חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה חסרה

שינוי לאורך זמן – חלק ג'

שלום חברים,

בשני הפוסטים האחרונים דיברנו על חשיבות השימוש בהנחות היסוד שלמדתם ועד כמה קריטי ליצור כימיה עם הלקוח בכדי שעבודת השינוי אותה אתם עושים עם NLP תהיה עמוקה ותחזיק לאורך זמן. בפוסט הנוכחי נדבר על הדרך בה נוכל לשדרג את התהליכים בהם אנו משתמשים בכדי ליצור את אותו שינוי עוצמתי.

בכדי לשדרג את התהליכים שלנו ואת הכלים שלנו, עלינו להכיר היכרות מעמיקה עם כלי חשוב שכולנו רוכשים עם הזמן – ניסיון. כל אחד בחייו אכן רוכש אותם במוקדם או במאוחר ועם זאת, לא תמיד אנחנו יודעים כיצד להפוך אותם מסתם ידע, לכלי בו נוכל להשתמש בכדי שהשינוי יהיה עמוק הרבה יותר.

למידה מקצועית

עד שיוכיחו לי אחרת, יש מספר דברים שאני די בטוח בקשר אליהם. אחד מהם הוא שאף אחד לא נולד עם ניסיון וזה משהו שהרבה אנשים לא מודעים אליו לחלוטין. ניסיון, כמו שאני רואה אותו, נוצר פעמיים – פעם אחת אצלנו בראש ופעם נוספת במציאות, ומשודרג ככל שאנחנו מבצעים את אותה התנהגות שוב ושוב.

למידה תיאורטית או מתוך הרצאה פרונטאלית, עד כמה שהיא טובה, תעזור לנו רק ליצוק את הידע אל תוך ראשנו. ברגע שהמידע קיים שם באופן תיאורטי ואנו מעוניינים לחזק אותו בפנים, אנחנו רוצים לבחון כיצד אנחנו יכולים להשתמש בו בתחומים שונים בחיים שלנו.

מכיוון שתת המודע שלנו אינו יודע להבדיל בין דמיון למציאות (על אף שהמודע שלנו דווקא כן), ברגע שאנו מדמיינים משהו בראשנו אנו יוצרים אופציה חדשה לתגובה. ככל שאנחנו חוזרים על זה בראשנו, אנחנו מחזקים את האמונה ביכולת החדשה שלנו והידע התיאורטי יוצר ניסיון תיאורטי בו.

שני דברים עדיין לא יקרו רק בעזרת הניסיון התיאורטי – בפעם הראשונה שנצא לבצע, התוצאה לא בהכרח תהיה עוצמתית כמו שציפינו וכמו כן, זה לא אומר שאם זו אופציה חדשה להתנהגות אנחנו בהכרח נבחר לבצע אותה.

בשביל זה חשוב להבין, שעד כמה שספרי ההתפתחות האישית והסרטים התואמים ממליצים רק לדמיין כדרך להשיג את מה שרצינו, זה עדיין לא כל מה שנדרש.

מה שהניסיון התיאורטי כן ייתן לנו כבר מהפעם הראשונה הוא דרך חדשה לבחון את תוצאות העשייה שלנו. ברגע שיש לנו אמונה חדשה וחזקה, המוח שלנו יעשה כמיטב יכולתו לפרש אירועים שקורים דרך אותה האמונה ולמצוא חיזוקים לקיומה ולכן כל כך חשוב לצאת ולבצע ולעשות את אותו הדבר שעשינו בדמיוננו שוב ושוב במציאות. ככל שמה שאנחנו עושים יניב יותר תוצאות, אנחנו נעדיף בהדרגה לבחור לעשות אותו כשנצטרך בעתיד.

בהתחלה אמנם לא נעשה את זה מעולה ועם הזמן, ככל שנבצע זאת שוב ושוב כשאנחנו יודעים לאן אנחנו רוצים להגיע (עבודה שלא תהיה מכוונת לתוצאה, גם לא תביא אותנו לתוצאה) אנו נתמקצע ונשדרג את היכולת עד שנגיע לתוצאה הרצויה. הרי בינינו, כשהתחלנו ללמוד איך לכתוב בכיתה א', לא כתבנו באותה צורה שבה אנחנו כותבים היום.

בהתחלה היינו מודעים לתהליך כל כך שזה גם לקח לנו הרבה זמן לכתוב כל אות. ברגע שלמדנו לכתוב את האות בפעם הראשונה, כתבנו אותה שוב ושוב עד שהגענו למצב שבו, תוך זמן קצר, כל מה שהיינו צריכים לעשות הוא רק לחשוב על התוצאה הסופית (בין אם זו מילה או משפט).

אז, כל מה שנצטרך הוא לכוון אל אותה תוצאה סופית ולמרבה הפלא – כשאנו לא מנסים כל הזמן לשמור את השליטה בכל מיקרו חלקיק של מה שאנחנו עושים וסומכים על תת המודע שלנו שיידע מה לעשות (והוא אכן יודע), אנחנו כותבים הרבה יותר טוב ומהר.

לסיכום הפוסט הנוכחי – בכדי להביא אדם, בין אם מדובר בך או בלקוח שלך, ליצור התנהגות חדשה, אלו הם השלבים הנדרשים:

1. לימוד תיאורטי – השלב בו האדם לומד מה, איך ולמה צריך לעשות ומה לעשות במקרים יוצאי דופן

2. חזרה מנטאלית לקראת ביצוע – השלב בו האדם בוחן בדמיונו כיצד כל מה שלמד מתאים לביצוע בכל מני תחומים בחיים שלו וחוזר על כך מספר פעמים

3. ביצוע ראשוני – בפעמים הראשונות האדם מבצע את ההתנהגות שנלמדה הוא מבצע אותה בצורה מודעת עד שהוא רואה שברגע שהוא מציב את התוצאה שלמענה הוא מבצע את ההתנהגות, ההתנהגות זורמת החוצה בצורה טבעית

4. התמקצעות – ברגע שהאדם לומד לסמוך על עצמו שיבצע את ההתנהגות, בצורה אוטומטית, מתחיל תהליך לא מודע שבו אנו לומדים לבצע את ההתנהגות בצורה יותר טובה שיותר מתאימה למצבים שונים בחיינו

בפוסט הבא נדבר על טכניקות שחשוב להכיר בכדי להאיץ את למידת השינוי ולהעמיק אותו אפילו יותר. אני מאחל לך, לכל מי שאוהב אותך ולכל מי שעדיין לא הספיק להכיר אותך שנה אזרחית מעולה, בה ההצלחה שלנו תעזור למשק הישראלי להתייצב ולהתפתח.

עד לפעם הבאה,

ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור: