חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה חסרה

איך צניעות תגרום לך להצליח יותר בחיים? חלק א'

היי כולם,

רוב האנשים (גם אלו שלא לומדים NLP), חושבים שבכדי להצליח בחיים הם צריכים להרשים, כי אי אפשר לעשות רושם ראשוני פעמיים. הם מתלבשים במיטב המותגים, מעודכנים בכל החדשות, מדברים על המונחים הכי טרנדיים ומנסים לשלוט בנושא המקצועי בכדי להיראות מקצועיים.

אחרי הכל, אם יתפסו אותך כאדם שמבין, כולם בוודאי ירצו ליהנות בחברתך ואפילו לקנות ממך (אם יש לך משהו למכור).

הם טועים.

היום אנחנו נדבר על צניעות ועל הכוח שלה להכניס אתכם לכל מקום. בתקופה האחרונה, בכל פעם שאני נכנס לפייסבוק (רק פעם-פעמיים ביום, אני לא עד כדי כך מכור) אני נתקל בעוד אדם שמנסה להיות גורו. כשאני אומר גורו, אני מתכוון לאנשים שמכרו להם את הרעיון כי אם יכתבו ספר, יעשו וובינר (סמינר אינטרנטי), יצלמו טיפים לאינטרנט, הם יהפכו לסלבריטאים ומיליוני לקוחות יפלו עליהם מהשמיים.

אז הם מצטלמים לאינטרנט, עוד לפני שיש להם את אותן שנים של ניסיון הנדרשות מאדם שבא להרצות וללמד את כל השאר איך להתמקצע בתחומו. מה שרובם לא יודעים הוא שהם גורמים בכך נזק משמעותי לעסק שלהם ולתדמית שלהם.

הסיבה לכך היא זו – הם חושפים את חוסר הידע וההתמקצעות שלהם בפני כולם, באמצעי המדיה היחיד שלא שוכח כלום לעולם – האינטרנט, והיחידים שמרוויחים מכך הם אותם אנשים שמכרו להם את הרעיון, כי החובבנות המופגנת גורמת להם להיראות יותר מקצועיים.

אז נכון, יש אנשים שיאמרו לי שהלקוח הממוצע לא מבין יותר מהם בתחום ההתמחות שלהם ולכן הם עדיין יכולים ללמד אותו משהו. מצד שני, לא הגיע הזמן להפסיק לזלזל בלקוחות ולהאכיל אותם בידע לעוס וממוחזר?

אז איך כן לעשות את זה?

לפני שאני מתחיל, חשוב לי לצאת בהצהרה חשובה. אני לא מתכוון למכור לכם סדנה, קורס או ספר שילמדו אתכם לעשות משהו אחר בנושא אלא לתרום לכם מספר תובנות (כן, בחינם).

בדיוק בגלל זה, חשוב שתשימו לב לסדרת המאמרים הזו שנכתבת מתוך הניסיון האישי שלי ושל לא מעט אנשים שיצא לי לעבוד איתם ולידם. המשותף לכולנו אגב, הוא שכן הפכנו להיות דמויות של סמכות בתחומנו, דווקא בגלל שלא היינו עסוקים בלספר לכולם עד כמה אנחנו טובים.

הרבה אנשים כבר שמעו על סוזן בויל, שהפתיעה לפני כשנה אנשים רבים כשהופיעה בתוכנית לגילוי כישרונות בבריטניה. אני לא אספר את הסיפור שלה, כי הוא מופיע בסרטון שתיכף אראה לכם ועם זאת, אני רוצה שתשימו לב לדרך שבה הסיפור האישי שלה, הצנוע, מהווה את "המשקפיים הנכונות" (או ה"מסגרת" בשפת ה-NLP) לשפוט את היכולות שלה.

דווקא הנמכת הציפיות והצורה המתרגשת שבה הציגה את עצמה ואת היכולת שלה, למרות שלא היה לה ניסיון קודם, היוו את המנוף שהפך את ההופעה שלה בתוכנית להרבה יותר מרגשת. אם עוד לא ראיתם את הסרטון הבא, צפו בו בכדי להבין את עוצמת הצניעות של בויל:

לחצו על השורה הזו בכדי להגיע לסרטון

כמו שראיתם בוודאי, יש הבדל בין ניסיון ליכולת. כאשר אדם שסיים הכשרה בתחומו בא להתחיל לעבוד במה שהוא למד, הוא מתחיל ליצור ניסיון. הוא עושה זאת על ידי שימוש ביכולת שלו שוב ושוב. בצורה זו, הוא יוצר לעצמו מוניטין חיובי מתוך הבאת תוצאות ללקוחותיו ולעצמו.

