חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
hardcommitment

שווה לקרוא: 2 טריקים מוכחים מדעית יעזרו לך להתמיד בהחלטות שלך

היי,

בשבוע שעבר, פגשנו 3 טכניקות פשוטות שיוצרות מוטיבציה בזמנים קשים. השבוע, ניגע בנושא שחוזר שוב ושוב בשאלות שאנשים שולחים אליי במייל: איך להתחייב בצורה נכונה להחלטות שקיבלנו ובאמת לבצע את מה שצריך?

לא מהסוג הנכון

בפעם המיליון היא נשבעה לעצמה. מהיום מתחילים. לא מוותרים הפעם. גם אם יהיה קשה. פשוט נתמיד ונעשה את מה שצריך. וזה יעבוד. לא כמו בפעם הקודמת. או בזו שלפניה. ובזמן שהחלה לחשוב על הפעמים הקודמות, הנחישות שלה קצת התערערה.

זה היה מוזר. הרי הייתה כל כך אינטליגנטית. והמצב כבר כל כך קשה, שאין לה אופציה אחרת. והיא עדיין לא הצליחה לעמוד במילה שלה לעצמה לאורך זמן. לו רק זה היה קשור למישהו אחר, חשבה לעצמה.

כשאנשים אחרים היו מעורבים זה היה לה קל. להירתם עבורם. לעשות בשבילם. היא הרי חיה בשביל זה. זה מי שהיא. רק שכשההחלטות נגעו אליה… תוך זמן קצר היא מצאה כל מני דברים טובים יותר לעשות. וכל דבר הסיח אותה. או שפשוט "שכחה".

ככה אני, מלמלה לעצמה. אני כזאת. מהסוג שיודע לעזור רק לאחרים. אולי פשוט לא נועדתי להצליח. למרות שדווקא בא לי. וכל הפוטנציאל. אבל… אבל… אני פשוט לא מצליחה להתמיד מעבר לימים הראשונים… למה זה קורה דווקא לי?

בזמן שאנחנו מול עצמנו

במהלך חיי היום יום שלנו, אנחנו מחליטים די הרבה החלטות. חלקן גדולות ומשמעותיות עבורנו ועבור אחרים, כמו להחליט אם להמשיך לעבוד כשכירים או לצאת להיות עצמאיים. חלקן קטנות ושוליות, כמו להחליט מה נאכל בצהריים.

החלטת ההחלטות היא החלק הקל. למרות שיש אנשים שהם לא החלטיים. ונדמה להם שקשה להם להחליט. גם לא להחליט זו החלטה. עם זאת, השאלה המסקרנת מתחילה כשזה מגיע ליישום ההחלטות שלנו בפועל.

ההחלטות שקשורות לאנשים אחרים, הן אלה שקל יותר ליישם. כאן, מופעל מנגנונים חברתיים שמחזקים אותנו בביצוע. מנגנונים כמו "אשמה" שמזכירים לנו מי ייפגע אם לא ניישם את ההחלטה. או "חיזוקים חיוביים" שנקבל מהסביבה שלנו אם ניישם אותם.

עם זאת, כשההחלטות תלויות רק בנו הסיפור הוא שונה. כאן, ברגע שאף אחד לא בודק אותנו. ברגע שבו אנחנו צריכים לעשות משהו עבורנו. ואף אחד לא יושב לנו על הוריד. פה אנחנו נבחנים באמת. ופה, הרבה אנשים לא באמת מצליחים להתמיד.

2 טריקים שיעזרו לנו להתמיד בהחלטות שלנו

לפני תקופונת, נחשפתי ל-2 מחקרים חדשים מהשנה הנוכחית שעונים בדיוק על הצורך הזה. ב-2 המחקרים הללו, מצאו החוקרים טריקים קטנים שיכולים לעזור לנו להתחייב לאורך זמן להחלטות שאנחנו מקבלים. אלו 2 הטריקים שנמצאו כיעילים:

1. להגדיר את ההחלטה כ'מוסרית' – לפעמים, עצם ההגדרה שלנו את ההחלטה עשויה להשפיע על המידה שבה נתמיד בביצוע שלה. השנה, גילו לוטרל ושותפיו מאוניברסיטת אוהיו במחקרם כי תיוג החלטה מסוימת כ'מוסרית', משפר באופן משמעותי את הסיכוי שהיא תבוצע.

יש בכך הגיון. עצם כך שאנו מקבלים את ההחלטה כ'מוסרית' אנו נותנים לה את האישור החברתי, גם אם איננו מוקפים באנשים. כך, אנחנו מצליחים להפעיל על עצמנו מנגנון פסיכולוגי חברתי מאוד עוצמתי ורותמים את עצמנו לביצוע ההחלטה יותר בקלות.

לכן, כאשר נרצה להתמיד ביישום החלטה שקיבלנו על עצמנו, עלינו למצוא הסבר מדוע היא מוסרית. וכמובן, עדיף למצוא הסבר הגיוני שגם לא יישמע לנו מצוץ מהאצבע. הרי אנחנו רוצים לרתום את עצמנו באמת לעניין.

2. להשתמש בהקשרים – בחלק מהמקרים האחרים, אנשים מצאו שקשה להם להתחייב לעמוד בהחלטות שלהם כי הם פשוט לא זכרו לבצע אותן. במחקרם, מצאו רוג'רס ושותפיו מאוניברסיטת הרווארד את הפתרון לכך.

כאשר אנחנו רוצים לזכור לבצע את ההחלטה שלנו, עלינו להשתמש ב'תזכורות' שמעלות לנו את האסוציאציה לבצע את ההחלטה. במילים אחרות, אם נשים מסביבנו משהו שיזכיר לנו את ההחלטה, גדל הסיכוי שנתמיד בביצוע שלה.

לדוגמה, אם נשים תמונה של אדם חטוב על המקרר, זה יזכיר לנו להתמיד באכילת הדברים הנכונים. או דוגמה אחרת: אם נשים תמונה של המשפחה על השולחן, זה יקל עלינו לזכור לצאת בזמן מהעבודה ולהיות איתם יותר זמן.

חשוב לציין: מניסיוני, אם ה'תזכורת' היא משהו שגם ככה נמצא בסביבה שלנו כל הזמן, זה לא יעבוד. אנחנו רגילים לזה שם ולכן לא נשים לב לכך בצורה מודעת. לכן, חשוב למקם תזכורת חדשה במקום בולט כדי להזכיר לנו להתמיד בהחלטה.

זהו להיום. עכשיו, אשמח לקרוא בתגובות פה למטה מה דעתך על המאמר?

שיהיה לך שבוע מעולה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור: