חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
breakingthechains

קצת אישי: למה באמת אנחנו לא מצליחים להתמיד עם דברים שאמורים לעזור לנו?

היי,

בשבוע שעבר, לימדתי שיטה פשוטה שתעזור לנו לרתום את התת מודע כדי לעמוד בכל מטלה שנציב לעצמנו. השבוע, רציתי לכתוב משהו קצת אישי לכל מי שקשה לו באמת לעשות שינוי בחייו. או שכל דבר שניסה עבד קצת ואז הפסיק. כי כולנו כאלה, אם נודה באמת.

האמת מאחורי הבעיות

אחד הדברים הראשונים שלומד כל קופירייטר טוב הוא "לא להגיד לאנשים את כל האמת בפנים". הקופירייטרים הגרועים יבינו את זה בתור "לשקר כדי למכור". זו לא הכוונה. הכוונה היא קצת שונה ונובעת מהבנה עמוקה יותר של אופי האדם.

אנשים לא רוצים לשמוע את האמת. הם רוצים להגיד אותה לאחרים בפנים. זה כן. אפילו מתבאסים בתוך עצמם שהם לא יכולים להגיד ל"הם" מה הם באמת חושבים עליהם. או על המצב שלהם. או מה הפתרון לבעיה שלהם. ומעריצים בסתר את אלה שכן.

רק שהם עצמם לא רוצים לשמוע את האמת. שהבעיה שלהם פתירה. שהם צריכים להפסיק לעשות משהו שדופק להם את החיים. שהם יודעים את הפתרון. ושדווקא הם אלה שצריכים לעשות את הדבר שיוציא אותם מזה. שלפעמים זה עניין של הצבת גבולות נטו.

אז מה עושים הקופירייטרים הטובים? מספרים לנו סיפור שנרצה לשמוע. זה שבו אנחנו לא צריכים להתאמץ. כי מישהו יטפל בנו. זה שבו אנחנו לא באמת אחראים למצבנו. כי אלה ההם שגרמו לנו. זה שבו אנחנו לא שולטים בעצמנו. כי אלה דפוסי החשיבה שלנו שהורסים לנו.

וזה שקר?

הסיפור שאנחנו מספרים לעצמנו כתגובה ל"למה המצב שלי לא משתפר?" הוא לא שקר. הוא פשוט הסבר. כזה ששאוב מתוך האמת שלנו. כזה שנוח לנו אתו. כזה שמוריד מאתנו אחריות. כזה שמאפשר לנו לא לעשות ולהרגיע את רגשות האשמה בו זמנית.

וזה גם לא אומר שאנחנו לא רוצים להשתפר. זה רק אומר שאנחנו מחכים לזמן הכי נוח. לזה שבו שינוי יתחולל ללא מאמץ. שיזרום עם מי שאנחנו. רק ששיפור אמתי לא מתרחש בקלות. הוא לא זורם עם מי שאנחנו. כי מי שאנחנו הוביל אותנו למקום שבו אנחנו תקועים היום.

האמת היא שאין זמן נוח לשינוי. שהוא דורש מאמץ. שהוא דורש מאתנו לפתוח עיניים. לקחת אחריות. התחושות שלנו לא ישלטו בעצמן. המחשבות שלנו לא באמת יכתיבו לנו לעשות אחרת. המעשים שלנו לא יתרחשו מעצמם.

מעולם לא תועד אדם שהרגש שלו כיוון אליו אקדח והכריח אותו לעשות. או מחשבה שגרמה לאדם לעשות משהו אם הוא לא בחר לקבל אותה. אלה אנחנו שמספרים לעצמנו סיפורים של קורבנות עצמית. סיפורים של חולשה מול דחפים פנימיים. סיפורים של ויתור.

לא… אבל אבל אבל

אני יודע מה עובר לך בראש. אצלנו המצב שונה. הסיפור שלנו הוא לא כמו של אחרים. כי הם סתם מתרצים. ואצלנו זה נכון. כי אנחנו ניסינו וזה לא עבד. וניסינו שוב. אז המצב אצלנו גם מוכח כשונה. ובגלל זה אנחנו צריכים מישהו שיציל אותנו.

מישהו שיעשה לנו את השינוי. מישהו שישתול לנו מחשבה NLPיסטית בראש. מישהו שיבעט לנו בישבן באקט קואצ'ינגי מצוי. מישהו שיכריח אותנו לעבור את השינוי. כי אנחנו… מיוחדים בצרות שלנו. ואנחנו צריכים הצלה דחופה. כי הבעיה שלנו כל כך שונה.

