חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה חסרה

איך חשבון הנפש יכפיל את ההצלחה האישית והעסקית שלך?

היי,

בעוד מספר ימים יחול יום הכיפורים, בו אנחנו צמים ומענים את נפשותינו בכדי להתנקות מכל הדברים הרעים אותם עשינו בשנה האחרונה. יום הכיפורים, אם נשתמש בו את תפישת העולם של ה-NLP, יכול בצורה מפתיעה להכפיל את התוצאות שלך בחיים.

מה הקשר בין יום כיפור להישגים בחיים?

רוב האנשים מחלקים את הדברים הרעים שהם עשו, בין אם בצורה מודעת ובין אם הם נעשו ללא ידיעה, לשניים. הסוג הראשון של הדברים הרעים הוא דברים רעים שעשית לאדם אחר. הסוג השני של הדברים הרעים הם דברים שקשורים למוסר ולדת.

ברשותך, אני אוסיף עוד סוג אחד של דברים, שרוב האנשים לא חושבים לכפר עליו ביום הכיפורים. הדבר הזה, דווקא בגלל שלא עשינו אותו כלפי מישהו ולא רשום בשום מקום שהוא אסור, הוא הדבר החמור לדעתי מכולם. החטא הזה, הוא הדברים הרעים שאנחנו עושים כלפי עצמנו.

כשאני מדבר על הדברים הרעים שאנחנו עושים כלפי עצמנו, אני מחלק אותם ל-4 סוגים:

1. הדברים שמנענו מעצמנו – בחיים שלנו ישנן לא מעט הזדמנויות. חלקן עוד יחזרו על עצמן וחלקן לעולם לא. עם זאת, הרבה מאוד אנשים מעדיפים לחיות בבועה שלהם, מבלי לקחת סיכון וליצור שינוי אמיתי בחייהם. הדברים שמנענו מעצמנו, הם לרוב הדברים שעשויים לקחת אותנו קדימה.

אין התפתחות אישית ושיפור עצמי ללא גדילה. אין גדילה ללא לקיחת סיכונים והתקדמות אל מעבר למטרות האישיות שלנו. אין התקדמות ללא לקיחת צעד אחד קדימה. אם לא נקח את הצעד הזה, לא נגיע אל ההצלחה שמגיעה לנו, זאת שמעבר לבינוניות ולשגרה.

2. הדברים הרעים שעשינו לעצמנו – כאשר אנחנו בוחרים לעשות משהו שלא מניב את התוצאה הרצויה לנו, אנחנו מוצאים בדרך כלל את הדרך להכאיב לנו. יכול להיות שאנחנו אומרים לעצמנו משהו מעליב, יכול להיות שאנחנו מדמיינים שוב ושוב את התוצאה השלילית ויכול להיות שאנחנו סתם נהנים לשקוע לתוך מצב רוח שלילי.

3. השאלות שלא שאלנו את עצמנו – לפעמים נוח לנו להתחבא מפני ההצלחה. במקום ללמוד מה"כישלונות" שלנו, אנחנו שוקעים בתוכם (כמו בסעיף 2) ובמקום להצליח הרבה יותר, אנחנו מעדיפים ליהנות מההצלחה הקטנה ולהתגאות בה (בדומה לסעיף 1) במקום לשכפל אותה שוב ושוב.

על ידי שאלת השאלות הנכונות, אנחנו נפנה את תשומת הלב שלנו קדימה, אל התוצאות שאנחנו מעוניינים להשיג ועל ידי כך, להתמודד יותר טוב עם הבחירות שלנו.

4. התשובות שפחדנו לתת לעצמנו – לעתים קרובות, אחרי שביצענו בחירה שלא משרתת אותנו, אנחנו מאשימים את המצב, את המדינה ואת כל מי שרק אפשר במקום לקחת אחריות, להתמודד עם המצב ולהוציא ממנו את הטוב ביותר.

כל החיים שלנו בנויים מבחירות וכל בחירה לוקחת את החיים שלנו לכיוון חדש. גם אם לא קיבלנו את התוצאה הרצויה, אנחנו יכולים לקחת אחריות על מה שכן קיבלנו, להישיר את המבט אל עבר התוצאות שאנחנו רוצים להשיג ולתקן את כיוון ההליכה תוך כדי הליכה.

לקיחת האחריות על מצבים שיצרנו, היא אחת התכונות החשובות ביותר בדרך להצלחה. אם לא ניקח אחריות על התוצאות שלנו, לא נוכל לעבור את המחסום הבלתי נראה בינינו לבין הגעה לתוצאות כפולות מאלו שהגענו אליהן עד היום.

