חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
focusedbull

כל דבר קטן מוציא אותך מריכוז? 3 הטריקים הבאים ימקדו אותך באופן מיידי

היי,

בשבוע שעבר, הבאתי 5 טיפים שיגרמו לכל אדם להיפתח ולשתף אתנו פעולה בקלות. השבוע, ולבקשת מספר קוראים, נדבר על אחד האתגרים הגדולים יותר בחיי היום יום – איך לשפר את היכולת להתרכז בדברים שאנחנו עושים לפרק זמן ארוך?

צחוק מכל הלב

הוא צחק. כמו שלא צחק כבר הרבה זמן. לא צחוק כמו מבדיחה. אלא צחוק מלא ומתגלגל של אדם שמשהו השתחרר בתוכו. למרות שבסך הכל קרא משפט. משפט שסידר לו הכל בראש. הסביר לו למה הוא כמו שהוא. אחרי ששנים חשב שמשהו אצלו כבר לא בסדר.

הוא עבר עשרות אבחונים. בכל פעם, רופא אחר הבטיח לו שהנה, נמצא הפתרון. אחד גרם לו להפסיק לאכול קמח וסוכר. אחר, שלח אותו לדיקור. נוסף, פיטם אותו בריטלין. והאחרון, שלח אותו לבדוק את הראייה שלו. כמובן שכל אלה היו פתרונות. רק לא הפתרונות שעזרו לו.

ואז במקרה. תוך כדי צפייה בהופעת סטנדאפ. משפט אחד חלחל אליו. זה אפילו לא היה שורת המחץ של הבדיחה. הפאנץ' ליין. אלא משפט מזוקק של אמת. לפעמים, אנחנו כל כך עסוקים בלנסות להתרכז עד שאנחנו שוכחים מה אנחנו עושים. הלב שלו נפתח. והוא צחק באמת.

למצוא את אזור המיקוד

רוב האנשים מצפה שהריכוז יגיע מעצמו. כאילו שמדובר בכפתור שמפעילים. פועל ברגע. או במשהו שיודע להגיע לבד. עם זאת, הריכוז שלנו (כמו הרבה דברים אחרים) הוא מיומנות. מיומנות שצריך לפתח כמו שריר. וכמובן, לדעת איך להפעיל.

הבעיה היא שאף אחד לא לימד אותנו מעולם איך להתרכז באמת. נכון, לימדו אותנו בגן לשבת בישיבה מזרחית ובידיים שלובות. רק שזה לא עובד לרובנו. בשלבים יותר מתקדמים בחיים, לימדו אותנו לנסות להדוף כל דבר מסביב ורק "להתרכז בעיקר". גם זה לא ממש עובד.

למה? כי בצורה מעצבנת, כל דבר שאנחנו מנסים "לא להתמקד בו" הופך במהירות למרכז המיקוד שלנו. קצת כמו להגיד לעצמנו לא לחשוב על אוטובוס כתום. או על פיל ורוד. או לנסות שלא לחשוב על שוקולד כשאנחנו בדיאטה. הריכוז שלנו פשוט לא עובד ככה.

תשומת הלב שלנו תמיד מופנית לדבר שעליו אנחנו חושבים. נשמע מובן מאליו. רק שזה לא משנה אם אנחנו חושבים על "כן לעשות אותו" או על "לא לעשות אותו". חושבים זה חושבים. וכדי לשנות את מרכז תשומת הלב שלנו, אנחנו חייבים למקד קודם את המחשבות שלנו.

מה חשוב לעשות כדי להתמקד באופן מיידי?

בדיוק כמו כל שריר אחר, הדרך להפוך אותו לחזק הוא להתאמן. לעשות שוב ושוב. לאמץ אותו ולפתח אותו. והדרך הטובה ביותר לעשות את זה היא דרך יישום של 3 הטריקים הבאים:

1. לחשוב רק על מה שאנחנו עושים כרגע – ככל שאנחנו עושים משהו יותר, כך אנחנו פחות צריכים לחשוב עליו. עשינו אותו עשרות (אם לא אלפי) פעמים. שוב ושוב. כך שאם הוא מתנהל כמו שציפינו מראש… הראש שלנו מתפנה לחשוב על דברים אחרים.

בצורה לא מפתיעה, המחשבות האלה מסיחות אותנו. לפעמים כל כך מסיחות, עד שזה עשוי לפגוע בתוצאות של מה שאנחנו עושים. לכן, נרצה לפתח שיטה שתאפשר לנו להתמקד באופן מקסימלי בדברים שאנחנו עושים.

אם נצא מנקודת הנחה שהמוח שלנו נהנה לחשוב על דברים בזמן שאנחנו עושים, נגלה שזה בדיוק הפתרון. במקום לחשוב על דברים אחרים, אנחנו יכולים לחשוב בדיוק על הדבר שאנחנו עושים. כן, כל כך פשוט. לחשוב "להרים את העט" בזמן שאנחנו מרימים אותה.

אני יודע, זה קצת מוזר. רק שזה עובד. וכדי להתחיל לעשות את זה בקלות, אפשר קודם להתרכז במשהו קל. כמו בנשימות שלנו. כשאנחנו נושמים אוויר נגיד לעצמנו "עכשיו נכניס אוויר". כשאנחנו נושפים אותו, נגיד "עכשיו ננשוף אותו".

אחרי שעשינו את זה במשך דקה או 2, נחזור לעשות את מה שעשינו. רק שעכשיו, נקריין לעצמנו בראש בכל רגע מה אנחנו עושים. ומאוד חשוב לעשות את זה בלי פרשנות. רק לתאר מה אנחנו עושים כרגע.

לדוגמה, נניח שאנחנו כותבים כרגע מייל ללקוח. בזמן שאנחנו כותבים את משפט הפתיחה של המייל, נגיד לעצמנו "אני כותב עכשיו את שורת הפתיחה במייל". ואפילו אפשר לחזור על כל מילה כשאנחנו כותבים אותה. כן, כל כך פשוט. וזה עובד נהדר. רק צריך להתמיד.

2. להפוך את זה למשחק – מאוד קל להתמכר למשחקים. למצוא את עצמנו משחקים במשהו לאורך מספר דקות ואפילו שעות ברצף. מבלי להרגיש בכלל את הזמן עובר. רק שמשום מה, כשצריך לבצע מטלות חשובות באמת, רוב האנשים מאבד ריכוז אחרי פרק זמן קצר יחסית.

מה גורם לזה? ההיסחפות לתוך העשייה. אנחנו עושים רק קצת. מצליחים. וזה מושך אותנו לעשות רק עוד קצת. ועוד קצת. ופתאום עברו שעות. מצד שני, כשאנחנו מכוונים את עצמנו לבצע מטלה חשובה, משום מה צורת החשיבה שלנו הופכת להיות אחרת.

פתאום, יש מטלה חשובה וגדולה לפנינו. צריך להשקיע בה את מלוא תשומת הלב שלנו. ורק מתוך תחושת החשיבות שאנחנו נותנים לה, היא מרגישה לנו הרבה יותר גדולה ממה שהיא. וזה… קצת מוציא לנו את האוויר מהמפרשים.

אז מה אפשר לעשות? להפוך את המטלה למשחק. והשלב הראשון בכך הוא למצוא משהו שאפשר למדוד. כמו את מספר המילים שאנחנו צריכים לכתוב. או את כמות הזמן שאנחנו צריכים לעשות משהו. או את כמות המיילים שעליהם נענה לפני ארוחת הצהריים.

ברגע שמצאנו את הדבר שאפשר למדוד, ניצור לעצמנו משחק פשוט. להספיק רק טיפה בפרק זמן שבו בטוח נוכל לעשות אותו. אז, נקבע את השלב הבא. להספיק טיפה יותר בפרק זמן קצת יותר מאתגר. ומאתגר לאתגר, פתאום נמצא את עצמנו מסיימים את המטלה בקלות.

לדוגמה, כשאני מתאמן בחדר הכושר אני רץ בתחילת האימון 10 דקות. זה לא כיף. משעמם מאוד אפילו. ו-10 דקות זה לא מעט זמן. אז מה אני עושה? אני מגדיר לעצמי להספיק לעבור מרחק מסוים בדקה הראשונה. ואחרי שעמדתי בזה, אני מגדיר מרחק גדול יותר עד הדקה השלישית.

בצורה הזו, אני כל הזמן מתמקד בשלב הנוכחי של המשחק ולא חושב על 10 הדקות. או על המרחק שאליו אני רוצה להגיע בסוף. וכך, אני מגיע תמיד לסוף 10 הדקות ואפילו משפר את המרחקים. או במילים אחרות, מאימון לאימון אני רץ במהירות גדולה יותר.

3. לאוורר את המוח – כשאנחנו עושים משהו חשוב, קורה לנו משהו מאוד מעניין. בהתחלה, קל לנו מאוד להתמקד בעשייה. בעיקר כי אנחנו מגדירים לעצמנו שזה חשוב. רק שככל שאנחנו עושים אותו יותר, אנחנו פחות מתמקדים בחשיבות שלו. ואז, אנחנו מוסחים יותר בקלות.

הפתרון לזה הוא לעשות עצירות מכוונות ומתוכננות. פעם ואפילו פעמיים בשעה. לא בזמן שאנחנו נכנסים לשוונג של המטלה כמובן. אלא ברגע שאנחנו טיפה מתחילים לאבד את הריכוז או מרגישים קצת עייפות. וכן, אני יודע שזה טיפה נוגד את האינטואיציה.

כדי להבין למה זה קריטי לעצור ולאוורר את המוח, חשוב שנבין איך המוח עובד. הריכוז שלנו הוא קצת כמו קפיץ. ברגע שאנחנו מתמקדים, הקפיץ הזה מתחיל להשתחרר. ובאיזה שהיא נקודה, כבר אין בו מספיק מתח כדי לדחוף אותנו קדימה.

אז מה עושים? עצירות קצרות מתוכננות. כאלה שמסיחות אותנו לרגע מהעשייה. רק לרגע כמובן. כי קל להיסחף למשהו אחר. ואם תשאלו אותי… עדיף לעצור ולצפות במשהו מצחיק וקצר. יש בדברים מצחיקים משהו שמאפס את המוח. וזה תמיד עובד.

עכשיו אשמח לקרוא בתגובות פה למטה: מה דעתך על המאמר? האם יש לך דרכים נוספות שעוזרות לך להתמקד בזמן אמת?

שיהיה לך שבוע מעולה,

ליאור

נ.ב. היום אנחנו פותחים את ההרשמה למחזור 85 של קורס ההכשרה שלנו ב-NLP שמתחיל ביום רביעי ה-7 למרץ 2018. אם גם לך בא ללמוד איך לקרוא שפת גוף, לתקשר עם כל אדם בקלות ולחזק את הביטחון העצמי והמוטיבציה שלך, זה בדיוק הדבר בשבילך.

כדי לקבל את כל המידע על מסלולי הלימוד, אני ממליץ לך בחום לדבר כבר עכשיו עם יועץ הלימודים שלנו חן בטלפון 03-7445197. הוא ישמח להסביר הכל על הקורס וכמובן, לשריין את מקומך בקורס, כדי שלא לפספס את ההזדמנות.

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

10 תגובות

  1. ממש נפלא לקרוא איך להפוך את האימון בריכוז לקל.

    אבל העיקר להתאמן שוב ושוב בריכוז, דקה אח"כ לעלות לדקה וחצי ואח"כ בשתיים וכו' השמיים הם הגבול.

  2. מדיטציה. ככה אתה חושב בדיוק על מה שאתה עושה כרגע בלי הסחות דעת ולהפוך את זה למשחק בככה שתעשה את זה יותר זמן פעם 3 דק אחרי זה 5 דק עד שאתה מתקדם.

  3. שלום
    קודם כל כרגיל כל המאמרים שלך די טובים ועוזרים מאוד
    יש לי שכן בן 11 והוא לא יודע לקרוא כבר כמה מורים ניסו לעזור לו וללמד אותו לקרוא והוא פשוט לא מצליח
    אני לא בדיוק יודע מה הבעיה אבל כשפעם ניסיתי ללמד אותו זה כאילו הוא מעביר 100 נושאים בדקה . יש לו בעיה של קשב וריכוז זה די בטוח
    אשמח אם יש לך איזה דרך לעזור
    תודה

    1. היי יוסף,

      יש הרבה דברים שיכולים לעזור, החל משינוי הרגלי האכילה, דרך בדיקות אם הוא צריך משקפיים (יש פעמים שבצורה מפתיעה זה העניין) וטכניקות למידה יעילות יותר.

      מכיוון שהילד הוא מאוד אסוציאטיבי (קופץ ממחשבה למחשבה), שווה לבדוק איך אפשר ללמד אותו לקרוא, קודם כל דרך הבנת הצורות. לדוגמה, פעם היו מלמד ילדים שהאות א' היא כמו אדם שסוחב שק על הגב. דרך הדימוי, הרבה יותר קל לזכור איך האות נראית.

  4. היי ליאור,

    כבר 2 בלילה. נתקלתי במאמר הראשון שלך ב 12 ומאז מאמר אחד מעביר אותי למשנהו. אתה מוכשר מאוד וזה מדהים ולא מובן מאליו שאתה משתף ותורם מהידע שלך!

    במאמר הזה הייתי חייבת להגיב , כי אני הולכת לנסות את הטיפים האלה ממש רגע לפני ביצוע איבחון להפרעת קשב וריכוז. כבר שנים שאני מרגישה שחוסר הריכוז שלי פוגע במימוש הפוטנציאל שלי וזה מכעיס אותי נורא , שאני יודעת שאם הייתי מתרכזת , הייתי יכולה לסיים דוח (אני רו"ח, מבקרת מערכות מידע)/ משימה מסויימת בשעות ספורות ובגלל חוסר הריכוז שלי , המטלות שלי נמשכות על פני ימים.

    אך בכל זאת חשוב לי לשאול. האם יכול להיות מצב שבו אין לי מנוס מביצוע איבחון וקבלת טיפול תרופי (רטלין/ קונצרטה וכו')?
    וכן, אם אני יודעת בוודאות שהתחום שאני עוסקת בו הוא לא התחום שבו אני אוהבת לעסוק אבל בכל זאת אני רוצה להשאר בתחום הזה (כי למדתי המון שנים, רכשתי הכשרות נוספות גם התחום הזה לא משעמם אותי לחלוטין הוא דווקא מעניין אותי ברמת התאוריה ) , האם זה אבוד מבחינתי להרגיש כייף וסיפוק מהעבודה שלי? כלומר, האם יש לי דרכים לאהוב משהו מבלי באמת לאהוב אותו?

    סורי על התפלספות ותודה !

    1. היי ליטל,

      בהחלט יכול להיות מצב שעדיף לבצע אבחון ולקבל טיפול תרופתי. לפעמים, איזון תרופתי יכול לעזור במקומות שדברים אחרים לא עוזרים.

      בנוגע ללאהוב את תחום העיסוק שלך מבלי באמת לאהוב אותו… השאלה היא אם באמת חייבים לאהוב את מה שעושים וזה כבר מאוד אינדיבידואלי. יש אנשים שכן, יש אנשים שיכולים לעבוד במשהו כדי להתפרנס ושומרים את האהבה שלהם לדברים שהם עושים בשעות הפנאי.

      מה שהם עושים בשעות העבודה הוא פשוט להתמקד בלעשות את מה שהם עושים בצורה הטובה ביותר או בעזרה לאנשים שהם עובדים איתם או עבורם. זה מספק כשלעצמו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?