חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה חסרה

שינוי לאורך זמן – חלק ב'

שלום חברים,

בפעם האחרונה דיברנו על מה שנדרש בכדי ליצור שינוי עמוק שיתפוס לאורך זמן במהירות בעזרת כלי ה-NLP שברשותכם. בהנחה שכבר קראתם את הפוסט הקודם על חשיבות השגת שיתוף הפעולה עם הלקוח (המכונה בשפתנו כימיה) בפוסט זה נדבר על חשיבות הדרך בה אתם חושבים כשאתם באים להשתמש בכישורי ה-NLP שרכשתם.

בתחילת לימודי  ה-NLP כולנו קיבלנו והיינו אמורים ללמוד הנחות יסוד מסוימות שמאפשרות לנו לתפקד כמקצועני NLP בתחומנו (וה-NLP יכול להשתלב בצורה די חלקה בכל תחום בחיינו ולשדרג אותו אם נשתמש בו נכון).

הרבה מאוד אנשים אכן לומדים אותן או לפחות קוראים אותן בצורה מרפרפת אך לאחר שרובם נחשפים לכל הכלים שיוצרים תוצאות, הם שמים את הנחות היסוד בצד ונותנים להן להעלות אבק.

לבנות יציב לשם שינוי

המשמעות של הנחות היסוד הללו הינה מעבר לכמה משפטים חכמים במיוחד שמחממים אותנו לקראת למידה ולמעשה הן הדבר הכי חשוב שאותו תלמדו בעולם ה-NLP, מעבר לכלים ומעבר לטכניקות – הן היסודות והמסגרת התומכים בשינוי העמוק אותו תרצו להשיג.

כאשר אנו באים לבנות בניין יציב, קודם כל עלינו להניח יסודות עמוקים שיוכלו לשאת את משקל הבניין כולו ולבלום את רוב הזעזועים עבורו. לאחר מכן אנו בונים את המסגרת לבניין שהיא העמודים התומכים, הקומות והקירות היוצרים את מסגרת הבניין שמאפשרת חלוקה שווה של משקל הבניין על היסודות.

הנחות היסוד ב-NLP מחולקות לארבע סוגים:

הנחות יסוד העוסקות בעיבודים חשיבתיים שמדברות על הדרך שבה אנחנו מעבדים את המידע ומתפקדים לפיו, הנחות יסוד העוסקות בהתנהגות ותגובות אנוש המתארות את הקשר בין ההתנהגות שלנו אלינו ולסביבתנו, הנחות יסוד העוסקות בתקשורתיות שמדברות על התקשורת בין בני אדם הפרשנות שהיא מעוררת והאחריות עליה והנחות היסוד העוסקות בקשר בין למידה, בחירה ושינוי העוסקות ביכולת שלנו ללמוד.

אמונה מייצבת

מכיוון שכבר יש לכל אדם העוסק בתחום את 21 הנחות היסוד מסודרות אצלו אני מעוניין להראות לכם כיצד הן משתלבות בכדי ליצור את השינוי העצמתי שיחזיק לאורך זמן.

אם נצא מנקודת הנחה שלכל אדם יש את "המפה שלו", שאינה השטח אך מתארת את המציאות מבעד לפילטרים שלו ונראה כי הוא מגיב למה שקורה מסביבו בהתאם להקשר ולמפה הזו, נוכל להבין בקלות מדוע ישנם אנשים שמתנהגים בצורה שמניבה להם תוצאות ומדוע יש כאלה שאם יתנהגו באותה צורה, רק בהקשר אחר, יהיו הרבה יותר אפקטיביים. את האפקטיביות אגב, אנחנו נמדוד בהתאם לאירוע, לטובתו האישית של האדם שמולנו ולסביבתו.

אם נצא מנקודת הנחה שאנחנו לא יכולים שלא לתקשר ושאנחנו יודעים מהי המשמעות של התקשורת אותנו אנו מקבלים רק לפי התגובה שאנחנו מקבלים מאחרים, יהיה קל לנו יותר לראות שהצורה שבה אנחנו מתקשרים עם אחרים משפיעה על הרושם אותו אנחנו יוצרים (כלפינו וכלפי אחרים) ולכן כ-NLPיסטים אנחנו נמצאים כל הזמן בתהליך של בדיקת הפידבק מעצמנו ומהאנשים שמסביבנו.

לכן אגב, התנגדות שנקבל הינה לא יותר מאינדיקאציה לכך שאין מספיק כימיה ושאנחנו לא באמת נכשלים, אלא רק מקבלים פידבק ואז אנחנו יכולים להתאים את עצמנו בהתאם למשוב (המילולי והלא) מהלקוח, בדיוק בגלל שלמדנו להיות גמישים ולא להתקבע על טכניקה כזו או אחרת, עד שנמצא את האסטרטגיה שתביא אותו למקום שאליו רצה להגיע.

אם יש לנו את כל המשאבים שדרושים לנו כדי להצליח ואנחנו יכולים ללמוד בהתנסות אחת ואם התקשורת שלנו עם אחרים צריכה להגדיל רק את אפשרויות הבחירה, אז האדם שמולנו יבחר את הטוב ביותר שעומד לרשותו, עכשיו כשהראינו לו דרך אחרת טובה יותר.

ללא הנחות היסוד השינוי אותו נעשה יהיה מתוך מקום של "לנסות לתקן" ו"לזרוק פתרון ואם יתפוס… יתפוס", שהיא צורת עבודה שלעתים מקובלת בטיפול אך אינה אפקטיבית לטעמי מכיוון שאינה מביאה אותנו לרצות לעזור ללקוח אלא רק לאגו/לחשבון הבנק שלנו. ואם בשביל זה אתם בתחום, אתם בתחום הלא נכון.

אם ברצונכם להיות שם עבור הלקוח, להעשיר את המפה שלו ולהביא אותו לאן שהוא באמת רוצה, עזרו לעצמכם להיות יותר אפקטיביים ולהתמקצע מחדש על ידי כך שתעברו מחדש על הנחות היסוד, עכשיו כשאתם יודעים מדוע הן כל כך חשובות.

בפעם הבאה נדבר על הדרכים בהן תוכלו לשדרג את התהליכים שבהם אתם משתמשים בכדי ליצור שינוי עצמתי שיחזיק לאורך זמן.

המשך שבוע מעולה,

ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה לקבל עדכון למייל?

אם בא לך לקבל עדכון פעם בשבוע כשמאמר חדש עולה לאתר, יש להשאיר את כתובת האימייל שלך בתיבה הבאה:

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?