חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
nuclear

חזון סוף העולם בסוף 2012: האם יש לך את מה שצריך כדי לשרוד?

היי,

בשבוע שעבר הצגתי 9 קווים מנחים שישפרו את הכתיבה השיווקית שלך. השבוע רציתי להתייחס לנושא שלא נגעתי בו אף פעם בבלוג (ובצורה קצת מבודחת) – סוף העולם. אני בטוח שכבר יצא לך לשמוע על כל מני נבואות שבישרו כי עוד מעט נגמר העולם. תמיד בנבואות שכאלה, מזכירים איזה נביא שבדרך כלל צדק או משהו שקשור ללוחות שנה של תרבויות קדומות.

הנבואה הנוכחית, אם לא עדכנו אותך מדברת על ה-21 לדצמבר 2012. כן, זה אוטוטו. לאנשים ששואלים אותי אם אני מאמין בזה, אני עונה בדרך כלל תשובה אחידה. אני לא מאמין שהעולם יסתיים ב-2012. מצד שני, אני אוהב להיות מוכן לכל אפשרות. מיד אני אסביר למה אני מתכוון.

סרטים רבותיי, סרטים

הרבה סרטים בשנים האחרונות עוסקים באסונות טבע או ב"סוף העולם". בכל הסרטים האלה, כוח עליון משבש את שגרת החיים של בני האדם בכדור הארץ. זה יכול להגרם מהתרסקות אסטרואיד או הפשרת קרחונים. במקרי מדע בידיוני חמורים במיוחד, זה יכול להיות אפילו בגלל זומבים או חייזרים.

אז כמו שאמרתי, אני אישית לא מאמין שהעולם עומד להסתיים ב-2012. בטח שלא בגלל זומבים. מצד שני, אני רוצה לשחק איתך משחק קצר ולעבור איתך לרגע לעולם הדימיון. נניח, לצורך המשחק, שמשהו קורה מחר והמציאות משתנה.

עדיין נשארים בני אדם. אולי פחות מהרגיל. אבל עדיין יש, אחרת, אין לנו טעם לשחק את המשחק הזה. השינוי הגדול הוא שכל המבנה החברתי-כלכלי משתנה. אין בנקים. אין עשירים. אין עניים. אין מדינות. כל ההגדרות האישיות, התארים והכסף שאגרנו כל השנים מתפוגגים.

במצב הזה, כל בני האדם שווים. כדי לשרוד, אנחנו חייבים להסתמך רק על כישורי ההישרדות והתקשורת הבין אישית שלנו. האם לדעתך יש לך את מה שצריך כדי לשרוד?

מה המטרה במשחק הזה?

המטרה שלי במאמר הזאת היא אחרת לגמרי משיחה על סוף העולם. המטרה שלי במאמר הזה היא להראות לך משהו מרתק. אם נפשיט מעצמנו את כל הפוזה, נשים לב למשהו מעניין. כל מה שישאר שם מתחת הוא היכולות המעשיות שלנו.

במצב "סוף העולם" אין משמעות לסתם ידע תיאורטי. כל מה שמשנה במצב כזה הוא ידע שאפשר להשתמש בו. ואם המחשבה שעוברת לך בראש היא "כן, אבל זה לא באמת יקרה", זו טעות. גם היום, כשההגדרות, התארים והכסף במקום, אנחנו נמדדים ביכולות המעשיות שלנו.

זה מה שקובע את גובה המשכורת שלנו. זה מה שקובע כמה חברים יש לנו. זה מה שקובע את איכות הקשרים הזוגיים שלנו. ואם נתחבא מאחורי הכסף, מאחורי העיסוק התורן ומאחורי החומות שאנחנו בונים, זה לא ישתפר.

הדרך היחידה להצליח כיום, היא לפתח את היכולות והכישורים שלהם היינו נזקקים גם אם לא היו מקומות עבודה או כסף. היכולות והכישורים האלה, הם הדבר האמיתי היחיד כיום, שעליו נבנים כל השאר.

מצעד 10 היכולות שחשוב לפתח, גם אם העולם לא יסתיים השנה

10 היכולות הבאות הן באמת לא חובה לכל אדם שהעבודה שלו היא לשבת מול קיר שגם משלם לו משכורת. מצד שני, אם אנחנו חיים עם בני אדם ועובדים איתם, הן חשובות בצורה קריטית. גם אם לא נצטרך להשתמש בהן, כי סוף העולם לא יגיע השנה, נעדיף לפתח אותם כדי להצליח בחיים.

היכולות הבאות מובאות בסדר יורד. ככל שהמספר מתקדם מ-10 ל-1 כך היכולת הופכת לחשובה יותר:

10. כריזמה – למרות שהיא חשובה מאוד, לדעתי היא רק מספר 10 בין ה"הכי חשובות". כריזמה חשובה רק אם ברצונך להניע כמות גדולה של אנשים. אם אין לך רצון להשתלט על העולם, מספיק לפתח יכולת שכנוע ולהניע את האנשים שסביבך. בקישור הבא, יש עוד מידע על פיתוח כריזמה.

9. להתמקד בעשייה בזמן העשייה – אחת הסיבות הגדולות לטעויות בעבודה ובמבחנים היא שאנשים מוסחים. והם לא אשמים בכך. הם מעולם לא עבדו על שיפור כושר הריכוז שלהם. כדי לעשות זאת, עלינו להפסיק לבדוק עד כמה אנחנו נהנים ולחשוב רק על הצעד הבא בזמן העשייה.

8. לבשל – זו יכולת חשובה, בעיקר אם אתם רוצים לשרוד ולהיות חברים שלי. ועכשיו ברצינות, היכולת שלך לשלוט בתזונה שלך, משפיעה על הבריאות, העירנות וכמות השומן שלך. המטרה פה היא לא להפוך למאסטר שף הבא. רק לדעת איך להכין מספר ארוחות בסיסיות וכמה מנות טעימות.

7. להבין איך דברים עובדים – רק כשאנחנו מפתחים סקרנות להבין איך דברים עובדים, אנחנו יכולים להיות יעילים. כשאנחנו משחקים בחוקי משחק שאחרים הציבו, נקבל תוצאה בינונית בצורה שחוזרת על עצמה. אם נבין איך משהו עובד, נוכל לתקן, לשפר ואולי אפילו להמציא משהו חדש.

6. לחשוב מספר צעדים קדימה – פיתוח חשיבה אסטרטגית יכולה לעזור לנו להגיע למטרות שלנו. ככל שאנחנו לומדים לתכנן את הצעדים שלנו, אנחנו מפתחים את החשיבה לטווח הרחוק. לכן, נרצה ללמוד איך לתכנן את התוצאות שאנחנו רוצים להשיג.

5. לתקשר בצורה יעילה – בין אם למדת כבר NLP או שעדיין לא, היכולת לשכנע היא קריטית בכל מצב בחיי היומיום שלך. המאמר בקישור הבא מלמד טכניקת שכנוע פשוטה שאפשר ללמוד תוך 5 דקות בלבד.

4. להתמודד עם חוסר ודאות – כאשר אנחנו מגיעים למצב שאותו אנחנו לא מכירים, אנחנו יכולים להסתמך רק על האינסטינקטים שלנו. המאמר בקישור הבא יעזור לך להבין איך לפתח את היכולת להתמודד עם חוסר ודאות.

3. להתחבר עם כל אדם – היכולת הזו מורכבת מ-2 חלקים. הראשון, הוא יצירת כימיה שהיא הבסיס לתקשורת זורמת. השני הוא לפתח סקרנות אמיתית בנוגע לאנשים שסביבם. עוד על השילוב הזה אפשר למצוא בסדרת המאמרים שמסבירים איך אנשים מצליחים יוצרים קשר כל כך מהר.

2. ללמוד איך ללמוד – היכולת ללמוד איך ללמוד היא קריטית. אם נשפר את היכולת שלנו ללמוד, למעשה נוכל לעשות כמעט הכל. אנחנו יכולים לשפר את הזיכרון, את מהירות הקריאה ואת מהירות הטמעת המידע שלנו. בכך, אנחנו יכולים ללמוד יותר בפחות זמן ולהתחיל ליישם היום.

1. כוח רצון – כוח רצון זכה אצלי לדירוג הכי גבוה ולא בצורה מקרית. רוב האנשים פשוט לא עושים את מה שצריך. למרות שהם יודעים בדיוק מה צריך להיעשות. והם ישתמשו בכל דרך להתחמק מזה. בעיקר בפסיכולוגיה תירוצית.

זהו לבינתיים. עכשיו מסקרן אותי לשמוע בתגובות פה למטה, אילו יכולות נוספות אפשר להוסיף לרשימה הזאת?

שבוע מעולה ועתיד שמח,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

5 תגובות

  1. שלום ליאור מאמר יפה,
    יש לי שאלה לגבי מספר 1 :
    איך ניתן להפוך הבנה או ידיעה לפעולה, איך בנאדם שיודע שסיגריות מזיקות לו יכול להפוך את זה לפעולה, או איך בנאדם שיודע שהוא אוכל מאכלים לא בריאים לו והוא חייב להתחיל לאכול דברים יותר בריאים אך הוא לא מצליח להפוך את ההבנה הזאת לפעולה, איך עושים זאת?
    תודה.

  2. היי עידן,

    מאוד פשוט. עושים את זה. בלי תירוצים. בלי ויתורים עצמיים. והכי חשוב –
    בלי לחשוב אם הוא נהנה מזה או לא. להחליט ולעשות.

    מקווה שעזרתי,
    ליאור

  3. כרגיל מאמר מחכים — לגבי כל 10 היכולות, מדובר בתהליך. ואצל מרבית האנשים יש יכולות מפותחות יותר וכאלה שפחות. הרבה מהמיומנויות שאתה מדבר עליהן נכללות תחת המונח הכולל יותר 'אינטלגנציה רגשית' והמונח הרחב יותר 'אינטלגנציה חברתית'. למעשה, ללא שום קשר לסוף העולם או להמשכו פיתוח ואימון של המיומנויות הללו חשוב מאוד.
    אגב — ניתן לרכוש תכונות שלא הכי חזקות אצלינו, המוח הוא גמיש להפליא.
    בבתי הספר לא מלמדים איך ללמוד, מה גם שהתחרות העזה יוצרת מתחים מיותרים אצל התלמידים…
    השורה האחרונה יכולה להיות נושא לפוסט חדש שלך… בנושא חשיבות החנוך (ולא בטון מטיף) זה בדרך כלל הטון שמבריח אנשים מקריאת התוכן שלך.. התוכן צריך להיות נעים וגם הומוריסטי…
    ופואנטה…
    הפטריה ששמת.. נראית סימטרית מדי…
    רחל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?