איך אפשר לכפר על הדברים שעשינו לעצמנו?

בכדי לכפר על ארבעת סוגי הדברים הרעים שאנחנו עושים לעצמנו במהלך השנה, אנחנו צריכים לענות לעצמנו על 4 שאלות שיעמתו אותנו עם ארבעת הדברים אותם פירטתי עד עכשיו. מאוד חשוב, אם בחרת לעשות עם עצמך את חשבון הנפש הזה, לענות על השאלות הבאות בכנות:

1. אילו הזדמנויות פספסת השנה ומה למדת מהן לשנה הבאה?

2. באילו דרכים פגעת בעצמך השנה כשלא קיבלת תוצאה רצויה?

3. אילו שאלות לא שאלת את עצמך השנה שהיו מאפשרות לך ללמוד מהתוצאות שלך?

4. איזה תשובות פחדת לתת לעצמך השנה בכדי להתחמק מלקיחת אחריות?

אחרי שסיימת לענות על ארבע השאלות, אני מזמין אותך להרהר במהלך יום כיפור על התשובות האלו. חשבון הנפש דרך ארבעת השאלות יאפשר לך להגיע לתובנות חשובות, אולי החשובות ביותר שהיו לך בתקופה האחרונה. ולאחר יום כיפור, אני מזמין אותך לחשוב איך ליישם את התובנה בחייך. אחרי הכל, ידע ללא יישום הוא לא כוח אמתי.

אני אשמח לשמוע בתגובות פה למטה, לאילו תובנות הגעת?

שיהיה לך שבוע מעולה וחתימה טובה,
ליאור

ליאור ברקן

ליאור ברקן הוא בעלים שותף במשרד הפרסום AntiMarketing ומייסד הפורטל הישראלי ל-NLP ובית הספר הישראלי ל-NLP. בעברו, מילא ליאור מספר תפקידי ניהול בכירים בחברות תוכנה ופרסום והנחה פינה קבועה בתכנית הטלוויזיה "המקצוענים" בערוץ 10. במאמריו, ליאור מביא טיפים מתוך ניסיונו בן 2 העשורים ביישום כלי ה-NLP וכלים נוספים מעולם הפסיכולוגיה בעולמות העסקים, העברת ההכשרות והייעוץ.

רוצה לשתף את המאמר?

אולי יעניין אותך לקרוא גם את המאמרים הבאים:

5 תגובות

  1. אבל אם אני לא מתחבר לחגים הללו?
    למה לא לעשות את חשבון הנפש הזה ו"להתחיל מחדש" בשנה האזרחית, ביום ההולדת, או סתם תאריך אקראי?
    העניין הוא ששום תאריך לא מדבר אלי במיוחד, ואז אם אני סתם רוצה "להתחיל מחדש" עכשיו, היום אז המחשבות השליליות אומרות, מה פתאום נשתנה היום מאתמול?
    איך עכשיו תהיה שונה?
    אם אתמול היה קשה לך א, ב, ג, מה פתאום בגלל שהחלטת שהיום זה יהיה שונה אז לא תרגיש צורך לעשות א, ב,… דברים שליליים.

    1. זה לא היום שעושה פה את השינוי אלא השאלות ושינוי תשומת
      הלב. יום הכיפורים הוא פשוט יום שבעיני רבים מסמל גם ככה
      חשבון נפש וזאת יכולה להיות הזדמנות טובה לשאול את השאלות.

      בדיוק בגלל זה, השאלה היא לא איך היום נשתנה מאתמול אלא
      האם אתה מוכן לעשות משהו קטן עוד השבוע, ואולי אפילו היום,
      בכדי לגרום לשינוי משמעותי בחיים שלך להתחיל כבר עכשיו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה לקבל עדכון למייל?

אם בא לך לקבל עדכון פעם בשבוע כשמאמר חדש עולה לאתר, יש להשאיר את כתובת האימייל שלך בתיבה הבאה:

תפריט נגישות

אם המאמר הזה מעניין אותך, בשבוע הבא נפתיע אותך!

זה הזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו

בכל שבוע, אנחנו מעלים מאמר חדש על שפת הגוף, תת המודע, NLP והשימוש בפסיכולוגיה יישומית כדי לשפר את החיים שלנו. אם בא לך שנעדכן אותך כשעולה מאמר חדש, כל מה שצריך לעשות הוא להזין את כתובת האימייל שלך בשדה הבא וללחוץ על הכפתור:

רוצים גישה לקורסי ה-NLP שלנו ולשלם רק 200 שקלים?