כשאנשים שואלים אותי אם קורס ה-NLP יעזור להם להשתפר יש לי תמיד תשובה אחת. הקורס לא יעזור לך. ולא כי אין בו כלים שישדרגו את החיים שלך בכמה רמות. להפך. יש בו המון. ועוד קצת ערך מוסף שמוטמע ישירות לתת המודע. רק שקורס לא יגרום לך לכלום.

אין שום קורס שיגרום לך למשהו שיחזיק לאורך זמן. אין שום איש מקצוע שיגרום לך למשהו שיחזיק לאורך זמן. אין שום אפליקציה שתגרום לך למשהו שיחזיק לאורך זמן. ויש קורסים מעולים בשוק. ויש אנשי מקצוע מעולים בשוק. ויש המון אפליקציות מעולות.

זה לא באמת התפקיד שלהם

האדם היחיד שיכול ליצור שינוי בחיים שלנו הוא אנחנו. אנחנו יכולים להיעזר באפליקציות, באנשי מקצוע ובכלים שאנו מקבלים בקורסים. רק שלא הם שעושים את השינוי. אלה אנחנו שמפעילים את האפליקציה. שעושים את מה שאיש המקצוע מנחה אותנו לעשות.

אלה אנחנו שלוקחים את הכלים בקורס ומתאמנים עליהם עד שהם הופכים לטבע שני. כי אף אחד לא יכול להכריח אותנו לעשות דברים בתוך ראשנו. כשאנחנו לבד. ואף אחד לא בודק אותנו. בדיוק באותה מידה שבה אנחנו יכולים להיכנע לשגרה. או לבהות במסך.

אני יודע, כל משפטי השינוי נשמעים כמו שמאלץ. השינוי מתחיל בתוכנו, עאלק. רק שזה לא עאלק. אם אני רוצה שמשהו בחיים שלי ישתנה, אני לא יכול לקוות שהוא ישתנה. או לסמוך רק על תרגילי דמיון מודרך. או על קריאת ספר, חווית קורס או איש מקצוע.

הם עשויים להיות גלגלי עזר מעולים. כאלה שיעזרו לנו להתגבר מעל הבכיינות של ההתחלה. וכמו כל גלגלי עזר מעולים, עלינו ללמוד מתי לשחרר אותם. להתחיל לשלוט בחיים שלנו. כי ראבאק, האנושות שרדה אלפי שנים בלי מאמנים אישיים. או מעבירי קורסים.

אז מה אני מציע

אני לא בא להציע פה מוצר כפתרון. או שירות. זה קצת ציני מדי. אפילו בשבילי. אני בא להציע לך אותך כקואצ'ר. אני בא להציע לך אותך כמעביר קורס. אני בא להציע לך את המוח שלך כאפליקציה הכי טובה שנוצרה אי פעם.

רוב הסיכויים שברור לך מה נדרש כדי לעמוד במטרות שלך. רוב הסיכויים שברור לך מה נדרש כדי לצאת מהמצב שלך. רוב הסיכויים שברור לך מה צריך לעשות כדי להגיע לשלב הבא. והדבר היחיד שנשאר לך הוא להתחייב לעצמך. לא לי. לא לאף אחד. וזה אפילו ללא תשלום.

אם לא ברור לך מה נדרש, בבלוג הזה יש המון פתרונות להמון דברים. אם לא ברור לך מה נדרש, יש הכשרות שמקנות כלים. אם לא ברור לך מה נדרש, יש את הדוד גוגל. או את הדודה יוטיוב. ועוד מגוון מקורות מידע. בעידן המידע נשאר רק לעשות ולגלות מה עובד לך.

רק שזה דורש מאתנו לעשות. להרים את התחת מהכיסא. לעשות טלפון. לצאת מהרוטינה הקבועה. וזה התפקיד שלנו. ואני יודע שזה לא קל. וברור לי שזה דורש מאמץ מודע לאורך זמן. וחס וחלילה לקחת אחריות על התוצאות. לטוב ולרע.

רק שזו הדרך היחידה. אין קיצורי דרך. וזה הקרב היחיד ששווה לצאת אליו. כי זה הקרב על העתיד שלנו. ואם שום דבר משמעותי לא השתנה בשנים האחרונות, הגיע הזמן לצאת לקרב. כי לא יהיה לנו עתיד שונה מההווה אם לא נעשה משהו אחר. עכשיו הוא הזמן לצאת לדרך.

זהו להיום. עכשיו, אשמח לקרוא בתגובות פה למטה מה דעתך על המאמר?

שיהיה לך שבוע מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור: