חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
helppromotion

למה חלק מהאנשים מקודמים בעבודה בזמן שהשאר לא? (ו-5 החוקים שיגרמו להם לקדם אותנו)

היי,

בפעם הקודמת, הסברתי בסרטון למה כימיה יכולה להיות הדבר הכי מסוכן בזמן שיחה עם הלקוחות שלנו. היום, אענה על שאלה שהעלתה מור, שהספיקה לא מזמן להתמכר למאמרים שבבלוג: "למה תמיד מקדמים בעבודה כל מני אנשים שפחות ראויים לקידום ממני ואותי לא?".

על פניו השאלה מיועדת לבעיה שעולה בעיקר אצל הקוראים שעובדים כשכירים. בינינו, היא נכונה גם כלפי עצמאים ששואלים את שאלת ה"למה שוכרים את המתחרים שלי ואותי לא?". כן, זו בדיוק אותה השאלה. ואת החוקים שיובאו פה, ניתן ליישם גם שם עם התאמות קטנות.

בדיוק כמו יד ימין

זו לא הייתה חברה גדולה מדי. ולא הועסקו שם יותר מדי אנשים. גם לא מעט מדי. איפה שהוא מסביב לממוצע. רק שכל הזמן נכנסו עובדים חדשים. והוא לא ידע אם זה בגלל אלו שעזבו כי נשחקו או בגלל שוותיקי החברה יצאו לפנסיה. פשוט הצטרפו עובדים חדשים כל הזמן.

הוא ידע שזה לא אמור לעניין אותו. אחרי הכל, הוא לא עבד במחלקת כוח האדם. או בהכשרה שלהם. ועדיין… כל הזמן הגיעו חדשים. זה גם לא היה אמור להפריע לו. בוודאי אם המנהלים שלו היו רואים אותו באמת. כמו שהוא. ועל אחת כמה וכמה, את מידת ההשקעה שלו.

עבורם, הוא היה כמו יד ימין. חשובה מאוד לתפקוד הגוף. עיקרית בתפקוד שלה. רק שבזמן ששום דבר לא כואב בה, לא חושבים עליה. היא מובנת מאליו. פשוט משתמשים בה. ובזמן שהוא ביצע את התפקיד שלו בצורה מושלמת, קידמו דווקא אחרים.

הם קידמו אחרים שהיה להם פחות ניסיון. אחרים שמשכו את תשומת הלב. אחרים שאולי כן כדאי היה לקדם אותם בעתיד. בזמן שיש אנשים כמוהו. אנשים שראויים לקידום עכשיו. ורק מחכים לזמן שבו הבוס שלהם יסתכל עליהם. רק שזה כנראה ייקח עוד הרבה זמן…

דמקה במקום שחמט

בעולם אידאלי, תמיד יתגמלו את האנשים הטובים. אלה שמצטיינים. אלה שלא עושים בעיות. אלה עומדים ביעדים. ולא רק שהם אמורים להיות מתוגמלים באופן כספי, הם גם אמורים לקבל קידום לתפקיד טוב יותר. ובוודאי שגם לקבל תשומת לב חיובית מהבוס.

האידאל הזה, נכון בעיקר בתיאוריה. על הדף, זה אולי היה אמור להיות ככה. רק שבמציאות, זה לא בדיוק עובד ככה. ואנשים טובים נפגעים מזה. לוקחים את זה באופן אישי. כי לדעתם זו הדרך שבה דברים אמורים לעבוד.

על מנת להשיג תוצאות בחיים, עלינו ללמוד כיצד דברים עובדים. הרי אי אפשר לצפות לנצח במשחק מבלי להכיר את הכללים שלו. ויותר מזה, זה ממש ילדותי לצפות מחוקי המשחק להשתנות רק כדי שיהיה לנו קל לנצח בו.

אלה שמתקדמים, יודעים בדיוק למה קידמו אותם. הם יזמו את הקידום הזה. שיחקו את המשחק. זה שכן צריך לשחק כדי להצליח. ולכן אי אפשר לבוא אליהם בטענות. אנחנו פשוט שיחקנו דמקה בזמן שהמשחק בכלל היה שחמט.

5 החוקים לקידום במקום העבודה

כל אדם מפורסם, היה צריך מישהו שיעזור לו לבלוט מעל כל השאר. מעין אמרגן. אחד שידאג להציג את העבודות של האמן בגלריות. אחד שידאג לקדם את ההופעות שלו באולמות. אחד שידאג להכניס אותו לתכניות טלוויזיה.

לנו, אין תמיד את המותרות לשכור אדם שכזה. על אחד כמה וכמה אם אנחנו לא עצמאים או אמנים. זו הסיבה שבגללה אנחנו חייבים לדעת כיצד לקדם את עצמנו בעיני הבוס. לגרום לו לראות אותנו. ולא כי זו "רמאות". אלא כי הוא מוצף בעובדים ולא יודע במי מהם לבחור.

אם נכיר את החוקים הבאים וניצמד אליהם, נוכל לבלוט ולהפוך להיות מועמדים שווים יותר כאשר יצטרכו לבחור באדם לקידום. ותמיד אפשר גם לא לבחור בהם ולקוות לטוב. זה לא יגיע. אבל אין לי בעיה עם תקווה. כל עוד ברור לנו שהפעולה היא זו שמקדמת אותנו.

אלו הם החוקים שיעזרו לנו לעזור לבוס שלנו לקדם אותנו:

1. לעבוד במקום שאנשים רואים אותנו – אם אנחנו עובדים בשקט בפינה שלנו ומסיימים את המשימות שלנו זה מעולה. יכול מאוד להיות שזה גם הדבר שעוזר לנו להתמקד במשימה. רק שסיום המשימה בצורה מעולה היא חצי מהעבודה.

החצי השני של העבודה הוא לדאוג שייראו שאנחנו מבצעים אותה. ולא תמיד המשימה היא כזו שבסופה צריך להעביר את הסיכום שלה במצגת. שלא לדבר על התקף החרדה הקל שמקבל חלק מהאנשים כשהוא רק חושב על להעביר מצגת.

זו הסיבה שבגללה מומלץ לעבוד במקום שאנשים רואים אותנו. ככל האפשר כמובן. לא צריך לעבוד באמצע המסדרון. מצד שני, אפשר לעבוד באחד מחדרי הישיבות. וגם אם אנחנו עובדים במשרד, אפשר להשאיר את הדלת פתוחה. העיקר שייראו שאנחנו עובדים ועסוקים.

2. להעדיף פרויקטים שנראים לעין – הסעיף הזה הוא מעין הרחבה של הסעיף הקודם. רק שבסעיף הזה אנחנו מכוונים לקחת פרויקטים בעלי חשיבות גדולה יותר. אלה שבאמת משמעותיים למקום העבודה. ואם זה המצב, גם משמעותיים יותר למנהלים שלנו.

יש בכך המון הגיון: אם הפרויקט חשוב מאוד, הרבה מאוד תשומת לב תופנה אליו. אם נצטיין במהלך הביצוע שלנו בפרויקט כזה, נבלוט בעיני המנהלים שלנו. ולפעמים אפילו בעיני המנהלים שלהם. משם, יהיה להם הרבה יותר קל לזכור אותנו כשתגיע ההזדמנות לקידום.

לכן, כדאי שנתחיל להשתתף יותר בפרויקטים או במשימות שיותר חשובות לארגון. את המשימות היותר יום יומיות, נעדיף להעביר לשאר האנשים במידה ואפשר. למרות שאין בהם משהו רע אם אין פרויקטים מורכבים על הפרק.

3. לשלוח דיווח מסכם – מאוד קל להאמין שעצם התפקוד הטוב שלנו יגרום למנהל שלנו לדעת שאנחנו מעולים. עם זאת, הוא מוצף בהמון מידע. יש לו משימות משלו. והוא גם צריך לנהל אותנו ואחרים. לכן, רצוי לפעול בצורה אקטיבית כדי שיידע מה עשינו.

ההמלצה שלי בנקודה הזו היא לשלוח לו דיווח מסכם באימייל. זה לא חייב להיות יומי. זה יכול להיות גם דיווח שבועי. אם נשלח לו סיכום שיאפשר לו לדעת עד כמה התקדמנו במשימות שלנו, יהיה לו יותר קל לדעת מה מצב המשימות. ועל הדרך לשים לב אלינו יותר.

4. ללמוד ולהשתפר כל הזמן – כדי להיות יעילים ולבלוט, עלינו לוודא שיהיה לנו את המידע המעודכן ביותר על התחום ולהגיע ליכולת ביצוע ברמה גבוהה מאוד. לכן, עלינו להקפיד לקרוא ספרות מקצועית (יש גם בלוגים וערוצים מקצועיים מעניינים ביוטיוב למי שמעוניין).

מעבר לכך, עלינו לשפר כל הזמן את היכולות המקצועיות והבין אישיות שלנו. ולא לחכות שמקום העבודה ישלח אותנו. כי אז כולם יוצאים. ואנחנו לא צוברים שום יתרון. עצם היציאה העצמאית שלנו להכשרות מקצועיות מראה למנהלים שלנו שאנחנו שואפים ליותר.

5. לבקש עזרה ומשוב מהבוס – הנקודה הזאת לא תמיד אינטואיטיבית לרוב האנשים. וזה לא מפתיע. רוב האנשים מפחד לקבל משוב שלילי. מפחד "לקבל על הראש". רק שבקשת עזרה לא תמיד מראה על חולשה. בעיקר אם לא עושים את זה לעתים קרובות מדי.

אם נראה לבוס שלנו שאנחנו רוצים להשתפר, הוא ישמח לתת משוב על דברים שביצענו. זה גם מחמיא לו לדעת שאנחנו מחשיבים את דעתו. והוא גם נהנה מזה שחושבים עליו כמישהו שיכול לעזור. עכשיו, כל מה שנשאר הוא לקבל את המשוב ולהשתפר.

עצם כך שאנחנו מוכנים להסתכן, לקבל משוב ולהשתפר מציבה אותנו במרכז תשומת הלב של הבוס. והשילוב של החוק הזה עם ארבעת אלו שקדמו לו, יכולה לעזור לנו להתבלט באופן משמעותי, אם נבחר בכך.

נקודה חשובה: בהמון מקרים, יש לאנשים נטייה להצטנע. כשאנחנו מקבלים משוב חיובי, להגיד "לא זה בסדר". להקטין את ההישג שלנו. וכשמדברים אתנו על קידום… להצטנע עוד קצת. ולצפות שהבוס יילחם אתנו ויקדם אותנו למרות כל הצניעות. רק שזה לא קורה.

כשאדם מבטל את הישגיו ולא מראה רצון להתקדם, לא מקדמים אותו. זה לא המקום לרמוז. פה זה לא המקום להצטנע כל הזמן. ואם מדברים אתנו על קידום, זה בסדר לגמרי להביע עניין בקידום. כל עוד זה נעשה בטוב טעם ולא מתוך מקום של נזקקות והתחננות כמובן.

זהו להיום. עכשיו, אשמח לקרוא בתגובות פה למטה: מה דעתך על המאמר?

שיהיה לך יום מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

4 תגובות

  1. מאמר מעולה. אפשר לסכם אותו שצריך בתכלס לגרום לבוס לשים לב לעבודה הטובה שלנו ולעבודה שמקדמת את העסק ליעדים שלו

  2. מאמר ממש מדויק !!
    אפשרי להוסיף שאחד הדברים החשובים זה לאהוב את העבודה , משם כבר אפשר להתקדם ולהגיע רחוק .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?