דיברנו על הטעות הענקית שאנשים עושים בזמן שהם מתמקצעים בשכנוע. היום, הוא יום מיוחד וחגיגי עבורנו בבית הספר הישראלי ל-NLP: אנחנו חוגגים יום הולדת 10 לבית הספר. ולכבוד תחילת השנה ה-11 רציתי לשתף תובנות שיכולות להפוך גם את העסק שלך ליציב ומצליח.

בראשית

בהתחלה היה כמעט כלום. בלגן של חלקיקי רעיונות. מה אפשר לעשות ומה לא. מה קיים ומה צריך להמציא. הרבה מאוד ניסיונות שלא צלחו. וחלק שכן. אבל דבר אחד היה שם. רצון. רצון ללמוד. רצון לתת ערך משמעותי. רצון להצליח בכל מחיר.

היה מחיר. והוא היה כבד לעתים. בהתחלה בכל מקרה. ימים טרופים. חוסר ידיעה מאיפה יגיע הכסף. מאיפה יגיע הלקוח הבא. לא היה פייסבוק. יוטיוב היה בחיתוליו. אף אחד לא ידע איך לכתוב בלוג עסקי. אף אחד לא חשב על להקים עמודי נחיתה שנותנים ספר תמורת מייל.

זה אולי היה נשמע כמו גן עדן לחלק מהאנשים. הרי אין כמעט תחרות שיווקית. ומצד שני, אין כמעט גם איך לשווק בצורה יעילה. אבן הונחה אחר אבן. הצלחה עקבה כישלון. ודבר אחד היה בטוח: הקמת יסודות יציבים והסתכלות לעתיד הן הדרך היחידה להגיע קדימה.

10 שנים לאחר מכן

אחרי עשור של עשייה וקצת יותר מ-1,000 בוגרים, אפשר לומר דבר אחד: הרווחתי. הרווחתי תלמידים מדהימים. הרווחתי שותפים מדהימים לדרך. הרווחתי קולגות מרשימים בתחום מעורר השראה. ויותר מכל – הרווחתי אנשים איכותיים שקוראים בבלוג שלי.

עם זאת, זה לא הגיע מעצמו. זה דרש הרבה עבודה מאומצת. הרבה מאוד שעות של גירודי ראש. מחשבות על יצירת הכשרות שבהן אנשים באמת יקבלו ערך מוסף ולא סתם עוד קורס ב-NLP. והרבה שעות של כיף בכיתה. מתוך כל הניסיון הזה נכתב מאמר זה עבורך.

מאמר זה לא פונה רק לאלה שעוד לא הצליחו. מאמר זה מכוון גם לאלה שהצליחו ולא יודעים איך לקחת את הצעד הבא. זה שיקפיץ אותם מעבר ל"הצלחתי לעשות משהו". זה שיכוון אותם ל"יצירת מקור פרנסה שיחזיק אותי ואת המשפחה שלי למשך שנים".

10 תובנות מ-10 שנים מוצלחות במיוחד

10 התובנות הבאות הן לא ערובה להצלחה חד משמעית. עם זאת, הן בהחלט יכולות לגרום לעסק שלנו להצליח הרבה יותר ולהפוך ליציב, גם בתקופות שאינן יציבות כלכלית. וגם כשלא קל. אלו הן התובנות:

1. הצלחה היא מאמץ קבוצתי – מאוד קשה (ולפעמים אף בלתי אפשרי) להצליח לבד. יש הרבה מה לעשות. ולמרות שלפעמים נדמה לנו שאין אופציה אחרת, דווקא יש. יש אנשים שיהיו חלק מהחלום שלנו אם נדביק אותם בהתלהבות שלנו.

לכן, חשוב שנגדיר לעצמנו איזה סוג של אנשים נרצה אתנו בדרך. הצוות שלנו. לא סתם "מישהו שיעבוד". אלא אנשים שבאמת ירצו שהדבר יצליח. אנשים שהחלום שלנו יהפוך לחלום שלהם. ויהיו מוכנים להשקיע לפחות כמונו בעניין.

2. הגדרת תפקידים נכונה היא הבסיס – עבודה בקבוצה היא מדהימה. יש יותר מוחות על השולחן. יותר רעיונות. יותר ידיים מבצעות. רק שלפעמים, עודף של אנשים שעושים את אותו התפקיד לא מקדמת את העסק.

זה יכול לעכב את קבלת ההחלטות. זה יכול לגרום לדברים לא לזוז. זה יכול גם לגרום למצב שבו כל אחד חשב שמשהו הוא תפקידו של האחר. ובסוף הוא לא יתבצע. לכן, חשוב מאוד להגדיר תפקידים ולוודא שאין תפקידים חופפים.

3. שיווק, מכירות וכסף הן לא מילים מגונות – הרבה אנשי מקצוע אינם מתייחסים לעצמם כעסק. למרות שהם עצמאים. הם לא אוהבים להגיע לשלב של "לדבר על מחיר". הם רוצים רק לעבוד. וזה אולי יעבוד, רק שזה לא יצליח להביא אותם מעבר לרמת ההישרדות הכלכלית.

הקהל הפוטנציאלי שלנו נחשף כל הזמן לאנשי מקצוע מכל תחום. לכן, אין אופציה מלבד להתמקצע בכל דבר שיעזור לו להבין שאנחנו אנשי המקצוע המתאימים עבורו. ולא, הוא לא יבין לבד. ולא, זה לא יקרה מעצמו.

אנחנו חייבים להתמקצע, ללמוד ולהשתדרג גם בשיווק ובמכירות כדי להישאר רלבנטיים בתחום שלנו. ולא. "אני אעשה הנחה והם יבואו אליי", זו לא דרך שבאמת תחזק את העסק שלך. כי לאורך זמן, זה רק מוזיל את הערך שלך. ובהתאם לכך, גם את מה שהלקוח יקבל.

4. העסק שלנו חייב להיות הטוב ביותר – כתבתי את זה בעבר ואכתוב את זה עוד מיליון פעמים. אם לא ברור לך למה הפתרון שלך הוא הטוב ביותר ללקוח שלך, אין לך מה לעשות בתחום שלך. גם בלתי אפשרי לקדם עסק שנראה ללקוח בדיוק אותו הדבר כמו כל השאר.

זה לא אומר שאנחנו מושלמים. זה לא אומר שצריך להיות שחצנים. זה רק דורש מאתנו להיות אחרים. לספק פתרון טוב יותר. לעזור לקהל יעד שאין לו פתרון ממוקד כלפיו. זה לא משנה. אנחנו חייבים להיות הפתרון הטוב ביותר עבור מישהו. אחרת אין הצדקה לקיום העסקי שלנו.

5. כבוד לקולגות הוא בסיס להצלחה – להרבה אנשים נדמה שהם טובים יותר מהקולגות (או ה"מתחרים"). לכן, הם לא מתאפקים ומלכלכים עליהם מתי שרק אפשר. ולמרות שבטוח יש כאלה שפוגעים בשם הטוב של התחום, גם אנשים שמלכלכים על קולגות הם לא משהו.

יש לזה 2 רבדים: אם אנחנו אומרים דברים רעים על המתחרים שלנו, אנחנו למעשה אומרים דברים רעים על התחום שלנו. וזה משליך ישר עלינו בחזרה. בנוסף, אם האדם שמולנו דווקא התרשם מהמתחרה ואנחנו מלכלכים עליו… זה רק מקטין אותנו ומחזק את בחירתם ב"הוא".

מעבר לכך, הקולגות שלנו הם אלה שעוזרים לנו לפרסם את התחום שלנו. ככל שהם ייתפשו כמקצועיים יותר, כך גם התחום ייתפש כמקצועי יותר. וגם זה משליך ישר עלינו בחזרה. התחרות בשוק היא בסך הכל מאמץ משותף ליצור פרנסה לכולם.

6. העסק הוא אנחנו – לפעמים, נדמה שכולם משתפים הכל בפייסבוק. אז גם לנו בא. עם זאת, עלינו לזכור ששיתוף בפייסבוק עלול לפגוע בעסק שלנו. וזה נכון שבא לנו להוציא את ה"אמת הפנימית" שלנו. ועדיין, לפעמים ה"אמת" הזאת פוגעת באנשים.

אנשים שנפגעו מדברים שכתבנו בפייסבוק עשויים לפגוע בעסק בחזרה. וכשאנחנו מעסיקים אנשים, זה עלול לפגוע במקור ההכנסה שלהם. כך שאם ה"אמת" שלך יושבת לך בקצה האצבעות, זה הזמן להתחיל לכתוב מסמכים בוורד לעצמך.

