חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
טיפול רגשי לילדים

טיפול רגשי לילדים: איך לבחור את השיטה המתאימה ביותר לילדכם?

הורות היא חוויה מרתקת לאורך כל הדרך. הורות היא גם חוויה מאתגרת. במיוחד נוצר אתגר משמעותי כשהילד או הילדה חווים קושי רגשי. המצוקה מזיקה גם בהווה – ילד שקשה לו הוא ילד שלא נהנה מהחיים ולא ממצה אותם, וגם בעתיד מפני שהבעיות הרגשיות פוגעות בתהליך ההתפתחות התקין. במקרים כאלה ההמלצה החשובה ביותר להורים היא לא לנסות להתמודד לבד עם המצב המורכב, אלא להיעזר באיש או אשת מקצוע שזו המומחיות שלהם, ולהעניק לילדיהם מתנה משמעותית ואפילו קריטית: טיפול רגשי.

מה המהות של טיפול זה?

ההגדרה הטובה ביותר של הטיפול הרגשי שניתן לילדים היא מסע, לא ארוך במיוחד (מפני שבגיל צעיר, כשהנפש והתודעה גמישות ולא מקובעות, ניתן ליצור שינוי משמעותי לטובה בזמן קצר), עם יעד ספציפי וכשבדרך חווים רגעים משמעותיים שמייצרים עוד רווחים.

לדוגמה, טיפול בהפרעות התנהגות יוביל גם לשיפור בדימוי העצמי, מעבר לפתרון כל הבעיות שמייצרים התקפי זעם ו/או אלימות. למעשה, במקרים רבים הילד או הילדה מפתחים כמה וכמה יכולות חיוניות, גם להווה וגם לעתיד – למשל היכולת להיפתח ולחלוק עם אדם נוסף רגשות וקשיים.

באופן עקרוני טיפולים רגשיים לילדים מורכבים מהצגת הקושי שאיתו מתמודד הילד ובעצם המשפחה כולה. בשלב זה המטפלת בעיקר מקשיבה לילד ולהורים, ואוספת מידע נחוץ. המפגשים הראשונים משמשים גם ליצירת אמון בין המטפלת לילד או לילדה, כדי שיחושו בטוחים ומוגנים ולכן גם ישתפו בכנות וללא פילטרים את המחשבות והרגשות שלהם. לאחר מכן, יתבצע אבחון יסודי של הגורמים למצוקה הרגשית, ועל בסיס זה תיקבע תוכנית הטיפול המיטבית. עוד כדאי לדעת שמידת המעורבות של ההורים בתהליך היא בהתאם לגיל הילד או הילדה, הבשלות הרגשית שלהם ומהות המצוקה שבה מטפלים.

כיצד הטיפול יכול לעזור לילדכם?

בעזרת מטפל או מטפלת רגשית לילדים, רצוי כמובן מנוסים ומיומנים, ניתן לפתור מגוון רחב מאוד של קשיים רגשיים ושל בעיות הנובעות מאותם קשיים. בפרט מומלץ לפנות לטיפול במקרים הבאים:

  • התמודדות עם משבר או טראומה – מוות במשפחה, של חבר, של שכן או מכר וגם של חיית מחמד אהובה עלול לערער את מציאות החיים של הילדים. גם חרם אכזרי הוא אירוע טראומתי שמחייב עיבוד בעזרת כלים מקצועיים, וכך גם גירושין שהפכו למלחמת עולם. טיפול רגשי מספק מענה גם כשהילד היה "רק" עד לאירוע קשה.
  • קושי ליצור ולשמר אינטראקציות חברתיות – אחד המפתחות העיקריים להתפתחות מיטבית הוא אינטראקציות חברתיות. ילד או ילדה שמרגישים מבודדים, או שבוחרים להתרחק מבני ובנות גילם (בחירה לכאורה, משום שבפועל היא נובעת מחוסר יכולת ליצור קשרים ולשמור עליהם), עלולים לשלם מחיר יקר גם בהווה וגם כמבוגרים, ולכן חשוב לעזור להם.
  • אכילה רגשית – על-פי מחקרים עדכניים, ל-3 מכל 10 ילדים משקל עודף, כולל מקרים רבים שבהם ההגדרה היא "השמנת יתר", כלומר עודף משקל ניכר ומסוכן. הנזק הוא קודם כל בריאותי, אבל גם חברתי ובנוסף הדימוי העצמי עלול להיפגע גם כן. מעבר להרגלי תזונה לא נכונים, ישנן גם סיבות רגשיות לאכילת היתר, וחשוב לטפל בהן.
  • התנהגות לא מקובלת – התקפי זעם, אלימות, רגרסיה (שימוש במוצץ בגיל מבוגר יחסית, הרטבת לילה וכו').

אילו שיטות מתאימות לטיפול בילדים?

טיפול רגשי בילד או ילדה יכול להתבצע במספר שיטות. המומלצות ביותר הן טיפול בהבעה ויצירה, CBT, טיפול באמצעות בעלי חיים, פסיכודרמה ואימון אינטגרטיבי.

טיפול בהבעה ויצירה

ילדים צעירים יחסית עשויים לחוות קושי לנסח במדויק את הרגשות שלהם ולשקף את התחושות. בהתאם עבורם מומלצת האופציה של טיפול בהבעה ויצירה. זוהי למעשה קטגוריה שלמה של טיפולים אפשריים כשהמכנה המשותף הוא שימוש באמצעים לא מילוליים: ציורים, מוזיקה, תנועה, קריאה, כתיבה ועוד.

גם כשיש קשיי קשב וריכוז, טיפול רגשי מסוג זה יהיה אפקטיבי משום שבזכות היצירה הילד או הילדה יתגברו על ההפרעה. כמו כן כדאי לטפל בהבעה ויצירה בילדים שסובלים מדיכאון.

CBT

CBT היא שיטה המשלבת תשומת לב לפן הקוגניטיבי (כלומר המחשבות) ולפן ההתנהגותי. זהו גם מקור השם של שיטת הטיפול המתקדמת – Cognitive Behavioral Therapy. במסגרת ההתייחסות לפן הקוגניטיבי בוחנים הילד והמטפלת את דפוסי החשיבה הנוכחיים.

במקרים רבים ניתן לזהות כבר בשלב מוקדם בחיים אמירות נחרצות שאין להן בסיס אמיתי במציאות. למשל, "אף אחד לא רוצה להיות חבר שלי" או "אני לא טובה בשום דבר". דפוסי החשיבה השליליים, ולכן גם המגבילים, הם תוצר של אמונות חוסמות שנוצרו מסיבה כזו או אחרת, ובמהלך הטיפול הם יוחלפו בדפוסי חשיבה חדשים, מן הסתם חיוביים יותר.

לאחר שאופן החשיבה משתנה, קל יותר לשנות גם את ההתנהגות, שבסופו של דבר נובעת מהחשיבה. בפרט מתאימה ה-CBT לטיפול בחרדות שונות (חרדה חברתית, חרדה מכלבים, חרדת בחינות ועוד).

טיפול באמצעות בעלי חיים

בעלי חיים הם מתנה מופלאה. מחקרים רבים הוכיחו כי ילדים שגדלים עם בעל חיים בבית זוכים לאהבה רבה וגם להזדמנויות לתרגל רגשות, אחריות ומערכות יחסים משמעותיות. במסגרת טיפול רגשי שמבוסס על קשר עם בעל חיים, הילד או הילדה מטפלים בו וכך חווים תחושת שליטה יקרת ערך.

בנוסף, תוך כדי האינטראקציות עם בעל החיים, הילדים מביעים רגשות שרלוונטיים גם ליחסים עם בני אדם – וכך המטפל או המטפלת יכולים להבין מה מניע אותם ואיך לשפר את מציאות חייהם.

פסיכודרמה

פסיכודרמה היא סוג ספציפי ונפוץ במיוחד של טיפול בהבעה ויצירה. שיטת טיפול זו מתאימה לילדים מבוגרים יותר, ועוזרת מאוד במצבים של דימוי עצמי ירוד, קשיים חברתיים והפרעות אכילה. מהות השיטה היא שימוש בטכניקות שונות מעולם המשחק כדי לעזור לילד או לילדה להביא לידי ביטוי רגשות, מצוקות, חששות וגם רצונות – בלי פילטרים או חסמים פנימיים.

למשל, תרגיל "כיסא ריק" שעליו הילד משליך רגשות שליליים מבלי לחשוש להיחשף. דוגמה נוספת היא תרגיל שכולל מראה ושבעזרתו הילדים יכולים לראות את עצמם מבחוץ ולהבין איך התנהגות מסוימת נתפשת ע"י אחרים ועלולה לפגוע בהם.

אימון אינטגרטיבי

אימון אינטגרטיבי כשמו כן הוא: אימון שבו מוקדשת תשומת לב לכל המרכיבים החשובים בחיים – תחושות, רגשות, כוונות, דיבור, אמונות, התנהגות ועוד. הטיפול המשולב מצליח לחבר את הילד או הילדה ל"אני האמיתי" שלהם" – גם לחולשות ולקשיים, אבל גם ליכולות, לכישרונות ולעוצמות.

תשומת הלב לכוונות ולדיבור משפר מאוד את מיומנויות התקשורת, ולכן ילד שסובל מבעיות התנהגות ילמד לבטא את עצמו במילים ולא בדרכים לא מקובלות שגורמות לו נזק. עוד דגש בשיטת טיפול זו הוא הרחבת נקודת המבט על המציאות – כל שהילדים מבינים שגם לאחרים (הורים, חברים וכו') יש רצונות וגם חששות.

