חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה חסרה

חג בחירות שמח

היי לכולם,

במהלך אחד השיעורים בסדנת ה-NLP שאלה אותי אחת המשתתפות למה אנחנו מתכוונים בהנחת היסוד של ה-NLP שאומרת כי כל תקשורת צריכה להגדיל את אפשרויות הבחירה של הלקוח. "הרי אנחנו מעוניינים להשפיע עליו" היא אמרה והוסיפה כי "אם אנחנו שואפים להשפיע עליו לשנות את דעתו ולהביא אותו להשתנות, למה לא לצמצם לו את אפשרויות הבחירה?".

אם תסתכלו על זה מזווית הראייה הנכונה, השאלה מובנת לחלוטין – מצד אחד אנו מעוניינים להביא אדם לבחור לבצע שינוי לפי הנדרש ומצד שני, אנו מניחים כי עלינו להגדיל את אפשרויות הבחירה שלו – הרי יש פה קונפליקט שדורש מאיתנו פתרון שעשוי למצוא פתרון דרך הנחת יסוד אחרת.

אם נעבור על 21 הנחות היסוד נוכל למצוא הנחת יסוד האומרת כי אדם בוחר בטוב ביותר העומד לרשותו תוך כדי ביצוע. מתוך השילוב בין שתיהן נוכל למצוא את אחת הדרכים היעילות ביותר להשפיע על כמעט כל אדם – הלולאה הכפולה.

יוצרים קשרים חזקים

הלולאה הכפולה ב-NLP, כמו זאת שלפעמים עושים בשרוכי הנעליים היא לולאה שיושבת על גבי לולאה אחרת ובכך מגינה אליה מפתיחה. בכדי לבנות לולאה כפולה, עלינו קודם להבין מהי לולאה מילולית אחת. לולאה מילולית נוצרת כשאנו מניחים משהו מראש ונותנים לאדם לבחור משהו הקשור לדרך בה היא מבוצעת.

דוגמה ללולאה רגילה עשויה להיות "האם אתה מודה או לא שהעתקת במבחן?" – אנחנו מניחים כי האדם אותו שאלנו שאלה זו העתיק במבחן ועכשיו כל מה שנשאר לשאול אותו הוא אם הוא מודה בכך או לא. הלקוח, שתת המודע שלו חייב לתת משמעות לשאלה זו בכדי לענות עליה, חייב להניח את ההנחה המוקדמת שלנו כנכונה ולכן לא משנה מה יענה הוא יפליל את עצמו.

בכך שהגדלנו לכאורה את אפשרויות הבחירה של הלקוח ואפשרנו לו לבחור את הטוב ביותר העומד לרשותו, הבאנו אותו למעשה לבחור באותו דבר שאנחנו רצינו שהוא יבחר מבלי שהוא יחשוד בכך. בכדי לחזק את השפעת הלולאה אנחנו נרצה ליצור מעליה לולאה נוספת שתשמור אותה סגורה.

דוגמה ללולאה כפולה שכזו עשויה להיות "מתי תודה או תכחיש שהעתקת במבחן?".  בניגוד לדוגמא שהבאתי ללולאה היחידה, בדוגמא זו אנו כבר לא שואלים אותו אם הוא מודה או מכחיש שהעתיק במבחן אלא מניחים כי הלקוח יודה או יכחיש כי העתיק במבחן והשאלה היא מתי הוא מתכוון לעשות זאת.

עכשיו, לאחר שהבנו את עוצמתה של הלולאה הכפולה, אנחנו נשים לב כי השימוש בה הוא כל כך נפוץ בשכנוע, עד שנראה אותו כמעט בכל מקום, החל מפרסומות וכלה בתעמולת בחירות. השאלה הבאה שנשאל היא – כיצד נצליח להתגונן מאותה לולאה?

איך לא נקשרים?

בבסיס ה-NLP נוכל למצוא את מודל העל (ה-Meta Model) שמטרתו היא לעזור לנו וללקוח שלנו להבין יותר טוב את מפת עולמו דרך יישור העיוותים, אחזור המחיקות והרחבת ההכללות שהוא מבצע. מצד שני, ניתן להשתמש באותו מודל על למטרה נוספת מזו הברורה מאליה.

בהנחה שמטרתה של הלולאה הכפולה היא לגרום לאשליית בחירה ומודל העל עוזר לנו להרחיב את המפה של האדם איתו אנו עובדים אנו יכולים להשתמש בו בכדי להתגונן מהלולאה הכפולה.

אם בבסיסה של הלולאה הכפולה שוכנת לולאה שמתבססת על הנחה מוקדמת, כל עוד ננסה לפתוח את הלולאות העליונות, ההנחה המוקדמת עדיין תישאר מונחת במקומה. לפיכך, הדרך היחידה בה אנחנו יכולים לפרק את הלולאה הכפולה היא פשוט לפרק את ההנחה המוקדמת.

מהיום והלאה, כשאנחנו נתקל בלולאה הכפולה, אותה נדע לזהות מהיום, נדע לשאול "מי אמר שהעתקתי במבחן?" או "איך אתה יודע בדיוק אם העתקתי במבחן?"

שבוע מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

2 תגובות

  1. יותר מהכל אהבתי את הלולאה הכפולה שבאה בסוף "איך בא לך לשתף את המאמר הזה ?" אז ליאור איך אתה יודע בידיוק שבא לי לשתף את המאמר ? 😉

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה לקבל עדכון למייל?

אם בא לך לקבל עדכון פעם בשבוע כשמאמר חדש עולה לאתר, יש להשאיר את כתובת האימייל שלך בתיבה הבאה:

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?