המוניטין החיובי הזה, שנוצר מתוך שנות הניסיון מקנה לאדם תובנות ודוגמאות מניסיונו שמאפשרות לו לתת את אותו הערך המוסף ללקוחותיו ואם ייבחר ללמד, גם לתלמידיו. לעומת זאת, אדם שמתחיל להפוך ל"גורו" עשוי אמנם ליצור רושם ראשוני שקרי על לקוחותיו שייצר לו עוד כסף בטווח הקצר ועם זאת, אי אפשר לעבוד על כל האנשים כל הזמן, כמו שכבר אמר אברהם לינקולן.

לא מזמן אגב, בדיוק באותה צורה שהוצגה סוזן בויל, הציגו בגרסה הקוריאנית של אותה התוכנית, בחור צעיר בשם סונג בונג צ'וי. בדומה לבויל, הצניעות שלו בהשוואה ליכולת המדהימה שלו, רק הבליטו אותו מעל כל המתחרים האחרים. אם עוד לא ראיתם את הסרטון שמציג אותו, צפו בכדי להבין את עוצמת הצניעות של הבחור:

לסיכום, אם תרצו לשווק ללקוחות שלכם, עזבו את השיטה שבאה להראות לו כמה אתם גדולים. פשוט הרשו לעצמכם להתרגש קצת ולהוכיח ללקוח שלכם כי אתם מסוגלים לתת להם את התוצאות שאותם חיפשו.

בפוסט הבא אדבר על הדרך שבה כל אדם יוכל להשתמש בכדי לכבוש את לבם של הלקוחות שלו, מבלי להיות "גורו". ועד אז, אשמח לשמוע בתגובות שפה למטה – מה דעתכם על המאמר הזה?

שיהיה לכם שבוע מעולה,
ליאור ברקן

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

21 תגובות

  1. הי ליאור – פגעת בול !!!

    שבוע שעבר הייתי בפגישה בה הצד השני (הפרטים שמורים במערכת) מספר לי 80% מהזמן כמה הוא גדול וחכם ויפה ועשיר…

    כל הפגישה הוא מוכר לי את עצמו ואת הרעיון הנהדר שלו מבלי להתעניין רגע אחד האם זה בכלל מתאים לי ?

    אחרי בירור קטן הבנתי בדיוק למה הוא מכר לי את עצמו כ"כ הרבה, כנראה שאינו יודע לעשות יותר מזה.

    בכל מקרה קלעת בול עם פוסט הצניעות הנהדר שלך – מה שמחזק את הטענה או את מה שחשבתי בפגישה ההזויה הזו…
    שבוע טוב לך ולכל קוראי וצופי הבלוג

    1. אסף,

      אכן יש אנשים שכאלה וגם לי יוצא פה ושם לשבת איתם. עם זאת, צריך לזכור כי רובם לא עושים זאת ממקום שהוא רע, אלא מתוך רצון שיכירו בהם.
      לו רק היו מכירים בעצמם וביכולות שלהם, הם היו יכולים גם להעביר את הערך שלהם ללקוחות שלהם יותר בקלות.

      שיהיה לך שבוע נפלא,
      ליאור

  2. היי ליאור
    אכן ניכרים דברי אמת ,כאשר יש לבנאדם מה למכור שומעים ורואים זאת אין צורך שיעלה על נס כמה הוא חכם ומבריק בתחומו.
    כשמישהו מדי משבח את עצמו זה נשמע צורם ובלתי אמין בעליל.

    1. היי ברכה,

      אני מסכים איתך לחלוטין. יש שיטות אחרות שאדם יכול להשתמש בהם ודרך צניעותו לבנות את השם שלו (והן יבואו במאמרי ההמשך).

  3. בתור גורו בתחום השיווק והמכירות … סתם …
    כתבה נחמדה ומעניינת .
    צניעות , יושר ונועם הליכות
    בני

    1. בני,

      איזה גורו, בקושי גור.

      למרות כל שנות הניסיון והתוצאות של הלקוחות שלי, אני רק תלמיד של החיים
      ומשתדל להעביר את השיעורים שאני עובר הלאה בכדי שיהיה גם לאחרים טוב.

  4. שלום ליאור
    אני מאוד נהנה מהתכנים שלך לדוגמת זה והראשונים שפירסמת,
    התכנים האלה מאוד מפתחים ומחדדים את החשיבה והיכולות.

    אשמח לקבל יותר תכנים כאלה ופחות תכנים שהנושא שלהם "מכירות".

    המשך שבוע מהנה ותודה ענקית!

    בברכה
    דור אהרוני

  5. תגיד,למה אתה מבאס? 🙂
    עד שמכרו לנו את הרעיון שלהיות גורו זה טוב ונוכל לעשות מזה בוחטה כסף עכשיו אתה נזכר להוציא לנו את הרוח?
    הרי להיות צנוע זה הרבה יותר קל ופשוט
    בכל מקרה קראתי את הספר שלך (פשוט ומלוכלך) ונהניתי מאוד – תודה

    1. היי שי,

      בדיוק להיפך. אני רוצה למלא את המפרשים שלך ברוח הנכונה שתיקח אותך למקום שבו יעריכו אותך, כמו שמגיע לך. 🙂
      המון תודה על התגובה ואני שמח שאתה נהנה מהספר.

  6. וואו,

    ליאור אני כל כך מזדהה עם הדברים.
    מאמר מעולה, האמת שהרגשתי את זה בסדנאות והוובינרים שהשתתפתי בהם ואני כל כך מחזק את דבריך.

    לא סתם אומרים שלקוח מגיע אליך ממש לא בא לו לשמוע על המוכר, הוא רוצה לשמוע על עצמו וכמה יעזור לו בחיים לרכוש את המוצר שלשמו הגיע לחנות/ אתר אינטרנט.

    אשמח אם תיתן כלים איך ניתן לבצע את המהלך.

    רב תודות

    1. היי רונן,

      אני מודה לך על התגובה. בהמשך הסידרה אני אתן הסברים לדרכים שבהן אפשר להשתמש דווקא בנושא של צניעות בכדי לקדם את המוניטין שלך.

  7. היי ליאור,
    קראתי את שלושת המאמרים שלך של איך צניעות תגרום לך להצליח יותר בחיים, בהחלט נקודת הסתכלות מעניינת. צניעות היא מעלה יפה וכבר בתנ"ך אנחנו רואים לכך דוגמאות, למשל, משה בהתחלה סירב לקחת עליו את ההנהגה של עם ישראל ולא הבין מה הקשר בין רועה כבשים למנהיג של עם והוא אחת הדמויות הכי זכורות ונערצות בתנ"ך. אני חושבת שמעבר לצניעות של הדמויות במקרים שהבאת ואפילו לגבי משה היו גורמים נוספים שיצרו את אפקט ה"ואוו". לכולם היה סיפור חיים יוצא דופן ואני לא יודעת אם אכן בכל המקרים מדובר בצניעות או בגורמים אחרים כמו דימוי עצמי נמוך של הנער הקוריאני למשל. לגבי הגברת הבריטית, אני מצאתי את עצמי שואלת מה היא עשתה כל החיים שלה ורק בשביל זה היה שווה להמציא את התכניות ראליטי האלה כדי לתת הדזמנות גם לאנשים שהם מוכשרים אבל אין להם גם מרפקים או קשרים ונסיבות חיים לא קלות. ראיתי גם פרומו לתוכנית של כוכב נולד שהם התחילו להבין שיש אנשים שהם ביישנים ובכלל לא פונים אליהם ולכן אפשרו לאנשים אחרים להמליץ על אנשים מוכשרים שהם מכירים, להגיש מועמדות בשמם ואז הצוות של כוכב נולד מפתיע אותם ועושה להם אודישן. כאמור, לא נראה לי שמדובר באנשים שהם צנועים אלא אנשים שסובלים מדימוי עצמי נמוך, חרדים מכישלון וחשיפה ואפילו לא מודעים בכלל לכשרון שלהם לעומת צניעות כשאדם מודע ליכולות שלו ובכל זאת לא מפאר ומתגאה בהן הכל הזדמנות. אני חושבת שבסופו של דבר אנשים מתרגשים מהסיטואציות האלה (כמובן מעבר לעובדה שכולם הוכיחו יכולות מדהימות) כי זה נוגע לכולנו בכל מיני נקודות רגישות.

    1. היי נורית,

      אני מודה לך על זווית הראייה שלך. לפעמים צניעות יכולה לנבוע מתוך מקום
      של דימוי עצמי ולפעמים צניעות יכולה גם לנבוע מתוך חינוך לצניעות מהבסיס.
      במקרה שכזה, אדם לא יוזם צניעות אלא חי בצניעות כי זה כל מה שהוא מכיר.

      בכל מקרה כיף לקרוא את מה שכתבת. 🙂

  8. תודה רבה ליאור,
    אני מאוד נהנה מתוכן האתר.

    (אגב, אין כמו נשים קוריאניות. מת על היופי שלהן).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור: