חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
ביטחון עצמי אלגוריתם

איך התכונה הכי גרועה של הרשתות החברתיות יכולה לבנות לך ביטחון עצמי מפלדה?

בשבוע שעבר, הבאתי טיפים לקבלת החלטות בקלפי שיאפשרו לך לבחור בלי להתחרט. היום, נענה על שאלה בנושא ביטחון עצמי שהעלה יניב: אני נחשף כל הזמן לתכנים באינטרנט של אנשים שמצליחים יותר ממני וזה גורם לי לא להאמין בעצמי. איך אפשר לשפר את זה?

התכונה הכי גרועה של הרשתות החברתיות

רשתות חברתיות הם דבר מורכב מאוד. ולא רק בהתמודדות שלנו איתן. אלא גם בתחזוקה השוטפת שלהן מצד החברה שבנתה אותן. אם נחשוב על זה לרגע, החברות האלה נמצאות בבעיה. לרובנו יש לא מעט חברים שמפרסמים דברים. והחברות האלה צריכות לבחור איך להציג לנו את המידע.

בדרך כלל, הפתרון שלהן הוא פשוט: אם צפינו הרבה בסוג תוכן מסוים, יציגו יותר ממנו. אם הגבנו הרבה לאדם מסוים, יציגו יותר תכנים שלו. או במילים אחרות, אם עשינו משהו הרבה, הן מניחות שאנחנו מעוניינים לעשות עוד מאותו הדבר. ובחלק גדול מהמקרים, הן לא טועות.

אז למה קראתי לתכונה הזו "התכונה הכי גרועה"? כי זו מלכודת שגורמת לנו לראות רק סוג מאוד מסוים של תכנים. להיחשף רק לדעות שמאוד דומות לנו. ואם עשינו את הטעות והגבנו קצת לתכנים שאנחנו לא אוהבים? ניחשת נכון: נראה הרבה יותר מהם.

רגע, אז איך זה בכלל קשור לביטחון עצמי?

חבר שלי החליט לקנות לעצמו רכב חדש. ומכל הרכבים, החליט לקנות סוזוקי. לא שיש לי משהו נגד החברה או משהו. ומאז, הוא לא מפסיק לחפש באינטרנט סוזוקי. רק מה עוד קרה? הוא שם לב שיש הרבה יותר סוזוקי בכבישים בתקופה האחרונה. איך זה קשור?

לא היה באמת יותר סוזוקי. המוח שלנו פשוט מוצא יותר ממה שאנחנו מתמקדים בו. ולא כי "המחשבה יוצרת מציאות". זה משהו אחר. אלא כי כשאנחנו מכוונים את המוח שלנו לחפש סוג מאוד מסוים של מידע, הוא מתחיל למצוא אותו. וכשחבר שלי חשב רק על סוזוקי, המוח שלו התעלם מהרבה מאוד רכבים ושם לב בעיקר לסוזוקי.

כשאנחנו מכוונים את המוח שלנו למצוא מידע שמערער אותנו, אנחנו מוצאים אותו. מידע שגורם לביטחון העצמי שלנו לרדת. מידע שגורם לנו לכעוס הרבה. מידע שגורם לנו להאמין שמישהו אחר שולט בעתיד שלנו. מידע שגורם לנו להרגיש חסרי יכולת. כל אלה, גרועים מאוד.

רק שהתת מודע שלנו, בדומה לאלגוריתם של הרשתות החברתיות, מוצא עוד מאותו הדבר שכיוונו אותו אליו. ובגלל זה, חשוב מאוד שנשים לב במה אנחנו ממקדים את עצמנו. כי כזה, כנראה נקבל יותר. וזה, פוגע במצב הרוח שלנו ובאמונה שנצליח לצאת ממצבים קשים או נתמודד עם אתגרים.

איך משתמשים באלגוריתם המוחי כדי להרגיש יותר ביטחון עצמי?

כדי להרגיש יותר ביטחון עצמי באמצעות ה"אלגוריתם המוחי" שלנו נוכל להיצמד לתהליך הבא. ומה שיפה בקשר אליו, הוא שזה פשוט לאללה. רק צריך להתמיד. נצא לדרך:

שלב 1: ליצור הרגל משבש

בשלב הראשון נצטרך ליצור הרגל משבש. כזה שיגרום לנו לצאת מהאוטומט שלנו יותר מהממוצע. וזה נדרש כי במהלך היום יום שלנו, אנחנו נמצאים בו לא מעט. נסחפים לתוך דברים שאנחנו רגילים לעשות בשגרה. אפילו לא תמיד זוכרים אם עשינו אותם או לא.

הרגל משבש הוא כל דבר שגורם לאחד האוטומטים שלנו לא לפעול. כמו לשים את השעון על היד השנייה. ואז בכל פעם שאנחנו באים לבדוק מה השעה, אנחנו צריכים להזכיר לעצמנו להסתכל על היד השנייה.

עוד הרגל משבש מעולה הוא להחליף את שפת ההפעלה של הסלולארי שלנו מעברית לאנגלית או להיפך. ואז המענה על שיחות טלפון הוא הפוך. דברים שאנחנו רגילים למצוא במקום מסוים, דורשים עוד שניה של חשיבה. וזה, מקפיץ אותנו החוצה מהאוטומט ומאפשר לנו לשים לב אליו.