7. מילה היא מילה – מאחורי האתרים, השיווק והחוזים יש בסופו של יום דבר אחד. המילה שלנו. הדברים שהתחייבנו. והיכולת שלנו לעמוד בהתחייבויות שלנו, היא זו שתקבע את המוניטין שלנו. ולא משנה כמה נשקיע אחר כך ביחסי ציבור. שם פגוע יכול למוטט עסק.

לכן, עלינו לזכור כל הזמן שאם התחייבנו, עלינו לעמוד בהתחייבות שלנו. וכן, גם כשזה לא נוח. וכן, גם אם בדיעבד נגלה שיכולנו לקבל תנאים טובים יותר. כי המילה שלנו היא הדבר הכי חשוב שיש לנו לתת. והיכולת לעמוד בה, היא מה שהופך אותנו באמת לאנשי מקצוע.

8. לקוחות רוצים ערך – אנשים לא באמת רוצים את המוצר שלנו. הם רוצים יחס טוב. הם רוצים שנפתור להם בעיה. הם רוצים שנגרום להם להרגיש טוב יותר עם עצמם. הם רוצים ליהנות. והם מוכנים להתפשר על 10% מהמוצר אם רק יקבלו את מה שהם באמת רוצים.

בגלל זה חשוב להתמקצע בנתינת ערך. בחשיבה על הדברים שבאמת חשובים ללקוחות שלנו. ולדאוג לתת להם אותו. כערך מוסף. ולעתים אף לשלב אותו כחלק מהמוצר או השירות שלנו. כי זה מה שיגרום להם להרגיש מרוצים באמת.

9. יציבות מקנה תחושת ביטחון – מאוד קל להיסחף לטרנדים. בעיקר כשדברים לא זזים כמו שאנחנו רוצים. רק שזה עשוי לפגוע ברושם שלנו אצל לקוחות שנתקלים בפרסום שלנו שוב ושוב. כי כל פעם אנחנו עושים משהו אחר. בצורה אחרת. וזה משדר להם מסר מאוד מבולבל.

גם אם אנחנו מתחדשים (וזה נדרש), עלינו לדאוג שהמסר שלנו נשאר אחיד. מי אנחנו. מה אנחנו עושים. עבור מי אנחנו עושים את זה. מה אנחנו פותרים. אילו תוצאות אנחנו משיגים. ואם נתמיד בשידור של אותו המסר, הקהל שלנו יידע לבוא אלינו כשיצטרך את שירותינו.

10. ניהול יעיל מתבצע עם המוח ועם הלב – יש גבול שאליו ניהול רגשי יכול להגיע. כי בעל עסק שמנהל על ידי גחמות ותחושות עשוי להיסחף רגשית לבחירות שיפילו את העסק. מצד שני, בעל עסק שמנהל רק בצורה טכנית וקרה עשוי לפספס את הבנת לקוחותיו ועובדיו.

ניהול יעיל מתבצע מתוך שילוב. הוא לוקח את יכולות הניהול ומשלב אותן עם התחברות רגשית והבנה. הוא ממוקד במטרות ומעורב רגשית כדי ליצור מוטיבציה להגיע אליהן. הוא מתכנן את קיום העסק ל-10 השנים הבאות ויוצר משפחתיות סביב העשייה בפועל.

כך, ורק כך, אפשר להצליח באמת.

רגע לפני סיום, רציתי להקדיש רגע ולומר תודה לכל מי שהיה חלק מבית הספר מיומו הראשון: לאמיל, שהיה מורה אדיר ושותף להקמת העסק. לעידן, שני ומיכל שכל הזמן עוזרים לחשוף את התכנים לעוד אנשים. ליגאל ולאלון, שתמיד היוו אוזן קשבת ומקור בלתי נדלה לרעיונות.

לשי, אורי, אייל, משה, קסי וחן יועצי הלימודים שלנו שעזרו לאנשים להבין למה כדאי להם ליהנות מהכשרה איכותית ב-NLP. לכל התלמידים המדהימים, שהפכו את הדרך למרתקת. ולעדי, זוגתי מעוררת ההשראה, שתמכה בי ללא הפסקה לאורך הדרך. אני אוהב את כולכם.

זהו להיום. עכשיו, אשמח לקרוא בתגובות פה למטה: מה דעתך על המאמר?

שיהיה לך יום מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?