חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה חסרה

על הצלחה ומטרות – חלק ב'

היי,

בפעם האחרונה דיברנו על בניית הדרך להצלחה האישית שלכם, על מטרות ועל המבנ"ה שבו צריך ליצור אותן בכדי שיהיו אפקטיביות. הפעם, כמו שהבטחתי, אספר לכם כיצד ניתן להפוך אותן להרבה הרבה יותר אפקטיביות.

אם נניח לשניה שכבר בניתם לפחות מטרה אחת בעזרת המבנ"ה הנכון שהראיתי לכם בפעם הקודמת, כל מה שנשאר לנו הוא לדאוג שתת המודע שלנו יקבל אותן כמחייבות ויעזור לנו להגיע אליהן.

כאשר תת המודע שלנו מודע למטרות שלנו, הוא פותח קצת את המסננים שלנו כך שנוכל לזהות הזדמנויות שנמצאות סביבנו (ומכאן מגיע הביטוי "אמונה המגשימה את עצמה").

ישנן מספר שיטות ב-NLP לעשות זאת ואני רוצה להביא פה את אחת המעניינות שבהן (אגב, מי שרוצה ללמוד את כולן שייצור איתי קשר ואני ארשום אותו לסדנה הקרובה בה הוא יוכל ללמוד זאת).

"למה" מול "למה"

בדרך כלל ב-NLP אנחנו משתדלים להמנע משאלת "למה". למה? כי כשאנחנו שואלים אדם למה הוא עושה את דבר מה שלא מקדם אותו, הוא מחפש משמעות למעשיו וחייב לתת אותה, אפילו אם זה יישמע כתירוץ הכי גדול בהיסטוריה.

למה? כי המוח שלנו תמיד מחפש משמעות בכל דבר בכדי שהוא יוכל להשוות בינה לבין מה שהוא מכיר ובכך לאחסן אותה להתייחסות עתידית. הבעייתיות בשאילת "למה" היא בכך שכששאלנו "למה", רק העמקנו אדם בתוך ההתנהגות שרצינו לעזור לו לשנות.

איך נשתמש בשאלת "למה" לטובתנו?

ניקח לדוגמא את המטרה "אני מוכר/ת לפחות 4 מכוניות בחודש עד ה-4 ביוני 2007". עכשיו, נניח שאנחנו מעוניינים להחדיר את זה למוח שלנו ולהשתמש בשאלת "למה", איך נבנה את זה כשאלה?

נתחיל במילה "למה" (כמובן) ונניח שהמטרה כבר קרתה, כלומר, "אנשים קונים ממני לפחות 4 מכוניות בחודש", נחבר אותן ל"למה אנשים קונים ממני לפחות 4 מכוניות בחודש?" ונשאל את השאלה הנ"ל את עצמנו.

מיד לאחר ששאלנו את השאלה, מה היתה התגובה הראשונית שלכם?

במקרה התחלתם להסביר למה? למה זה קורה? המוח שלנו מצד אחד חייב למצוא משמעות ולכן הוא מנסה לענות ומצד שני הוא חייב לקבל את ההנחה המוקדמת בכדי לענות על השאלה. ומה קרה? בעוד שהוא עונה על השאלה, הוא בהכרח מקבל את ההנחה שעומדת מאחוריה כנכונה.

איזה פערים ומה הלאה?

כל מה שנשאר לנו עכשיו, לפני שניתן למוח להתחיל לפעול בכיוון, הוא ליצור לנו דרך לבדוק שאנחנו אכן בכיוון המטרה. איך נעשה את זה?

קודם כל נבדוק איפה אנחנו כרגע מול המטרה. אם אנחנו כבר אנשי מכירות מיומנים שמוכרים 3 מכוניות בחודש, אולי נצטרך כוונון קטן של היכולות שלנו בכדי להצליח (על ידי כך שתעברו קורסים כמו תשעת המפתחות להצלחה למשל) ואם לא מכרתם מכונית מעולם, רצוי שתצמדו לאיש מכירות ותיק ממכם ותלמדו ממנו (בנוסף לקורסים ולכל מקור מידע שבו תוכלו ללמוד על אומנויות השכנוע והמכירה) כיצד לתקשר נכון עם הלקוח שלכם כך שיקנה.

ברגע שזיהינו היכן אנו נמצאים נתחיל לבנות מטרות ביניים אותן נפרוס על התקופה שעד להתממשות המטרה המקורית.

אם נרצה למכור לפחות 4 מכוניות בחודש עד ה-4 ליוני, ואנחנו מוכרים כרגע שתיים בחודש, נפתח יומן ונסמן כמטרה ראשונה את ה-4 ליוני שבו נבדוק האם הגענו למטרה ואת אמצע התקופה (בין המטרה הסופית לעכשיו) ונכתוב שם מטרת משנה שבהכרח נצטרך לעבור דרכה בכדי להגיע לסוף.

ומה נשאר לעשות?

לעשות. יש פתגם עתיק שאומר "אלוהים עוזר למי שעוזר לעצמו". גם אם אינכם מאמינים, תסכימו איתי בוודאי שאדם לא יזכה בלוטו אם לא ימלא טופס ולא תוכלו להתקדם בעבודה אם לא תמצאו עבודה קודם.

לכן, כל מה שנשאר הוא להתחיל לפעול בכיוון ולראות איך דברים מתחילים להתגשם. מתי נוכל לראות זאת? בתאריכים שסימנו ביומן, האם הגענו למטרה או לא? אם כן, מעולה! אם לא, עלינו לבדוק אם אנחנו עדיין עושים בכיוון המטרה או שסטינו מהדרך ובמידת הצורך, לעדכן את המטרות שלנו.

זהו זה לבינתיים.

הרבה אפקטיביות בחיים,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?