שלב 2: לשים לב במה אנחנו מתמקדים

אחד המשפטים שהכי מזוהים עם ה-NLP הוא המשפט שאומר ש"האנרגיה זורמת למקום שבו המיקוד נמצא". הכוונה היא לא ל"אנרגיות" במובן הרוחני כמובן. אלא למאמצים ולפעולות שאנחנו משקיעים. כמו למשל אדם שכל היום חושב על האוכל שאסור לו לאכול כי הוא בדיאטה, רק מקשה על עצמי. כי בפועל, הוא כל היום חושב על אוכל.

כשאנחנו חושבים כל היום על דברים שליליים שמורידים אותנו, לא מן הנמנע שניכנס למצב רוח שלילי. וכן, אני יודע. יש המון סיבות להתבאס במציאות של היום. רק שבצורה מפתיעה, יש גם די הרבה סיבות להיות גם שמחים. השאלה היא במה אנחנו בוחרים להתמקד.

אז לפני שאנחנו מייצרים שינוי, עדיף קודם לשים לב איפה המיקוד שלנו נמצא. על מה אנחנו חושבים. לאיזה מידע אנחנו נחשפים הרבה. טיפ חשוב: אם אנחנו נחשפים לחדשות ורשתות חברתיות בתדירות גבוהה, יש מצב שאנחנו נחשפים להמון מידע שלילי. עדיף להפחית.

שלב 3: לבחור במה אנחנו כן רוצים להתמקד

עוד משהו שאנחנו מגלים בעולם ה-NLP הוא שתת המודע לא מבין שלילה. ולא כי הוא טיפש. אלא כי הוא כמו מחשב מאוד יעיל. הוא מתמקד במידע שאנחנו נותנים לו. ומכיוון שהוא לא מבין מה זה "לא משהו", הוא מתמקד ב"משהו". כמו למשל אם נגיד לו לא לדמיין פיל ורוד רוקד, הוא כן ידמיין את זה ולו לרגע. למה?

כי בגדול התת מודע לא יודע מה זה לא לדמיין. הוא יודע או לעשות משהו אחד או לעשות משהו אחר. ולכן, במקום לכוון את עצמנו "לא לצרוך מידע שלילי", עדיף להחליט במה כן להתמקד. איך נדע במה להתמקד?

מאוד תלוי במטרות שלנו. אם נרצה לחזק איזו תכונה או יכולת, נתחיל לקרוא יותר עליה ולתרגל את השימוש בה. אם נרצה לחשוב בצורה יותר חיובית, נחפש מקורות מידע שנותנים מידע חיובי, שמח או מעניין. לא משנה מהי המטרה, נבחר להתמקד בה.

שלב 4: למקד את עצמנו מחדש

עכשיו, נמשיך לעשות את מה שעשינו בשלבים הקודמים. רק שנשלב ביניהם. בכל פעם שאנחנו מודעים לזה שאנחנו מתמקדים במשהו שמוריד אותנו, נתחיל לעשות דברים שמרימים אותנו. החל מלקום ולשנות יציבה (זה משנה מצב רוח די מהר), דרך לקרוא תוכן מעניין ועד לעשייה של משהו שמקדם אותנו.

כל דבר שכזה, צובר לנו "נקודות" פנימיות. וזה מצטבר ויצור מומנט חיובי מבפנים. כזה שעשוי להיות חלש בהתחלה ולהתגבר ככל שנעשה את זה יותר. כמו כדור שלג שצובר תאוצה. ותאמינו לי, המומנט הזה שנוצר הוא מנוע מוטיבציה מעולה ולא רק בוסט ביטחון עצמי.

הרי החשיבה החיובית היא זו שעוזרת לנו לצלוח את האתגרים והקשיים. היא זו שנוטעת בנו תקווה בשיפור העתידי. והיא גם זו שמאפשרת לנו להתחיל לזוז, גם כשאין לנו מוטיבציה להרים את עצמנו ולהתחיל לעשות. וכל זה, חייב להתחיל ממשהו מתישהו. אז אם עוד לא התחלת, עדיף להתחיל עכשיו.

שלב 5: לעשות את מה שאנחנו רוצים לצבור בו ביטחון עצמי

כל החשיבה החיובית וה"סוד" כל אלה לא שווים כלום בלי עשייה. הרי רוח חזקה לא יכולה להניע ספינה אם המפרשים לא פרושים. אפילו אם הספינה כבר מכוונת לכיוון הנכון. וזה השלב שבו אנחנו לא רק מסתמכים על תת המודע שלנו.

כאן, אנחנו משלבים בין למידה מתמדת של היכולות שנדרשות כדי להשיג את המטרות שלנו לתרגול הכלים. ואני לא מתכוון לתרגול בכיתה או לבד בבית. אלא לתרגול היום יומי בחוץ, תוך כדי עשייה. כי בלי עשייה, אין תוצאות.

ונכון, קל יותר להתחיל מלתרגל הרבה בבית. "לעשות סימולציות". רק שסימולציות אף פעם לא באמת מכסות את כל המקרים שיקרו במציאות. וסימולציות אף פעם לא מדמות את ההתרגשות שיש לפני עשייה אמיתית. אז כדי לפתח את היכולות במציאות, צריך "לתרגל" במציאות. ונכון, אפשר גם להיכשל. רק שבעשייה במציאות, בניגוד לתרגול בבית, אפשר גם להצליח.

שיהיה לך המשך יום מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?