פיתוח היכולת להתבונן בסיטואציות שונות גם מבעד לנקודת מבטו של הזולת תורם רבות לאיכות האינטראקציות החברתיות, ומייצר אמפתיה אמיתית.

איך לבחור את השיטה המתאימה ביותר?

אימון אינטגרטיבי הוא פתרון אפקטיבי לילדים שסובלים מקשיים חברתיים. טיפול בהבעה ויצירה מתאים כאמור למקרים של דיכאון ולילדים קטנים. ב-CBT ניתן לטפל ביעילות בכל סוגי החרדות, בעלי חיים עוזרים להפיג קשיים רגשיים שונים וכן התנהגות אימפולסיבית, ואילו פסיכודרמה מומלצת כשיש דימוי עצמי נמוך.

חשוב להדגיש כי בלא מעט מקרים הילד עלול לסבול ממספר בעיות – למשל גם דימוי עצמי נמוך וגם חרדה חברתית.

איך למצוא מטפל/ת מתאימ/ה לילדכם?

היכולת לשפר את חיי הילד או הילדה באופן דרמטי ולהעניק לו בסיס אופטימלי להתפתחות גם בעתיד הופכת את הטיפול הרגשי לאופציה מומלצת מאוד – ועוד לפני שהמשבר או הקושי מחמירים. כדי למצות את הפוטנציאל של המסע, יש חשיבות לזהות אשת המקצוע שתוביל את הילד ואת המשפחה לאורך הדרך.

הפרמטר הראשון הוא ניסיון. כדאי מאוד להעדיף מטפלות מנוסות (או מטפלים מנוסים, כמובן), ובפרט את מי שצברו ניסיון בעבודה עם ילדים שכאמור מתאפיינת בדגשים ייחודיים. הפרמטר השני הוא איכות הקשר שנרקם בין הילד או הילדה לבין המטפלת.

בדרך כלל אפשר להתרשם כבר אחרי מפגש או שניים אם אכן נוצר חיבור אמיתי – שמהווה מרכיב הכרחי ביכולת של הילדים להיפתח. מטפלת שהיא גם אמא תדע בדרך כלל לפוגג את החששות של המטופלים ולבנות יחסי אמון עמוקים, ולכן הטיפול הרגשי יהיה אפקטיבי מאוד.

לעיתים ישנם גם שיקולים פונקציונליים – נוחות ההגעה אל הקליניקה, חנייה סמוכה וכו'. אפשר כמובן לתת גם להם משקל, אבל רק אחרי שמוודאים כי הטיפול יעניק את התועלת הגבוהה ביותר האפשרית.

מהו אורך הטיפול הממוצע?

אמנם ברור לחלוטין כי פתרון בעיה כמו אכילה רגשית או בידוד חברתי מחייב סבלנות, אבל גם כך רוב ההורים רוצים לדעת מראש כמה זמן יימשך התהליך הטיפולי. מטפלת אמינה ובעלת יושרה לא תנקוב במספר מדויק של מפגשים.

הסיבה לכך פשוטה: אף פעם אי אפשר לדעת בוודאות עד כמה הילד פתוח לקבל ומוכן להשתנות, או אם ישנה התנגדות (בלתי מודעת כמובן) ולכן יידרש זמן רב יותר. בנוסף, לעיתים תוך כדי המסע מתגלים קשיים שחשוב לספק להם מענה על-מנת לפתור את הבעיה שהובילה את המשפחה לטיפול. השיטה שנחשבת ליעילה ביותר מבחינה זו היא CBT, כשברוב המקרים הטיפול יכלול 10-12 מפגשים שבועיים.

שינוי משמעותי – גם של המציאות וגם של העתיד של הילד או הילדה

יש הורים שמאמינים כי המרכיב העיקרי בגידול ילדים הוא קושי. המציאות שונה: גידול ילד או ילדה הוא מסע, ולאורך המסע ייתכנו רגעים קשים, אבל אין שום סיבה לאפשר להם להשתלט על החוויה. טיפול רגשי מקצועי משנה את מציאות החיים, והופך את היומיום לקל הרבה יותר, הן עבור הילדים והן עבור המשפחה.

כשהמצוקות הרגשיות מתפוגגות, עד כדי כך שכלל לא זוכרים שהיה קושי, הילד חוזר לחייך, ליהנות מהחיים, לצמוח, לרוות נחת בעצמו וגם להעניק לכם נחת רבה.

איילת קרניאל עזרא

מטפלת CBT עתירת ניסיון שאמונה גם על אימונים אינטגרטיביים לילדים ולבני נוער. איילת, שהיא גם אמא ל-3, מונעת מתחושת שליחות, רואה כל ילד וילדה בגובה העיניים ויוצרת חיבור מידי, וכבר טיפלה בהצלחה במגוון רחב של קשיים רגשיים בכל גילאי הילדות.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור: